Agenda Dat zal wel het geheim zijn van goed toneel: het midden zoeken tussen zinnenprikkeling en verbeelding. Concert met mathematische precisie ter afsluiting expositie PZC Maandag 11 juni 2007 I45 door Ali Pankow BURGH-HAAMSTEDE - Taal, tellen en klanken boden de pijlers voor het quasi-wiskundig poëzie-concert za terdagavond in de Grote Kerk in Haamstede ter afsluiting van het project BLIJMEE in de Bewaerscho- le. Hoofdmoot daarvan was een ten toonstelling van beeldend kunste naar William Verstraeten uit Middel burg. Hij exposeerde op uitnodiging van gastcurator Frans van Dixhoorn (Dix binnen het poëziewereldje). Van Dixhoorns gedichten kenmer ken zich door ritmiek en een opmer kelijke bladspiegel. Met de verde ling tussen tekst en het wit op de pagina streeft de dichter naar een extra dimensie. Zijn werk inspireer de componist Samuel Vriezen uit Amsterdam tot een compositie waarin poëzietekst en klank een ver bintenis aangaan. Geen hapklare brok voor een breed publiek, bij vla gen moeilijk te duiden, maar wie zich er inituïtief voor wil open stel len, ervaart unieke momenten waar in broosheid en spanning zegevie ren. Vooral ook de tekstuele compo sities van Tom Johnson uitgevoerd door Arnold Marinissen en Dante Oei deden publiek soms de adem in houden. Het iets toegankelijker An ders terug van Piet-Jan van Rossum kreeg van Marinissen een prachtige uitvoering met metalen klankscha len en eigen stem. Op de foto: dich ter Dix met Arnold Marinissen op marimba. foto Marijke Folkertsma Het Muzeeum in Vlissingen is het startpunt van een stadswandeling in het kader van het Michiel de Ruyterjaar. foto Ruben Oreel FILM BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel. Pirates of the Caribbean 3: 20.00 uur; Fracture: 20.00 uur; Spider- man 3: 20.00 uur; Notes on a Scandal: 20.30 uur; La Puta Y La Ballena: 20.30 uur; MIDDELBURG Schuttershof, The Way I Spent the End of the World: 20.00 uur; OOSTBURG Ledeltheater, Mr Bean: 20.00 uur; TERNEUZEN Merral, Fracture: 20.00 uur; Pirates of the Caribbean 3: 18.30 en 20.30 uur; Spi- derman 3: 20.00 uur; VLISSINGEN CineCity, Pirates of the Caribbean 3: 14.00,16.00,18.45, 20.00 en 21.00 uur; Premonition: 13.45,16.15,19 en 21.45 uur; Spiderman 3: 13.30, 16.15 en 19.00 uur; The Number 23: 22.30 uur, Zodiac: 16 00 en 19.30 uur; Assepoester De Keukenprins: 13.45 uur; Death Proof: 16.15,18.45 en 22.15 uur; Fracture: 19.30 uur; Haaibaai: 14.00 uur; It's a Boy Girl Thing: 14.00 uur; Mr Bean: 14.00 en 16.15 uur; Next: 22.00 uur; AGENDA OP PAD Boeken- en verzamelmarkt Middelburg, Markt, 11.00-17.00 uur; Stadswandeling Tot en met eind oktober kan een stads wandeling gemaakt worden in Vlissingen met verhalen over oude gebouwen en zeehelden in het kader van 400 jaar Michiel de Ruyter. De route begint bij het MuZEEum in Vlissingen. meer agendanieuws op www.pzc.nl NADER BESCHOUWD door Willem Nijssen Theatergroep Duinart met 'Lekker belangrijk'. zie opgaan in de pret van (toneel)spel, moet ik altijd denken aan de Duitse filo soof die al het menselijk doen terugvoer de op drie 'Trieben' (driften). Stofftrieb, Formtrieb en Spieltrieb. Een dak boven je hoofd, een doel om voor te leven en de lust tot spelen. Schiller vond deze laatste 'drift' van meer belang dan de andere twee! En al weet ik ook niet precies wat voor andere wereld ik me daarbij zou moeten voorstellen, toch denk ik dan al tijd: wij hier zijn het spelen ondertussen wel grondig verleerd. Hoe die 'speeldrift' zelfs in zware stukken als Who's afraid of Virginia WooIf nog meer een plaats zou kunnen krijgen, kan ik zelf niet