Jaguar XKR convertible: De roofkat slaat terug
Botoxbehandeling voor Toyota Verso
Toupetjes
afgeraden
«onderweg
Mercedes-
Benz
onthooft
SLR McLaren
TODAY TOMORROW TOYOTA
CAPPENDIJK
DE JONGE
nieuw front moet de sportiviteit onder
strepen die het merk voor dit type zo graag
ziet. De 2.2 D-4D dieselmotor met 136
paardenkrachten heeft vanaf de zomer een
roethlter. Toyota onderstreept ook graag
de 'Veiligheid van de wagen, logisch voor
veelrijders.
In Euro-NCAP botsproeven verdiende de
Verso de hoogste haalbare score: vijf ster
ren. Top of the bill bi j deze Verso is de be
resterke D-4D D-CAT motor met 177 pk
die de auto vleugels geeft en hem meer het
prestatieniveau geeft van een sportwagen
dan van een gezinsblik. Maar ook minder
sterk gemotoriseerde versies zijn het rijden
meer dan waard. Toyota heeft als een van
de aanpassingen een verbeterde geluidsiso
latie toegepast en de airconditioning werd
een volautomaat met twee aparte klimaat
zone v De vijf stoelen achterin zijn via het
Flat-7 systeem met een simpele handbe
weging plat te leggen waardoor een vlak
ke laadvloer ontstaat met een riante laad
ruimte. Het zal duidelijk zijn dat de Verso
in totaal zeven zitplaatsen heeft, al is het
minder raadzaam lange volwassenen voor
forse tochten op de derde zitrij te zetten.
Dat leidt tot opstand vanaf de achter
bank...
De vernieuwde Verso staat vanaf de zomer
in de showroom. De prijzen zijn nu nog
niet vrijgegeven.
advertentie
Terneuzen. Mr. F.J. Haarmanweg 58, 0115-617751
Goes. Pearyweg 10, 0113-214810
Vlissingen, Industrieweg 23, 0118-410800
Ook in de wereld van supersport
wagens heb je baas boven baas.
Op eenzame hoogte staat de Bu-
gatti Veyron met zijn 1001 paar
denkrachten, maar ook Mercedes-
Benz' topmodel SLR McLaren
blaast behoorlijk in de bus. Met in
gang van september is deze supe
ratleet als roadster te bestellen. Of
het de verkoopaantallen erg zal
opdrijven is onbekend, maar feit is
wel dat een aantal superrijken
heeft aangegeven de auto als ca
briolet te willen rijden. Dus werd
de zaag gezet in het peperdure dak
en de auto voor open rijden ge
schikt gemaakt.
De SI R McLaren is echt zo'n auto
voor wie alles al heeft. Een machtige
VH motor met compressor perst er 622
paardenkrachten uit die het vlaggen
schip naar een supersonische topsnel
heid kan jagen van 322 kin/h. In de
open uitvoering zijn toupetjes uit den
bozen als je niet wilt dat je haarstukje
tegen de voorruit van de zojuist gepas
seerde auto vliegt. Mercedes heeft er
voor gezorgd dat de karakteristiek om
hoog scharnierende portieren ook voor
de roadster gehandhaafd blijven. Het
prachtige interieur is natuurlijk iden
tiek aan dat van de gesloten versie. Be
langrijk wapenfeit is dat Mercedes-
Benz verklaart dat de torsiestijftieid,
doorgaans een zwak punt bij cabriolets,
op nagenoeg hetzelfde hoge niveau
staat als van de gesloten variant. Ook is
de carrosserie vervaardigd van koolstof
vezel composiet materialen. Wie een
SLR McLaren aanschaft krijgt, net als
bij aanschaf van een Maybach, de be
schikking over de Personal 1 iaison Ma
nager van Das Haus. Een service du-
verder gaat dan je kunt bedenken om
dat hij je alle zorgen rondom de auto
uit handen neemt maar ook kan zorgen
voor theaterkaarten of voor een goede
plaats ui een druk restaurant.
De SI R McLaren kost 679.890 euro,
inclusief BTW.
Het chique Britse merk Jaguar, ei
gendom van Ford, bevindt zich nog
steeds in stormachtig weer. Keer op
keer, model op model wordt verteld
dat juist dit type de omslag voor het
merk moet betekenen.
Dat geldt natuurlijk voornamelijk voor de
volumemodellen X-Type en S-Type ter
wijl de sportwagen XK meer als image -
builder mag worden gezien. Toch ligt het
voor de hand dat Jaguar ook met dit type
wil scoren en het andere fabrikanten van
dit soort sportauto's moeilijk wil maken.
