missie van een Apache-piloot studeren op de game-opleiding BN/OESTEM Vrijdag 8 juni 2007 I 43 waar Engelse en Canadese troepen liggen. Martin: „Het was eigenlijk logischer geweest als we in het meer centrale Kandahar hadden gezeten. De politiek wilde echter dat we dicht bij onze eigen jon gens zouden zitten, zodat we die in geval van nood kunnen hel pen." De Apache is een aanvalshelikop ter die halverwege de jaren negen tig door het Nederlandse leger werd aangeschaft. De helikopter is uitgerust met geavanceerde elektro- nicasystemen, zoals nachtzichtap- paratuur, afweersystèmen en een laser waarmee doelen worden aan gestraald. De helikopter kan ook 's nachts en onder moeilijke weers omstandigheden vliegen. Martin: „We zijn in 1996 met 25 pi loten van de luchtmacht opgeleid in Amerika. De Apache sprak me direct aan, vooral het gevarieerde takenpakket. Je kunt ermee schie ten, verkennen, konvooien begelei den en aanvallen. Tijdens de ge vechten voel ik geen angst, alleen adrenaline. Die heb je nodig om goed te presteren." Vliegen zat er bij Martin al vroeg in. „Na de middelbare school heb ik gesolliciteerd bij de luchtmacht. Er zat een selectieproces aan vast,- maar uiteindelijk belandde ik op de Alouette-helikopter. Als broe kie vloog ik al heel Europa door." Naast de missies in Afghanistan, werd de Hankse piloot ook uitge zonden naar Bosnië en het Afri kaanse Djibouti In Afghanistan zit hij bij de Quick Reaction Force, die in geval van nood snel kan reage ren. „Dit werk geeft een goed ge voel. Collega's hebben meege maakt dat jongens die beschoten waren, hen na afloop jankend van blijdschap om de nek vielen." Kapitein Martin is getrouwd en heeft twee zoontjes, van drie en vijf jaar. „Ik heb voor dit werk ge kozen, het geeft veel voldoening. Natuurlijk mis je je vrouw en kin deren. Voor mijn oudste zoon is dit ook zijn derde missie. Mijn vrouw krijgt wel veel hulp van fa milie en vrienden, maar uiteinde lijk staat ze er toch alleen voor. Voordeel is wel dat we nu goede communicatiemogelijkheden heb ben. In Bosnië kon je één keer per maand vijf minuten bellen. Nu zijn de verbindingen su- per-de-luxe." Vliegen zat er bij Martin al vroeg in. 'Als broekie vloog ik al heel Europa door'. foto Bart Coolen Docent Andrew Paquette is diep on der de indruk van het niveau dat de studenten nu, na nog geen jaar stu deren, al hebben. studenten. „Het werk van sommi ge jongens overtreft nu al dat van veel mensen in de branche", ver telt hij. „Fantastisch. En nuttig. Er zijn nu nauwelijks jongeren die meteen na hun studie aan de slag kunnen. Die creatieve ideeën heb ben en die Ook nog een technisch kunnen vertalen. Deze studenten kunnen het straks. Zij zijn na hun studie beter dan wij." Paquette is trots op zijn studen ten, toont in moordend tempo hun werk. Begint euforisch te jui chen als een virtueel lichaam op het scherm verschijnt. Gemaakt door Arno Schmitz (18). Anato misch helemaal correct. „Ongelo felijk. En dat voor zo'n jonge jon gen." Paquette drukt op knoppen, toont talloze racewagens. Laat die van Luke Groen een rondje draaien, wijst op de piepkleine de tails en toont een ontwerp van de Litouwse student Andreas. „Kijk, zelfs de letters op het nummer bord zijn driedimensionaal." Hij wijst op de schaduwen die klop pen, op de minuscule elementjes. Student Michael Rennings probeert met een schets van een stapel vuilniszakken uit te vinden hoe schaduwen vallen. Kennis die hij nodig heeft om na tuurgetrouw driedimensionale landschappen op de computer te kunnen nabootsen. foto's Ingrid Bertens /het fotoburo Knap, zegt hij. „Dit zijn details die veel professionals vaak niet eens beheersen." Maar dit zijn ook studenten die door hun voortschrijdende kennis, steeds vaker op fouten stuiten in bestaan de games. „Ze zagen bijvoorbeeld dat in een spel als Gran Turismo, toch niet de slechtst ontworpen game, de schaduwen niet klop pen." Om dat te zien en dat te weten. moet je trouwens heel wat meer kennis hebben dan alleen van pro grammeren. Zo zijn er tekenles sen om te ontdekken hoe de we reld er in }D uitziet. Hoe die ver volgens goed is om te zetten in een virtueel landschap met scha duwen, bergketens, gebouwen en lichtinvallen die uiterst realistisch overkomen. En zo zijn er uitge breide anatomische lessen. Want wie niet weet hoe een menselijk lichaam is opgebouwd uit weef sel, botten en spieren, slaagt er nooit in een realistisch personage te ontwerpen. Met die kennis kan de student straks meer dan alleen een spelle tje ontwerpen. Peters: „Dat wat hier wordt geleerd is breed inzet baar." In simulaties bijvoorbeeld. Virtuele situaties die leerzaam zijn voor de medische wereld, de luchtvaart en noem maar op. Al pratend opent Peters een deur van een lokaal. De Game analyse Room. Kamer vol gierende virtue le gitaren, bliepjes en scheurende race-geluiden. Sst, niet praten, hier wordt gestudeerd. Om te ont dekken wat een leuk spelletje is, moet je immers weten wat er op de markt is. En dus is op de ga me-opleiding spelen studeren. Ongelimiteerd achter de Playsta tion. Studeren kan best leuk zijn.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 121