Zeeland Tweedehands warenhuis in Serooskerke PZC m mkA eg* Onderzoek leefbaarheid Vlissingse wijken 25 WALCHEREN 37 Ouderwets maritiem mx Plan voor Ikea-achtige nieuwbouw bij Veerse milieustraat. VV«j m* to Woningcorporaties peilen tevredenheid van bewoners. m Snel Zeeuws Museum dwingt bezoeker tot kijken Dinsdag 5 juni 2007 Buitengebied: terugkeer van de guichelheil Tip? redwalch®pzc.nl door Henk Postma serooskere - Bij de milieustraat in Serooskerke komt geen kring loopwinkel, maar een 'Ikea-achtig' warenhuis waar belangstellenden voor een prikje tweedehands meu bels, kleding, fietsen, audiovisuele apparatuur, computers en andere artikelen op de kop kunnen tik ken. Het initiatief komt van de speciaal hiervoor opgerichte stichting Kringloopcentra Zeeland, een sa menwerkingsproject van Arduin en re-integratiebedrijf Maecon Zuidwest. In het kringloopwaren huis gaan meteen al dertig men sen werken. Onder hen veel men sen met een verstandelijke beper king en werkzoekenden die erva ring willen opdoen. Het idee is afgekeken van Breda, waar de Sociale Werkplaats onder de noemer 'Vindingrijk' succesvol een soortgelijk project heeft lopen. „Alleen pakken wij het nog veel mooier aan", zegt regiomanager Cees Lodder van Maecon Zuid west. Het kringloopwarenhuis in Breda is gehuisvest in een oud pand. In Serooskerke wordt er een gloed nieuw gebouw voor uit de grond gestampt met een dertig meter bre de glazen pui. Het krijgt twee ver diepingen, en beslaat een opper vlakte van noo vierkante meter. Daarin wordt de tweedehands koopwaar op 'Ikea-achtige' manier 1^ Door de komst van een kring- loopwarenhuis komt veel minder huisraad op de afvalhoop te recht. Veere schat dat jaarlijks 150 ton kan worden hergebruikt. tentoongesteld. Er worden ook re- paratiewerkplaatsen en een kanti ne in onder gebracht. En er ko men speciale Tos- en laadvoorzie- ningen. De gemeente Veere krijgt het bouwplan binnen enkele weken aangeboden. Als onvoorziene om standigheden geen roet in het eten gooien, wordt het kringloopwaren huis begin volgend jaar al geo pend. De gemeente moet het bouwplan nog wel beoordelen, maar heeft de eigen plannen voor inzameling van huishoudelijk af val al op de komst van de winkel afgestemd. Eind vorig jaar zegde Veere zelfs al een bijdrage toe van drie ton voor wat toen nog gewoon een kring loopwinkel werd genoemd. Het is de bedoeling dat het project ver der kostendekkend gaat draaien. „Het wordt een tent die z'n eigen broek kan ophouden", zegt Lod der. Het is de bedoeling dat inwoners uit heel de gemeente Veere, en zelfs van daarbuiten hun afgedank te spullen naar het kringloopwa renhuis gaan brengen. Zodig wor den die daar gerepareerd, opge poetst of gewassen en gestreken. Volgens Lodder leert de ervaring dat burgers massaal gebruik ma ken van de mogelijkheid om spul len aan te dragen die voor hen niet meer van waarde zijn, maar waar anderen nog heel blij mee zijn. „Als je ziet wat de mensen alle maal in de milieustraat storten", zegt Lodder. „Daar zitten heel veel goede spullen bij." Storten in de milieustraat gaat straks mogelijk geld kosten. In het warenhuis kun nen burgers hun 'afval' gratis kwijt. De gemeente rekende uit dat het jaarlijks om zeker 150 ton huisraad gaat. VLISSINGEN - Wie heeft het nog over de boulevard? De stad binnen rijden via de Koningsweg wordt steeds leu ker. De vissersboten links, de Indonesische korvetten recht vooruit, hier en daar een jacht en dan die mooie, oude Scheldeloodsen. Vlissingen is in tijden niet zo ogenschijnlijk maritiem geweest. foto Ruben Oreel amiW&t. ALMANAK door Miriam van den Broek vlissingen - Wat vinden mensen van hun wijk? Is het vies, is er ge luidsoverlast, voelen bewoners zich er geïntimideerd door buurt bewoners of is er juist een grote saamhorigheid? De woningcorpo raties l'Escaut en Woningstichting Walcheren houden samen met de gemeente Vlissingen een leefbaar- heidsonderzoek. Begin volgende week valt bij ruim vierduizend huishoudens een enquête in de bus. Het onderzoek wordt gedaan in negentien wijken en buurten. Ook een aantal bewoners van Oost-Sou- burg, Ritthem en Nieuw- en Sint loosland krijgt een vragenlijst. De enquête is opgedeeld in vier the ma's: fysieke woonomgeving, so ciale woonomgeving, veiligheids beleving en ongenoegen zoals over last, stank en vuil. Uit de resultaten moet blijken in welke wijken mensen ontevreden zijn en wat ze precies slecht vin den. Afhankelijk van de conclusies gaan de corporaties samen met de gemeente, de stichting Palladium en de politie op zoek naar oplos singen. T\vee jaar geleden hielden de wo ningcorporaties voor het eerst een dergelijk onderzoek. Daaruit bleek dat de bewoners van de Hercules Segherslaan, de Bonedijkestraat en de wijken Bossenburgh en Weye- vliet zeer ontevreden waren over hun woonsituatie. Daarop zijn toen acties ondernomen zoals de oprichting van de Probleem Inter ventie Teams in Bossenburg en het Middengebied. Ook zijn er voetbaltoernooien georganiseerd om de betrokkenheid van bewo ners met hun buurt en met elkaar te vergroten. Of dat daadwerkelijk gelukt is, hopen de corporaties te Aan de hand van de resultaten wordt bepaald wat voor acties er moeten worden ondernomen om een wijk leuker, gezelliger of veili ger te maken. kunnen vaststellen met de nieuwe enquête. Het komende onderzoek is breder van opzet dan dat van twee jaar ge leden. Toen ontvingen alleen be woners van een huurwoning een enquête. Nu worden ook bewoners van koophuizen benaderd, zodat er een evenwichtiger beeld ontstaat over de situatie in de wijk. Boven dien werden twee jaar geleden 1980 personen benaderd uit twaalf buurten. Volgende week ontvangen 4275 personen in negentien buurten een vragenlijst. De woningcorpora ties verwachten dat de uitkomsten van het onderzoek eind septem ber zijn geëvalueerd. Tip? redactie@pzc.nl Trots vertelde een verslaggeefster uit Vlissingen dat de snelheidsme ter van haar Peugeotje was uitge slagen tot 210 kilometer per uur. De collega's keken haar spottend aan. Want zo'n autootje, kon nooit of te nimmer zo hard rij den. Toch was het waar, hield ze vol. De meter was stuk, legde ze uit. Elke keer wanneer ze optrok sloeg het pijltje verder uit, maar zakte het niet meer terug. Zo zag ze de meter stoer opklimmen tot 210 kilometer per uur. Hel en thousiasme was van korte duur. De monteur belde dat de hele cockpit vervangen moest wor den.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 9