'Van bedrijventerrein moet
je iets moois maken'
Bed rij
fc:
onroerend goed
architectuur
ERNST JOOSTEN, VOORZITTER BOND ARCHITECTEN:
SRECIALBBi
Architect Ernst Joosten.
Foto: Robert von don lierge het fotoburo
Weetje wat het merkwaardige is?', vraagt architect ErnstJoosten. "Be
drijventerrein Hoogeind is een mooi voorbeeld. Daar hoefden alleen
de zichtlocaties vanaf de A27 er maar behoorlijk uit te zien. Nou, dat is ze
ker gelukt! Maar wat daarachter staat is, op enkele gebouwen na, architecto
nisch volstrekt onder de maat."
door Ad van Bladcl
ETTEN-LEUR - Ernst Joosten (47) is
voorzitter van de Bond van Nederlandse
Architecten - kring West-Brabant - en als
partner werkzaam bij Oomen Architecten
BV in Breda. Joosten lijkt oprecht ver
baasd over de geringe ambitie van een stad
als Breda om van het bedrijventerrein als
geheel iets moois te maken. "Waarom zou
je iets lelijk maken, als het voor vrijwel
hetzelfde geld ook anders - en mooier -
kan? Alleen datgene wat je vanaf de snel
weg ziet hoeft mooi te zijn... Daar kun je
jezelf toch niks bij voorstellen. Tenminste,
ik niet." Een lichte zucht ontsnapt hem.
"Je kunt als architect natuurlijk op een
conceptuele manier naar bedrijventerrei
nen kijken. Grootschalig doen steden
bouwkundigen dit. Ook met bedrijven
terreinen. Concentreer je bedrijven of
verspreid je ze juist over en rond je stad?
Daarvoor zijn voor- en nadelen op te noe
men. Een hele tijd heeft de visie gegolden
dat bedrijven rond en langs de snelwegen
gebouwd moesten worden, maar daardoor
raakten deze qua zicht enorm vervuild.
Groen is schaars in ons land dus is de trend
nu: zo open mogelijk met als visie: wel
concentreren maar dan aan de rand van de
steden. Dat is pnma zolang er maar aan
dacht blijft voor het architectonische ni
veau. Ook wethouder Adank (van Breda,
red.) wil vast en zeker pronken met mooie
terreinen."
Visitekaartje
De ambitie van een stad rondom de ont
wikkeling van een bedrijventerrein is dus
belangrijk. Ernst Joosten: "Wiljc van een
bedrijventerrein m ontwikkeling een visi
tekaartje maken of kan het je niets sche
len. Dat zijn belangrijke vragen die hun
weerslag hebben op het aanzien van de
stad gedurende een lange periode. Dat is
nu eenmaal een wezenskenmerk van ar-
chitectenwerk. Je kijkt er nog een hele tijd
tegenaan. Die ambitie - of het gebrek er
aan - zie je overigens ook op microniveau
terugkomen. Bij de ontwikkeling van be
drijfspanden speelt zeker hetzelfde thema.
In hoeverre laatje het uiterlijk van je be
drijf maatgevend zijn voor de uitstraling
die je wilt neerzetten. Ik merk in de prak
tijk dat veel ondernemers daar helemaal
niet over hebben nagedacht. Ik probeer
daar toch eigenlijk wel iets aan te doen.
Veel praten met ondernemers; ze proberen
te overtuigen van het feit dat de buiten
kant van je bedrijf ook de binnenkant pre
senteert. Maar ook uideggen dat een fraai
ontwerp niet noodzakelijkerwijs meer
geld kost. Dat is voor ondernemers na
tuurlijk belangrijk, want huisvesting van je
bedrijf is weliswaar noodzakelijk maar veel
sterker dan binnen de particuliere markt
speelt hier de economische factor een rol.
Huisvesting is een kostenpost die je zo laag
mogelijk wilt houden. Ik stel daar tegen
over dat een mooi ontwerp effect kan
hebben op de presentatie van het bedrijf
als geheel. Het toont je identiteit en dat
werkt door in hoe klanten naar je kijken.
Het gaat om de aandacht die er aan wordt
besteed. En langzaam maar zeker zie je op
dat vlak dan ook ondernemers wel 'om'
gaan."
De keerzijde echter van fraaie bedrijven
terreinen met dito bebouwing zijn de af
geleefde, op het oog wat verpauperde ka
vels. Ernst Joosten rammelt zo de namen
uit zijn mouw. "Maar goed, ik begrijp
ook wel dat alles rendement moet opleve
ren en ook bedrijven hebben natuurlijk
een levenscyclus. Soms sterven bedrijven
een langzame dood, maar een aantal van
dit soort ondernemingen op één terrein en
het gaat toch stinken."
Infrastructuur
Toch ziet Joosten overheden niet zo snel
ingrijpen. "Die processen zijn traag en het
is voor de overheid natuurlijk moeilijk om
in te grijpen. Dat is ook je functie niet.
Het enige dat je mijns inziens op dat vlak
als lokale overheid kunt doen is het goed
houden van je infrastructuur en zorgdra
gen voor de aankleding en veiligheid van
de openbare ruimte. En dan maar hopen
dat er op den duur nieuwe bedrijven ko
men met meer aandacht voor architectuur.
Ook op die manier steekt het elkaar dan
weer aan misschien en komt er weer leven
in het terrein."
Ernst Joosten is tamelijk hoopvol gestemd
over de toekomst van bedrijventerreinen.
"Over tien jaar? Ach, je ziet nu al dat pro
ductiebcdnjven hun werkzaamheden ver
huizen naar lage lonen landen. Schoorste
nen verdwijnen uit beeld en wat we over
houden zijn de schonere ondernemingen.
Veel logistiek ook en het soort bednjf
brengt met zich mee dat er meer aandacht
zal zijn voor hoe het exterieur er uit ziet.
F.taleer wie je bent; het zou best eens kun
nen dat het die kant nóg meer op gaat."