Zeeuws-Vlaanderen
Per maand 150 gebruikte trucks verschepen
Coördinatie vanuit Tilburg bij
ramp op Schelde-Rijnkanaal
0 (s ti in
i - "*-_■«
Rob Deckers bouwde
vrachtwagenbedrijf en
scheepvaartlijn op.
Vreeman heeft bevel als
het echt misgaat op
Schelde-Rijnkanaal.
Consumer Product Design,
ontwerpen ontwikkelen!
www.hz.nl
BN/DESTEM Vrijdag 8 juni 2007 41
door Arthur 't Hart
hazeldonk - „Mensen zeggen wel
eens: je hebt een hele prestatie ge
leverd. Maar zo zie ik het helemaal
niet. Het is gewoon allemaal van
zelf gegaan. Ik rolde van het een in
het ander."
Rob Deckers (43) uit Berkel-En-
schot maakte in 1989 met een stel
vrienden een woestijnreis. 11.000
kilometer dwars door Noord-Afri-
ka in een paar oude Peugeots, met
als eindpunt Lomé in Togo. „Daar
zag ik zeereuzen vol tweedehands
auto's binnenvaren. Ik dacht: dat
kan ik ook."
Nu verhandelt Deckers' bedrijf
MD-Trucks op expeditieterrein Ha
zeldonk gemiddeld 150 gebruikte
vrachtwagens per maand naar
West-Afrika, Zuid-Amerika en het
Midden-Oosten. Sinds een paar
jaar heeft hij er een tweede bedrijf
bij, RMR Shipping. Dat verscheept
de vrachtwagens en een heleboel
andere spullen vanuit Antwerpen.
Deckers en zijn compagnon heb
ben nu vijftien mensen in dienst.
Terug naar Lomé, 1989. Het groep
je vrienden verkoopt de oude Peu
geots en betaalt van de opbrengst
de tickets terug naar Nederland.
Rob Deckers schraapt 15.000 gul
den bij elkaar als startkapitaal voor
zijn autohandeltje. „Ik kocht de au
to's hier bij dealers en verscheepte
ze via Amsterdam en Antwerpen.
Het was een enorm gat in de
markt in West-Afrika. In een half
jaar had ik alles voor elkaar, 300
tot 400 tweedehands wagens in de
maand."
In 1995 stapt Deckers helemaal
over op vrachtwagens. „Een kleine
re en nettere wereld. En de winst
is beter."
De gebruikte trucks - alleen de
trekkers, niet de opleggers - koopt
hij voornamelijk in Spanje, Portu
gal, Italië en Frankrijk. Ze komen
goedkoop hierheen op diepladers
die toch al in Nederland of België
moesten zijn om in Zwolle nieu
we Scania's of in Gent nieuwe Vol
vo's op te halen.
De wagens worden op het terrein
van MD-Trucks gewassen en nage
keken. Van tijd tot tijd komen Dec
kers' grote klanten uit de Derde
Wereld - magnaten in eigen land -
over naar Hazeldonk om groot
scheeps 'inkopen' te doen: meestal
Rob Deckers: 'We leveren geen rotzooi aan de Derde Wereld.
foto Ingrid Bertens/het fotoburo
tientallen trucks tegelijkertijd.
Maar vaak wordt dat tegenwoordig
helemaal per e-mail en telefoon af
gehandeld.
De trucks gaan vervolgens naar
Antwerpen om ingeladen te wor
den. De meeste gaan naar Lagos in
Nigeria, andere naar Zuid-Ameri
ka en het Midden-Oosten. Twee
gehuurde schepen laat RMR Ship
ping per maand naar Lagos vertrek
ken. De een, het reusachtige roll
on-roll off-schip Vulpine, vervoert
uitsluitend vrachtwagens. De an
der, een traditioneel schip, neemt
in het ruim ook andere vracht -
vooral grote ladingen papier, maar
ook staal en malt voor brouwe
rijen - mee. Deckers' Nigeriaanse
compagnon Mohammed Abuba-
'Doen wat je belooft. Dan
heb je aan je aan Afrikanen
vrienden voor het leven'
kar handelt in Lagos de zaken ver
der af.
Rob Deckers onderhandelt inmid
dels over de aankoop van zijn eer
ste echt eigen schip. Daarmee wil
de aankomende reder óók cacao,
hout, katoen en nog veel meer
gaan transporteren. Behalve in
Antwerpen wordt tegenwoordig
ingeladen in Harwich en Le Havre.
En Deckers denkt na over nieuwe
bestemmingshavens in Afrika.
„Zo is het altijd gegaan", zegt hij.
„Je rolt van het een in het ander.
Het breidt zich nog elk jaar uit."
