Jaguar XKR convertible: De roofkat slaat terug Botoxbehandeling voor Toyota Verso Toupetjes afgeraden «onderweg Mercedes- Benz onthooft SLR McLaren TODAY TOMORROW TOYOTA CAPPENDIJK DE JONGE nieuw front moet de sportiviteit onder strepen die het merk voor dit type zo graag ziet. De 2.2 D-4D dieselmotor met 136 paardenkrachten heeft vanaf de zomer een roethlter. Toyota onderstreept ook graag de 'Veiligheid van de wagen, logisch voor veelrijders. In Euro-NCAP botsproeven verdiende de Verso de hoogste haalbare score: vijf ster ren. Top of the bill bi j deze Verso is de be resterke D-4D D-CAT motor met 177 pk die de auto vleugels geeft en hem meer het prestatieniveau geeft van een sportwagen dan van een gezinsblik. Maar ook minder sterk gemotoriseerde versies zijn het rijden meer dan waard. Toyota heeft als een van de aanpassingen een verbeterde geluidsiso latie toegepast en de airconditioning werd een volautomaat met twee aparte klimaat zone v De vijf stoelen achterin zijn via het Flat-7 systeem met een simpele handbe weging plat te leggen waardoor een vlak ke laadvloer ontstaat met een riante laad ruimte. Het zal duidelijk zijn dat de Verso in totaal zeven zitplaatsen heeft, al is het minder raadzaam lange volwassenen voor forse tochten op de derde zitrij te zetten. Dat leidt tot opstand vanaf de achter bank... De vernieuwde Verso staat vanaf de zomer in de showroom. De prijzen zijn nu nog niet vrijgegeven. advertentie Terneuzen. Mr. F.J. Haarmanweg 58, 0115-617751 Goes. Pearyweg 10, 0113-214810 Vlissingen, Industrieweg 23, 0118-410800 Ook in de wereld van supersport wagens heb je baas boven baas. Op eenzame hoogte staat de Bu- gatti Veyron met zijn 1001 paar denkrachten, maar ook Mercedes- Benz' topmodel SLR McLaren blaast behoorlijk in de bus. Met in gang van september is deze supe ratleet als roadster te bestellen. Of het de verkoopaantallen erg zal opdrijven is onbekend, maar feit is wel dat een aantal superrijken heeft aangegeven de auto als ca briolet te willen rijden. Dus werd de zaag gezet in het peperdure dak en de auto voor open rijden ge schikt gemaakt. De SI R McLaren is echt zo'n auto voor wie alles al heeft. Een machtige VH motor met compressor perst er 622 paardenkrachten uit die het vlaggen schip naar een supersonische topsnel heid kan jagen van 322 kin/h. In de open uitvoering zijn toupetjes uit den bozen als je niet wilt dat je haarstukje tegen de voorruit van de zojuist gepas seerde auto vliegt. Mercedes heeft er voor gezorgd dat de karakteristiek om hoog scharnierende portieren ook voor de roadster gehandhaafd blijven. Het prachtige interieur is natuurlijk iden tiek aan dat van de gesloten versie. Be langrijk wapenfeit is dat Mercedes- Benz verklaart dat de torsiestijftieid, doorgaans een zwak punt bij cabriolets, op nagenoeg hetzelfde hoge niveau staat als van de gesloten variant. Ook is de carrosserie vervaardigd van koolstof vezel composiet materialen. Wie een SLR McLaren aanschaft krijgt, net als bij aanschaf van een Maybach, de be schikking over de Personal 1 iaison Ma nager van Das Haus. Een service du- verder gaat dan je kunt bedenken om dat hij je alle zorgen rondom de auto uit handen neemt maar ook kan zorgen voor theaterkaarten of voor een goede plaats ui een druk restaurant. De SI R McLaren kost 679.890 euro, inclusief BTW. Het chique Britse merk Jaguar, ei gendom van Ford, bevindt zich nog steeds in stormachtig weer. Keer op keer, model op model wordt verteld dat juist dit type de omslag voor het merk moet betekenen. Dat geldt natuurlijk voornamelijk voor de volumemodellen X-Type en S-Type ter wijl de sportwagen XK meer als image - builder mag worden gezien. Toch ligt het voor de hand dat Jaguar ook met dit type wil scoren en het andere fabrikanten van dit soort sportauto's moeilijk wil maken. Hierbij