Boeken Nooit meer Assepoester 'I Een hedendaagse pestepidemie 1 1 BOEKEN KORT 40 I Donderdag 7 juni 2007 PZC De Amerikaanse schrijfster A.M. Homes groeide op bij haar adoptieouders. Ze was begin dertig toen ze kennismaakte met haar biologische ouders. Het werd een rampzalige ervaring. Homes schreef er een intrigerende autobiografie over. door Nico de Boer foto Maartje Blijdenstein k was vroeger een boos meisje", zegt de schrijfster A.M. Homes tijdens een blik sembezoek aan ons land ter ere van de Nederlandse verschijning van De doch ter van de minnares. „Ik voelde me afgewezen. Als mijn ouders zeiden dat ik een deel van de familie was, zei ik: Nee, dat ben ik niet. Ik wist dat ik geadopteerd was. Het voelde alsof ie mand mij had weggegeven. Daardoor wist ik niet wie ik was. Het was alsof ik geen recht had te bestaan." Amy Michael Homes (1961) is een succesvol au teur van indringende romans en bizarre, schrij nende en toch luchtige verhalen vol emotio neel verknipte personages. Toch beantwoordt ze zonder schroom vragen over haar boek dat het strikt persoonlijke ontstijgt doordat het diep ingaat op thema's als afkomst en identi teit. I lomes groeide op in een intellectueel milieu in Washington. Haar biologische moeder was indertijd de 15-jarige minnares van een oudere, getrouwde man. Op haar tweeëntwintigste werd haar dochter geboren die ze meteen daar op afstond. Ruim dertig jaar later zocht Homes contact met haar. De ontmoeting verliep ramp zalig. De moeder bleek een opgesmukte, neuro tische vrouw met een 'dierlijke stem' te zijn. Een ongehuwde vrouw die nooit volwassen was geworden en zich altijd schuldig had ge voeld dat ze haar kind had 'weggegeven'. „Ik denk dat ze een erg treurig en ongelukkig le ven heeft geleid", zegt Homes. „Haar familie keek nauwelijks naar haar om. Haar moeder hertrouwde na haar vaders dood met iemand die haar, denk ik, seksueel misbruikte. Toen kwam ze in contact met mijn vader, maar die zorgde evenmin goed voor haar. Mijn vader is ook nooit van plan geweest met haar te trou wen. I lij zou zijn gezin nooit opgeven. Ik had echt met haar te doen." Kort nadat ze haar moeder had leren kennen, A.M. Homes: „Ik wist dat ik geadopteerd was. Het voelde alsof iemand mij had weggegeven. Het was alsof ik geen recht had te bestaan." maakte Homes kennis met haar biologische va der, een getrouwde man en vader van drie er kende kinderen. Hij had geen goed woord over voor zijn vroegere minnares: ze was gek, een nymfomane, een 'drakenvrouw'. Niettemin bleef zij een bijzondere plaats in zijn hart inne men. Hij beloofde zijn buitenechtelijke dochter te introduceren bij haar halfbroers en halfzus op voorwaarde dat ze een DNA-test onderging. De uitslag was positief, maar de vader liet daar na niets meer van zich horen. Hij liet zijn doch ter vallen, zoals hij indertijd zijn zwangere mai- tresse had laten vallen. Toch heeft ze nog altijd een zwak voor hem. „Ja, het doet pijn, toch staat het mijn gevoel voor hem niet in de weg. Hij was getrouwd, hij had een gezin, zijn vrouw wist ervan. Haar reactie verkrampte hem. Vergeet niet dat haar man zeven jaar lang een relatie had met mijn moeder. Toen ik in haar leven kwam, stelde ze mij gelijk met mijn moeder. Dat was niet leuk, maar ik snap het wel." Een klap was het plotse linge overlijden van haar biologische moeder. cn Patrick Dunne De Lazarusbei Uitgeverij Signature 19,95 euro nr L.wSffci s^L. door Mieske van Eek De Ierse schrijver Pa trick Dunne legt in zijn misdaadromans een bijzondere voor keur aan de dag voor begraaf plaatsen. Zijn boeken zijn dan ook vooral besteed aan lezers met een sterke maag. Maar ja, zijn heldin, de archeologe Illaun Bowe, is nu eenmaal geen on derzoekster die zich tevreden stelt met wat potscherven of oude fundamenten. Zij interes seert zich voor wat over is van de mensen van weleer. In De lazarusbei (een bloem die ook wel lepralelie genoemd wordt) ziet Bowe zich geplaatst voor een groot raadsel. Op een begraafplaats in haar woon- p iuats Castleboyne waar in de middeleeuwen leprozen en pest lijders zijn begraven, stuit zij op een loden kist met een beeld van een bewerkte en beschilder de madonna met kind. Een an dere kist met een zwarte vloei stof komt door een val uit een takel over haar medewerker Ter ry terecht. De man wordt dood ziek en al snel waart in het dorp de vrees rond voor een pestepi demie. Dan is inmiddels in het dorp ook het lijk gevonden van een onherkenbaar verminkte vrouw. Als Terry sterft en ook anderen in het dorp vreemde ziekteverschijnselen vertonen, is de paniek groot. Ondertussen buigt Bowe zich over