Zeeland Voorlichtingsbus WN gepimpt Leveranciers Checkpoint horen celstraffen eisen Voorrangsregels op rotondes in Zeeland leiden tot verwarring Informatie over gevaren rijden onder invloed blijft dringend nodig. Koffieshop werkte niet met thuiskwekers, maar met beroepscriminelen. Op de ene plek hebben fietsers wel voorrang en op de andere niet. PZC Vrijdag 8 juni 2007 3 3 Het jongeren BOB-team van Veilig Verkeer Nederland. Anne Aerts drinkt witte wijn, Frank van Oosten een biertje en Nicole den Herder is de BOB, drinkt fris en moet blazen, foto foto Ruben Oreel door Ben Jansen MIDDELBURG - De voorlichtingsbus waarmee Veilig Verkeer Neder land (WN) uitgaansgelegenheden en evenementen in Zeeland af reist, heeft een eigentijdse uitstra ling gekregen. Niet voor zijn tijd, want de bus wordt al twaalf jaar in tensief gebruikt. Hard nodig ook: de inspanningen van WN om het gebruik van alcohol in het verkeer terug te dringen blijven van groot belang. longeren stappen de laatste jaren weliswaar steeds minder met een slok op achter het stuur (het per centage jonge drankrijders daalde tussen 2003 en 2006 van 19 naar 15 procent), maar over het algemeen neemt het rijden onder invloed licht toe. Aangenomen wordt dat bij zes ongelukken met dodelijke afloop in Zeeland alcohol in het spel is. Zeventig personen belan den als gevolg van een drankonge val in het ziekenhuis. Gedeputeerde Toine Poppelaars, die de vernieuwde bus in gebruik stelde, zei zich zorgen te maken over de toename van het rijden on der invloed. Die doet zich voor on danks alle controleacties en voor lichtingscampagnes. Reden voor Poppelaars te pleiten voor stringen te maatregelen naast de gebruikelij ke voorlichting. Wat hem betreft moet iedereen die voor de tweede keer bij een blaastest wordt be trapt, een alcoholslot aanschaffen. Dat apparaat voorkomt dat de au to kan worden gestart wanneer ie mand alcohol heeft gedronken. WN beschikt over een team van jongeren die bijvoorbeeld bij dis co's en popconcerten leeftijdsgeno ten vragen of ze een BOB hebben geregeld, een Bewust Onbeschon- ken Bestuurder. Ze trekken er met de voorlichtingsbus op uit. Gemid deld dertig keer per jaar. door Emile Calon MIDDELBURG - Een echte criminele organisatie, zo noemde officier van justitie H. den Hartog die vier mannen die samen softdrugs lever den aan de Terneuzense koffie shops Checkpoint en Miami. Uit haar verhaal blijkt dat die beide shops geen zaken doen met kleine thuiskwekers, zoals woordvoerders van die shops steeds beweren. Nee, het gaat om gehaaide organi saties die van het kweken en han delen in softdrugs hun zeer lucra tieve broodwinning maken. Het gaat om mannen die bijna continu zich bezig houden met die handel. Gisteren stonden vier mannen uit Koewacht, Heikant, Hulst en Ter- neuzen terecht. Die vier opereer den volgens de officier zeer profes sioneel. Zo wisselden ze om de paar weken van gsm, noemden via de telefoon nooit namen, hadden strikte werkafspraken en belangrij ke gesprekken werden nooit via de telefoon gevoerd. Ze namen hun gsm's ook niet mee naar zulke af spraken om te voorkomen dat de politie hen via hun telefoons kon uitpeilen. Toch slaagde de Zeeuws-Vlaamse recherche erin een goed beeld te krijgerf van de werkwijze van deze vier, aldus de officier. Volgens haar vormden ze een van de vele orga nisaties die zorgen voor de toeleve ring van softdrugs aan de Terneu zense shops. Het viertal kocht on der leiding van de inwoner van Koewacht bij anderen softdrugs op en vervoerde het materiaal. Maar ook bouwden ze hennep kwekerijen of leverden materiaal voor zulke kwekerijen aan belang- FJJ De officier van justitie eist straf- fen van een tot anderhalf jaar te gen vier mannen die verdacht worden van drugshandel. Hun ad vocaten vinden dat 'belachelijk'. stellenden. Indien gewenst werd ook de elektriciteitsmeter tijdelijk onklaar gemaakt. Daarnaast waren ze ook steeds op zoek naar geschik te gebouwen om in te kweken. De Hartog eiste achttien maanden cel tegen de twee hoofdverdachten uit Koewacht en Heikant. De twee anderen moeten wat haar betreft elk twaalf maanden de cel in. De advocaten vonden die eis bela chelijk en vroegen stuk voor stuk om vrijspraak omdat er volgens hen nauwelijks echt bewijs is voor de beweringen van de officier. De vier mannen gaven gisteren niets toe en er is zeker bij de hoofdver dachte en zijn kompaan niets be- lastends gevonden, aldus de raads mannen. Ook zagen ze geen enkel concreet bewijs voor de levering aan de Terneuzense shops en zou de politie de informatie over de Hulstenaar en Terneuzenaar on rechtmatig hebben verkregen. n De rechtbank doet uitspraak op 20 juni. door Ben Jansen MIDDELBURG - Op rotondes in Zee land moeten in principe dezelfde voorrangsregels voor fietsers gel den. Nu zijn er merkwaardige ver schillen, bijvoorbeeld in het grens gebied van de gemeenten Veere en Vlissingen. Op de ene rotonde heb ben fietsers wel voorrang en op de andere, vijfhonderd meter verder op, niet. Het Regionaal Orgaan Verkeersvei ligheid Zeeland (ROVZ) gaat in sa menspraak met provincie, water schappen, gemeenten, Rijkswater staat en havenschap Zeeland Seaports proberen meer eenduidig heid te krijgen in de aanleg van ro tondes en de voorrangsregels die er gelden. Op 29 procent van de rotondes bin nen de bebouwde kom in Zeeland hebben fietsers voorrang. Lande lijk is dat 60 procent. Er zijn geen voorschriften voor; het is een loka le politiek-bestuurlijke afweging. De ROVZ-projectgroep rotondes wordt samengesteld op initiatief van en voorgezeten door de ge meente Goes, waar vorig jaar een scholiere om het leven kwam, na dat zij op een rotonde geen voor rang had gekregen van de bestuur der van een vrachtwagen. Op het gebied van inrichting van wegen valt voor de verkeersveilig heid nog meer te bereiken. In een presentatie over het werk van de verkeerspolitie sprak Bram Marcus- se er zijn verwondering over uit dat 30-kilometerzones vaak niet als zodanig worden ingericht. „Er worden wel borden neergezet, maar verder zou er een vliegtuig kunnen landen. Zo bereik je na tuurlijk niet zo makkelijk dat het verkeer zich aan die dertig kilome ter per uur houdt." Dat geldt volgens de politie ook voor wegen waar 60 en 80 km mag worden gereden. Andere aspecten van het verkeers- veiligheidsbeleid pakken beter uit. Zo rijdt inmiddels 91,8 van de bromfietsers met een helm, 98 pro cent van de automobilisten draagt de gordel en op de achterbank heeft 50 procent van de inzetten- den zo'n veiligheidsriem om.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 59