Zeeland
Voorlichtingsbus WN gepimpt
Leveranciers Checkpoint
horen celstraffen eisen
Voorrangsregels op rotondes in
Zeeland leiden tot verwarring
Informatie over gevaren
rijden onder invloed
blijft dringend nodig.
Koffieshop werkte niet
met thuiskwekers, maar
met beroepscriminelen.
Op de ene plek hebben
fietsers wel voorrang
en op de andere niet.
PZC Vrijdag 8 juni 2007 3 3
Het jongeren BOB-team van Veilig Verkeer Nederland. Anne Aerts drinkt witte wijn, Frank van Oosten een biertje en Nicole den Herder is de BOB, drinkt fris en moet blazen, foto foto Ruben Oreel
door Ben Jansen
MIDDELBURG - De voorlichtingsbus
waarmee Veilig Verkeer Neder
land (WN) uitgaansgelegenheden
en evenementen in Zeeland af
reist, heeft een eigentijdse uitstra
ling gekregen. Niet voor zijn tijd,
want de bus wordt al twaalf jaar in
tensief gebruikt. Hard nodig ook:
de inspanningen van WN om het
gebruik van alcohol in het verkeer
terug te dringen blijven van groot
belang.
longeren stappen de laatste jaren
weliswaar steeds minder met een
slok op achter het stuur (het per
centage jonge drankrijders daalde
tussen 2003 en 2006 van 19 naar 15
procent), maar over het algemeen
neemt het rijden onder invloed
licht toe. Aangenomen wordt dat
bij zes ongelukken met dodelijke
afloop in Zeeland alcohol in het
spel is. Zeventig personen belan
den als gevolg van een drankonge
val in het ziekenhuis.
Gedeputeerde Toine Poppelaars,
die de vernieuwde bus in gebruik
stelde, zei zich zorgen te maken
over de toename van het rijden on
der invloed. Die doet zich voor on
danks alle controleacties en voor
lichtingscampagnes. Reden voor
Poppelaars te pleiten voor stringen
te maatregelen naast de gebruikelij
ke voorlichting. Wat hem betreft
moet iedereen die voor de tweede
keer bij een blaastest wordt be
trapt, een alcoholslot aanschaffen.
Dat apparaat voorkomt dat de au
to kan worden gestart wanneer ie
mand alcohol heeft gedronken.
WN beschikt over een team van
jongeren die bijvoorbeeld bij dis
co's en popconcerten leeftijdsgeno
ten vragen of ze een BOB hebben
geregeld, een Bewust Onbeschon-
ken Bestuurder. Ze trekken er met
de voorlichtingsbus op uit. Gemid
deld dertig keer per jaar.
door Emile Calon
MIDDELBURG - Een echte criminele
organisatie, zo noemde officier
van justitie H. den Hartog die vier
mannen die samen softdrugs lever
den aan de Terneuzense koffie
shops Checkpoint en Miami. Uit
haar verhaal blijkt dat die beide
shops geen zaken doen met kleine
thuiskwekers, zoals woordvoerders
van die shops steeds beweren.
Nee, het gaat om gehaaide organi
saties die van het kweken en han
delen in softdrugs hun zeer lucra
tieve broodwinning maken. Het
gaat om mannen die bijna continu
zich bezig houden met die handel.
Gisteren stonden vier mannen uit
Koewacht, Heikant, Hulst en Ter-
neuzen terecht. Die vier opereer
den volgens de officier zeer profes
sioneel. Zo wisselden ze om de
paar weken van gsm, noemden via
de telefoon nooit namen, hadden
strikte werkafspraken en belangrij
ke gesprekken werden nooit via de
telefoon gevoerd. Ze namen hun
gsm's ook niet mee naar zulke af
spraken om te voorkomen dat de
politie hen via hun telefoons kon
uitpeilen.
