TeeuwenGroep* De jaarlijkse combinatie kookwedstrijd met Oosterscheldekreeft en de champagne rosé Moët Chandon Grand Vintage 2000, maandag 21 mei in De Hostellerie te Schuddebeurs, is gewonnen door Jarno Eggen, chefkok van Lindehof in Giethoorn. Zijn gepocheerde kreeft in botersaus met kamil le, kappertjes en bospeen werd door de jury 'onberispelijk goed' bevonden. Amigo en Imago culinair column Cambier Wieland Koken met de Oosterscheldekreeft advocaten Markt 16 - 4571 BG Axel tel. +31 (0)115-563984/fax +31 (0)115-564270 e-mail: advo@cambierwieland.nl Foto: Willem Mieras ren van fruit en bloemen in deze cham pagne roepen associaties op met meloen en de lichtzoete smaak van kreeft. In onze amuse zorgt de lardo voor een licht fil mende overbrugging tussen de kreeft en de meloen. Het gerecht blijft overeind tij dens de afdronk door de meloen van wat pittigheid te voorzien en door het gebruik van artisjok", aldus de Zeeuwse chefkok. Juryvoorzitter Peter Klosse, eigenaar van restaurant De Echoput in Hoog Soeren (bij Apeldoorn), stelde dat de combinatie tussen de Oosterscheldekreeft en de cham pagne rosé geen sinecure is. De champag ne is 'een lastig verhaal', het laat zich moei lijk combineren. De kookwedstnjd werd voor de zesde keer in successie gehouden. Onder het vijftigtal gasten bevond zich burgemeester Jacques Asselberghs van de gemeente Schouwen-Duiveland. Delicate smaak De organisatie is per traditie in handen van de Stichting Promotie Oosterschelde kreeft. Mede namens de Academie voor Gastronomie en Moët Chandon Cham pagne verwelkomde het bestuur van de Stichting, onder voorzitterschap van Hans van Geesbergen, chefkoks en gasten voor afgaand aan de unieke landelijke combina tiewedstrijd. Het kreeftenseizoen werd op 29 maart in Zierikzee officieel geopend en loopt van 1 april tot 15 juli. De Oosterscheldekreeft heeft een zeer bijzondere en eigen delicate smaak. In totaal waren 250 koks uitge daagd om hun recepturen op papier in te sturen. Uit die inzendingen werden tien gerech ten geselecteerd voor de finale, om uitein delijk de recepten van Oosterscheldekreeft in combinatie met Moët Chandon Grand Vintage 2000 Rosé, in praktijk te brengen. De vakbekwame jury werd dit jaar gevormd door voorzitter Peter Klosse (Academie voor Gastronomie en eigenaar van restaurant De Echoput), wijnschrijver Gert Crum en Sergio Herman (eigenaar van 3-sterrenrestaurant Oud Sluis). advertentie De deelnemers aan de kook wedstrijd. door Henk van de Voorde ZIERIKZEE - De bekendste kok uit Zee land, Sergio Herman, chefkok en eigenaar van driesterren restaurant Oud Sluis, maakte deel uit van die jury. Die vond ei genlijk alle tien amuses goed van kwaliteit, maar er kon nu eenmaal maar één winnaar zijn. Chefkok Xavier Aelterman van Au- berge de Campveerse Toren uit Veere was de beste Zeeuwse representant. Hij bereidde Oosterscheldekreeft omwikkeld met Italiaans spek met daarbij meloen, krokant strudeldeeg en artisjok. „De geu- Sergio Herman (voorgrond) van driesterrenrestaurant Oud Sluis maakte deel uit van de jury. Foto: Willem Mieras Math Teeuwen de TeeuwenCroep sprekersbureau Miljoenen aan reclamegelden worden uitgegeven om een gewenst Imago in de markt te zetten. Bedrijven en personen, die anderen nodig hebben om een juist imago in de markt te zetten, moeten zich afvragen waar deze behoefte vandaan komt. Het antwoord is eenvoudig: gebrek aan creativiteit, ideeën, passie, authentici teit en sociale intelligentie. Indien je dit mist, heb je adviseurs nodig om jezelf of je bedrijf een gewenst imago te bezorgen. Veel geld wordt bijvoorbeeld uitgegeven aan hypotheek reclames, een eenvoudig product dat men soms het aura van topdesign probeert mee te geven Bij een creatieve financiële adviseur is de hypotheek een onderdeel van een totaal persoonsgericht adviespakket. Deze adviseur zorgt er tevens voor dat hij op basis van zijn sociale intelligentie klanten bindt. Kern van de zaak is, dat indien je authentiek en ideeënrijk bent, anderen niet nodig hebt om een door jou gewenst imago in de markt te zetten In de sprekerswereld zien we dat vele congressen verziekt worden door saaie sprekers. Begrijpelijk, want de sponsors van zo'n congres willen ook een spre ker van hun bedrijf leveren. Niet omdat zo'n spreker vanuit zijn eigen authen tieke kracht en passie zijn publiek kan boeien, wel om het ego van bijvoor beeld de directeur van het bedrijf te strelen. Gesponsorde sprekers zijn de dood in de pot voor congressen. Er zou een congres keurmerk moeten komen met de volgende tekst: "Geen gesponsorde sprekers, wel échte topsprekers". Momenteel trekt een ex-minister voor een mega bedrag per presentatie door Nederland. Hij leest voor van een briefje en laat blijken dat hij het niet echt leuk vindt. Enkel en alleen op basis van zijn naam trekt hij volle zalen. Toe hoorders voelen zich bekocht, het imago van het bedrijf dat hem heeft gecon tracteerd krijgt een forse deuk. Goede sprekers veranderen iemands perspectief, voelen trends aan en bren gen onder woorden wat mensen voelen, maar waar ze nog geen woorden voor hebben. De Belgische oud-premier Mark Eyskens en de Belgische oud-topman van Al catel (Belgische KPN) Peter Hinssen zijn visionairs die hun publiek verrassen en verbazen. In 2006 zijn deze sprekers als een komeet omhooggeschoten op de Nederlandse sprekersmarkt. Het zijn mensen die vanuit hun innerlijke authen tieke kracht een zaal op het puntje van de stoel laten zitten. Goede sprekers en communicatieadviseurs versterken juist de authentieke kracht van een bedrijf. Met authenticiteit gaat het net als in de liefde. Wan neer is het goed? "Als het vanzelf gaat en energie geeft en geen energie kost". Victor Hugo zei het al: "Geen leger kan een authentiek idee verslaan waarvoor de tijd gekomen is". MKB'ers, hang een bord op je werkkamer met: "Je beste Amigo is een authentiek Imago". tf Anjerstraat 2b - 5102 ZA Dongen - tel. 0162 - 45 56 10 e-mail: info@teeuwengroep.nl www.teeuwengroep.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 83