MET DE KAMER VAN KCjOPHANDEL WEETJE WELBETER Presentatie 'Vakantie met Zorg in Zeeland' op Neeltje Jans Zorgtoerist vaak teleurgesteld in Zeeland kamer van koophandel» Zeeland biedt kansen voor zorgtoerisme Eén centraal punt in Zeeland waar een zorgtoerist zijn vakantie kan boe ken en meteen een pasklaar antwoord krijgt op al zijn vragen. Een helpdesk die tegelijkertijd ook aanspreekpunt voor de toeristische onderne mer is. Gesteund door een professionele website met relevante informatie over Zeeland voor mensen met een functiebeperking. Ondertussen moeten overheden en terreinbeheerders aan de slag om de toegankelijkheid van de provincie te verbeteren. En moeten ondernemers investeren in het aanpas sen van het toeristisch product. Dat zijn de belangrijkste conclusies en aanbevelingen van Vakantie met Zorg in Zeeland, een door de Kamer van Koop handel opgestelde marktverkenning waarin de economische kansen van het zorgtoensme voor Zeeland op een rij worden gezet. Door de rust en ruimte lijkt Zeeland een bestemming bij uitstek voor toeristen met een zorgvraag. In de praktijk blijkt echter dat ondernemers vaak niet weten hoe ze deze doelgroep moeten bereiken. Omge keerd weet de zorgtoerist niet wat hij of zij van Zeeland kan verwachten. Om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen moeten toeristische onderne mers, zorgaanbieders, overheden en ter reinbeheerders meer gaan samenwerken. Hoog bestedingspatroon In ons land heeft ruim 10 procent van de mensen een functiebeperking. Ook ver dubbelt het aantal 65-plussers de komen dejaren. Zo neemt het aantal mensen met een zorgvraag snel toe. Bovendien toont onderzoek door de Ka mer aan dat zorgtoeristen een relatief hoog bestedingspatroon hebben en graag vaker op vakantie zouden willen gaan, met name buiten het hoogseizoen. Maar dan moeten de accommodaties en de omgeving er wel op ingericht zijn. Ondernemers hikken aan tegen de flinke investeringen, die alleen rendabel te ma ken zijn als er van de aangepaste accom modaties voldoende gebruik wordt ge maakt. Kennisbank In haar marktverkenning pleit de Kamer daarom voor het in het leven roepen van een kennisbank, waar ondernemers infor matie kunnen krijgen over promotie. Kamer van Koophandel voor Zeeland Kantoor Middelburg Buitenruststraat 225 Postbus 6004 4330 LA Middelburg Tel.: (0118) 67 35 00 Fax: (0118)67 35 47 Kantoor Terneuzen Sc hu tiers hofweg 1 Postbus 1034 4530 GA Terneuzen Tel.: (0118) 67 35 00 Fax:(0118)67 35 46 Internet: www.zeeland.kvk.nl Email: info@zeeland.kvk.nl marketing, kwaliteitsbewaking en zorgle- vering. Op die manier kunnen toeristi sche ondernemers beter inspelen op de specifieke wensen van de doelgroep. Zorgaanbieder Zorgstroom heeft op Walcheren inmiddels een ruime ervaring opgedaan met het regelen van zorg voor vakantiegangers en heeft zich bereid ver klaard om als centraal coördinatiepunt voor heel Zeeland te fungeren. Internetmarketing moet de toerist met een zorgvraag de kortste weg wijzen naar accommodaties die voldoen aan zijn of haar eisen. De kansen die zorgtoerisme biedt kunnen volgens de Kamer enkel verzilverd wor den met een stimulerend beleid vanuit de Provincie Zeeland en de gemeenten, met name door het toegankelijker maken van openbare ruimten en voorzieningen. Meer informatie: www.kvk.nl/zorgtoerisme "De kansen voor zorgtoerisme kunnen alleen verzilve gemeenten." ilverd worden dooreen stimulerend beleid van Provinc Foto: V/e ie en Zeeuwse chteld Ja risen Een kleine honderd ondernemers en andere belangstellenden bezochten op donderdag 24 mei de KvK-bijeenkomst 'Vakantie met zorg in Zee land'. Tijdens de middag op Neeltje Jans gingen verschillende sprekers in op de kansen die het zorgtoerisme voor Zeeland biedt en hoe deze markt succesvol kan worden bewerkt. Arnold Schelfhout, lid Raad van Bestuur ZorgSaam en voorzitter KvK-commissie Toerisme Zorg, onderstreepte het be lang van zorgtoensme voor Zeeland. Ta- tiana Booi, beleidsmedewerker recreatie toerisme bij de Kamer van Koophandel voor Zeeland, belichtte de kansen en val kuilen die de zorgtoerist op dit moment bij een vakantie in de provincie onder vindt. Onder leiding van Luit Elzinga, voorzit ter van de Zeeuwse Kamer, vond een pa neldiscussie plaats. Tot de panelleden be hoorden Peter de Boevcrc van Zorg stroom, marketingmanager RP Holidays Jornt de Meurichy, Ad Verseput, wet houder Recreatie en Toerisme van de ge meente Schouwen-Duiveland en Fini de Paauw, voorzitter Algemene Nederlandse Gehandicapten Organisatie. Maar liefst 87 procent van de zorgtoeristen ondervindt belemmeringen bij een vakantie in Zeeland. Dat blijkt uit een door de Kamer van Koophandel voor Zeeland uitgevoerde enquête onder bezoekers van de provin cie met een lichamelijke beperking. Tweederde van de benaderde zorgtoeris ten geeft in hetzelfde onderzoek te ken nen vaker op vakantie te wallen en 51 procent zou langer op vakantie gaan als er een passend aanbod zou zijn. Het meren deel van de ondervraagden zegt boven dien teleurgesteld te zijn in de voorzie ningen en aanpassingen die recreatieon dernemingen hen aanboden. Zij zouden niet overeenkomen met de vooraf ge schetste werkelijkheid. Zorgtoeristen zien geen heil in speciale zorghotcls of zorgap- partementen. Ze wallen het liefst hun va kantie doorbrengen samen met vakantie gangers die geen beperking hebben. Vriendelijk personeel Meer dan de helft van de zorgtoeristen wil dat zorg, hulpmiddelen en vervoer bij de boeking geregeld kan worden. Het liefst doet men dat rechtstreeks bij de betreffende recreatieondememing. Ook wordt veel waarde gehecht aan de aanwezigheid van een receptie, die kan informeren over alle toeristische moge lijkheden in de dirt'cte omgeving voor mensen met een beperking. De kwaliteit van de zorg wordt door de zorgtoerist ge koppeld aan de beschikbaarheid van ge kwalificeerd en vriendelijk personeel, als mede aan de tijdstippen waarop de zorg gewenst is. Het borgen van de kwaliteit door middel van een keurmerk wordt toegejuicht. Ondanks de huidige belemmeringen zegt ruim 80 procent vaker op vakantie naar Zeeland te willen gaan, bij voorkeur m de lente.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 79