Vleugje klassiek in eigentijds interieur v51 PZC Zaterdag 9 juni 2007 De ellipsvormige tafel, waaraan maar liefst acht stoelen kunnen, is ver rassend populair. Het home entertainment cen ter is in verschillende afmetin gen verkrijgbaar. De liefhebber van stijlvol klassiek meubilair komt volgens Tom van Doorne in de meeste woonwinkels niet aan zijn trekken. Daarom lanceerde hij Kohiba, een tijdloze, minimalistisch vormgegeven collectie met een klassiek tintje. door Paul Geerts foto's GPD *e_ Hij heeft de vraag ernaar in elkaar zien zakken. Tom van Doorne, directeur van Van Hoof Meubelen in Udenhout, weet uit eigen ervaring dat het gedaan is met het klassieke interieur. Want de wind die door meubelland waait, is nu eenmaal een moderne, dus laat de con sument zwaar klassiek links liggen. Hoewel het te boek staat als ouderwets, betekent dat volgens hem niet dat de aandacht voor 'klassiek' verdwenen is. Van Doorne merkt op dat een grote groep consumenten een mo dern interieur te kil vindt. Juist die groep komt in de meeste woonwinkels momenteel niet aan zijn trekken. Daarin wil hij met het label Van Doorne Furniture Editions ver andering brengen. De eerste collectie die onder de vlag van het label verschijnt, is Kohiba. Van Doorne omschrijft het meubel programma als 'puristisch minimalistisch'. De strakke lijnen zijn tijdloos, maar het materiaalgebruik herbergt een zekere warmte waarop de liefhebber van eigentijds klassiek volgens hem zit te wachten. „Een dergelijke collectie is er in Nederland nog niet", omschrijft Van Doorne het gat in de markt. Hij richt zich bewust op het hogere marktsegment Het exclusie ve Kohiba sluit volgens hem aan bij het Italiaanse topniveau met merken als Giorgetti, Cassina en Molteni, al ligt de prijs wat lager. Een kast of'home entertainment center' kost tussen de 4.500 en 10.000 euro, een tafel tussen de 2.500 en 4.000 eu ro. De ontwerpen zijn overigens niet van zijn hand. „Ik ken mijn beperkingen", zegt Van Doorne lachend. Verantwoordelijk voor het uiterlijk ervan is de Belg Axel Enthoven, de industrieel ont werper wiens werk ook opduikt bij onder meer Gelderland, Leolux, Cor en De Sede. Een lichte uitvoering van het home entertainment center. De deur is afgewerkt met leer. Van Doorne spreekt van een puristische stijl, waarin ratio en emotie gecombineerd zijn. „Het mag mooi zijn, maar het moet ook functioneel zijn", legt hij uit. De ontwerpen ontle nen hun kracht onder meer aan de mix van diverse materialen als kersenhout, aluminium en leer. Waarom Axel Enthoven? De twee liepen elkaar vol gens Van Doorne zomaar tegen het lijf, maar het toeval wil dat Enthoven eind jaren zeventig gere geld samenwerkte met de vader van Van Doorne. Zo is de Bo- va Futura touringcar uit 1980 van zijn hand. Het klikte kort om. Het gesprek komt automatisch op auto's. Opa Wim van Door ne was tenslotte één van de oprichters van DAF. Zijn vader trad nog in de voetsporen van zijn opa, maar zelf keerde hij www.vandoornefumiture.com Eigenwijze eetkamerstoel uit de collectie. mm 'HT r het wereldje de rug toe. „Ik heb niets met auto's", bekent hij. Toch is er een overeenkomst. Was DAF lange tijd de trots van de Nederlandse auto-industrie, ook Tom van Doorne wil bena drukken dat 'zijn' meubelen van Nederlandse makelij zijn. Al verplaatsen veel fabrikanten de productie momenteel naar het Verre Oosten, in Nederland gebeurt volgens hem nog wel dege lijk wat. Vandaar ook de naam Van Doorne Furniture Editions, waarmee de directeur de afkomst nog eens extra wil benadruk ken. Dat hij daarmee ook zijn eigen familienaam in de schijnwer pers zet, had voor Van Doorne 'niet gehoeven'. Het was ont werper Axel Enthoven die hem ervan overtuigde zijn naam aan het nieuwe label te plakken. I JSk 239' Tom van Doorne.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 135