missie van
een Apache-piloot
studeren op de game-opleiding
BN/OESTEM Vrijdag 8 juni 2007 I 43
waar Engelse en Canadese troepen
liggen. Martin: „Het was eigenlijk
logischer geweest als we in het
meer centrale Kandahar hadden
gezeten. De politiek wilde echter
dat we dicht bij onze eigen jon
gens zouden zitten, zodat we die
in geval van nood kunnen hel
pen."
De Apache is een aanvalshelikop
ter die halverwege de jaren negen
tig door het Nederlandse leger
werd aangeschaft. De helikopter is
uitgerust met geavanceerde elektro-
nicasystemen, zoals nachtzichtap-
paratuur, afweersystèmen en een
laser waarmee doelen worden aan
gestraald. De helikopter kan ook 's
nachts en onder moeilijke weers
omstandigheden vliegen.
Martin: „We zijn in 1996 met 25 pi
loten van de luchtmacht opgeleid
in Amerika. De Apache sprak me
direct aan, vooral het gevarieerde
takenpakket. Je kunt ermee schie
ten, verkennen, konvooien begelei
den en aanvallen. Tijdens de ge
vechten voel ik geen angst, alleen
adrenaline. Die heb je nodig om
goed te presteren."
Vliegen zat er bij Martin al vroeg
in. „Na de middelbare school heb
ik gesolliciteerd bij de luchtmacht.
Er zat een selectieproces aan vast,-
maar uiteindelijk belandde ik op
de Alouette-helikopter. Als broe
kie vloog ik al heel Europa door."
Naast de missies in Afghanistan,
werd de Hankse piloot ook uitge
zonden naar Bosnië en het Afri
kaanse Djibouti In Afghanistan zit
hij bij de Quick Reaction Force, die
in geval van nood snel kan reage
ren. „Dit werk geeft een goed ge
voel. Collega's hebben meege
maakt dat jongens die beschoten
waren, hen na afloop jankend van
blijdschap om de nek vielen."
Kapitein Martin is getrouwd en
heeft twee zoontjes, van drie en
vijf jaar. „Ik heb voor dit werk ge
kozen, het geeft veel voldoening.
Natuurlijk mis je je vrouw en kin
deren. Voor mijn oudste zoon is
dit ook zijn derde missie. Mijn
vrouw krijgt wel veel hulp van fa
milie en vrienden, maar uiteinde
lijk staat ze er toch alleen voor.
Voordeel is wel dat we nu goede
communicatiemogelijkheden heb
ben. In Bosnië kon je één keer per
maand vijf minuten bellen. Nu
zijn de verbindingen su-
per-de-luxe."
Vliegen zat er bij Martin al vroeg in. 'Als broekie vloog ik al heel Europa door'.
foto Bart Coolen
Docent Andrew Paquette is diep on
der de indruk van het niveau dat de
studenten nu, na nog geen jaar stu
deren, al hebben.
studenten. „Het werk van sommi
ge jongens overtreft nu al dat van
veel mensen in de branche", ver
telt hij. „Fantastisch. En nuttig. Er
zijn nu nauwelijks jongeren die
meteen na hun studie aan de slag
kunnen. Die creatieve ideeën heb
ben en die Ook nog een technisch
kunnen vertalen. Deze studenten
kunnen het straks. Zij zijn na hun
studie beter dan wij."
Paquette is trots op zijn studen
ten, toont in moordend tempo
hun werk. Begint euforisch te jui
chen als een virtueel lichaam op
het scherm verschijnt. Gemaakt
door Arno Schmitz (18). Anato
misch helemaal correct. „Ongelo
felijk. En dat voor zo'n jonge jon
gen." Paquette drukt op knoppen,
toont talloze racewagens. Laat die
van Luke Groen een rondje
draaien, wijst op de piepkleine de
tails en toont een ontwerp van de
Litouwse student Andreas. „Kijk,
zelfs de letters op het nummer
bord zijn driedimensionaal." Hij
wijst op de schaduwen die klop
pen, op de minuscule elementjes.
Student Michael Rennings probeert met een schets van een stapel vuilniszakken uit te vinden hoe schaduwen vallen. Kennis die hij nodig heeft om na
tuurgetrouw driedimensionale landschappen op de computer te kunnen nabootsen. foto's Ingrid Bertens /het fotoburo
Knap, zegt hij. „Dit zijn details
die veel professionals vaak niet
eens beheersen." Maar dit zijn
ook studenten die door hun
voortschrijdende kennis, steeds
vaker op fouten stuiten in bestaan
de games. „Ze zagen bijvoorbeeld
dat in een spel als Gran Turismo,
toch niet de slechtst ontworpen
game, de schaduwen niet klop
pen."
Om dat te zien en dat te weten.
moet je trouwens heel wat meer
kennis hebben dan alleen van pro
grammeren. Zo zijn er tekenles
sen om te ontdekken hoe de we
reld er in }D uitziet. Hoe die ver
volgens goed is om te zetten in
een virtueel landschap met scha
duwen, bergketens, gebouwen en
lichtinvallen die uiterst realistisch
overkomen. En zo zijn er uitge
breide anatomische lessen. Want
wie niet weet hoe een menselijk
lichaam is opgebouwd uit weef
sel, botten en spieren, slaagt er
nooit in een realistisch personage
te ontwerpen.
Met die kennis kan de student
straks meer dan alleen een spelle
tje ontwerpen. Peters: „Dat wat
hier wordt geleerd is breed inzet
baar." In simulaties bijvoorbeeld.
Virtuele situaties die leerzaam
zijn voor de medische wereld, de
luchtvaart en noem maar op. Al
pratend opent Peters een deur
van een lokaal. De Game analyse
Room. Kamer vol gierende virtue
le gitaren, bliepjes en scheurende
race-geluiden. Sst, niet praten,
hier wordt gestudeerd. Om te ont
dekken wat een leuk spelletje is,
moet je immers weten wat er op
de markt is. En dus is op de ga
me-opleiding spelen studeren.
Ongelimiteerd achter de Playsta
tion. Studeren kan best leuk zijn.