TeeuwenGroep*
De jaarlijkse combinatie kookwedstrijd met Oosterscheldekreeft en de
champagne rosé Moët Chandon Grand Vintage 2000, maandag 21 mei
in De Hostellerie te Schuddebeurs, is gewonnen door Jarno Eggen, chefkok
van Lindehof in Giethoorn. Zijn gepocheerde kreeft in botersaus met kamil
le, kappertjes en bospeen werd door de jury 'onberispelijk goed' bevonden.
Amigo en Imago
culinair
column
Cambier Wieland
Koken met de
Oosterscheldekreeft
advocaten
Markt 16 - 4571 BG Axel
tel. +31 (0)115-563984/fax +31 (0)115-564270
e-mail: advo@cambierwieland.nl
Foto: Willem Mieras
ren van fruit en bloemen in deze cham
pagne roepen associaties op met meloen en
de lichtzoete smaak van kreeft. In onze
amuse zorgt de lardo voor een licht fil
mende overbrugging tussen de kreeft en
de meloen. Het gerecht blijft overeind tij
dens de afdronk door de meloen van wat
pittigheid te voorzien en door het gebruik
van artisjok", aldus de Zeeuwse chefkok.
Juryvoorzitter Peter Klosse, eigenaar van
restaurant De Echoput in Hoog Soeren
(bij Apeldoorn), stelde dat de combinatie
tussen de Oosterscheldekreeft en de cham
pagne rosé geen sinecure is. De champag
ne is 'een lastig verhaal', het laat zich moei
lijk combineren.
De kookwedstnjd werd voor de zesde
keer in successie gehouden. Onder het
vijftigtal gasten bevond zich burgemeester
Jacques Asselberghs van de gemeente
Schouwen-Duiveland.
Delicate smaak
De organisatie is per traditie in handen van
de Stichting Promotie Oosterschelde
kreeft. Mede namens de Academie voor
Gastronomie en Moët Chandon Cham
pagne verwelkomde het bestuur van de
Stichting, onder voorzitterschap van Hans
van Geesbergen, chefkoks en gasten voor
afgaand aan de unieke landelijke combina
tiewedstrijd.
Het kreeftenseizoen werd op 29 maart in
Zierikzee officieel geopend en loopt van 1
april tot 15 juli. De Oosterscheldekreeft
heeft een zeer bijzondere en eigen delicate
smaak. In totaal waren 250 koks uitge
daagd om hun recepturen op papier in te
sturen.
Uit die inzendingen werden tien gerech
ten geselecteerd voor de finale, om uitein
delijk de recepten van Oosterscheldekreeft
in combinatie met Moët Chandon
Grand Vintage 2000 Rosé, in praktijk te
brengen. De vakbekwame jury werd dit
jaar gevormd door voorzitter Peter Klosse
(Academie voor Gastronomie en eigenaar
van restaurant De Echoput), wijnschrijver
Gert Crum en Sergio Herman (eigenaar
van 3-sterrenrestaurant Oud Sluis).
advertentie
De deelnemers aan de kook wedstrijd.
door Henk van de Voorde
ZIERIKZEE - De bekendste kok uit Zee
land, Sergio Herman, chefkok en eigenaar
van driesterren restaurant Oud Sluis,
maakte deel uit van die jury. Die vond ei
genlijk alle tien amuses goed van kwaliteit,
maar er kon nu eenmaal maar één winnaar
zijn. Chefkok Xavier Aelterman van Au-
berge de Campveerse Toren uit Veere
was de beste Zeeuwse representant. Hij
bereidde Oosterscheldekreeft omwikkeld
met Italiaans spek met daarbij meloen,
krokant strudeldeeg en artisjok. „De geu-
Sergio Herman (voorgrond) van driesterrenrestaurant Oud Sluis maakte deel
uit van de jury. Foto: Willem Mieras
Math Teeuwen
de TeeuwenCroep
sprekersbureau
Miljoenen aan reclamegelden worden uitgegeven om een gewenst Imago in
de markt te zetten. Bedrijven en personen, die anderen nodig hebben om een
juist imago in de markt te zetten, moeten zich afvragen waar deze behoefte
vandaan komt.
Het antwoord is eenvoudig: gebrek aan creativiteit, ideeën, passie, authentici
teit en sociale intelligentie. Indien je dit mist, heb je adviseurs nodig om jezelf
of je bedrijf een gewenst imago te bezorgen. Veel geld wordt bijvoorbeeld
uitgegeven aan hypotheek reclames, een eenvoudig product dat men soms
het aura van topdesign probeert mee te geven
Bij een creatieve financiële adviseur is de hypotheek een onderdeel van een
totaal persoonsgericht adviespakket. Deze adviseur zorgt er tevens voor dat
hij op basis van zijn sociale intelligentie klanten bindt. Kern van de zaak is, dat
indien je authentiek en ideeënrijk bent, anderen niet nodig hebt om een door
jou gewenst imago in de markt te zetten
In de sprekerswereld zien we dat vele congressen verziekt worden door saaie
sprekers. Begrijpelijk, want de sponsors van zo'n congres willen ook een spre
ker van hun bedrijf leveren. Niet omdat zo'n spreker vanuit zijn eigen authen
tieke kracht en passie zijn publiek kan boeien, wel om het ego van bijvoor
beeld de directeur van het bedrijf te strelen. Gesponsorde sprekers zijn de
dood in de pot voor congressen.
Er zou een congres keurmerk moeten komen met de volgende tekst: "Geen
gesponsorde sprekers, wel échte topsprekers".
Momenteel trekt een ex-minister voor een mega bedrag per presentatie door
Nederland. Hij leest voor van een briefje en laat blijken dat hij het niet echt
leuk vindt. Enkel en alleen op basis van zijn naam trekt hij volle zalen. Toe
hoorders voelen zich bekocht, het imago van het bedrijf dat hem heeft gecon
tracteerd krijgt een forse deuk.
Goede sprekers veranderen iemands perspectief, voelen trends aan en bren
gen onder woorden wat mensen voelen, maar waar ze nog geen woorden
voor hebben.
De Belgische oud-premier Mark Eyskens en de Belgische oud-topman van Al
catel (Belgische KPN) Peter Hinssen zijn visionairs die hun publiek verrassen en
verbazen. In 2006 zijn deze sprekers als een komeet omhooggeschoten op de
Nederlandse sprekersmarkt. Het zijn mensen die vanuit hun innerlijke authen
tieke kracht een zaal op het puntje van de stoel laten zitten.
Goede sprekers en communicatieadviseurs versterken juist de authentieke
kracht van een bedrijf. Met authenticiteit gaat het net als in de liefde. Wan
neer is het goed? "Als het vanzelf gaat en energie geeft en geen energie
kost". Victor Hugo zei het al: "Geen leger kan een authentiek idee verslaan
waarvoor de tijd gekomen is". MKB'ers, hang een bord op je werkkamer met:
"Je beste Amigo is een authentiek Imago".
tf
Anjerstraat 2b - 5102 ZA Dongen - tel. 0162 - 45 56 10
e-mail: info@teeuwengroep.nl www.teeuwengroep.nl