Meningen
NS stort zich op onroerend goed
Spoorbedrijf NS
ontpopt zich als
projectontwikkelaar.
Donorformulieren
RAMPBESTRIJDINGSPLAN
PZC Dinsdag 5 juni 2007 1 1
door Dylan de Cruijl
UTRECHT - Vanuit haar kantoor dat
hoog uitkijkt over het emplace
ment voor Utrecht Centraal wijst
Pamela Boumeester, directeur NS
Poort, naar de horizon. Daar, op
het NS-terrein naast de fabriek
van Douwe Egberts, wil ze wonin
gen bouwen. Het liefst morgen.
„Maar dat vergt een lange adem."
Toch. realiseren de Nederlandse
Spoorwegen de komende jaren
2.500 huizen rond stations in bij
voorbeeld Breda, Den Haag, Gou
da en Rotterdam. En die bouw
drift is slechts een begin.
De Nederlandse Spoorwegen zijn
bezig de goudmijn te ontginnen
waar ze al decennia op zitten. Op
stukken in onbruik geraakte grond
rond stations worden duizenden
woningen gepland, maar ook win
kels, horeca, stadskantoren en zelfs
bioscopen en theaters.
Het eerste project, Amor Forte in
Amersfoort, wordt deze zomer op
geleverd. Naast het station, vlak bij
het centrum, staan 32 ruime wo
ningen en appartementen, mét pri-
vé-parkeerplaatsen. Gemiddelde
prijs: 267.000 euro. Er volgen nog
eens 117 woningen, die allemaal al
zijn verkocht.
„We kijken ook stedebouwkundig
naar dat terrein", vertelt Boumees
ter. „Monumentale loodsen behou-
'Wij willen zo echt
de héle reis van
de klant beïnvloeden'
den we. En omdat de gemeente
een kunst- en cultuurwijk wil, ver
huren we een gebouw aan de kin
deropera. We bezitten vastgoed,
maar zijn geen typisch vastgoedbe
drijf. Wij gaan niet voor winst
maximalisatie." Nog niet zo heel
lang geleden was de NS nog een
staatsbedrijf met een nog veel gro
ter grondbezit. Werkplaatsen,
spoorlijnen, opslagterreinen, lood
sen, talloze gebouwen, stukken
Een artist impression van de hotel en woon- en kantoortoren boven station Blaak in Rotterdam. foto NS
braakliggende grond rond spoorlij
nen. Het was allemaal van de NS.
Dat veranderde toen het bedrijf in
de jaren negentig werd verzelfstan
digd. Spoorbeheerder ProRail
kreeg de rails toebedeeld. De NS
mocht de rest hebben, zo'n drie
duizend hectare. „Daar zitten stuk
ken bij waar we niets mee kun
nen. Volkstuinen, sloten, strookjes
weiland. Soms verkopen een stuk
je aan een boer die meer mestrech-
ten wil." De waardevolle grond,
zo'n achthonderd tot negenhon
derd hectare (circa duizend voet-
baldvelden), ligt rond de stations
in binnensteden.
NS bouwt daar al, maar dat waren
voornamelijk kantoren. Sinds dit
jaar worden de zaken breder aange
pakt. Daarvoor is het nieuwe on
derdeel NS Poort opgericht, de sa
mensmelting van vastgoed en NS
Stations. „Wij willen zo echt de hé
le reis van de klant beïnvloeden.
Vroeger kocht men een kaartje en
ging direct naar de trein. De sta
tionshal was leeg. Nu kopen men
sen er hun ontbijt. En ze geven
aan meer non-food te willen. Dat
Nieuwbouwplannen
Een greep uit de de plannen
Amsterdam CS: uitbreiding
Ibis-hotel, oplevering 2007
Utrecht CS: stadskantoor, start
bouw 2008 en 145 apparte
menten en woningen langs het
spoor in het centrum
Station Rotterdam Blaak: ho
tel en woon- en kantoortoren
(89 appartementen), opleve
ring medio 2008
Station Couda: stadskantoor,
oplevering 2010
Breda CS: woningen, kantoren
en hotel, oplevering 2011
Station Alphen a/d Rijn: 460
woningen en appartementen,
bouw eind vorig jaar gestart
Leidschenveen/Den Haag,
langs het spoor: 70 woningen
en appartementen, oplevering
2008/2009
Den Haag CS: woningen, kanto
ren, hotel, oplevering 2011
kan een cadeaushop zijn, een kin
deropvang of een Gouden
Schaar-achtige winkel om snel een
rits in een broek te laten zetten.
