Auto Limousines hebben het moeilijk Opvolger Renault Laguna staat in de startblokken Mazda blijft geloven in 40-jarige rotatiemotor Uw beste maatje f Bosch produceert 150 miljoen ABS-systemen Populariteit rally's voor klassieke auto's stijgt Lada levert zijn nieuwe Kalina ook als hatchback PZC Vrijdag 8 juni 2007 1 5 kwamen begin jaren negentig met de grote Alfa 164, in 1998 opge volgd door de werkelijk fraaie 166. De nieuwe vaandeldrager, de 169, komt zeker niet voor 2010. De du re productielijn van de 166 wordt na de zomer stopgezet. Lancia nam indertijd dezelfde droeve beslissing door met de Kap pa te stoppen en de Thesis pas veel later te lanceren. Lancia houdt intussen het hoofd ook maar net boven water, want buiten Italië leidt het een volstrekt kwijnend bestaan. Het luxemerk van Fiat probeerde het na de prachtige The ma en Kappa eind 2002 met de op zienbarende Thesis. Niet vernieu wend, maar wel luxe en (luister- stil. We reden met de Thesis nog eens een blokje om en moesten veel mensen uitleggen wat dit in godsnaam voor een model was. Het valt dan ook om de drommel niet mee een alternatief te bieden voor auto's als de Mercedes S-klas- se, BMW 7 Serie, Audi A8 of Lexus 460. Kijk naar Volkswagen, dat zijn fabelachtig rijdende Phae ton maar niet gesleten krijgt in de hoogste regionen. F.en limo van pakweg 86 mille met VW-em- bleem gaat blijkbaar te ver. Wie geld heeft voor een auto wil er meestal minstens eentje met uit straling. Wat de Lancia uitstraalt, is wellicht een tikje te exclusief dat van zijn Koreaanse collega's te goedkoop en dat van de Fransen te twijfelachtig van vormgeving. Op Lexus na, lijken limousines per definitie Duits. Cadillac lukt het niet de hegemonie van de Duitse fabrikanten te doorbreken, net zo min als de Franse en Renault lanceerde de Safrane en de Vel Satis, beide gedoemd tot de vergetelheid, terwijl de Avantime al na één jaar ter ziele ging. Ford hield het na twee edities Scorpio voor gezien. Peugeot weet niet van opgeven met zijn limo 607, maar die voiture zie je net als zijn voor gangers zelden in onze files staan. Hyundai en dochter Kia hebben respectievelijk de Grandeur en de Opirus, maar die ontwaar je net zo zelden op straat als een Ca dillac, het Amerikaanse merk dat vroeger op één lijn stond met Rolls Royce, maar lelijk aan imago heeft ingeboet. GM wil Cadillac in Europa nieuw leven inblazen, 'maar importeur Frits Kroymans heeft er tot dusver alleen maar meer grijze haren van gekregen. Mercedes doet het goed met zijn S-klasse, maar met de overtreffen de trap daarvan - de Maybach - kunnen ze in Stuttgart de sleutel naar succes maar niet vinden. Ook de Italianen lukt het niet. Die Italiaanse merken. De limo's hebben het moeilijk. door Rien van der Steen Als je een flinke auto wilt, kun je kiezen voor een Duitser, Amerikaan Ja- panner. Een enkele Kore- aan of een Franse limo kan ook nog. Maar die verkopen net zo ma- jj XQW tig als een uit de kluiten gewassen 1 Italiaanse bolide. v^jR||| Volharding. Daaraan heeft Toyo- topmerk Lexus succes te danken. De Japanners begonnen JT.'A in 1990 met hun luxemerk en bouwden onverdroten voort aan de kwaliteit ervan. Kosten speel- den hoegenaamd geen rol. Nou 4 heeft Toyota wat dat betreft ook heel wat makkelijker praten dan (y Renault of Fiat. De voormalige W.-^ weefgetouwenfabrikant is immers het rijkste automerk ter wereld. Mazda probeerde in de jaren ne- gentig ook een luxemerk van de grond te tillen. Maar die Xedos is Limousines hebben moeite een eigen plekje te verwerven in de automarkt. De Lancia Thesis, Kia Opirus, Volkswa- allang een zachte dood gestorven. gen Phaeton en Alfa 166 (van boven naar beneden) weten niet de juiste toon bij de consument te raken, foto CPD Renault komt met een nieu we Laguna, die wederom als vijfdeurs hatchback en als stationwagon leverbaar wordt. In september staat hij op de show van Frankfurt. Een maand later be gint de verkoop. Volgend jaar volgt een coupé. Volgens Renault is er hard gewerkt aan een stijvere wielophanging en een betere stuurinrichting. Er zijn (2.0 liter) diesels met 130,150 en 175 pk. Bij de benzinemotoren zal er onder meer keuze zijn uit een 2.0 16V krachtbron met 145 pk, af komstig van concerngenoot