Zeeland
Tweedehands
warenhuis in
Serooskerke
PZC
m
mkA
eg*
Onderzoek leefbaarheid Vlissingse wijken
25
WALCHEREN
37
Ouderwets maritiem
mx
Plan voor Ikea-achtige
nieuwbouw bij
Veerse milieustraat.
VV«j
m*
to
Woningcorporaties
peilen tevredenheid
van bewoners.
m
Snel
Zeeuws Museum
dwingt bezoeker
tot kijken
Dinsdag 5 juni 2007
Buitengebied:
terugkeer van de
guichelheil
Tip? redwalch®pzc.nl
door Henk Postma
serooskere - Bij de milieustraat
in Serooskerke komt geen kring
loopwinkel, maar een 'Ikea-achtig'
warenhuis waar belangstellenden
voor een prikje tweedehands meu
bels, kleding, fietsen, audiovisuele
apparatuur, computers en andere
artikelen op de kop kunnen tik
ken.
Het initiatief komt van de speciaal
hiervoor opgerichte stichting
Kringloopcentra Zeeland, een sa
menwerkingsproject van Arduin
en re-integratiebedrijf Maecon
Zuidwest. In het kringloopwaren
huis gaan meteen al dertig men
sen werken. Onder hen veel men
sen met een verstandelijke beper
king en werkzoekenden die erva
ring willen opdoen.
Het idee is afgekeken van Breda,
waar de Sociale Werkplaats onder
de noemer 'Vindingrijk' succesvol
een soortgelijk project heeft lopen.
„Alleen pakken wij het nog veel
mooier aan", zegt regiomanager
Cees Lodder van Maecon Zuid
west.
Het kringloopwarenhuis in Breda
is gehuisvest in een oud pand. In
Serooskerke wordt er een gloed
nieuw gebouw voor uit de grond
gestampt met een dertig meter bre
de glazen pui. Het krijgt twee ver
diepingen, en beslaat een opper
vlakte van noo vierkante meter.
Daarin wordt de tweedehands
koopwaar op 'Ikea-achtige' manier
1^ Door de komst van een kring-
loopwarenhuis komt veel minder
huisraad op de afvalhoop te
recht. Veere schat dat jaarlijks
150 ton kan worden hergebruikt.
tentoongesteld. Er worden ook re-
paratiewerkplaatsen en een kanti
ne in onder gebracht. En er ko
men speciale Tos- en laadvoorzie-
ningen.
De gemeente Veere krijgt het
bouwplan binnen enkele weken
aangeboden. Als onvoorziene om
standigheden geen roet in het eten
gooien, wordt het kringloopwaren
huis begin volgend jaar al geo
pend. De gemeente moet het
bouwplan nog wel beoordelen,
maar heeft de eigen plannen voor
inzameling van huishoudelijk af
val al op de komst van de winkel
afgestemd.
Eind vorig jaar zegde Veere zelfs al
een bijdrage toe van drie ton voor
wat toen nog gewoon een kring
loopwinkel werd genoemd. Het is
de bedoeling dat het project ver
der kostendekkend gaat draaien.
„Het wordt een tent die z'n eigen
broek kan ophouden", zegt Lod
der.
Het is de bedoeling dat inwoners
uit heel de gemeente Veere, en
zelfs van daarbuiten hun afgedank
te spullen naar het kringloopwa
renhuis gaan brengen. Zodig wor
den die daar gerepareerd, opge
poetst of gewassen en gestreken.
Volgens Lodder leert de ervaring
dat burgers massaal gebruik ma
ken van de mogelijkheid om spul
len aan te dragen die voor hen
niet meer van waarde zijn, maar
waar anderen nog heel blij mee
zijn.
„Als je ziet wat de mensen alle
maal in de milieustraat storten",
zegt Lodder. „Daar zitten heel veel
goede spullen bij." Storten in de
milieustraat gaat straks mogelijk
geld kosten. In het warenhuis kun
nen burgers hun 'afval' gratis
kwijt. De gemeente rekende uit
dat het jaarlijks om zeker 150 ton
huisraad gaat.
