Economie Meer vracht op Frans kanaal Vakbonden eisen ander soort reorganisatie bij TNT Post Complete multifocale bril voor 139,-.* Google bewaart gegevens over zoekopdrachten minder lang Verbinding tussen de Schelde en Seine goed voor Zeeuwse havens. Toyota RAV4 Business. Ideaal voor zakelijke rijders. Full map navi Bluetooth® €1.250,- TODAY TOMORROW TOYOTA DE jONCE CAPPENDIjK DE JONGE ALEX V.D. VELDE BUDGET CNV verzet zich ook tegen versoberen van arbeidsvoorwaarden. PZC Donderdag 14 juni 2007 I 17 door Jeffrey Kutterink MIDDELBURG - Het goederenver voer per binnenvaartschip tot 2020 verdrievoudigt na de aanleg van het kanaal tussen de Schelde en de Seine. Dat blijkt uit een eerste verken ning van de Kamer van Koophan del Zeeland en havenschap Zee land Seaports. De komende jaren wordt er een 106 kilometer lang ka naal gegraven tussen de rivier Oise bij Compiègne en het kanaal Duin kerken-Schelde bij Cambrai. Het kanaal zorgt voor een directe ver binding tussen de Schelde en de Seine. Het moet in 2012 bevaar baar zijn. Ook in België en in het grensge bied met Frankrijk moeten diverse trajecten (Leie, ringvaart Gent) worden verbeterd, deze werken zullen in 2016 gereed zijn. Door verbetering van de route verwach ten de Kamer van Koophandel en Zeeland Seaports dat het goederen vervoer per binnenvaartschip tus sen beide vaargebieden groeit van 5 naar 15 miljoen ton per jaar. Het transport over de weg zal daar door afnemen met 600 vrachtwa gens per dag. Daardoor zal het aan tal verkeersopstoppingen dalen, al dus de onderzoekers. De route, die er nu ligt, heeft tal van knelpunten en is slechts be vaarbaar voor relatief kleine sche pen (maximaal 400 ton). Na de aanleg van het kanaal kan de twee- baks duwvaart vanaf het Kanaal Gent-Terneuzen verschillende Franse havens bereiken, zoals Duinkerken, Le Havre en Rouen. Ook de steden Lille en Parijs zijn dan bereikbaar. Daar zijn belangrij ke productielocaties voor de chemi sche en agrarische en auto-indus trie. Verwacht wordt dan ook dat voor het vervoer van bulkgoede ren zoals chemische en agrarische producten de eerste effecten wor den verwacht. Door de toename van goederenvervoer over het ka naal kan ook het achterland voor containeractiviteiten worden ver groot, aldus het havenschap. De komende maanden bespreken de Kamer en het havenschap de uitkomsten van de studie met het bedrijfsleven en havendeskundi gen. SAN FRANCISCO - Internetzoekma- chine Google zal persoonlijke gege vens over zoekopdrachten van ge bruikers na achttien maanden weg gooien. Het concern doet hiermee een concessie aan een Europese waakhond voor persoonsbescher ming, de Artikel 29-werkgroep. De ze adviesgroep voor de Europese Unie bestaat uit vertegenwoordi gers van diverse lidstaten. Google kondigde in maart al aan zoekdata van gebruikers, die aan de hand van het IP-adres van de computer kunnen worden herleid, na achttien tot vierentwintig maanden te willen anonimiseren. Tot nu toe bewaart Google gege vens maximaal dertig jaar. De pe riode waarin persoonlijke gege vens mogen worden bewaard, vari eert in EU-landen tussen de zes en vierentwintig maanden. Het concern stelt dat een periode van achttien maanden een mini mum is om goede diensten te leve ren. Hierdoor zou de zoekmachine zich onder meer beschermen te gen aanvallen van hackers en zou het de