Zeeuws-Vlaanderen Per maand 150 gebruikte trucks verschepen Coördinatie vanuit Tilburg bij ramp op Schelde-Rijnkanaal 0 (s ti in i - "*-_■« Rob Deckers bouwde vrachtwagenbedrijf en scheepvaartlijn op. Vreeman heeft bevel als het echt misgaat op Schelde-Rijnkanaal. Consumer Product Design, ontwerpen ontwikkelen! www.hz.nl BN/DESTEM Vrijdag 8 juni 2007 41 door Arthur 't Hart hazeldonk - „Mensen zeggen wel eens: je hebt een hele prestatie ge leverd. Maar zo zie ik het helemaal niet. Het is gewoon allemaal van zelf gegaan. Ik rolde van het een in het ander." Rob Deckers (43) uit Berkel-En- schot maakte in 1989 met een stel vrienden een woestijnreis. 11.000 kilometer dwars door Noord-Afri- ka in een paar oude Peugeots, met als eindpunt Lomé in Togo. „Daar zag ik zeereuzen vol tweedehands auto's binnenvaren. Ik dacht: dat kan ik ook." Nu verhandelt Deckers' bedrijf MD-Trucks op expeditieterrein Ha zeldonk gemiddeld 150 gebruikte vrachtwagens per maand naar West-Afrika, Zuid-Amerika en het Midden-Oosten. Sinds een paar jaar heeft hij er een tweede bedrijf bij, RMR Shipping. Dat verscheept de vrachtwagens en een heleboel andere spullen vanuit Antwerpen. Deckers en zijn compagnon heb ben nu vijftien mensen in dienst. Terug naar Lomé, 1989. Het groep je vrienden verkoopt de oude Peu geots en betaalt van de opbrengst de tickets terug naar Nederland. Rob Deckers schraapt 15.000 gul den bij elkaar als startkapitaal voor zijn autohandeltje. „Ik kocht de au to's hier bij dealers en verscheepte ze via Amsterdam en Antwerpen. Het was een enorm gat in de markt in West-Afrika. In een half jaar had ik alles voor elkaar, 300 tot 400 tweedehands wagens in de maand." In 1995 stapt Deckers helemaal over op vrachtwagens. „Een kleine re en nettere wereld. En de winst is beter." De gebruikte trucks - alleen de trekkers, niet de opleggers - koopt hij voornamelijk in Spanje, Portu gal, Italië en Frankrijk. Ze komen goedkoop hierheen op diepladers die toch al in Nederland of België moesten zijn om in Zwolle nieu we Scania's of in Gent nieuwe Vol vo's op te halen. De wagens worden op het terrein van MD-Trucks gewassen en nage keken. Van tijd tot tijd komen Dec kers' grote klanten uit de Derde Wereld - magnaten in eigen land - over naar Hazeldonk om groot scheeps 'inkopen' te doen: meestal Rob Deckers: 'We leveren geen rotzooi aan de Derde Wereld. foto Ingrid Bertens/het fotoburo tientallen trucks tegelijkertijd. Maar vaak wordt dat tegenwoordig helemaal per e-mail en telefoon af gehandeld. De trucks gaan vervolgens naar Antwerpen om ingeladen te wor den. De meeste gaan naar Lagos in Nigeria, andere naar Zuid-Ameri ka en het Midden-Oosten. Twee gehuurde schepen laat RMR Ship ping per maand naar Lagos vertrek ken. De een, het reusachtige roll on-roll off-schip Vulpine, vervoert uitsluitend vrachtwagens. De an der, een traditioneel schip, neemt in het ruim ook andere vracht - vooral grote ladingen papier, maar ook staal en malt voor brouwe rijen - mee. Deckers' Nigeriaanse compagnon Mohammed Abuba- 'Doen wat je belooft. Dan heb je aan je aan Afrikanen vrienden voor het leven' kar handelt in Lagos de zaken ver der af. Rob Deckers onderhandelt inmid dels over de aankoop van zijn eer ste echt eigen schip. Daarmee wil de aankomende reder óók cacao, hout, katoen en nog veel meer gaan transporteren. Behalve in Antwerpen wordt tegenwoordig ingeladen in Harwich en Le Havre. En Deckers denkt na over nieuwe bestemmingshavens in Afrika. „Zo is het altijd gegaan", zegt hij. „Je rolt van het een in het ander. Het breidt zich nog elk jaar uit." Het geheim? Deckers: „Doen wat je hebt beloofd, eerlijk zijn. Als je je daar aan houdt, heb je aan