Jan Terlouw wil het nog eens kwijt Cultuur Verzamelen is zo eenvoudig nog niet Uitreiking van Zilveren Anjer operafeestje Na 35 jaar verschijnt alsnog vervolg op 'Koning van Katoren' Museum van Oudheden maakt expositie Verboden te verzamelen Grootste expositie aller tijden over Da Vinei Van Giersbergen weg bij The Gathering Nieuw object in tuin van Kröller-Müller door Hanneke van den Berg twello - 'Wat zou Stach hebben gedaan? Hij, Koss, ziet alleen maar dingen, hij dóet niets.' Een kort, veelzeggend citaat uit Zoektocht in Katoren, het vervolg op de klassie ker Koning van Katoren, waarmee Jan Terlouw in 1972 een Gouden Griffel won. Na vijfendertig jaar werd het tijd voor een tweede boek over het land Katoren. Zijn laatste kinderboek. Eigen rech ter, verscheen in 1998. „Daarna wil de ik eigenlijk helemaal niet meer voor kinderen schrijven. Maar ik kon het niet laten." Stach, de jongen die zeven op drachten moest vervullen voordat hij koning van Katoren kon wor den, is inmiddels al vele jaren aan de macht, maar ondanks al zijn in spanningen is Katoren nog geen perfect land. Hoog in de bergen woont de jonge geitenhoeder Koss, die op zoek gaat naar een ver dwenen jongen. Koss maakt een tocht die hem door het hele land voert en waarbij de onervaren jon gen de mensheid in al zijn facet ten leert kennen. Hun afgunst, hun egoisme, hun hang naar wel vaart, hun drang tot perfectionis me, maar ook hun vermogen tot vriendschap en liefhebben. Jan Terlouw was fractievoorzitter van D66, minister van Economi sche Zaken en commissaris van de koningin in Gelderland. „Ik wilde nog iets schrijven en me daarbij richten op de meest flexibele her sens die we hebben, die van de jeugd. Er zijn natuurlijk wel din gen verbeterd in de maatschappij, maar veel is ook slechter gewor den. Vooral het egoisme, de hang naar welvaart. Alles draait tegen woordig om geld. In de discussie over de uitbreiding van de kinder opvang bijvoorbeeld, ging het al leen maar over de economische voordelen om vrouwen voor de ar beidsmarkt te behouden en over de kosten van de opvang. Geen en kele keer heb ik de vraag gehoord of we dit wel willen en of de kin- LEIDEN - Wat moeten musea doen met oorlogskunst en objecten die afkomstig zijn van een illegale op graving? Hoe presenteer je een Egyptische mummie, al dan niet ontdaan van alle zwachtels, aan het grote publiek? Dat zijn enkele vragen die aan de orde komen in de tentoonstelling Verboden te verzamelen? die het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden deze zomer houdt. Aan de hand van voorwerpen uit zijn col lectie biedt het zicht op vijftien di lemma's waarvoor musea zich bij de omgang met menselijke resten en het verzamelen van objecten ge- De vraag is of je in een museum alles mag onderbrengen en exposeren. deren het wel leuk vinden." Zijn taalgebruik blijkt niet hele maal meer van deze tijd, met woorden als 'placht', 'driest' of'uit spanning', maar dat zag Terlouw 'Over de maatschapij waarin ze leven wil ik kinderen graag nog wat vertellen.' steld zien. Het museum maakt zijn standpunt duidelijk en biedt de bezoeker de kans aan de discus sie deel te nemen. Op de tentoonstelling is onder meer een Grieks kuras (harnas) te zien, dat volgens de Italiaanse over heid op illegale wijze is opgegra ven en geëxporteerd. De Neder landse rechter wees de Italiaanse claim twee jaar geleden af, maar staat het museum ook moreel in zijn recht? Uit de collectie-Goudstikker, waar van vorig jaar een deel aan erfgena me Marei von Saher is teruggege ven, toont het museum het schil derij Het Forum Romanum van An tonio Joli (circa 1750). Het mu seum heeft dit kunstwerk, dat vooralsnog niet wordt teruggege ven, in bruikleen van het Instituut Collectie Nederland (ICN). Aan de hand van het schilderij komt de vraag aan de orde hoe lang aan spraken op bezit dat in oorlogen is verloren, geldig blijven. Het mu seum in Leiden stelt zich op het niet als een groot probleem. „Ik dacht eerst: ik schrijf niet meer voor kinderen. Ik ken hun taal niet meer, hun leefwereld. Maar ik heb het toch gedaan, omdat ik ze graag wat wilde vertellen over de maatschappij waarin ze leven. En ach, die woorden die ze niet ken nen, daar lezen ze wel overheen als ze het mooi vinden." Ofschoon beide boeken zich afspe- Hoe toon je een mummie, al dan niet ontdaan van zwachtels, aan het publiek, vraagt het museum zich af. standpunt dat alle aanspraken waarbij duidelijk is dat een kunst werk zonder redelijke compensa- len in Katoren, zijn de problemen waar Stach en Koss mee kampen van verschillende aard. „Stach moest een aantal opdrachten ver vullen, hij moest problemen oplos sen waar mensen in Katoren mee te kampen hadden. Het ging een keer zelfs letterlijk om het verslaan van een draak. Maar de wereld is veranderd en de jonge Koss loopt in het nieuwe boek dus ook tegen andere problemen aan. In de jaren '70 discussieerden we vooral over ideologische zaken, zoals kernener gie en abortus. Nu gaat het vooral over geld en welvaart. Mensen wil len niet meer nadenken over op lossingen