zoekresultaten verbeteren. De Toyota RAV4 rijdt als een luxe zakenauto, heeft de ruimte m de flexibiliteit van een MPV m biedt de looks en de prestaties van een rasechte SUV met 2WD en 4WD in één. Hij is er ais 2,0 liter VVT-i benzine, 2.2 liter D-4D diesel, én als zeer krachtige, 2.2 liter D-4D Clean Power diesel, met 177 pk/130 kW en 400 Nm koppel! Zijn ruimte is enorm. Uw veiligheid is gewaarborgd door maar liefst 9 airbags. Logisch dat steeds meer professionals kiezen voor het RAV4 totaalconcept! Uw voordeel €2.000,- Toyota RAV4 vanaf €28.995,- Lease vanaf €519,- Prijs ind. BTW, exd. kosten rijklaar maken en verwijderingsbijdrage. Leaseprijs per maand (Toyota Financial Services) o.b.v. full operational lease, 48 maanden en 20.000 km per |aar. exd. BTW en brandstof. Gecalculeerd met 75% no-claim. Gemiddeld brandstof-verbruik (2004/3/EC, 101/00/ECE) 6.6 L/100 km (15,2 km/L) t/m 9,0 L/100 km (11,1 km/L), C02 175 t/m 212 gr/km. Wijzigingen voorbehouden Goes, Pearyweg 10, 0113-214810 Terneuzen, Mr. F.J. Haarmanweg 58, 0115-617751 Vlissingen, Industrieweg 23, 0118-410800 Zuidzande, Mariastraat 3, 0117-452232 SE I E C T E BETER ZJEN, HET SCHERPST GEPRIJSD. door James McConigal DEN HAAG - De naderende liberali sering van de postmarkten in Euro pa dwingt TNT Post tot forse reor ganisaties. Daarbij gaan duizenden arbeidsplaatsen verloren en wor den arbeidsvoorwaarden van het zittende personeel versoberd. Dat is de conclusie van de Boston Consulting Group (BCG), die op verzoek van de ondernemingsraad van het bedrijf en de gezamenlijke vakbonden de plannen van TNT Post heeft onderzocht. Het bedrijf heeft meegewerkt aan het onder zoek. TNT Post kondigde enkele maan den geleden aan dat er in drie jaar elfduizend banen zouden moeten worden geschrapt. Dat aantal zou kunnen worden beperkt tot 6500 tot zevenduizend, als het resteren de personeel een verslechtering van de arbeidsvoorwaarden zou ac cepteren. Het onderzoek van BCG bevestigt in grote lijnen de redelijkheid van dit voornemen. „Maar dat betekent niet dat wij zo maar aanvaarden dat TNT Post in korte tijd zoveel mensen er uit wil jagen", zegt Inge Bakker van CNV Publieke Zaak. „Ook het hakken in arbeidsvoorwaarden is voor ons nog steeds onacceptabel. Wat wij willen is samen met het bedrijf zoeken naar mogelijkheden om mensen op zo fatsoenlijk mogelij- m Door de liberalisering van de postmarkt zouden er elfduizend banen verdwijnen bij TNT Post. Dat aantal zou kunnen worden beperkt tot zo'n zevenduizend. ke wijze naar ander werk te hel pen. En dat mag best wat langer duren dan de drie jaar die TNT Post voor ogen heeft." Bakker snapt best dat de liberalise ring van de postmarkt de voorma lige monopolist TNT Post in pro blemen brengt. „Maar dat hebben zij al heel lang kunnen zien aanko men. Dan hoeft er nu geen paniek voetbal te worden gespeeld over de rug van het personeel." „De arbeidsmarkt is nu gunstig. Laat TNT Post daar veel meer dan nu op inzetten", zegt Bakker. „Bo vendien begrijpen onze leden nog steeds niet waarom er zo snel en zo hard moet worden ingegrepen in een bedrijf dat zulke goede winstcijfers laat zien. Ook als het veel rustiger en verstandiger wordt aangepakt bij de reorganisatie, blijft TNT Post nog steeds een aan trekkelijk bedrijf voor de aandeel houders."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 17