VLISSINGEN - Wie heeft het nog over de boulevard? De
stad binnen rijden via de Koningsweg wordt steeds leu
ker. De vissersboten links, de Indonesische korvetten
recht vooruit, hier en daar een jacht en dan die mooie,
oude Scheldeloodsen. Vlissingen is in tijden niet zo
ogenschijnlijk maritiem geweest. foto Ruben Oreel
amiW&t. ALMANAK
door Miriam van den Broek
vlissingen - Wat vinden mensen
van hun wijk? Is het vies, is er ge
luidsoverlast, voelen bewoners
zich er geïntimideerd door buurt
bewoners of is er juist een grote
saamhorigheid? De woningcorpo
raties l'Escaut en Woningstichting
Walcheren houden samen met de
gemeente Vlissingen een leefbaar-
heidsonderzoek. Begin volgende
week valt bij ruim vierduizend
huishoudens een enquête in de
bus.
Het onderzoek wordt gedaan in
negentien wijken en buurten. Ook
een aantal bewoners van Oost-Sou-
burg, Ritthem en Nieuw- en Sint
loosland krijgt een vragenlijst. De
enquête is opgedeeld in vier the
ma's: fysieke woonomgeving, so
ciale woonomgeving, veiligheids
beleving en ongenoegen zoals over
last, stank en vuil.
Uit de resultaten moet blijken in
welke wijken mensen ontevreden
zijn en wat ze precies slecht vin
den. Afhankelijk van de conclusies
gaan de corporaties samen met de
gemeente, de stichting Palladium
en de politie op zoek naar oplos
singen.
T\vee jaar geleden hielden de wo
ningcorporaties voor het eerst een
dergelijk onderzoek. Daaruit bleek
dat de bewoners van de Hercules
Segherslaan, de Bonedijkestraat en
de wijken Bossenburgh en Weye-
vliet zeer ontevreden waren over
hun woonsituatie. Daarop zijn
toen acties ondernomen zoals de
oprichting van de Probleem Inter
ventie Teams in Bossenburg en
het Middengebied. Ook zijn er
voetbaltoernooien georganiseerd
om de betrokkenheid van bewo
ners met hun buurt en met elkaar
te vergroten. Of dat daadwerkelijk
gelukt is, hopen de corporaties te
Aan de hand van de resultaten
wordt bepaald wat voor acties er
moeten worden ondernomen om
een wijk leuker, gezelliger of veili
ger te maken.
kunnen vaststellen met de nieuwe
enquête.
Het komende onderzoek is breder
van opzet dan dat van twee jaar ge
leden. Toen ontvingen alleen be
woners van een huurwoning een
enquête.
Nu worden ook bewoners van
koophuizen benaderd, zodat er
een evenwichtiger beeld ontstaat
over de situatie in de wijk. Boven
dien werden twee jaar geleden
1980 personen benaderd uit twaalf
buurten.
Volgende week ontvangen 4275
personen in negentien buurten
een vragenlijst. De woningcorpora
ties verwachten dat de uitkomsten
van het onderzoek eind septem
ber zijn geëvalueerd.
Tip? redactie@pzc.nl
Trots vertelde een verslaggeefster
uit Vlissingen dat de snelheidsme
ter van haar Peugeotje was uitge
slagen tot 210 kilometer per uur.
De collega's keken haar spottend
aan. Want zo'n autootje, kon
nooit of te nimmer zo hard rij
den. Toch was het waar, hield ze
vol. De meter was stuk, legde ze
uit. Elke keer wanneer ze optrok
sloeg het pijltje verder uit, maar
zakte het niet meer terug. Zo
zag ze de meter stoer opklimmen
tot 210 kilometer per uur. Hel en
thousiasme was van korte duur.
De monteur belde dat de hele
cockpit vervangen moest wor
den.