Economie
Meer vracht op
Frans kanaal
Vakbonden eisen ander soort
reorganisatie bij TNT Post
Complete multifocale
bril voor 139,-.*
Google bewaart gegevens over
zoekopdrachten minder lang
Verbinding tussen de
Schelde en Seine goed
voor Zeeuwse havens.
Toyota RAV4 Business. Ideaal voor zakelijke rijders.
Full map navi
Bluetooth® €1.250,-
TODAY TOMORROW TOYOTA
DE jONCE
CAPPENDIjK
DE JONGE
ALEX V.D. VELDE
BUDGET
CNV verzet zich ook
tegen versoberen van
arbeidsvoorwaarden.
PZC Donderdag 14 juni 2007 I 17
door Jeffrey Kutterink
MIDDELBURG - Het goederenver
voer per binnenvaartschip tot
2020 verdrievoudigt na de aanleg
van het kanaal tussen de Schelde
en de Seine.
Dat blijkt uit een eerste verken
ning van de Kamer van Koophan
del Zeeland en havenschap Zee
land Seaports. De komende jaren
wordt er een 106 kilometer lang ka
naal gegraven tussen de rivier Oise
bij Compiègne en het kanaal Duin
kerken-Schelde bij Cambrai. Het
kanaal zorgt voor een directe ver
binding tussen de Schelde en de
Seine. Het moet in 2012 bevaar
baar zijn.
Ook in België en in het grensge
bied met Frankrijk moeten diverse
trajecten (Leie, ringvaart Gent)
worden verbeterd, deze werken
zullen in 2016 gereed zijn. Door
verbetering van de route verwach
ten de Kamer van Koophandel en
Zeeland Seaports dat het goederen
vervoer per binnenvaartschip tus
sen beide vaargebieden groeit van
5 naar 15 miljoen ton per jaar. Het
transport over de weg zal daar
door afnemen met 600 vrachtwa
gens per dag. Daardoor zal het aan
tal verkeersopstoppingen dalen, al
dus de onderzoekers.
De route, die er nu ligt, heeft tal
van knelpunten en is slechts be
vaarbaar voor relatief kleine sche
pen (maximaal 400 ton). Na de
aanleg van het kanaal kan de twee-
baks duwvaart vanaf het Kanaal
Gent-Terneuzen verschillende
Franse havens bereiken, zoals
Duinkerken, Le Havre en Rouen.
Ook de steden Lille en Parijs zijn
dan bereikbaar. Daar zijn belangrij
ke productielocaties voor de chemi
sche en agrarische en auto-indus
trie. Verwacht wordt dan ook dat
voor het vervoer van bulkgoede
ren zoals chemische en agrarische
producten de eerste effecten wor
den verwacht. Door de toename
van goederenvervoer over het ka
naal kan ook het achterland voor
containeractiviteiten worden ver
groot, aldus het havenschap.
De komende maanden bespreken
de Kamer en het havenschap de
uitkomsten van de studie met het
bedrijfsleven en havendeskundi
gen.
SAN FRANCISCO - Internetzoekma-
chine Google zal persoonlijke gege
vens over zoekopdrachten van ge
bruikers na achttien maanden weg
gooien. Het concern doet hiermee
een concessie aan een Europese
waakhond voor persoonsbescher
ming, de Artikel 29-werkgroep. De
ze adviesgroep voor de Europese
Unie bestaat uit vertegenwoordi
gers van diverse lidstaten.
Google kondigde in maart al aan
zoekdata van gebruikers, die aan
de hand van het IP-adres van de
computer kunnen worden herleid,
na achttien tot vierentwintig
maanden te willen anonimiseren.
Tot nu toe bewaart Google gege
vens maximaal dertig jaar. De pe
riode waarin persoonlijke gege
vens mogen worden bewaard, vari
eert in EU-landen tussen de zes
en vierentwintig maanden.
Het concern stelt dat een periode
van achttien maanden een mini
mum is om goede diensten te leve
ren. Hierdoor zou de zoekmachine
zich onder meer beschermen te
gen aanvallen van hackers en zou
het de zoekresultaten verbeteren.
