Cultuur
Inspirerend licht ve
Death Proof voegt weinig toe aai
Charlie Dée treedt op in De Piek
De Vlijt
SWISStPdiST Perfectionisme in slaapcomfor
36 I Donderdag 7 juni 2007 pzc
VRAGEN AAN EVERT WAGTER
De Zeeuwse Koorschool in Goes krijgt een
nieuwe directeur: Evert Wagter. Afgelopen
weekeinde tekende hij zijn contract. Vanaf t
augustus gaat hij volledig aan de slag.
Naam: Evert Wagter
Woonplaats: Poeldijk
Leeftijd: 47 jaar
Beroep: Dirigent-organist St. Bartholomeuskerk
Poeldijk, dirigent/leider zangkoren Deo Sacrum
door Rolf Bosboom
U woont en werkt in Poeldijk (Westland). Hoe bekend bent u met Zeeland?
„Op zich heb ik geen band met Zeeland. Ik kom wel uit een schippersge-
slacht. Vroeger voeren we veel op België, waarbij we vaak langs Terneu-
zen, Wemeldinge en Hansweert kwamen. Dat het een waterrijk gebied
is, staat me zeer aan."
Waarom hebt u gekozen voor de Zeeuwse Koorschool?
„Voor deze functie ben ik benaderd. Poeldijk beviel me heel goed, maar
op zich is het ook wel mooi geweest na twaalf jaar. Ik heb een tijdje het
Haags Matrozenkoor gedaan, dus op zich heb ik wat ervaring op dit ge
bied. Maar het is niet zo dat het al jaren mijn ambitie was om een jon
genskoor te leiden. Het is een van de lastigste hoeken van het Nederland
se muziekland. Ooit waren er landelijk zeshonderd jongenskoren, nu
nog twintig, als ik royaal tel. Daarvan is de Zeeuwse Koorschool onge
veer het enige koor dat nog bijna wekelijks zingt."
De Zeeuwse Koorschool is decennialang nauw verbonden geweest met Evert
Heijblok en werd de afgelopen drie jaar geleid door Marcel van Westen.
Gaat het koor onder uw hoede veel veranderen?
„Er is veel goed, maar er zijn ook wat zorgpunten. Dat is voor mij alleen
maar meer aanleiding om te komen. Ik vind het prettig dat het geen ge
spreid bedje is, want anders krijgt het iets van op de winkel passen."
Wat zijn die zorgpunten?
„Voornamelijk het aantal jongens. De werving is echt een punt. We heb
ben nu alles bij elkaar ongeveer 24 leden. Dat is zorgelijk, nog niet zwaar
zorgelijk, maar we moeten wel flink aan de slag. We proberen daarom te
werven op Walcheren en in Zeeuws-Vlaanderen. Komend weekeinde
zingen we daarom in Philippine en we gaan ook nog naar Vlissingen.
Als we in die gebieden tien, twaalf jongens bij elkaar hebben, gaan we
ook daar les geven."
Nog meer zorgen?
„Op zanggebied. Marcel-van Westen heeft daar al veel werk van ge
maakt. Toch is het verschil tussen hard en luid zingen nog niet duidelijk
en is het Gregoriaans aan de langzame kant. Dat moet in restauratie. Het
kerkelijk repertoire zit wel goed, maar het wereldlijk repertoire - het mo
dernere klassieke werk - kan meer 'bij de tijd' worden gebracht. Ik wil
ook iets met andere kunstdisciplines gaan doen, want ik zie kunst en
cultuur als een vorm van geestelijke gezondheidszorg. Verder wil ik me
met streektaal bezig gaan houden, naar compositieopdrachten kijken en
een duidelijke rol vervullen in het algemene culturele leven hier."
Dat klinkt ambitieus.
„Klopt. Maar als je geen ideeën hebt, komt er so wie so niets van terecht."
De Zeeuwse Koorschool treedt zondag 10 juni op tijdens de hoogmis in de rk kerk in
Philippine. Aanvang: 9.30 uur.
vlissingen - Singer-songwriter
Charlie Dée treedt zaterdag 9 juni
op in De Piek in Vlissingen. In het
voorprogramma staat het duo The
New, met Arthur ten Cate en de
uit Zeeland afkomstige Jaimy Qui
te. Aanvang: 21.30 uur.
Charlie Dée vestigde vorig jaar in
Bedden
De Slaapvoorlichter®
voor Zeeland
Beestenmarkt 12 Goes Tel. (0113) 23 22 13
Kleur en Zon! Kunstenaarskolonies aan Zee: Domburg -
Nidden/Nida - Ahrenshoop 1870-1930. Het Marie Tak van
Poortvliet Museum Domburg laat in zomerexpositie licht
stralen op kunstenaarskolonies aan de Noord- en Oostzee.
EuroArt slaat een brug tussen cultureel erfgoed en
hedendaagse kunstenaars.
door Ali Pankow
"i* J rO*' TPF* -V*V
'Fischlander Paar' van Dora Koch-Stetter (Ahrenshoop)
j - 1
één klap haar naam met het de
buutalbum Where do girls come
from. De cd werd onder meer be
kroond met een Essent Award. En
kele weken geleden verscheen het
tweede album: Love your life. Daar
op staat opnieuw een groot aantal
pakkende popliedjes.
