Zeeland We zijn een redelijk begrip geworden Restauratie historische scheepswerf C. A. Meerman Arnemuiden 34 Woensdag 6 juni 2007 PZC Scheepsloods In de toekomst Onderhoud en restauratie van schepen Entreegebouw met machinewerkplaats en ontmoetingsruimte Zaagloods in de toekomst: inrichting als museum Brandkot Gebruikt voor het branden van hout Aanlegsteiger Sleephelling (nog aan te leggen) Wagenhelling PZC Felix Binicewtcz bron: Gemeente Middelburg De voorbereidingen kostten enkele jaren, de uitvoering schoot sneller op. Vrijdag wordt de gerestaureerde scheeps werf C. A. Meerman in Arnemuiden officieel geopend. Een eigen basis voor de Stichting Behoud Hoogaars, die zich in zet om het erfgoed van de Zeeuwse visserij - de houten platbodems - voor het nageslacht te bewaren. door Rinus Antonisse Ze verheugt zich er bij voorbaat op. Oude tijden herleven als vrijdag een vloot van zo'n tien histo rische Zeeuwse vissersschepen in slagorde het Arnekanaal opvaart. Op weg naar de gerestaureerde scheepswerf C. A. Meerman. Voor Ria Geluk, voorzitter van de Stich ting Behoud Hoogaars (SBH), is het een teken dat het varend erf goed leeft. „Met onze Alcyon als eerste. Die is door Meerman op de werf gebouwd." Hoogaarzen en een enkele hengst in hun element, het water. Het op knappen en onderhouden van schepen is noodzakelijk en nuttig, maar het belangrijkste is volgens Geluk dat er mee gevaren wordt. Daar gaat het de stichting om. „We zijn een redelijk begrip gewor den in Zeeland, we laten ons zien en we varen." Met de ingebruikname van de His torische Scheepswerf C. A. Meer man aan de Arnemuidse Zuidwal (de SBH hecht eraan deze bena ming te hanteren) is er voor het eerst in het 17-jarig bestaan een echte thuisbasis. Geluk is er blij mee. „Absoluut. Het is de meest unieke stek die je in Zeeland kunt bedenken. We hadden allang behoefte aan een ei gen plek. Varen is ons hoofddoel, maar je hebt toch ook voorzienin gen aan wal nodig." Het heeft wel heel wat voeten in de aarde gehad voordat die eigen plek er kwam. Aanvankelijk richt te de SBH zich op aanleg van een nieuwe werf in Veere. Er werd een fraai plan ontwikkeld, maar dat was financieel niet rond te breien. „En ook de gemeente Veere was niet echt enthousiast", zegt Geluk. Vijf jaar geleden kwam de werf Meerman in beeld. „Dat is het voor ons. Eigenlijk is er maar één nadeel: de ruimte voor opslag is wat aan de krappe kant. Wat dat betreft was de oude timmerfabriek van De Schelde in Vlissingen, waarvan we een tijd gebruik maak ten, royaler. We zoeken nu nog extra ruimte in de buurt." Ze verzekert dat het nadeel in het niet zinkt bij de blijdschap. „Het is ongeveer het oudste wertje in Zee land. Het heeft historie en is prach tig gerestaureerd. Wat wil je nog meer." Geluk stelt dat de laatste jaren de belangstelling voor het maritiem erfgoed sterk is gegroeid. „De men sen zich zijn bewuster geworden van de waarde ervan en staan er opener voor." De nieuwe basis gaat in dit verband een belangrijke rol vervullen. De werf krijgt nadrukkelijk een museumfunctie. Daarvoor wordt vooral de zaagloods bestemd. In de scheepsloods kunnen mensen de vrijwilligers van de SBH aan het werk zien. Over het hele ter rein staan informatieborden. In het nieuw gebouwde entreege bouw is op de bovenverdieping een ontvangstruimte ingericht, met documentatiehoek. Beneden houdt de stichting kantoor en is er een machinewerkplaats. Het vierde schip van de stichting, de in 1902 gebouwde Triton die in Duitsland lag te verpieteren, ligt te wachten op herstel. Kosten ruim 'Ons hoofddoel is varen; maar je heb ook walvoorzieningen nodig.' 