bedenken. Wat ik wel weet, is dat dit een stuk is dat ik best jaarlijks zou willen zien. Ik kan het verhaal dromen, daar zou ik dan niet voor komen. Ik wil het elke keer weer zien gebeuren, mis schien juist wel omwille van 'het spel', want ook ik als toeschouwer leef al toekij kende mijn 'speeldrift' uit. En misschien wil ik het toch ook wel kunnen proeven bij de spelers, zoals ik het zaterdagavond heb ervaren. Wat ik ook opvallend vond, was het ap pel dat gedaan werd op onze verbeelding. Er was in een van die 'eenakters' een zwembad dat moest overlopen, en dat werd heel primitief verbeeld door het op hijsen van blauwe doeken. Héél primitief was dat, maar ook wel eerlijk. En effec tief. Normaal zijn decors tegenwoordig zo perfectionistisch, zo visueel en virtueel volmaakt, dat je verbeelding er niets meer aan hoeft toe te voegen. Je wordt daar lui van, en verwend. Het is zinnen prikkelend, dat wel, en dat is aangenaam. Maar het is waarschijnlijk speeldrift-do dend. Dat zal zeker wel het geheim zijn van goed toneel: het midden zoeken tus sen zinnenprikkeling en verbeelding. Het theaterseizoen is afgelopen. Tenminste, in Zeeland. Elders gaat het nog wel wat langer door. Dit wordt dus voorlopig de laatste bijdrage. Er was al niet veel aan bod meer. Natuurlijk toert Bestevaer nog een tijdje door. En er is nog wat muziek op de podia. Ik dacht 'in stijl' te kunnen afsluiten met wat eenakters. Dat is een ietwat onderge schoven kindje. Een goede eenakter is ho geschooltoneel. In de grote steden wordt het nog wel eens aangeboden als lunchtheater, maar dat is hier zeker de laatste 25 jaar nooit meer echt voorgeko men. We hebben hier in Zeeland alleen het jaarlijkse eenakterfestival, en dat komt dan niet uit het professionele, maar uit het amateurcircuit. Niet dat daar iets mis mee is. Soms integendeel. En het bes te daarvan is in het verleden een aantal keren in reprise gegaan onder de titel 'Eenakters op herhaling'. Dus toen ik dat begrip op de website van Theaterverkoop Zeeland tegenkwam, dacht ik... Verkeerd gedacht, ik had misschien beter moeten opletten. Eenakters waren het wel, die ik zaterdag in en bij het Spiegel- theater in Middelburg heb gezien. Maar niet uit professioneel of amateurcircuit, maar laten we zeggen uit therapeutisch circuit. De acteurs van Duinart waren me rendeels mensen met een verstandelijke beperking. Ik heb me daar goed ver maakt, daar niet van, maar uiteraard is het niet de bedoeling om dat nu te gaan recenseren. Een geluk bij een 'ongeluk' trouwens dat deze rubriek ook niet louter als recensierubriek bedoeld is. Want ik heb daar in het Spiegeltheater wel veel ge zien dat me langs indirecte weg toch nog wel iets te denken gaf over theater. Om te beginnen iets over speel- plezier. Dat droop er echt van af Dat werkt aanstekelijk, overi gens. Je krijgt plezier in het kij ken door het plezier in het spelen. Daar hoor je 'echte' acteurs eigenlijk weinig over praten. In interviews hebben die het wel over de bedoelingen van het stuk, van de regisseur, van henzelf. En hoe dat klikte, of ogen opende. Ze vergelijken rol len, ze analyseren hun carrière enzo voorts. Alleen een enkele jonge naïeve ac teur hoor je nog wel eens over het plezier van het acteren, het spelen. Het gewoon lekker iemand anders zijn. (Ik moest za terdag avond ook regelmatig aan carnaval denken, aan de lol van vermommen en lekker anders doen dan anders.) Ik heb het woord 'spelen' opzettelijk ge bruikt. Plezier en spel horen bij elkaar. Op momenten dat ik mensen helemaal

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 33