de herkomst van het beeld, dat niet alleen wordt opgeëist door het National Museum, maar ook door de pastoor en de dominee, die denken dat het de in vroeger tijden zoekgeraakte Maagd van Castleboyne is. On danks de beschrijvingen van middeleeuwse religieuze beeld houwkunst houdt Dunne de spanning er goed in. Dat de op lossing meer in het heden ligt dan in het verleden, is natuur lijk niet verrassend. Voordat het raadsel ontsluierd is, heeft Dunne veel verteld over de geschiedenis en de na tuur in Castleboyne. Het terug kijken op de tijd dat de pest zo veel slachtoffers maakte dat de lijken bij elkaar in grote kuilen gegooid werden, geeft de betrek kelijkheid van ons menselijk ge steggel aan. Het cynische optre den van een op sensatie beluste journalist en het getouwtrek om een houten maagd, die boven dien te oud is om de zoekgeraak te maagd te zijn, komt daardoor wel extra pijnlijk over. MISSIE In 2002 maakte de Cana dese schrijver Dennis Bock die pe indruk met de roman De tuin van as, over de gevolgen van de atoombom op Hiroshi ma die hij 'de waterscheiding van de twintigste eeuw' noem de. De schitterende, zachte stijl van de roman hanteert hij ook in De dochter van de communist. Deze roman speelt in China in de jaren dertig, tijdens de Japan se invasie. De gedreven arts Nor man Berthune doet zijn best, maar hij staat er alleen voor op zijn missie. Het boek bestaat uit zeven naderhand gevonden en veloppen waarin Berthune zich in briefVorm richt tot zijn doch ter, die hij nooit heeft gezien. Dennis Bock - De dochter van de communist. Anthos, 19,95 euro. „Ze had het gevoel dat iedereen haar had laten vallen, haar familie, mijn vader, ja, ze had ook het gevoel dat ik haar had laten vallen. Dat stemt verdrietig. Maar ik zou niet weten hoe ik dit anders had moeten aanpakken." Na de dood van haar biologische moeder begon Ho mes te graven in haar familiegeschiedenis. „Het resultaat is dat ik niet van de ene familie ben of van de andere. Ik ben het product van allebei. Ik heb nu het gevoel dat ik ergens bij hoor." Homes, sinds kort zelf moeder, is zich ervan be wust dat haar leven anders was gelopen als ze was opgevoed door haar biologische ouders. „Mijn moeder was niet ontwikkeld en niet in staat geweest mij alleen op te voeden. Mijn le ven zou een stuk treuriger zijn geweest. Als ik in het gezin van mijn vader was opgegroeid, zou ik een soort Assepoester in de keuken zijn geweest. In die zin is het goed dat ik ben 'weg gegeven'." A.M. Homes: De dochter van de minnares. De Bezige Bij, 214 blz, 17,90 euro. LABYRINT Sinds het gigantische succes van De schaduw van de wind van Carlos Ruiz Zafón is het aantal Spaanse boeken in de zelfde sfeer niet te tellen. De sfeer van raadselachtige boeken. Zo is van Elia Barceló, hoogle raar Spaanse literatuur en creati ve writing, de roman Bal mas qué vertaald. De jonge criticus Ariel Lenormand wil na diens zelfmoord een biografie schrij ven van de Argentijnse schrijver Raül de la Torre. Hij wordt op al lerlei manieren tegengewerkt. De sleutel tot het labyrint zou wel eens in De la Torre's werk kunnen liggen. ryj Elia Barceló - Bal masque. Q, 19,95 euro. (AUTO)BIOGRAFIE Inez van Dullemen (71) heeft een zeer bij zondere roman geschreven. Hel- dendroom gaat over het nazi-ver- leden van haar broer Ronald, die in 2003 is overleden. Ze heeft de roman aan hem opge dragen ook. Van Dullemen schreef het boek op verzoek van de enige dochter van haar broer. Ze schildert hem als een tragi sche figuur, die zich uit afkeer voor het alledaagse aansloot bij de Jeugdstorm, terwijl de rest van het gezin overwoog naar En geland te vluchten. Met een scheuring in het gezin tot ge volg. Inez van Dullemen heeft een oeuvre van ruim dertig boe ken op haar naam staan. Haar bekendste roman is de kroniek Vroeger is dood, waarvoor ze in 1976 de Campertprijs ontving. In 1989 werd haar de Anna Bijnsprijs voor haar hele oeuvre toegekend. cn Inez van Dullemen - Heldendroom. De Bezige Bij, 17,90 euro. (geb.) CULTUREN Helen Oyeyemi debu teerde twee jaar geleden spraak makend met Het learusmeisje, een roman over een meisje dat verstrikt raakt tussen twee cultu ren. De van oorsprong Nigeri- aanse schrijfster, die als kleuter naar Londen meeverhuisde, pakt in Het andere huis hetzelf de, semi-autobiografische the ma bij de kop. Als kind van Cu baanse ouders die naar Londen zijn geëmigreerd, voelt Maja Car men Carrera zich Cubaans noch Engels. Het vervreemdt haar van haar moeder. Ze moet haar eigen weg gaan. Helen Oyeyemi - Het andere huis. De Bezige Bij, 17,90 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 66