Nis san. De fabrikant gaat er prat op dat de nieuwe Laguna 15 kilo lichter wordt dan het huidige model. De auto zal bovendien aanzienlijk stil ler worden door meer isolatie toe te passen tussen motorruimte en interieur. Renault zegt alles in het werk te stellen om de kwaliteit naar een hoger plan te tillen. Dat is nodig ook, want de huidige - tweede - ge neratie van het model heeft met enorme kwaliteitsproblemen te kampen gehad. De derde generatie van de Laguna is 4,69 meter lang. Dat is 11 centimeter langer dan het huidige model. Vierwielbesturing is voorbehouden aan de dure ver sies. Alle modellen hebben stan daard onder meer een zesversnel lingsbak. Prijzen van de nieuwe Laguna's zijn nog niet bekend. Het huidige model begint bij ruim 25.000 euro voor de 1.6 16V benzinemotor hatchback. Dieselen kan momen teel vanaf ruim 30.000 euro. i£2a Auto Poppe. wie anders POPPE www oulopoppe nl Vtissingen Terneuzen Hulst Tel. (0118) 424000 Tel (0115)647333 Tel. (0114) 370100 De nieuwe Renault Laguna komt in oktober. foto GPD K door Rien van der Steen Er is maar één automerk in de wereld dat blijft geloven in de technische mogelijkhe den van de draaizuiger- of rotatie motor. Mazda bouwde voort op het principe van Felix Wankel en denkt dat de rotatiemotor geschikt is voor de waterstofeconomie van straks. Waar de meeste merken vertrou wen op de brandstofcel die uit wa terstof elektriciteit aanmaakt, hou den met name BMW en Mazda vast aan verbrandingsmotoren op waterstof De Duitsers gebruiken een twaalfcilinder zuigermotor, de Japanners een draaizuigermotor, die ze veertig jaar geleden van de Duitsers leenden. Toen de Duitse ingenieur Felix Wankel met zijn Wankelmotor kwam, was er van alle kanten gro te belangstelling voor zijn revolu tionaire motorconcept. De techni sche problemen en het lage rende ment van de motor hebben hem uiteindelijk van het grote werk af gehouden. Eind jaren vijftig zag een flink aan tal autofabrikanten er wel heil in, maar de meeste gooiden de hand doek in de ring omdat de grote technische problemen onoplos baar leken. Mazda hield als enige vol, overwon een aantal obstakels en nam hem met succes in massa productie. De Wankelmachine kreeg bij de Ja panners de naam rotatiemotor. De huidige draaizuigermotor - te vin den in Mazda's sportmodel RX-8 - is een watergekoelde twinrotor met twee kamers met elk 654 cc in In plaats van een op en neer gaande zuiger heeft de rotatiemotor een draaizuiger. foto GPD houd. In plaats van een zuiger vormt een driekantige schijf het hart van de motor. Die schijf draait rond en zorgt in het voorbij gaan voor het aanzuigen en com primeren van het benzine/lucht- mengsel. Een rotatiemotor is circa 15 pro cent lichter dan de conventionele viertakt zuigermotor. Wat hem echter altijd in de weg heeft geze ten, is zijn relatief hoge brandstof verbruik. Dat komt door zijn lage rendement. Bij een rotatiemotor is de verbrandingsruimte verre van ideaal gevormd. Toch zou de lichte en compacte ro tatiemotor straks wel eens van goud kunnen blijken. Want een brandstofcel kan uitsluitend elek triciteit voor de voortbeweging le veren. Terwijl een waterstofauto met een echte, schone motor mis schien wel hét speeltje van de mo derne, 'groene' mens wordt. Bij Bosch is het 150 miljoenste remcontrolesysteem gefabriceerd. Het verhaal begon in 1978 met het eerste antiblokkeerremsysteem (ABS), in 1986 gevolgd door het tractiecontrolesysteem en het elek tronische stabiliteitsprogramma F.SP in 1995. ABS voorkomt dat wielen blokkeren bij het remmen. Autorally's voor klassieke auto's worden steeds populairder. Vanaf 6 oktober wordt er een georgani seerd naar Slowakije. De Tatry Classic Rally heeft als startpunt Bratislava. Dan volgt een tocht van 800 kilometer door de hoge Tatra, die ginds Vysoke Tatry heet. Deel name kost 3.500 euro. Naast de vierdeurs Kalina brengt Ijda nu ook een vijfdeurs hatch back op de markt. Standaard heeft de hatchback (vanaf 9.895 euro) onder meer twee airbags en stuur bekrachtiging Binnenkort volgt een stationwagon-variant. Of in ons land ook een GTI-versie lever baar wordt, is nog niet bekend. De Lada Kalina hatchback kost 9.895 euro. foto GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 15