Het geheim? Deckers: „Doen wat
je hebt beloofd, eerlijk zijn. Als je
je daar aan houdt, heb je aan Afri
kanen vrienden en zakenpartners
voor het leven. Zo is alles ont
staan: je afspraken precies nako
men. Onze klanten kopen hun
trucks niet alleen bij ons, maar
ook bij andere vrachtwagenbedrij-
ven. Maar ze verschepen ze alle
maal via RMR Shipping. Omdat
MD-Trucks en RMR Shipping
Op het terrein van MD-Trucks op Hazeldonk worden in Zuid-Europa ge
kochte tweedehands trucks bijeengebracht en doorverkocht aan hande
laren uit de Derde Wereld.
Met schepen die zusterbedrijf RMR Shipping chartert, worden trucks
twee maal per maand vanuit Antwerpen naar Lagos in Nigeria gebracht.
Daarbij gaat het om ongeveer 450 vrachtwagens per maand, afkomstig
van MD-Trucks zelf maar voor het grootste deel van andere leveranciers.
Ook andere goederen gaan mee.
Rob Deckers' Nigeriaanse zakenpartner zorgt in Lagos voor ontscheping
en aflevering.
Per gewone lijndienst worden ook trucks naar Zuid-Amerika en het Mid
den-Oosten verscheept.
Binnenkort wil Deckers zijn eerste echt eigen zeeschip in de vaart breng
en. Dat schip leent zich er beter voor, Afrikaanse exportproducten op de
terugweg mee te nemen naar Europa. De terugvaarten gebeuren nu 'leeg'
en zijn dus verliesgevend.
ze ons vertrouwen." Die betrouw
baarheid geldt ook en vooral de
tweedehands trucks zelf, zegt Rob
Deckers. Met nadruk: „We leveren
géén rotzooi aan de Derde We
reld. Het zijn goede, gecontroleer
de wagens en ze voldoen aan de
emissie-eisen. Daar rijden ze nog
eens zo veel kilometers als ze hier
gelopen hebben."
door Niels Herijgens
STEENBERGEN/THOLEN - Als op het
Schelde-Rijnkanaal een ramp met
grote gevolgen plaatsvindt, is bur
gemeester Ruud Vreeman van Til
burg, als leidinggevende van de
Brabantse veiligheidszone, de aan
gewezen coördinator.
Dat zegt diens Steenbergse collega
lan Hoogendoom in een toelich
ting op het Rampenbestrijdings
plan Schelde-Rijnverbinding (ter
inzage Ai Ka vfPdeéhikmende-jfel
j raeerfwrr 1 rfhoterv
Bergen op Zoom, Moerdijk en Rei-
merswaal).
Het plan gaat functioneren als
draaiboek. Wanneer er iets mis
gaat op het Schelde-Rijnkanaal,
valt erin te lezen wie wat doet. Op
die manier moet de taakverdeling
tussen politie, brandweer, gemeen
ten en andere betrokken diensten
duidelijk zijn en hulpverlening
snel op gang komen.
Allerlei scenario's worden in het
plan geschetst: van een brandje op
Vijf gemeenten rond het Schel-
de-Rijnkanaal legden afspraken
vast voor rampenbestrijding. Bij
L"ïkeer grote rampen is de Tilburg-
lïSke burgemeester leidinggevend.
een schip tot het grootschalig vrij
komen van giftige stoffen, waarbij
dodelijke slachtoffers kunnen val
len.
Het veiligheidsvraagstuk betreffen
de het kanaal was vorig weekeinde
erg actueel, toen waterpolitie en
inspectie een schip aan de ketting
legden omdat dat te veel gevaarlij
ke stoffen zou vervoeren.
Maar die hoeveelheid bleef binnen
de perken, geven inspectie en poli
tie inmiddels toe. En de ontbreken
de vergunningen bleken al wel aan
gevraagd maar nog niet ontvan
gen.
Het schip mocht daarom maandag
avond weer koers zettëfi naar Ant-
werpen, eend v
Info avond
12 Juni 2007
Van een stijlvol koffiezetapparaat tot veilig kinderspeelgoed, bij Consumer
Product Design leer je gebruiksvriendelijke producten ontwerpen en
ontwikkelen. Je maakt gebruik van je technische kennis en je let op
vormgeving, ergonomie, prijs en kwaliteit, veiligheid en het milieu.
Ben jij creatief en heb je verrassende en vernieuwende ideeën?
Hogeschool Zeeland
biedt een minor' Consumer Product Design aan!
Een minor li een vrij te kiezen half jaar in de opleiding, ter verbreding van óf ter verdieping op het
beroepidomein waarvoor wordt opgeleid.