Afri kanen vrienden en zakenpartners voor het leven. Zo is alles ont staan: je afspraken precies nako men. Onze klanten kopen hun trucks niet alleen bij ons, maar ook bij andere vrachtwagenbedrij- ven. Maar ze verschepen ze alle maal via RMR Shipping. Omdat MD-Trucks en RMR Shipping Op het terrein van MD-Trucks op Hazeldonk worden in Zuid-Europa ge kochte tweedehands trucks bijeengebracht en doorverkocht aan hande laren uit de Derde Wereld. Met schepen die zusterbedrijf RMR Shipping chartert, worden trucks twee maal per maand vanuit Antwerpen naar Lagos in Nigeria gebracht. Daarbij gaat het om ongeveer 450 vrachtwagens per maand, afkomstig van MD-Trucks zelf maar voor het grootste deel van andere leveranciers. Ook andere goederen gaan mee. Rob Deckers' Nigeriaanse zakenpartner zorgt in Lagos voor ontscheping en aflevering. Per gewone lijndienst worden ook trucks naar Zuid-Amerika en het Mid den-Oosten verscheept. Binnenkort wil Deckers zijn eerste echt eigen zeeschip in de vaart breng en. Dat schip leent zich er beter voor, Afrikaanse exportproducten op de terugweg mee te nemen naar Europa. De terugvaarten gebeuren nu 'leeg' en zijn dus verliesgevend. ze ons vertrouwen." Die betrouw baarheid geldt ook en vooral de tweedehands trucks zelf, zegt Rob Deckers. Met nadruk: „We leveren géén rotzooi aan de Derde We reld. Het zijn goede, gecontroleer de wagens en ze voldoen aan de emissie-eisen. Daar rijden ze nog eens zo veel kilometers als ze hier gelopen hebben." door Niels Herijgens STEENBERGEN/THOLEN - Als op het Schelde-Rijnkanaal een ramp met grote gevolgen plaatsvindt, is bur gemeester Ruud Vreeman van Til burg, als leidinggevende van de Brabantse veiligheidszone, de aan gewezen coördinator. Dat zegt diens Steenbergse collega lan Hoogendoom in een toelich ting op het Rampenbestrijdings plan Schelde-Rijnverbinding (ter inzage Ai Ka vfPdeéhikmende-jfel j raeerfwrr 1 rfhoterv Bergen op Zoom, Moerdijk en Rei- merswaal). Het plan gaat functioneren als draaiboek. Wanneer er iets mis gaat op het Schelde-Rijnkanaal, valt erin te lezen wie wat doet. Op die manier moet de taakverdeling tussen politie, brandweer, gemeen ten en andere betrokken diensten duidelijk zijn en hulpverlening snel op gang komen. Allerlei scenario's worden in het plan geschetst: van een brandje op Vijf gemeenten rond het Schel- de-Rijnkanaal legden afspraken vast voor rampenbestrijding. Bij L"ïkeer grote rampen is de Tilburg- lïSke burgemeester leidinggevend. een schip tot het grootschalig vrij komen van giftige stoffen, waarbij dodelijke slachtoffers kunnen val len. Het veiligheidsvraagstuk betreffen de het kanaal was vorig weekeinde erg actueel, toen waterpolitie en inspectie een schip aan de ketting legden omdat dat te veel gevaarlij ke stoffen zou vervoeren. Maar die hoeveelheid bleef binnen de perken, geven inspectie en poli tie inmiddels toe. En de ontbreken de vergunningen bleken al wel aan gevraagd maar nog niet ontvan gen. Het schip mocht daarom maandag avond weer koers zettëfi naar Ant- werpen, eend v Info avond 12 Juni 2007 Van een stijlvol koffiezetapparaat tot veilig kinderspeelgoed, bij Consumer Product Design leer je gebruiksvriendelijke producten ontwerpen en ontwikkelen. Je maakt gebruik van je technische kennis en je let op vormgeving, ergonomie, prijs en kwaliteit, veiligheid en het milieu. Ben jij creatief en heb je verrassende en vernieuwende ideeën? Hogeschool Zeeland biedt een minor' Consumer Product Design aan! Een minor li een vrij te kiezen half jaar in de opleiding, ter verbreding van óf ter verdieping op het beroepidomein waarvoor wordt opgeleid.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 119