Zeeland Er werd ook 'op de hoop' gebouwd r, i -m/J Het bouwen van hoogaarzen werd een gouden greep. PZC Woensdag 6 juni 2007 35 door Rinus Antonisse De scheepswerf van Meer man in Arnemuiden kan bogen op een lange geschiedenis. In 1763 kreeg ene Pieter Broers uit Slied- recht van het stadsbestuur vergun ning voor oprichting van een werf met helling, bij het nieuwe Hoofd achter de kolenpakhuizen. In het zelfde jaar verhuisde lacobus Meer man van Driewegen naar Arne muiden en het is goed mogelijk dat die bij Broers ging werken. De werf verwisselde enkele malen van eigenaar en onderging enkele uitbreidingen. In 1786 kocht lacob Meerman de werf, met bijbehoren de loods en kanthelling. In 1805 kwam er een nieuwe loods bij en werd een oude zoutkeet voor op slag gekocht. Zes jaar later werd een tweede kanthelling aangelegd. Zo ging dat gestaag verder. Rond 1850 liep het aantal vissers boten door de slechte economi sche toestand sterk terug en daar door ook het werk op de werf Meerman wist zich echter te hand- Na twintig stille jaren meren weer hoogaarzen af aan de Arnemuidse Zuidwal. haven. De bouw van houten hoog aarzen, vooral voor de garnalen-, oester- en mosselvisserij, bleek een gouden greep te zijn. Tussen 1869-1902 bouwde Meerman circa 205 hoogaarzen, soms wel zeven per jaar. De bouw van een hoogaars vergde drie tot vijf maanden. Er was geen uitgewerkt plan, maar een ruwe schets. De meeste hoogaarzen wa ren 13 meter lang en wogen tussen 16 en 34 ton. In de jaren dertig van de 20ste eeuw werden de schepen langer en kregen ze een motor. Ook liepen bij Meerman wel heng sten, botters en schietschouwen van stapel. Er werd niet alleen op bestelling gebouwd, maar ook 'op de hoop', voor eigen rekening. Na de 1\veede Wereldoorlog werd een elektrische helling aangelegd en een mastbok (een paal met een laadboom) geïnstalleerd. De hoog aarzen verdwenen als vissersvaar tuig uit beeld. Het type bleef nog lang populair als jacht. In 1962 bouwde Meerman de laatste nieu we hoogaars voor de pleziervaart. In 1986 sloot de werf De twee hel lingen, zwartgeteerde loodsen en de bouw- en houtloods verkom merden. Tot het idee ontstond de werf te behouden en restaureren. In 2003 kocht de gemeente Middel burg de werf voor het symbolische bedrag van één euro van Cornelis Meerman. Het complex wordt de nieuwe thuisbasis van de Stichting Behoud Hoogaars. Najaar 2006 was de restauratie zover gevorderd dat na 20 stille jaren de eerste drie hoogaarzen begroet konden wor den. Voor de exploitatie van de werf is een aparte stichting opgericht, de stichting Historische Scheepswerf C. A. Meerman. In het bestuur zit ten vooral mensen uit Arnemui den (wijkbeheergroep, historische vereniging, museum). De stichting beheert de werf en geeft die in ge bruik aan de Stichting Behoud Hoogaars. Scheepswerven in Zeeland, door A. F. Franken; uitgave De Koperen Tuin, Goes. Links scheepsloods met ervoor te restaureren kraanauto; rechts zaagloods met museumfunctie foto Ruben Orecl Over de stichting SBH Tekening van de Tholense hoogaars 'TH 35' 1 k t h*-r mac v Stichting Behoud Hoogaars op gericht in 1990. e Doel: erfgoed van de Zeeuwse visserij bewaren, onder meer door restaureren schepen, orga niseren vaartochten, deelname manifestaties en historisch on derzoek. Vier schepen in eigendom: de hoogaarzen Alcyon en Andries Jacob (YE36), de hengst Drie Gebroeders (TH49) en de te restaureren hoogaars Triton (TH 2). Aantal donateurs circa 850, aantal vrijwilligers ruim 100; ei gen blad Consent. De SBH is deelnemer in het Platform Maritiem Erfgoed Zeeland, dat zorgt voor belan genbehartiging van het varend erfgoed. Websites www.hoogaars.nl; www.scez.nl (maritiem erf goed). foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 57