valt te denken aan merken als Mercedes-Benz, Porsche en BMW. On langs werd de XKR convertible gepresen teerd, voorzien van een 4.2 liter V8 voor zien van een mechanische compressor die hem waarlijk vleugels geeft. De XK en daarvan afgeleide XKR zijn op dezelfde leest geschoeid als de Aston Mar tin V8 Vantage, die (nog) niet als conver tible leverbaar is. Er zijn slechtere keuzes denkbaar dan vergeleken worden met een dergelijke nobele vierwieler. En eigenlijk kun je er kort over zijn: de XKR convertible is natuurlijk een super sportwagen met een dito prestaticpoten- tieel en rijcigenschappen. Uitermate rijk uitgerust, met de prachtige leersoorten en naar keuze met een dashboardafwerking van houtfineer of aluminium. Een per soonlijke keuze natuurlijk, maar persoon lijk vind ik het (echte) aluminium wat kil overkomen en niet zo passen bij de warme aankleding van de rest van de auto. Ook jammer in dit kader is dat jaguar er voor heeft gekozen om sommige interieurdelen uit te voeren in aluminiumkleurig kunst stof. Past niet bij dit topmodel en het kun nen de kosten toch ook niet zijn om daar nog wat stripjes aluminium tegenaan te gooien. De zit is, zoals verwacht mag wor den in een dergelijke automobiel, voor treffelijk. De zittingen kunnen veelvoudig worden versteld zodat je een superieure zitpositie kunt vinden. Heerlijk. De kap is in luttele seconden op- of neer te klappen waarbij de windvanger bij open rijden goede diensten bewijst. Met de ramen omhoog heb je weinig last van turbulentie in het interieur en kun je gemakkelijk en al vroeg (of laat) in het jaar genieten van open rijden. De motor is voor dit type de pièce de resi stance. Zo'n vierhonderd paarden staan klaar om de auto te sporen te geven en ze laten merken dat ze klaar staan ook. Een geringe druk op het gaspedaal is al vol doende om de auto met een enorme knal vooruit te stuwen. Fantastisch al is het niet de snelste in zijn klasse en moet hij de BMW, Porsche 911 en Aston Martin laten voorgaan, al gaat hetjiiet om hele secon den natuurlijk. De Jaguar moet het hebben van zijn fraaie uiterlijk en de prachtige af werking, de handelbaarheid is natuurlijk bij al dit soort auto's helemaal op orde. De XKR convertible begint bij een prijs van 148.000 euro (inclusief BTW). Een van Toyota's belangrijkste perso nenauto typen in Europa krijgt deze zomer een botoxbehandeling zodat hij er fris en fruitig nog een tijdje in de prijslijsten mee kan. Toyota vierde onlangs het feit dat het de grootste automobielbouwer ter wereld is en daarbij General Motors naar het tweede plan verwees. Champagne bij de eerste fabrikant dus, tranen bij de tweede naar alle waarschijn lijkheid. Of ontslagen, zoals we allemaal in de kranten kunnen lezen. Maar goed, Toyota zag dus een lang gekoesterde wens in vervulling gaan en produceert nu zoveel auto's als niemand anders ter wereld. Een van de belangrijke modellen daarbij is de Verso. Het duurt nog wel even voor we een nieuwe Verso tegemoet kunnen zien en dus werd hij naar een schoonheidsinstituut gestuurd en werd de standaarduitrusting nog eens goed bekeken en aangepast. Geen wereldschokkende dingen allemaal maar de veranderde zaken kunnen net de doorslag geven bij een aankoop; en daar draait het natuurlijk allemaal om. In Ne derland is de Verso, sinds in introductie in 2004, een regelrecht succes. Een van de zaken die daarbij onmiskenbaar een rol speelt is de naam van het merk Toyota dat staat voor duurzaamheid en probleemloos- heul. Klaarblijkelijk zijn dit toch gegevens waar men - ook in het bedrijfsleven - wat mee kan want de Verso is ook in het zake lijke segment en op de leasemarkt een graag geziene gast. De veranderingen van dit typen zijn niet zo heel groot maar de introductie van een

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 90