Toch slaagde de Zeeuws-Vlaamse
recherche erin een goed beeld te
krijgerf van de werkwijze van deze
vier, aldus de officier. Volgens haar
vormden ze een van de vele orga
nisaties die zorgen voor de toeleve
ring van softdrugs aan de Terneu
zense shops. Het viertal kocht on
der leiding van de inwoner van
Koewacht bij anderen softdrugs
op en vervoerde het materiaal.
Maar ook bouwden ze hennep
kwekerijen of leverden materiaal
voor zulke kwekerijen aan belang-
FJJ De officier van justitie eist straf-
fen van een tot anderhalf jaar te
gen vier mannen die verdacht
worden van drugshandel. Hun ad
vocaten vinden dat 'belachelijk'.
stellenden. Indien gewenst werd
ook de elektriciteitsmeter tijdelijk
onklaar gemaakt. Daarnaast waren
ze ook steeds op zoek naar geschik
te gebouwen om in te kweken.
De Hartog eiste achttien maanden
cel tegen de twee hoofdverdachten
uit Koewacht en Heikant. De twee
anderen moeten wat haar betreft
elk twaalf maanden de cel in.
De advocaten vonden die eis bela
chelijk en vroegen stuk voor stuk
om vrijspraak omdat er volgens
hen nauwelijks echt bewijs is voor
de beweringen van de officier. De
vier mannen gaven gisteren niets
toe en er is zeker bij de hoofdver
dachte en zijn kompaan niets be-
lastends gevonden, aldus de raads
mannen. Ook zagen ze geen enkel
concreet bewijs voor de levering
aan de Terneuzense shops en zou
de politie de informatie over de
Hulstenaar en Terneuzenaar on
rechtmatig hebben verkregen.
n De rechtbank doet uitspraak
op 20 juni.
door Ben Jansen
MIDDELBURG - Op rotondes in Zee
land moeten in principe dezelfde
voorrangsregels voor fietsers gel
den. Nu zijn er merkwaardige ver
schillen, bijvoorbeeld in het grens
gebied van de gemeenten Veere en
Vlissingen. Op de ene rotonde heb
ben fietsers wel voorrang en op de
andere, vijfhonderd meter verder
op, niet.
Het Regionaal Orgaan Verkeersvei
ligheid Zeeland (ROVZ) gaat in sa
menspraak met provincie, water
schappen, gemeenten, Rijkswater
staat en havenschap Zeeland
Seaports proberen meer eenduidig
heid te krijgen in de aanleg van ro
tondes en de voorrangsregels die
er gelden.
Op 29 procent van de rotondes bin
nen de bebouwde kom in Zeeland
hebben fietsers voorrang. Lande
lijk is dat 60 procent. Er zijn geen
voorschriften voor; het is een loka
le politiek-bestuurlijke afweging.
De ROVZ-projectgroep rotondes
wordt samengesteld op initiatief
van en voorgezeten door de ge
meente Goes, waar vorig jaar een
scholiere om het leven kwam, na
dat zij op een rotonde geen voor
rang had gekregen van de bestuur
der van een vrachtwagen.
Op het gebied van inrichting van
wegen valt voor de verkeersveilig
heid nog meer te bereiken. In een
presentatie over het werk van de
verkeerspolitie sprak Bram Marcus-
se er zijn verwondering over uit
dat 30-kilometerzones vaak niet
als zodanig worden ingericht. „Er
worden wel borden neergezet,
maar verder zou er een vliegtuig
kunnen landen. Zo bereik je na
tuurlijk niet zo makkelijk dat het
verkeer zich aan die dertig kilome
ter per uur houdt."
Dat geldt volgens de politie ook
voor wegen waar 60 en 80 km
mag worden gereden.
Andere aspecten van het verkeers-
veiligheidsbeleid pakken beter uit.
Zo rijdt inmiddels 91,8 van de
bromfietsers met een helm, 98 pro
cent van de automobilisten draagt
de gordel en op de achterbank
heeft 50 procent van de inzetten-
den zo'n veiligheidsriem om.