Economie
Drijvende
schotel tegen
blauwalg
TECHNIEK KOMT TOT LEVEN
IN DE C4 COOI i Rni-i
Machinistentekort
dreigt op Betuwelijn
sesÜ
0 A .MBC0NomoWH6
EN TECHNIEK KOMT
TOT LEVEN IN DE...
:SSHgr
CITROËN
Proef met toevoegen
van zuurstof met hulp
van zonne-energie.
Zorgverzekeraar CZ
lijdt miljoenen verlies
Meeste EU-landen
tegen bijbetalen gps
Alle tien kandidaten
scoren een onvoldoende
voor examen.
1.000 M 1.200
CITROËN
Vraag uw dealer naar de aantrekkelijke leaseaanbiedingen.
1 6 Donderdag 7 juni 2007 pzc
- .NW.GW>«VSTtt«
1 l"t .radio/co-spelw
U rijdt al een C4 vanaf 17.640
Vanafprijs is incl BTW en BPM. en na aftrek van de korting, excl varwiidenngsbiidrage en kosten rtjklaar maken Gemiddeld
brandstofverbruik *.5-8.1 II op 12,3 22,21 CO,-emissie 120-193 gr/km. Oa C4 is getest door EuroNCAP en heelt de maximale score van vijf
sterren in de categorie Bescherming volwassen inzittenden gekregen Prijs- en specificatiewiizigmgen voorbehouden. Fleetkianten zijn
uitgesloten van deze aanbiodmg Afgebeeld model kan afwijken van de standaardoitvoemg Vraeg uw dealer naar de actievoorwaarder
Bel OSOO-CITROEN10800-2487636) voor een proefrit of informatie, o» kijk oo www.citroen.nl. C'troer prefereert Totac
door Fiona van Cemert-de Heus
ZUTPHEN - Het lijkt of een vliegen
de schotel neergedaald is op het
meer bij Bronsbergen in Zutphen,
maar het is een zonne-energiecen-
trale. Het schotelvormige apparaat
met een diameter van circa twee
meter is een vinding van Victor
Koens uit Brummen. Het doel er
van is om met hulp van zon
ne-energie zuurstof aan water toe
te voegen.
Door zuurstoftoevoeging kan vis
sterfte en blauwalg in de hete zo
mermaanden voorkomen worden.
Koens heeft samen met Peter van
Vught van het bedrijf ECS van
Vught in Brummen het prototype
gefabriceerd. De Oxysun, zoals de
schotel heet, speelt in op een terug
kerend en steeds groter wordend
probleem. Door de warme zomers
ontstaat er steeds vaker een zuur
stoftekort, vooral in water dat wei
nig beweegt zoals in grachten en
plassen. Blauwalg en massale vis
sterfte kunnen het gevolg zijn.
De Oxysun filtert de omgevings
lucht en brengt die in het water.
Door zuurstoftoevoeging aan het
water kan vissterfte en blauwalg
in de hete zomermaanden voor
komen worden. Dat beweert Vic
tor Koens.
tilburc - De zorgverzekeraar CZ
heeft vorig jaar een verlies geleden
van 9 miljoen euro. De omzet ging
met 400 miljoen euro omhoog
naar 4,3 miljard euro. Dat liet CZ
gisteren weten.
CZ schrijft het verlies toe aan no
ta's die pas in 2006 werden ontvan
gen, voor zorg die al in 2005 werd
verleend.
Aan de bovenkant is een zonnecel
gemonteerd die het apparaat volle
dig zelfvoorzienend maakt. Er is
geen energie van het lichtnet no
dig, zodat het apparaat ook zeer
milieuvriendelijk werkt.
„Het idee is een jaar of drie oud
en we zijn er concreet twee jaar
mee bezig", vertelt Koens. „We
kennen de problemen met onder
meer blauwalg en vinden dat we
daar iets mee moeten."
In zijn vrije tijd heeft hij de vin
ding uitgedacht en in zijn buur
man Van Vught vond hij een part
ner om het apparaat daadwerkelijk
te fabriceren. „De schotel blaast
niet alleen zuurstof in het water,
maar brengt het ook extra in bewe
ging. Hij verwacht daarom dat ge
meenten, maar ook bedrijven zo
als viskwekerijen en tuinbouwbe
drijven het apparaat graag zullen
aanschaffen. „Eigenlijk iedereen
voor wie het zuurstofpercentage
in het water van belang is", zegt
Van Vught. Het prototype is ge
schikt om honderden vierkante
meters water te beluchten. De
schotel wordt aan de bodem veran
kerd en bestrijkt draaiend met de
wind mee het wateroppervlak.
