Auto
Limousines hebben het moeilijk
Opvolger Renault Laguna
staat in de startblokken
Mazda blijft geloven in
40-jarige rotatiemotor
Uw beste
maatje f
Bosch produceert 150
miljoen ABS-systemen
Populariteit rally's voor
klassieke auto's stijgt
Lada levert zijn nieuwe
Kalina ook als hatchback
PZC Vrijdag 8 juni 2007 1 5
kwamen begin jaren negentig met
de grote Alfa 164, in 1998 opge
volgd door de werkelijk fraaie 166.
De nieuwe vaandeldrager, de 169,
komt zeker niet voor 2010. De du
re productielijn van de 166 wordt
na de zomer stopgezet.
Lancia nam indertijd dezelfde
droeve beslissing door met de Kap
pa te stoppen en de Thesis pas
veel later te lanceren. Lancia houdt
intussen het hoofd ook maar net
boven water, want buiten Italië
leidt het een volstrekt kwijnend
bestaan. Het luxemerk van Fiat
probeerde het na de prachtige The
ma en Kappa eind 2002 met de op
zienbarende Thesis. Niet vernieu
wend, maar wel luxe en (luister-
stil. We reden met de Thesis nog
eens een blokje om en moesten
veel mensen uitleggen wat dit in
godsnaam voor een model was.
Het valt dan ook om de drommel
niet mee een alternatief te bieden
voor auto's als de Mercedes S-klas-
se, BMW 7 Serie, Audi A8 of
Lexus 460. Kijk naar Volkswagen,
dat zijn fabelachtig rijdende Phae
ton maar niet gesleten krijgt in de
hoogste regionen. F.en limo van
pakweg 86 mille met VW-em-
bleem gaat blijkbaar te ver.
Wie geld heeft voor een auto wil
er meestal minstens eentje met uit
straling. Wat de Lancia uitstraalt,
is wellicht een tikje te exclusief
dat van zijn Koreaanse collega's te
goedkoop en dat van de Fransen
te twijfelachtig van vormgeving.
Op Lexus na, lijken
limousines per definitie
Duits. Cadillac lukt het niet
de hegemonie van de Duitse
fabrikanten te doorbreken,
net zo min als de Franse en
Renault lanceerde de Safrane en
de Vel Satis, beide gedoemd tot de
vergetelheid, terwijl de Avantime
al na één jaar ter ziele ging. Ford
hield het na twee edities Scorpio
voor gezien. Peugeot weet niet van
opgeven met zijn limo 607, maar
die voiture zie je net als zijn voor
gangers zelden in onze files staan.
Hyundai en dochter Kia hebben
respectievelijk de Grandeur en de
Opirus, maar die ontwaar je net
zo zelden op straat als een Ca
dillac, het Amerikaanse merk dat
vroeger op één lijn stond met
Rolls Royce, maar lelijk aan imago
heeft ingeboet. GM wil Cadillac in
Europa nieuw leven inblazen,
'maar importeur Frits Kroymans
heeft er tot dusver alleen maar
meer grijze haren van gekregen.
Mercedes doet het goed met zijn
S-klasse, maar met de overtreffen
de trap daarvan - de Maybach -
kunnen ze in Stuttgart de sleutel
naar succes maar niet vinden.
Ook de Italianen lukt het niet. Die
Italiaanse merken. De limo's
hebben het moeilijk.
door Rien van der Steen
Als je een flinke auto wilt,
kun je kiezen voor een
Duitser, Amerikaan Ja-
panner. Een enkele Kore-
aan of een Franse limo kan ook
nog. Maar die verkopen net zo ma- jj XQW
tig als een uit de kluiten gewassen 1
Italiaanse bolide. v^jR|||
Volharding. Daaraan heeft Toyo-
topmerk Lexus succes te
danken. De Japanners begonnen JT.'A
in 1990 met hun luxemerk en
bouwden onverdroten voort aan
de kwaliteit ervan. Kosten speel-
den hoegenaamd geen rol. Nou 4
heeft Toyota wat dat betreft ook
heel wat makkelijker praten dan (y
Renault of Fiat. De voormalige W.-^
weefgetouwenfabrikant is immers
het rijkste automerk ter wereld.
Mazda probeerde in de jaren ne-
gentig ook een luxemerk van de
grond te tillen. Maar die Xedos is Limousines hebben moeite een eigen plekje te verwerven in de automarkt. De Lancia Thesis, Kia Opirus, Volkswa-
allang een zachte dood gestorven. gen Phaeton en Alfa 166 (van boven naar beneden) weten niet de juiste toon bij de consument te raken, foto CPD
Renault komt met een nieu
we Laguna, die wederom
als vijfdeurs hatchback en
als stationwagon leverbaar wordt.
In september staat hij op de show
van Frankfurt. Een maand later be
gint de verkoop. Volgend jaar
volgt een coupé.
Volgens Renault is er hard gewerkt
aan een stijvere wielophanging en
een betere stuurinrichting. Er zijn
(2.0 liter) diesels met 130,150 en
175 pk. Bij de benzinemotoren zal
er onder meer keuze zijn uit een
2.0 16V krachtbron met 145 pk, af
komstig van concerngenoot Nis
san.
