Economie Drijvende schotel tegen blauwalg TECHNIEK KOMT TOT LEVEN IN DE C4 COOI i Rni-i Machinistentekort dreigt op Betuwelijn sesÜ 0 A .MBC0NomoWH6 EN TECHNIEK KOMT TOT LEVEN IN DE... :SSHgr CITROËN Proef met toevoegen van zuurstof met hulp van zonne-energie. Zorgverzekeraar CZ lijdt miljoenen verlies Meeste EU-landen tegen bijbetalen gps Alle tien kandidaten scoren een onvoldoende voor examen. 1.000 M 1.200 CITROËN Vraag uw dealer naar de aantrekkelijke leaseaanbiedingen. 1 6 Donderdag 7 juni 2007 pzc - .NW.GW>«VSTtt« 1 l"t .radio/co-spelw U rijdt al een C4 vanaf 17.640 Vanafprijs is incl BTW en BPM. en na aftrek van de korting, excl varwiidenngsbiidrage en kosten rtjklaar maken Gemiddeld brandstofverbruik *.5-8.1 II op 12,3 22,21 CO,-emissie 120-193 gr/km. Oa C4 is getest door EuroNCAP en heelt de maximale score van vijf sterren in de categorie Bescherming volwassen inzittenden gekregen Prijs- en specificatiewiizigmgen voorbehouden. Fleetkianten zijn uitgesloten van deze aanbiodmg Afgebeeld model kan afwijken van de standaardoitvoemg Vraeg uw dealer naar de actievoorwaarder Bel OSOO-CITROEN10800-2487636) voor een proefrit of informatie, o» kijk oo www.citroen.nl. C'troer prefereert Totac door Fiona van Cemert-de Heus ZUTPHEN - Het lijkt of een vliegen de schotel neergedaald is op het meer bij Bronsbergen in Zutphen, maar het is een zonne-energiecen- trale. Het schotelvormige apparaat met een diameter van circa twee meter is een vinding van Victor Koens uit Brummen. Het doel er van is om met hulp van zon ne-energie zuurstof aan water toe te voegen. Door zuurstoftoevoeging kan vis sterfte en blauwalg in de hete zo mermaanden voorkomen worden. Koens heeft samen met Peter van Vught van het bedrijf ECS van Vught in Brummen het prototype gefabriceerd. De Oxysun, zoals de schotel heet, speelt in op een terug kerend en steeds groter wordend probleem. Door de warme zomers ontstaat er steeds vaker een zuur stoftekort, vooral in water dat wei nig beweegt zoals in grachten en plassen. Blauwalg en massale vis sterfte kunnen het gevolg zijn. De Oxysun filtert de omgevings lucht en brengt die in het water. Door zuurstoftoevoeging aan het water kan vissterfte en blauwalg in de hete zomermaanden voor komen worden. Dat beweert Vic tor Koens. tilburc - De zorgverzekeraar CZ heeft vorig jaar een verlies geleden van 9 miljoen euro. De omzet ging met 400 miljoen euro omhoog naar 4,3 miljard euro. Dat liet CZ gisteren weten. CZ schrijft het verlies toe aan no ta's die pas in 2006 werden ontvan gen, voor zorg die al in 2005 werd verleend. Aan de bovenkant is een zonnecel gemonteerd die het apparaat volle dig zelfvoorzienend maakt. Er is geen energie van het lichtnet no dig, zodat het apparaat ook zeer milieuvriendelijk werkt. „Het idee is een jaar of drie oud en we zijn er concreet twee jaar mee bezig", vertelt Koens. „We kennen de problemen met onder meer blauwalg en vinden dat we daar iets mee moeten." In zijn vrije tijd heeft hij de vin ding uitgedacht en in zijn buur man Van Vught vond hij een part ner om het apparaat daadwerkelijk te fabriceren. „De schotel blaast niet alleen zuurstof in het water, maar brengt het ook extra in bewe ging. Hij verwacht daarom dat ge meenten, maar ook bedrijven zo als viskwekerijen en tuinbouwbe drijven het apparaat graag zullen aanschaffen. „Eigenlijk iedereen voor wie het zuurstofpercentage in het water van belang is", zegt Van Vught. Het prototype is ge schikt om honderden