De provincie Zeeland is in mei
ook met een proef begonnen om
blauwalg te bestrijden. Zij maken
gebruik van ultrasone geluidsgol
ven.
De alg komt bij warm weer voor
in het Volkerak Zoommeer en ook
in de haven van Tholen.
Brussel - De meerderheid van de
EU-landen weigert om 2,4 miljard
euro bij te betalen voor de nieuwe
Europese gps-satellieten. De lan
den, waaronder Nederland, vin
den dat de EU het geld maar moet
halen uit de al bestaande geldpot
jes. De bijbetaling is nodig, omdat
het bedrijfsleven geen zin heeft
om te investeren.
den haag - Het kan komend jaar
wel eens onverwacht rustig blijven
op de Betuweroute, De machinis
ten die de goederentreinen vanaf
volgende week moeten gaan rij
den, zakken massaal voor het ver
plichte examen. Daardoor dreigt
een tekort aan treinbestuurders.
Tien kandidaten legden deze week
examen af. Geen van de Betu
we-machinisten in spe wist een
voldoende te scoren.
De Betuweroute opent op 16 juni.
Testmachinisten die al rijden op
de Betuwelijn, kunnen de eerste
treinen besturen.
Maar als nieuwe machinisten blij
ven zakken, kan later in het jaar
een tekort ontstaan, vrezen goede
renvervoerders.
Railion, de grootste goederenver
voerder van Nederland, vermoedt
dat de examens niet kloppen.
„Wij denken dat er vragen in zit
ten die er niet in thuishoren, want
Cool Tech-uitrusting plus o.a.:
Mistlampen
Elektrische ramen achter
Pack Look
U rijdt al een Xsara Picasso vanaf 19.925
het is wel heel opmerkelijk dat zo
veel machinisten zakken."
De goederenvervoerder bestudeert
momenteel de examenvragen.
Volgens een woordvoerder van op
leidingsinstituut RDP zal het alle
maal niet zo'n vaart lopen.
„We zitten in de testfase. Het exa
men bleek in te moeilijk Engels ge
steld, de groepen waren te groot
en de cursus te kort. Dat passen
we aan, en volgende week ver
wacht ik dat de meeste machinis
ten wel slagen na nog een dag cur
sus."
RADIO'**®
po Totaal voordeel tot po Totaal voordeel tot
Cool Tech-uitrusting plus o.a..
Mistlampen
Centrale deurvergrendeling met a.b.
Zijairbags
U rijdt al een C2 vanaf 11.440
Cool Tech-uitrusting plus o.a.:
Mistlampen
Tijattbags
U rijdt al een C3 vanaf 12.390
Cool Tech-uitrusting plus o.a.:
Bluetooth'- handsfree telefoonsysteem
Pack Look
Parkeersensoren
U rijdt al een C5 vanaf 23.990
Vanafpri|zen rijn incl BTW on BPM an na aftrek van da korting, excl. verwijderingsbijdrage en kosten rijklaar maken Citroen C2 Cool Tech vanat 12,990, C3 Cool Tech vanaf 14,595. C4 Cool Tech vanaf 19 590,
Xsara Picasso Cool Tech vanaf 21.725, C5 Cool Tech vanat 26,850. Het totale voordeel op de:e modellen komt tot stand door het voordeel op de uitrusting van de gelimiteerde speciale serie èn een extra korting op
voorraadmodellen. Gemiddeld brandstofverbruik 4,3-10.0 (1 op 10,0 - 23,3) CO.-emissie 113-238 gr/km. Prijs- en specificatiewijzigingen voorbehouden, Alle aanbiedingen en prijzen zijn geldig t/m 30 juni 2007 bij de aan de actie
deelnemende Citroën-verkooppunten. Uiterste registratiedatum 31 augustus 2007, Fleetkianten zijn uitgesloten van deze aanbiedingen. Afgebeelde modellen kunnen afwijken van de standaarduitvoering. Vraag uw dealer naar de
actievoorwaarden. Bel 08QQ-CITRQEN (0800-24876361 voor een proefrit of informatie, ot kijk op www.citroen.nl Citroen prefereert Totac