600.000 euro en de SBH is naar stig op zoek naar subsidies. Het kan een mooi 'levend' museumon derdeel zijn. Onderzocht wordt of aan de res tauratie van de Triton een oplei dingsproject voor scheepstimmer man gekoppeld kan worden, zoals ook de restauratie van de werf als opleidingsproject gold. Als alle drukte rondom de inge bruikname van de werf achter de rug is (afgelopen weken waren vrij willigers bijna dag en nacht in touw), kan de SBH zich op de toe komst gaan richten. In de loop van volgend jaar zonder Geluk; ze treedt dan terug als voorzitter. Ze blijft nog wel voorzitter van de Stichting Historische Scheepswerf C. A. Meerman, die zorgt voor be heer en exploitatie. Dat is type rend voor haar: ze zet zich voluit in om iets van de grond te helpen tillen, zoals met het Watersnood museum bij Ouwerkerk en nu met de scheepswerf, en geeft het stokje als het allemaal rond is graag aan een ander door. Er blijft genoeg te doen, weet Ge luk. Naast de restauratie van de Tri ton, is er het opknappen van een zogeheten Hollandse boot. Dat is een roeisloep die ook kan zeilen en fungeert als bijboot van een hoogaars en hengst. De vrijwilli gers van de SBH hebben inmid dels één bijboot nieuw gebouwd. Ook moet de sleephelling nog wor den aangelegd. Op het terrein staat een deerlijk gehavende oude Bed ford-vrachtwagen, die voor takel werk gebruikt werd. Bedoeling is die ook op te knappen. „Nu we deze locatie hebben, wil len we meer gaan doen aan educa tie voor scholen. We hadden al eens een scholenproject, dat wil len we nieuw leven inblazen", ver telt Geluk. „En we willen de Arne muidse jeugd kennis laten maken met het varend erfgoed." Er is een nieuw vaaraanbod voor de schepen van de SBH samenge steld: sponsortochten voor 10 tot 12 mensen. Zo'n activiteit kost wel wat, maar de opbrengsten zijn be stemd voor restauratie en onder houd van de schepen). „We hoeven ons niet te vervelen. Het zijn wel houten schepen, dus heb je elke winter onderhoud", lacht Geluk. „Wat we ook nog in ons hoofd hebben is bijscholing voor onze eigen vrijwilligers. Hoe bouw je een hoogaars - dat is een heel boeiend verhaal." De stichting drijft helemaal op vrij willigers. Er zijn geen betaalde krachten. Geluk: „Sommige men sen steken er halve werkweken in. Het is een hele organisatie gewor den. Langzamerhand bereik je een punt dat er een betaalde kracht no dig is." Opening en open dag De officiële opening van de werf door commissaris van de koningin Karla Peijs en wethou der Hannie Kool-Blokland van Middelburg is vrijdag 8 juni om 15.00 uur. De plechtigheden zijn vanaf de wal goed te vol gen. Er wordt een fotoboek over restauratie en inrichting, samengesteld door vrijwilliger Wim van den Berge, gepresen teerd. Zaterdag 9 juni is er van 10.00-16.00 uur een open dag De werf is te bezichtigen en er zijn allerlei activiteiten voor jong en oud. Onder meer demonstraties van (scheeps)ambachten (zoals net ten boeten, breeuwen, garna len pellen) en vaartochtjes. Vanaf volgende week is de werf van april tot november el ke woensdag- en zaterdag middag geopend, van 13.00-17.00 uur. Toegangsprijs 2,50 euro (kinderen en oude ren reductie). Groepen kunnen op afspraak het hele jaar te recht.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 56