'Strandbeeld' van Maurice Góth (Domburg)
Het is buiten zoo
mooi van kleur,
kleur, kleur en zon.
Je wordt bedwelmd.
Je innerlijk schoon
houd je zoo bezig en buiten strijdt
de zon met al de herfst koeleuren'.
Deze verzuchting van kunstschil
der Jan Toorop in een brief van
1908 aan zijn collega Kees Spoor in
spireerde tot de titel voor de zo-
mertentoonstelling in het Marie
Tak van Poortvliet Museum Dom
burg: 'Kleur en zon! Kunstenaarsko
lonies aan Zee: Domburg - Nidden/
Nida - Ahrenshoop 1870 -1930'.
Burgemeester Van der Zwaag van
Veere opent deze expositie zater
dagmiddag om 16.00 uur. Toespra
ken van museumvoorzitter Ar
nold van Houten en van secreta
ris-generaal Benno Risch van Eu
roArt gaan daaraan vooraf.
Met de titel is al veel gezegd: de
tentoonstelling biedt een indruk
van drie kunstenaarskolonies in
Nederland, Duitsland en Litou
wen met een selectie van de wer
ken die tussen 1870 en 1930 in hun
omgeving zijn ontstaan. De drie lo
caties hadden veel gemeen: de lig
ging aan het water, weidsheid,
duinlandschap en natuurlijk het
bijzondere licht. Conservator Fran-
cisca van Vloten in Domburg leg
de het verband tussen de kunstko
lonies eerder al in woorden vast in
Zeeuws Imago, het boek dat in
april dit jaar op basis van cultuur
debatten in het Zeeuws Museum
is uitgebracht.
Dankzij deze tentoonstelling zijn
overeenkomsten en verschillen nu
ook te aanschouwen. De resulta
ten van inspirerend licht en omge
ving blijken legio en verre van een
duidig. „Allerlei factoren zijn van
invloed", volgens Van Vloten. Zij
noemt onder meer het zoutgehal
te van zee en lucht, stand van
maan en zon, bebouwing, klimaat
en - in de huidige tijd - de vervui
ling. Daarnaast is daar als belangrij
ke factor natuurlijk ook altijd de
kunstenaar zelf Zo zal de bezoe
ker in het Domburgs Museum er
varen.
Met de fraaie selectie uit de betrok
ken collecties wordt getoond hoe
Toorop en consorten in Domburg
zich tot het Nederlandse luminis-
me ontwikkelenden, terwijl hun
vakbroeders en -zusters in Nidden
en Ahrenshoop hun weg zochten
Quentin Tarantino en zijn maatje
Robert Rodriguez leefden hun
voorliefde voor cultfilms uit de ja
ren zeventig al eens samen uit.
Met hun project Grindhouse pak
ten zij het nog ambitieuzer aan.
Rodriguez leverde het bloederige
zombiespektakel Planet terror en
Quentin Tarantino mocht het film
festijn afsluiten met de stuntman-
nenthriller Death proof.
Het dubbelprogramma boekte ech
ter tegenvallende resultaten in de
Amerikaanse bioscopen. Death
proof en Planet terror worden hier
als losse films uitgebracht. Helaas
blijkt Quentin Tarantino's Death
proof - losgezongen van de leutige
Grindhouse-context - nauwelijks
op eigen benen te kunnen staan.
Vooral de opening, waarin we en-
DEATH PROOF
Film. Regie: Quentin Tarantino.
Met: Kurt Russell, Rose
McGowan, Tracie Thorns, Zoë
Bell. Te zien in Vlissingen.
door Fritz de Jong
kele babbelende vriendinnen aan
horen tijdens hun diner en het
daarop volgende drankgelag in een
Texaanse kroeg, werkt voor geen
meter. Het wordt pas interessant
wanneer een door het leven gete
kende Kurt Russell aanschuift als
de mysterieuze Stuntman Mike.
Hij krijgt een zwoele lapdance van
een van de meiden. Een andere
kroegbezoekster biedt hij een fata
le lift aan in zijn geheel op stunt
werk voorbereide auto. De sequen
tie krijgt een bloederige, uiterst
bot in beeld gebrachte ontkno
ping. In het (te) lange slotdeel van
de film zien we Stuntman Mike te
rug. In een hommage aan de auto-
raceklassieker Vanishing point
(1971) voert stuntvrouw Zoë Bell
halsbrekende toeren uit op de mo
torkap van een witte Dodge Chal
lenger. Het zonder digitale truca
ges gefilmde stuntwerk mondt uit
in een adembenemende achtervol
gingsscène, waarbij een ontketen
de Stuntman Mike de jonge vrou
wen naar het leven staat.
Het is het enige hoogtepunt in een
film die best onderhoudend is,
maar teleurstellend weinig toe
voegt aan Tarantino's oeuvre.