o
De randstad heeft nog
weinig interesse in Zeeland
onroerend goed
BOG besproken
ÏSPECIAL^H
Paul Fermont.
Vervolg van pagina 21.
Acht makelaars uit Zeeland discussiëren in de Goese Golf in Goes over be
drijventerreinen en bedrijfsonroerend goed. In het eerste deel van het
gesprek constateren zij dat er niet ieder dorp zijn eigen bedrijventerrein
moet willen. Er moet iets over blijven voor de natuur.
door Ron Grcgoor
Barbé constateert nog een opmerkelijke
ontwikkeling: "De zuidelijke randstad zit
vol. Je ziet dat heel veel bedrijvigheid zich
verplaatst naar Brabant, met name West-
Brabant. Brabant loopt vol dankzij de
randstad. Kunnen wij daar in Zeeland ook
van profiteren?
Schreuder ziet dat niet op gang komen.
"Wij zijn kennelijk niet aantrekkelijk ge
noeg", denkt Pieter Nienhuis. "Zeeland
moet veel beter gepromoot worden. De
buitenwacht moet niet alleen geattendeerd
worden op het feit dat het hier fijn wonen
is, ook de mogelijkheden voor bedrijfsves
tiging moeten meer onder dc aandacht ge
bracht worden."
Freek Kuzee weet nog wel een reden
waarom Zeeland niet zo erg populair is bij
de 'Rotterdamse' bedrijven. Hij: "Voor
zo'n ontwikkeling is het nodig dat de in
frastructuur goed is. Die is bij ons erg
slecht. We hebben hier buiten de rijkswe
gen alleen maar tweebaans wegen.
U esfel Sr hult ine.
"Klopt", valt Arthur Aerssens hem bij. "De
verbindingen zijn slecht, dat komt ook
omdat we grotendeels bestaan uit eilan
den. Wij proberen bedrijven van buiten
Zeeland te trekken, maar dat valt niet
Zeeland moet op de kaart gezet worden,
daar is iedereen het wel over eens. Maar
hoe? Qua bedrijvigheid moet de provincie
het hebben van de havenactiviteiten in
Vlissingen en Terneuzen. Zeeland als lo
gistieke slagader naar het vasteland van Eu
ropa. "Dat betekent kiezen voor een con
tainerhaven (WCT). Dat wil weer zeggen
dat de wegen aangepast moeten worden,
maar ook dat de sporen vol zitten. Want
containers moeten af en aan gevoerd wor
den, dat gebeurt over land per trein of
over water per schip", constateert Barbé.
"Daar ligt onze kans", weet Fermont.
Maar zo gemakkelijk gaat dat allemaal niet.
Zoals bekend heeft de Raad van State een
stokje gestoken voor die ontwikkeling. Dc
'overlast voor de buren' zou te groot zijn.
Intussen is Zeeland er zelf wel aan uit, die
WCT moet er komen. Zeeland moet er
dus alles aan doen om die bezwaren te on
dervangen en de tegenstanders en de Raad
van State te overtuigen van de noodzaak
van een Westerschelde Container Termi
nal.
"Ik had gedacht dat die faciliteiten er vier
jaar geleden al zouden komen. De groei
van de havens is doorgezet, maar ik heb
het gevoel dat de besluitvorming alleen
maar trager en lastiger is geworden. Ik ben
niet echt een optimist", zegt Schreuder.
Landelijk zijn de heren politici nog niet
helemaal overtuigd. De containerhavens
Rotterdam en Antwerpen zijn belangrijke
dwarsliggers.
Volgens velen is het van levensbelang voor
dc Westcrscheldchavcns dat zij container
schepen kunnen en mogen verwerken.
Immers, zo haalt Barbé nog eens aan, Vlis
singen is de grootste Europese haven op
het gebied van de zogeheten forest- pro
ducts, hout en papierproducten. Die wor
den straks voor een groot deel in grote
schepen vervoerd per container. Zowel
Vlissingen als Terneuzen heeft geen diep
zee containerfaciliteiten. "En als we die
niet krijgen, dan wordt het bestaansrecht
van de havens aangetast. Dan moeten we
het straks doen met het verwerken van
pootaardappelen
Maar tot nu toe hebben dc Westcschclde
havens die containerfaciliteiten nog niet
binnen. Zeeland moet er alles aan doen
om die faciliteiten binnen te halen, vinden
de deelnemers van de discussie.
Maar de provincie moet meer doen. De
acht makelaars zijn van mening dat de pre
vincie een tweesporenbeleid moet voeren.
Niet alleen de havenindustrie is belangrijk,
vlak vooral de recreatie niet uit. En daar
aan is aast onver
mijdelijk gekop
peld de zorgeco-
nomic. Ouderen,
die naar Zeeland
komen om er te
wonen en re
creëren.
"De zakelijke
dienstverlening
groeit niet in
Zeeland. De in
dustrie wel, maar
daar maak ik me
\rtliur Ar
reikbaar. Daar zullen we eerst eens iets aan
moeten doen. Maar vernieuwingen kun
nen ook geen kwaad. Slee lit weer voorzie
ningen bijvoorbeeld.
Want het klimaat wordt hier wel beter, het
blijft toch heel vaak regenen. En dan moe
ten de mensen ook ergens naar toe kun
nen." Verstraeten roemt in dat kader dc
ontwikkelingen in Cadzand. "Daar wordt
geen zorgen
over. Het toeris
me zal ook groei
en, verwacht ik.
Daar moeten we
dus ook op inzet
ten", aldus Fermont.
"We moeten veel meer proberen 0111 wa-
tergerelateerde bedrijvigheid naar onze
provincie halen", vindt Kuzee. "Wij doen
dat niet goed. Friesland bijvoorbeeld weet
veel meer van dit soort bedrijven te halen
dan wij. Ondernemers, die zich specialise
ren op alles wat maar met watersport te
maken heeft. Ook daar moeten wij van
profiteren. Wij doen kennelijk toch iets
verkeerd."
Het toerisme brengt het ge
sprek op de zorgeconomie.
Mensen worden ouder, deze
en vooral de komende gene
ratie ouderen krijgt steeds
meer geld en kan het zich
permitteren om in een pret
tige en rustige omgeving te
wonen. "Ik zou naar dc Vc-
luwe gaan of naar Limburg.
Want waar moeten ouderen
hier nu wonen", stookt
Barbé het vuurtje nog eens
op. "Mensen uit de randstad
komen wat graag hier naar
toe", protesteert Kuzee.
"Heel veel mensen vinden
Zeeland prima zo. Lekker
rustig, prima wonen hier",
vindt ook Jeroen Verstrae
ten. Als je ervoor zorgt dat
Zeeland een goede naam
heeft als 'het land waar het
leven goed is', komen die
mensen vanzelf. En dan be
gin je met het promoten van
je toeristische trekpleisters.
Want hoe beter het Zeeland op recreatief
vlak gaat, hoe meer mensen dc provincie
weten te vinden. Een meerderheid van het
gezelschap vindt dat de provincie flink
moet investeren in het toerisme. Het roer
moet om.
"Dan komen wc toch weer op een aantal
punten, die wc al behandeld hebben",
constateert Kuzee. "de infrastructuur bij
voorbeeld Het Veerse meer is slecht be Lm verder op pagina 25.
\nro de Putter.
goed ingespeeld op het feit dat Knokke erg
duur en bovendien overvol is. Cadzand
kan een prima alternatief zijn. Maar het
duurt allemaal wel lang voor er iets van de
grond komt", verzucht hij. Hij doelt dan
op de ambtelijke molens en het feit dat een
bezwaar een procedure voor jaren kan
vertragen.