Cultuur Inspirerend licht ve Death Proof voegt weinig toe aai Charlie Dée treedt op in De Piek De Vlijt SWISStPdiST Perfectionisme in slaapcomfor 36 I Donderdag 7 juni 2007 pzc VRAGEN AAN EVERT WAGTER De Zeeuwse Koorschool in Goes krijgt een nieuwe directeur: Evert Wagter. Afgelopen weekeinde tekende hij zijn contract. Vanaf t augustus gaat hij volledig aan de slag. Naam: Evert Wagter Woonplaats: Poeldijk Leeftijd: 47 jaar Beroep: Dirigent-organist St. Bartholomeuskerk Poeldijk, dirigent/leider zangkoren Deo Sacrum door Rolf Bosboom U woont en werkt in Poeldijk (Westland). Hoe bekend bent u met Zeeland? „Op zich heb ik geen band met Zeeland. Ik kom wel uit een schippersge- slacht. Vroeger voeren we veel op België, waarbij we vaak langs Terneu- zen, Wemeldinge en Hansweert kwamen. Dat het een waterrijk gebied is, staat me zeer aan." Waarom hebt u gekozen voor de Zeeuwse Koorschool? „Voor deze functie ben ik benaderd. Poeldijk beviel me heel goed, maar op zich is het ook wel mooi geweest na twaalf jaar. Ik heb een tijdje het Haags Matrozenkoor gedaan, dus op zich heb ik wat ervaring op dit ge bied. Maar het is niet zo dat het al jaren mijn ambitie was om een jon genskoor te leiden. Het is een van de lastigste hoeken van het Nederland se muziekland. Ooit waren er landelijk zeshonderd jongenskoren, nu nog twintig, als ik royaal tel. Daarvan is de Zeeuwse Koorschool onge veer het enige koor dat nog bijna wekelijks zingt." De Zeeuwse Koorschool is decennialang nauw verbonden geweest met Evert Heijblok en werd de afgelopen drie jaar geleid door Marcel van Westen. Gaat het koor onder uw hoede veel veranderen? „Er is veel goed, maar er zijn ook wat zorgpunten. Dat is voor mij alleen maar meer aanleiding om te komen. Ik vind het prettig dat het geen ge spreid bedje is, want anders krijgt het iets van op de winkel passen." Wat zijn die zorgpunten? „Voornamelijk het aantal jongens. De werving is echt een punt. We heb ben nu alles bij elkaar ongeveer 24 leden. Dat is zorgelijk, nog niet zwaar zorgelijk, maar we moeten wel flink aan de slag. We proberen daarom te werven op Walcheren en in Zeeuws-Vlaanderen. Komend weekeinde zingen we daarom in Philippine en we gaan ook nog naar Vlissingen. Als we in die gebieden tien, twaalf jongens bij elkaar hebben, gaan we ook daar les geven." Nog meer zorgen? „Op zanggebied. Marcel-van Westen heeft daar al veel werk van ge maakt. Toch is het verschil tussen hard en luid zingen nog niet duidelijk en is het Gregoriaans aan de langzame kant. Dat moet in restauratie. Het kerkelijk repertoire zit wel goed, maar het wereldlijk repertoire - het mo dernere klassieke werk - kan meer 'bij de tijd' worden gebracht. Ik wil ook iets met andere kunstdisciplines gaan doen, want ik zie kunst en cultuur als een vorm van geestelijke gezondheidszorg. Verder wil ik me met streektaal bezig gaan houden, naar compositieopdrachten kijken en een duidelijke rol vervullen in het algemene culturele leven hier." Dat klinkt ambitieus. „Klopt. Maar als je geen ideeën hebt, komt er so wie so niets van terecht." De Zeeuwse Koorschool treedt zondag 10 juni op tijdens de hoogmis in de rk kerk in Philippine. Aanvang: 9.30 uur. vlissingen - Singer-songwriter Charlie Dée treedt zaterdag 9 juni op in De Piek in Vlissingen. In het voorprogramma staat het duo The New, met Arthur ten Cate en de uit Zeeland afkomstige Jaimy Qui te. Aanvang: 21.30 uur. Charlie Dée vestigde vorig jaar in Bedden De Slaapvoorlichter® voor Zeeland Beestenmarkt 12 Goes Tel. (0113) 23 22 13 Kleur en Zon! Kunstenaarskolonies aan Zee: Domburg - Nidden/Nida - Ahrenshoop 1870-1930. Het Marie Tak van Poortvliet Museum Domburg laat in zomerexpositie licht stralen op kunstenaarskolonies aan de Noord- en Oostzee. EuroArt slaat een brug tussen cultureel erfgoed en hedendaagse kunstenaars. door Ali Pankow "i* J rO*' TPF* -V*V 'Fischlander Paar' van Dora Koch-Stetter (Ahrenshoop) j - 1 één klap haar naam met het de buutalbum Where do girls come from. De cd werd onder meer be kroond met een Essent Award. En kele weken geleden verscheen het tweede album: Love your life. Daar op staat opnieuw een groot aantal pakkende popliedjes. 