o De randstad heeft nog weinig interesse in Zeeland onroerend goed BOG besproken ÏSPECIAL^H Paul Fermont. Vervolg van pagina 21. Acht makelaars uit Zeeland discussiëren in de Goese Golf in Goes over be drijventerreinen en bedrijfsonroerend goed. In het eerste deel van het gesprek constateren zij dat er niet ieder dorp zijn eigen bedrijventerrein moet willen. Er moet iets over blijven voor de natuur. door Ron Grcgoor Barbé constateert nog een opmerkelijke ontwikkeling: "De zuidelijke randstad zit vol. Je ziet dat heel veel bedrijvigheid zich verplaatst naar Brabant, met name West- Brabant. Brabant loopt vol dankzij de randstad. Kunnen wij daar in Zeeland ook van profiteren? Schreuder ziet dat niet op gang komen. "Wij zijn kennelijk niet aantrekkelijk ge noeg", denkt Pieter Nienhuis. "Zeeland moet veel beter gepromoot worden. De buitenwacht moet niet alleen geattendeerd worden op het feit dat het hier fijn wonen is, ook de mogelijkheden voor bedrijfsves tiging moeten meer onder dc aandacht ge bracht worden." Freek Kuzee weet nog wel een reden waarom Zeeland niet zo erg populair is bij de 'Rotterdamse' bedrijven. Hij: "Voor zo'n ontwikkeling is het nodig dat de in frastructuur goed is. Die is bij ons erg slecht. We hebben hier buiten de rijkswe gen alleen maar tweebaans wegen. U esfel Sr hult ine. "Klopt", valt Arthur Aerssens hem bij. "De verbindingen zijn slecht, dat komt ook omdat we grotendeels bestaan uit eilan den. Wij proberen bedrijven van buiten Zeeland te trekken, maar dat valt niet Zeeland moet op de kaart gezet worden, daar is iedereen het wel over eens. Maar hoe? Qua bedrijvigheid moet de provincie het hebben van de havenactiviteiten in Vlissingen en Terneuzen. Zeeland als lo gistieke slagader naar het vasteland van Eu ropa. "Dat betekent kiezen voor een con tainerhaven (WCT). Dat wil weer zeggen dat de wegen aangepast moeten worden, maar ook dat de sporen vol zitten. Want containers moeten af en aan gevoerd wor den, dat gebeurt over land per trein of over water per schip", constateert Barbé. "Daar ligt onze kans", weet Fermont. Maar zo gemakkelijk gaat dat allemaal niet. Zoals bekend heeft de Raad van State een stokje gestoken voor die ontwikkeling. Dc 'overlast voor de buren' zou te groot zijn. Intussen is Zeeland er zelf wel aan uit, die WCT moet er komen. Zeeland moet er dus alles aan doen om die bezwaren te on dervangen en de tegenstanders en de Raad van State te overtuigen van de noodzaak van een Westerschelde Container Termi nal. "Ik had gedacht dat die faciliteiten er vier jaar geleden al zouden komen. De groei van de havens is doorgezet, maar ik heb het gevoel dat de besluitvorming alleen maar trager en lastiger is geworden. Ik ben niet echt een optimist", zegt Schreuder. Landelijk zijn de heren politici nog niet helemaal overtuigd. De containerhavens Rotterdam en Antwerpen zijn belangrijke dwarsliggers. Volgens velen is het van levensbelang voor dc Westcrscheldchavcns dat zij container schepen kunnen en mogen verwerken. Immers, zo haalt Barbé nog eens aan, Vlis singen is de grootste Europese haven op het gebied van de zogeheten forest- pro ducts, hout en papierproducten. Die wor den straks voor een groot deel in grote schepen vervoerd per container. Zowel Vlissingen als Terneuzen heeft geen diep zee containerfaciliteiten. "En als we die niet krijgen, dan wordt het bestaansrecht van de havens aangetast. Dan moeten we het straks doen met het verwerken van pootaardappelen Maar tot nu toe hebben dc Westcschclde havens die containerfaciliteiten nog niet binnen. Zeeland moet er alles aan doen om die faciliteiten binnen te halen, vinden de deelnemers van de discussie. Maar de provincie moet meer doen. De acht makelaars zijn van mening dat de pre vincie een tweesporenbeleid moet voeren. Niet alleen de havenindustrie is belangrijk, vlak vooral de recreatie niet uit. En daar aan is aast onver mijdelijk gekop peld de zorgeco- nomic. Ouderen, die naar Zeeland komen om er te wonen en re creëren. "De zakelijke dienstverlening groeit niet in Zeeland. De in dustrie wel, maar daar maak ik me \rtliur Ar reikbaar. Daar zullen we eerst eens iets aan moeten doen. Maar vernieuwingen kun nen ook geen kwaad. Slee lit weer voorzie ningen bijvoorbeeld. Want het klimaat wordt hier wel beter, het blijft toch heel vaak regenen. En dan moe ten de mensen ook ergens naar toe kun nen." Verstraeten roemt in dat kader dc ontwikkelingen in Cadzand. "Daar wordt geen zorgen over. Het toeris me zal ook groei en, verwacht ik. Daar moeten we dus ook op inzet ten", aldus Fermont. "We moeten veel meer proberen 0111 wa- tergerelateerde bedrijvigheid naar onze provincie halen", vindt Kuzee. "Wij doen dat niet goed. Friesland bijvoorbeeld weet veel meer van dit soort bedrijven te halen dan wij. Ondernemers, die zich specialise ren op alles wat maar met watersport te maken heeft. Ook daar moeten wij van profiteren. Wij doen kennelijk toch iets verkeerd." Het toerisme brengt het ge sprek op de zorgeconomie. Mensen worden ouder, deze en vooral de komende gene ratie ouderen krijgt steeds meer geld en kan het zich permitteren om in een pret tige en rustige omgeving te wonen. "Ik zou naar dc Vc- luwe gaan of naar Limburg. Want waar moeten ouderen hier nu wonen", stookt Barbé het vuurtje nog eens op. "Mensen uit de randstad komen wat graag hier naar toe", protesteert Kuzee. "Heel veel mensen vinden Zeeland prima zo. Lekker rustig, prima wonen hier", vindt ook Jeroen Verstrae ten. Als je ervoor zorgt dat Zeeland een goede naam heeft als 'het land waar het leven goed is', komen die mensen vanzelf. En dan be gin je met het promoten van je toeristische trekpleisters. Want hoe beter het Zeeland op recreatief vlak gaat, hoe meer mensen dc provincie weten te vinden. Een meerderheid van het gezelschap vindt dat de provincie flink moet investeren in het toerisme. Het roer moet om. "Dan komen wc toch weer op een aantal punten, die wc al behandeld hebben", constateert Kuzee. "de infrastructuur bij voorbeeld Het Veerse meer is slecht be Lm verder op pagina 25. \nro de Putter. goed ingespeeld op het feit dat Knokke erg duur en bovendien overvol is. Cadzand kan een prima alternatief zijn. Maar het duurt allemaal wel lang voor er iets van de grond komt", verzucht hij. Hij doelt dan op de ambtelijke molens en het feit dat een bezwaar een procedure voor jaren kan vertragen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 95