De Toyota RAV4 rijdt als een luxe zakenauto,
heeft de ruimte m de flexibiliteit van een
MPV m biedt de looks en de prestaties
van een rasechte SUV met 2WD en 4WD in
één. Hij is er ais 2,0 liter VVT-i benzine,
2.2 liter D-4D diesel, én als zeer krachtige,
2.2 liter D-4D Clean Power diesel, met
177 pk/130 kW en 400 Nm koppel!
Zijn ruimte is enorm. Uw veiligheid is
gewaarborgd door maar liefst 9 airbags.
Logisch dat steeds meer professionals
kiezen voor het RAV4 totaalconcept!
Uw voordeel €2.000,-
Toyota RAV4 vanaf €28.995,- Lease vanaf €519,-
Prijs ind. BTW, exd. kosten rijklaar maken en verwijderingsbijdrage. Leaseprijs per maand (Toyota Financial Services) o.b.v. full operational lease, 48 maanden en 20.000 km per |aar. exd. BTW en brandstof.
Gecalculeerd met 75% no-claim. Gemiddeld brandstof-verbruik (2004/3/EC, 101/00/ECE) 6.6 L/100 km (15,2 km/L) t/m 9,0 L/100 km (11,1 km/L), C02 175 t/m 212 gr/km. Wijzigingen voorbehouden
Goes, Pearyweg 10, 0113-214810
Terneuzen, Mr. F.J. Haarmanweg 58, 0115-617751
Vlissingen, Industrieweg 23, 0118-410800
Zuidzande, Mariastraat 3, 0117-452232
SE I E C T E BETER ZJEN, HET SCHERPST GEPRIJSD.
door James McConigal
DEN HAAG - De naderende liberali
sering van de postmarkten in Euro
pa dwingt TNT Post tot forse reor
ganisaties. Daarbij gaan duizenden
arbeidsplaatsen verloren en wor
den arbeidsvoorwaarden van het
zittende personeel versoberd.
Dat is de conclusie van de Boston
Consulting Group (BCG), die op
verzoek van de ondernemingsraad
van het bedrijf en de gezamenlijke
vakbonden de plannen van TNT
Post heeft onderzocht. Het bedrijf
heeft meegewerkt aan het onder
zoek.
TNT Post kondigde enkele maan
den geleden aan dat er in drie jaar
elfduizend banen zouden moeten
worden geschrapt. Dat aantal zou
kunnen worden beperkt tot 6500
tot zevenduizend, als het resteren
de personeel een verslechtering
van de arbeidsvoorwaarden zou ac
cepteren.
Het onderzoek van BCG bevestigt
in grote lijnen de redelijkheid van
dit voornemen.
„Maar dat betekent niet dat wij zo
maar aanvaarden dat TNT Post in
korte tijd zoveel mensen er uit wil
jagen", zegt Inge Bakker van CNV
Publieke Zaak. „Ook het hakken
in arbeidsvoorwaarden is voor ons
nog steeds onacceptabel. Wat wij
willen is samen met het bedrijf
zoeken naar mogelijkheden om
mensen op zo fatsoenlijk mogelij-
m Door de liberalisering van de
postmarkt zouden er elfduizend
banen verdwijnen bij TNT Post.
Dat aantal zou kunnen worden
beperkt tot zo'n zevenduizend.
ke wijze naar ander werk te hel
pen. En dat mag best wat langer
duren dan de drie jaar die TNT
Post voor ogen heeft."
Bakker snapt best dat de liberalise
ring van de postmarkt de voorma
lige monopolist TNT Post in pro
blemen brengt. „Maar dat hebben
zij al heel lang kunnen zien aanko
men. Dan hoeft er nu geen paniek
voetbal te worden gespeeld over
de rug van het personeel."
„De arbeidsmarkt is nu gunstig.
Laat TNT Post daar veel meer dan
nu op inzetten", zegt Bakker. „Bo
vendien begrijpen onze leden nog
steeds niet waarom er zo snel en
zo hard moet worden ingegrepen
in een bedrijf dat zulke goede
winstcijfers laat zien. Ook als het
veel rustiger en verstandiger wordt
aangepakt bij de reorganisatie,
blijft TNT Post nog steeds een aan
trekkelijk bedrijf voor de aandeel
houders."