Hierbij valt te denken aan merken als
Mercedes-Benz, Porsche en BMW. On
langs werd de XKR convertible gepresen
teerd, voorzien van een 4.2 liter V8 voor
zien van een mechanische compressor die
hem waarlijk vleugels geeft.
De XK en daarvan afgeleide XKR zijn op
dezelfde leest geschoeid als de Aston Mar
tin V8 Vantage, die (nog) niet als conver
tible leverbaar is. Er zijn slechtere keuzes
denkbaar dan vergeleken worden met een
dergelijke nobele vierwieler.
En eigenlijk kun je er kort over zijn: de
XKR convertible is natuurlijk een super
sportwagen met een dito prestaticpoten-
tieel en rijcigenschappen. Uitermate rijk
uitgerust, met de prachtige leersoorten en
naar keuze met een dashboardafwerking
van houtfineer of aluminium. Een per
soonlijke keuze natuurlijk, maar persoon
lijk vind ik het (echte) aluminium wat kil
overkomen en niet zo passen bij de warme
aankleding van de rest van de auto. Ook
jammer in dit kader is dat jaguar er voor
heeft gekozen om sommige interieurdelen
uit te voeren in aluminiumkleurig kunst
stof. Past niet bij dit topmodel en het kun
nen de kosten toch ook niet zijn om daar
nog wat stripjes aluminium tegenaan te
gooien. De zit is, zoals verwacht mag wor
den in een dergelijke automobiel, voor
treffelijk. De zittingen kunnen veelvoudig
worden versteld zodat je een superieure
zitpositie kunt vinden. Heerlijk. De kap is
in luttele seconden op- of neer te klappen
waarbij de windvanger bij open rijden
goede diensten bewijst. Met de ramen
omhoog heb je weinig last van turbulentie
in het interieur en kun je gemakkelijk en
al vroeg (of laat) in het jaar genieten van
open rijden.
De motor is voor dit type de pièce de resi
stance. Zo'n vierhonderd paarden staan
klaar om de auto te sporen te geven en ze
laten merken dat ze klaar staan ook. Een
geringe druk op het gaspedaal is al vol
doende om de auto met een enorme knal
vooruit te stuwen. Fantastisch al is het niet
de snelste in zijn klasse en moet hij de
BMW, Porsche 911 en Aston Martin laten
voorgaan, al gaat hetjiiet om hele secon
den natuurlijk. De Jaguar moet het hebben
van zijn fraaie uiterlijk en de prachtige af
werking, de handelbaarheid is natuurlijk
bij al dit soort auto's helemaal op orde.
De XKR convertible begint bij een prijs
van 148.000 euro (inclusief BTW).
Een van Toyota's belangrijkste perso
nenauto typen in Europa krijgt deze
zomer een botoxbehandeling zodat
hij er fris en fruitig nog een tijdje in
de prijslijsten mee kan. Toyota vierde
onlangs het feit dat het de grootste
automobielbouwer ter wereld is en
daarbij General Motors naar het
tweede plan verwees.
Champagne bij de eerste fabrikant dus,
tranen bij de tweede naar alle waarschijn
lijkheid. Of ontslagen, zoals we allemaal in
de kranten kunnen lezen. Maar goed,
Toyota zag dus een lang gekoesterde wens
in vervulling gaan en produceert nu zoveel
auto's als niemand anders ter wereld. Een
van de belangrijke modellen daarbij is de
Verso.
Het duurt nog wel even voor we een
nieuwe Verso tegemoet kunnen zien en
dus werd hij naar een schoonheidsinstituut
gestuurd en werd de standaarduitrusting
nog eens goed bekeken en aangepast.
Geen wereldschokkende dingen allemaal
maar de veranderde zaken kunnen net de
doorslag geven bij een aankoop; en daar
draait het natuurlijk allemaal om. In Ne
derland is de Verso, sinds in introductie in
2004, een regelrecht succes. Een van de
zaken die daarbij onmiskenbaar een rol
speelt is de naam van het merk Toyota dat
staat voor duurzaamheid en probleemloos-
heul. Klaarblijkelijk zijn dit toch gegevens
waar men - ook in het bedrijfsleven - wat
mee kan want de Verso is ook in het zake
lijke segment en op de leasemarkt een
graag geziene gast.
De veranderingen van dit typen zijn niet
zo heel groot maar de introductie van een