'Strandbeeld' van Maurice Góth (Domburg) Het is buiten zoo mooi van kleur, kleur, kleur en zon. Je wordt bedwelmd. Je innerlijk schoon houd je zoo bezig en buiten strijdt de zon met al de herfst koeleuren'. Deze verzuchting van kunstschil der Jan Toorop in een brief van 1908 aan zijn collega Kees Spoor in spireerde tot de titel voor de zo- mertentoonstelling in het Marie Tak van Poortvliet Museum Dom burg: 'Kleur en zon! Kunstenaarsko lonies aan Zee: Domburg - Nidden/ Nida - Ahrenshoop 1870 -1930'. Burgemeester Van der Zwaag van Veere opent deze expositie zater dagmiddag om 16.00 uur. Toespra ken van museumvoorzitter Ar nold van Houten en van secreta ris-generaal Benno Risch van Eu roArt gaan daaraan vooraf. Met de titel is al veel gezegd: de tentoonstelling biedt een indruk van drie kunstenaarskolonies in Nederland, Duitsland en Litou wen met een selectie van de wer ken die tussen 1870 en 1930 in hun omgeving zijn ontstaan. De drie lo caties hadden veel gemeen: de lig ging aan het water, weidsheid, duinlandschap en natuurlijk het bijzondere licht. Conservator Fran- cisca van Vloten in Domburg leg de het verband tussen de kunstko lonies eerder al in woorden vast in Zeeuws Imago, het boek dat in april dit jaar op basis van cultuur debatten in het Zeeuws Museum is uitgebracht. Dankzij deze tentoonstelling zijn overeenkomsten en verschillen nu ook te aanschouwen. De resulta ten van inspirerend licht en omge ving blijken legio en verre van een duidig. „Allerlei factoren zijn van invloed", volgens Van Vloten. Zij noemt onder meer het zoutgehal te van zee en lucht, stand van maan en zon, bebouwing, klimaat en - in de huidige tijd - de vervui ling. Daarnaast is daar als belangrij ke factor natuurlijk ook altijd de kunstenaar zelf Zo zal de bezoe ker in het Domburgs Museum er varen. Met de fraaie selectie uit de betrok ken collecties wordt getoond hoe Toorop en consorten in Domburg zich tot het Nederlandse luminis- me ontwikkelenden, terwijl hun vakbroeders en -zusters in Nidden en Ahrenshoop hun weg zochten Quentin Tarantino en zijn maatje Robert Rodriguez leefden hun voorliefde voor cultfilms uit de ja ren zeventig al eens samen uit. Met hun project Grindhouse pak ten zij het nog ambitieuzer aan. Rodriguez leverde het bloederige zombiespektakel Planet terror en Quentin Tarantino mocht het film festijn afsluiten met de stuntman- nenthriller Death proof. Het dubbelprogramma boekte ech ter tegenvallende resultaten in de Amerikaanse bioscopen. Death proof en Planet terror worden hier als losse films uitgebracht. Helaas blijkt Quentin Tarantino's Death proof - losgezongen van de leutige Grindhouse-context - nauwelijks op eigen benen te kunnen staan. Vooral de opening, waarin we en- DEATH PROOF Film. Regie: Quentin Tarantino. Met: Kurt Russell, Rose McGowan, Tracie Thorns, Zoë Bell. Te zien in Vlissingen. door Fritz de Jong kele babbelende vriendinnen aan horen tijdens hun diner en het daarop volgende drankgelag in een Texaanse kroeg, werkt voor geen meter. Het wordt pas interessant wanneer een door het leven gete kende Kurt Russell aanschuift als de mysterieuze Stuntman Mike. Hij krijgt een zwoele lapdance van een van de meiden. Een andere kroegbezoekster biedt hij een fata le lift aan in zijn geheel op stunt werk voorbereide auto. De sequen tie krijgt een bloederige, uiterst bot in beeld gebrachte ontkno ping. In het (te) lange slotdeel van de film zien we Stuntman Mike te rug. In een hommage aan de auto- raceklassieker Vanishing point (1971) voert stuntvrouw Zoë Bell halsbrekende toeren uit op de mo torkap van een witte Dodge Chal lenger. Het zonder digitale truca ges gefilmde stuntwerk mondt uit in een adembenemende achtervol gingsscène, waarbij een ontketen de Stuntman Mike de jonge vrou wen naar het leven staat. Het is het enige hoogtepunt in een film die best onderhoudend is, maar teleurstellend weinig toe voegt aan Tarantino's oeuvre.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 62