vierkante meters water te beluchten. De schotel wordt aan de bodem veran kerd en bestrijkt draaiend met de wind mee het wateroppervlak. De provincie Zeeland is in mei ook met een proef begonnen om blauwalg te bestrijden. Zij maken gebruik van ultrasone geluidsgol ven. De alg komt bij warm weer voor in het Volkerak Zoommeer en ook in de haven van Tholen. Brussel - De meerderheid van de EU-landen weigert om 2,4 miljard euro bij te betalen voor de nieuwe Europese gps-satellieten. De lan den, waaronder Nederland, vin den dat de EU het geld maar moet halen uit de al bestaande geldpot jes. De bijbetaling is nodig, omdat het bedrijfsleven geen zin heeft om te investeren. den haag - Het kan komend jaar wel eens onverwacht rustig blijven op de Betuweroute, De machinis ten die de goederentreinen vanaf volgende week moeten gaan rij den, zakken massaal voor het ver plichte examen. Daardoor dreigt een tekort aan treinbestuurders. Tien kandidaten legden deze week examen af. Geen van de Betu we-machinisten in spe wist een voldoende te scoren. De Betuweroute opent op 16 juni. Testmachinisten die al rijden op de Betuwelijn, kunnen de eerste treinen besturen. Maar als nieuwe machinisten blij ven zakken, kan later in het jaar een tekort ontstaan, vrezen goede renvervoerders. Railion, de grootste goederenver voerder van Nederland, vermoedt dat de examens niet kloppen. „Wij denken dat er vragen in zit ten die er niet in thuishoren, want Cool Tech-uitrusting plus o.a.: Mistlampen Elektrische ramen achter Pack Look U rijdt al een Xsara Picasso vanaf 19.925 het is wel heel opmerkelijk dat zo veel machinisten zakken." De goederenvervoerder bestudeert momenteel de examenvragen. Volgens een woordvoerder van op leidingsinstituut RDP zal het alle maal niet zo'n vaart lopen. „We zitten in de testfase. Het exa men bleek in te moeilijk Engels ge steld, de groepen waren te groot en de cursus te kort. Dat passen we aan, en volgende week ver wacht ik dat de meeste machinis ten wel slagen na nog een dag cur sus." RADIO'**® po Totaal voordeel tot po Totaal voordeel tot Cool Tech-uitrusting plus o.a.. Mistlampen Centrale deurvergrendeling met a.b. Zijairbags U rijdt al een C2 vanaf 11.440 Cool Tech-uitrusting plus o.a.: Mistlampen Tijattbags U rijdt al een C3 vanaf 12.390 Cool Tech-uitrusting plus o.a.: Bluetooth'- handsfree telefoonsysteem Pack Look Parkeersensoren U rijdt al een C5 vanaf 23.990 Vanafpri|zen rijn incl BTW on BPM an na aftrek van da korting, excl. verwijderingsbijdrage en kosten rijklaar maken Citroen C2 Cool Tech vanat 12,990, C3 Cool Tech vanaf 14,595. C4 Cool Tech vanaf 19 590, Xsara Picasso Cool Tech vanaf 21.725, C5 Cool Tech vanat 26,850. Het totale voordeel op de:e modellen komt tot stand door het voordeel op de uitrusting van de gelimiteerde speciale serie èn een extra korting op voorraadmodellen. Gemiddeld brandstofverbruik 4,3-10.0 (1 op 10,0 - 23,3) CO.-emissie 113-238 gr/km. Prijs- en specificatiewijzigingen voorbehouden, Alle aanbiedingen en prijzen zijn geldig t/m 30 juni 2007 bij de aan de actie deelnemende Citroën-verkooppunten. Uiterste registratiedatum 31 augustus 2007, Fleetkianten zijn uitgesloten van deze aanbiedingen. Afgebeelde modellen kunnen afwijken van de standaarduitvoering. Vraag uw dealer naar de actievoorwaarden. Bel 08QQ-CITRQEN (0800-24876361 voor een proefrit of informatie, ot kijk op www.citroen.nl Citroen prefereert Totac

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 16