op de lange termijn, dat staat te ver van hun bed. Ze willen die lage broodprijs nu, ze willen dat leuke vliegreisje zo snel moge lijk. De gevolgen, ach, dat zien we dan wel weer." In een van de hoofdstukken komt Koss in de plaats Cnocke en Spalk. In het ene deel, Cnocke, worden wapens geproduceerd die naar oor logsgebieden worden gestuurd. In Spalk wordt vervolgens vooral aan dacht besteed aan het oplappen van die oorlogsslachtoffers, door mobiele ziekenhuisjes en verple gend personeel te sturen. „Dat doen wij ook in onze maatschap pij", aldus Terlouw. „We produce ren wapentuig en verdienen daar dik aan en vervolgens sturen we Artsen zonder Grenzen er naar toe. Dat is toch waanzin?" Ofschoon in de wereld van de jeugdliteratuur de fantasy, reality en dagboekromans nog overheer sen, neemt de belangstelling voor klassiek aandoende boeken weer toe, tot groot genoegen van Ter louw. „Als ik zie hoe trouw kinde ren mijn boeken blijven kopen, dan realiseer ik me dat ook jonge ren van nu toch met plezier blij ven lezen over de fundamentele waarden in het menselijk bestaan, over vriendschap, verantwoorde lijkheid, trouw en saamhorigheid. Al mijn boeken hebben thema's die niet weggaan, waar mensen over blijven nadenken. Ik schrijf nooit over de waan van de dag. Dat is zo vergankelijk." Jan Teriouw: Zoektocht in Katoren. Uitg. LemniscaatPrijs 14,95 euro. tie aan de eigenaren is ontnomen, behoren te worden gehonoreerd. Aan de hand van een Romeinse bronzen plaat die in 2003 in het Utrechtse dorp Leersum met een metaaldetector werd ontdekt, stelt het museum de vraag aan de orde of metaaldetectie archeologie of schatgraverij is. Het museum moe digt mensen niet aan met een me taaldetector op pad te gaan, omdat bij onzorgvuldig zoeken de con text van de vondst vaak niet meer te achterhalen is. Toch heeft het de bronzen plaat in zijn collectie opgenomen. Het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden bezit duizenden olie lampjes uit de Romeinse tijd. De meeste daarvan bevinden zich in het depot Is het waard om die din gen te bewaren, hoewel het pu bliek ze zelden te zien krijgt? De tentoonstelling Verboden te verza melen? is van 12 juni tot en met 28 oktober in het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden te bekijken. bn/destem Vrijdag 8 juni 2OO7J 53 DEN HAAG - De uitreiking van de Zilveren Anjers door koningin Bea trix is gisteren op Paleis Noordein- de een opera-feestje geworden. Dat kwam vooral door de muzika le bijdragen van de Mazali Opera Singers. Die zongen de sterren van de hemel. De zangers zijn allemaal 'ontdek kingen' van Piet Bos ofwel Opera Pietje. Bos (71) kreeg een Zilveren Anjer omdat hij zich al zijn hele le ven verdienstelijk maakt voor de operacultuur in Nederland. In 1970 begon Opera Pietje als etherpiraat zijn favoriete aria's te draaien. In 1984 kreeg de Amster dammer bij Stad Radio Amster dam, later Radio Noord-Holland, zijn eigen programma. Hij dirigeer de gisteren zijn ontdekkingen van-'* af de eerste rij, waar hij trots zetel de naast de majesteit. Klaas Bruinsmaa (76) uit Drachten kreeg een Zilveren Anjer omdat hij klassiekers uit de wereldlitera tuur in het Fries vertaalt, onder meer de Ilias en de Odysee van Ho merus, luanhoe van Walter Scott en Met' van Herman Gorter. Op het ogenblik is het talenwonder (hij spreekt er negen) bezig met de Friese vertaling van het middel- nederlandse toneelstuk Mariken van Nieumeghen. Mart Groentjes (70) uit Bergop werd onderscheiden omdat hij zich al decennia lang onvermoei baar inzet voor het behoud van de stolpboerderij. brussel - In de Basiliek van Koe- kelberg in Brussel wordt van 18 au gustus 2007 tot 16 maart 2008 een grote tentoonstelling gehouden over Leonardo Da Vinei. Het wordt de grootste tentoonstelling, ooit over zijn leven en werk. Da Vinei (1452-1519) was schilder, beeldhouwer, uitvinder, architect, ingenieur, filosoof, natuur- en scheikundige. De expositie toont tevens werken van Rafaël, Miche langelo, Botticelli en Dürer. eindhoven - Zangeres Anneke van Giersbergen verlaat rockgroep The Gathering. Ze zegt nieuwe doelen na te streven, zoals haar nieuwe band: Agua de Annique. Van Giers bergen was dertien jaar het ge-* zicht van The Gathering. De Bra bantse band stond aan de wieg van degothic metal. Het Nationaal Popinstituut onderscheidde de 34-jarige zangeres vorig jaar met het Nationaal Duiveltje voor beste Nederlandse popzangeres. otterlo - De beeldentuin van het museum Kröller-Müller op de Ho ge Veluwe wordt verrijkt met een tweede kunstwerk van Marta Pan, een grijswitgranieten sculptuur van een danser, mede bedoeld om» op te zitten. Marta Pan maakte in i960 al een beeld voor de beelden tuin: Drijvende sculptuur 'Otterlo', het meest gefotografeerde object van het museum. Jan Terlouw: 'Ik constateer met vreugde dat jongeren van nu toch met ple zier blijven lezen over de fundamentele waarden in het menselijk bestaan, over vriendschap, verantwoordelijkheid, trouw en saamhorigheid.' foto GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 131