Vleugje
klassiek in
eigentijds
interieur
v51
PZC Zaterdag 9 juni 2007
De ellipsvormige tafel, waaraan maar liefst acht stoelen kunnen, is ver
rassend populair.
Het home entertainment cen
ter is in verschillende afmetin
gen verkrijgbaar.
De liefhebber van stijlvol klassiek meubilair komt
volgens Tom van Doorne in de meeste woonwinkels
niet aan zijn trekken. Daarom lanceerde hij Kohiba,
een tijdloze, minimalistisch vormgegeven collectie
met een klassiek tintje.
door Paul Geerts foto's GPD
*e_
Hij heeft de vraag ernaar in elkaar zien zakken. Tom
van Doorne, directeur van Van Hoof Meubelen in
Udenhout, weet uit eigen ervaring dat het gedaan is
met het klassieke interieur. Want de wind die door
meubelland waait, is nu eenmaal een moderne, dus laat de con
sument zwaar klassiek links liggen.
Hoewel het te boek staat als ouderwets, betekent dat volgens
hem niet dat de aandacht voor 'klassiek' verdwenen is. Van
Doorne merkt op dat een grote groep consumenten een mo
dern interieur te kil vindt. Juist die groep komt in de meeste
woonwinkels momenteel niet aan zijn trekken.
Daarin wil hij met het label Van Doorne Furniture Editions ver
andering brengen. De eerste collectie die onder de vlag van het
label verschijnt, is Kohiba. Van Doorne omschrijft het meubel
programma als 'puristisch minimalistisch'. De strakke lijnen
zijn tijdloos, maar het materiaalgebruik herbergt een zekere
warmte waarop de liefhebber van eigentijds klassiek volgens
hem zit te wachten. „Een dergelijke collectie is er in Nederland
nog niet", omschrijft Van Doorne het gat in de markt.
Hij richt zich bewust op het hogere marktsegment Het exclusie
ve Kohiba sluit volgens hem aan bij het Italiaanse topniveau
met merken als Giorgetti, Cassina en Molteni, al ligt de prijs
wat lager. Een kast of'home entertainment center' kost tussen
de 4.500 en 10.000 euro, een tafel tussen de 2.500 en 4.000 eu
ro.
De ontwerpen zijn overigens niet van zijn hand. „Ik ken mijn
beperkingen", zegt Van Doorne lachend. Verantwoordelijk voor
het uiterlijk ervan is de Belg Axel Enthoven, de industrieel ont
werper wiens werk ook opduikt bij onder meer Gelderland,
Leolux, Cor en De Sede.
Een lichte uitvoering van het home entertainment center.
De deur is afgewerkt met leer.
Van Doorne spreekt van een puristische stijl, waarin ratio en
emotie gecombineerd zijn. „Het mag mooi zijn, maar het
moet ook functioneel zijn", legt hij uit. De ontwerpen ontle
nen hun kracht onder meer aan de mix van diverse materialen
als kersenhout, aluminium en leer.
Waarom Axel Enthoven? De twee liepen elkaar vol
gens Van Doorne zomaar tegen het lijf, maar het
toeval wil dat Enthoven eind jaren zeventig gere
geld samenwerkte met de vader van Van Doorne. Zo is de Bo-
va Futura touringcar uit 1980 van zijn hand. Het klikte kort
om.
Het gesprek komt automatisch op auto's. Opa Wim van Door
ne was tenslotte één van de oprichters van DAF. Zijn vader
trad nog in de voetsporen van zijn opa, maar zelf keerde hij
www.vandoornefumiture.com
Eigenwijze eetkamerstoel
uit de collectie.
mm 'HT r
het wereldje de rug toe. „Ik heb niets met auto's", bekent hij.
Toch is er een overeenkomst. Was DAF lange tijd de trots van
de Nederlandse auto-industrie, ook Tom van Doorne wil bena
drukken dat 'zijn' meubelen van Nederlandse makelij zijn. Al
verplaatsen veel fabrikanten de productie momenteel naar het
Verre Oosten, in Nederland gebeurt volgens hem nog wel dege
lijk wat. Vandaar ook de naam Van Doorne Furniture Editions,
waarmee de directeur de afkomst nog eens extra wil benadruk
ken.
Dat hij daarmee ook zijn eigen familienaam in de schijnwer
pers zet, had voor Van Doorne 'niet gehoeven'. Het was ont
werper Axel Enthoven die hem ervan overtuigde zijn naam
aan het nieuwe label te plakken.
I JSk
239'
Tom van Doorne.