De fabrikant gaat er prat op dat de
nieuwe Laguna 15 kilo lichter
wordt dan het huidige model. De
auto zal bovendien aanzienlijk stil
ler worden door meer isolatie toe
te passen tussen motorruimte en
interieur.
Renault zegt alles in het werk te
stellen om de kwaliteit naar een
hoger plan te tillen. Dat is nodig
ook, want de huidige - tweede - ge
neratie van het model heeft met
enorme kwaliteitsproblemen te
kampen gehad. De derde generatie
van de Laguna is 4,69 meter lang.
Dat is 11 centimeter langer dan het
huidige model. Vierwielbesturing
is voorbehouden aan de dure ver
sies. Alle modellen hebben stan
daard onder meer een zesversnel
lingsbak.
Prijzen van de nieuwe Laguna's
zijn nog niet bekend. Het huidige
model begint bij ruim 25.000 euro
voor de 1.6 16V benzinemotor
hatchback. Dieselen kan momen
teel vanaf ruim 30.000 euro.
i£2a
Auto Poppe. wie anders
POPPE
www oulopoppe nl
Vtissingen Terneuzen Hulst
Tel. (0118) 424000 Tel (0115)647333 Tel. (0114) 370100
De nieuwe Renault Laguna komt in
oktober. foto GPD
K door Rien van der Steen
Er is maar één automerk in de
wereld dat blijft geloven in
de technische mogelijkhe
den van de draaizuiger- of rotatie
motor. Mazda bouwde voort op
het principe van Felix Wankel en
denkt dat de rotatiemotor geschikt
is voor de waterstofeconomie van
straks.
Waar de meeste merken vertrou
wen op de brandstofcel die uit wa
terstof elektriciteit aanmaakt, hou
den met name BMW en Mazda
vast aan verbrandingsmotoren op
waterstof De Duitsers gebruiken
een twaalfcilinder zuigermotor, de
Japanners een draaizuigermotor,
die ze veertig jaar geleden van de
Duitsers leenden.
Toen de Duitse ingenieur Felix
Wankel met zijn Wankelmotor
kwam, was er van alle kanten gro
te belangstelling voor zijn revolu
tionaire motorconcept. De techni
sche problemen en het lage rende
ment van de motor hebben hem
uiteindelijk van het grote werk af
gehouden.
Eind jaren vijftig zag een flink aan
tal autofabrikanten er wel heil in,
maar de meeste gooiden de hand
doek in de ring omdat de grote
technische problemen onoplos
baar leken. Mazda hield als enige
vol, overwon een aantal obstakels
en nam hem met succes in massa
productie.
De Wankelmachine kreeg bij de Ja
panners de naam rotatiemotor. De
huidige draaizuigermotor - te vin
den in Mazda's sportmodel RX-8 -
is een watergekoelde twinrotor
met twee kamers met elk 654 cc in
In plaats van een op en neer gaande
zuiger heeft de rotatiemotor een
draaizuiger. foto GPD
houd. In plaats van een zuiger
vormt een driekantige schijf het
hart van de motor. Die schijf
draait rond en zorgt in het voorbij
gaan voor het aanzuigen en com
primeren van het benzine/lucht-
mengsel.
Een rotatiemotor is circa 15 pro
cent lichter dan de conventionele
viertakt zuigermotor. Wat hem
echter altijd in de weg heeft geze
ten, is zijn relatief hoge brandstof
verbruik. Dat komt door zijn lage
rendement. Bij een rotatiemotor is
de verbrandingsruimte verre van
ideaal gevormd.
Toch zou de lichte en compacte ro
tatiemotor straks wel eens van
goud kunnen blijken. Want een
brandstofcel kan uitsluitend elek
triciteit voor de voortbeweging le
veren. Terwijl een waterstofauto
met een echte, schone motor mis
schien wel hét speeltje van de mo
derne, 'groene' mens wordt.
Bij Bosch is het 150 miljoenste
remcontrolesysteem gefabriceerd.
Het verhaal begon in 1978 met het
eerste antiblokkeerremsysteem
(ABS), in 1986 gevolgd door het
tractiecontrolesysteem en het elek
tronische stabiliteitsprogramma
F.SP in 1995. ABS voorkomt dat
wielen blokkeren bij het remmen.
Autorally's voor klassieke auto's
worden steeds populairder. Vanaf
6 oktober wordt er een georgani
seerd naar Slowakije. De Tatry
Classic Rally heeft als startpunt
Bratislava. Dan volgt een tocht van
800 kilometer door de hoge Tatra,
die ginds Vysoke Tatry heet. Deel
name kost 3.500 euro.
Naast de vierdeurs Kalina brengt
Ijda nu ook een vijfdeurs hatch
back op de markt. Standaard heeft
de hatchback (vanaf 9.895 euro)
onder meer twee airbags en stuur
bekrachtiging Binnenkort volgt
een stationwagon-variant. Of in
ons land ook een GTI-versie lever
baar wordt, is nog niet bekend.
De Lada Kalina hatchback kost
9.895 euro. foto GPD