We weten dat nog niet precies."
Het station moet een deel van de
binnenstad worden. Dat vraagt in
de visie van de NS om horeca, win
kels, amusement én woningen.
„Of een school, om een veilige sta
tionsomgeving te creéren." De sta
tions dijen zo uit tot winstgeven
de centra. De NS exploiteert name
lijk de horeca en winkels - alle
maal franchise - zelf en heeft nog
genoeg nieuwbouw in de plan
ning. I let onderdeel NS Poort ren
deert nu al beter dan reizigersver-
voer. Met de grond die geschikt is
voor woningbouw kan de NS nog
jaren vooruit. Als die op is, sluit
Boumeester niet uit hier en daar
bij te kopen. „Om stations aantrek
kelijker te maken." Maar zij blikt
ook verder. „Als grootste hore-
ca-onderneming van Nederland
kunnen we ook schoolkantines ex
ploiteren. Of op termijn een sta
dion, waar je te maken hebt met
logistiek en winkels. Wij hebben
een unieke combinatie van experti
se in huis."
nen? Dat zijn bijna tienduizend
mensen. Want vele banen worden
ingevuld door meerdere mensen
in deeltijd! Met andere woorden:
er staan minstens tienduizend
mensen op straat 10.000 mensen
op straat! Net als in 2001/2002 ge
beurde, met de reorganisatiezon
der omwegen' van ABN Amro. En
meneer Rijkman Groenink wordt
er zelf alleen maar rijker van, in eu
ro's. En met hem waarschijnlijk
nog wel een paar of meer. Maar
niet die tienduizend mensen van
vijf jaar geleden of de ongeveer
tienduizend mensen in deze fusie.
En dat alles in een zogenaamde
aantrekkende economie.
Hallo minister, excellentie Wouter
Bos, hoe gaat u dat verklaren naar
de politiek, ons parlement, Twee
de Kamer? Leider van de Partij
van de Arbeid.
U was/ bent zoblij' met een z.g.
dalende werloosheid? Uw WW'
ers: echt niet, altrekt de econo
mie nog zo hard aan'. De WW'ers
en aankomende WW'ers gaan er
gewoon (in euro's) op achteruit.
Maar ja, 'Financieel Nederland'
gaat 'vooruit'? Vraag niet waar
door en ten koste van wie. (Alleen
Rijkman Groenink en wie dan
ook worden rijker).
E. Verboom
slachtoffer van 'zonder omwegen'
Singel 231, Vlissingen
De heer Rinus Rijk van de Federa
tie Autonome Nierpatiëntenvereni
gingen is me daar toch een nega
tiefbaasje. Worden er in één klap
15.000 extra donorformulieren ge-
download (PZC, 4 juni), is het
weer niet goed. Het kan nog zwar
ter hoor, ze gaan ook niet allemaal
overmorgen dood.
BNN heeft in één klap het donor
probleem weer aangekaart, logisch
met hun achtergrond, en wat
doen we? Zeuren, in plaats van
hierop voortborduren. Een mooie
taak voor bijvoorbeeld de FAN,
beste Rinus. Spring er op in en
zeur niet. Al is er maar één extra
donor beschikbaar, dat mensenle
ven is onbetaalbaar.
PA. Heuff
Sardijngeullaan 4, Dishoek
De burgemeesters van Borsele, Goes. Kapelle. Middelburg. Reimerswaal.Terneuzen en Vlissingen maken bekend dat
zij voornemens zijn het geactualiseerde rampbestrijdingsplan TIM (Trein Incident Management) Zeeland vast te stellen.
Voordat dit besluit wordt genomen, worden belanghebbenden in de gelegenheid gesteld hun zienswijze naar voren
te brengen. De (bij voorkeur) schriftelijke reacties kunt u sturen ter attentie van de burgemeester van uw gemeente.
Geeft u de voorkeur aan een mondelinge reactie, dan kunt u contact opnemen met de ambtenaar openbare orde en
veiligheid van uw gemeente.
Eventuele reacties dienen uiterlijk vrijdag 6 juli bij uw gemeente binnen te zijn.
Het concept rampbestrijdingsplan ligt met ingang van heden tot en met week 27 (3 juli) ter inzage bij de genoemde
gemeenten.
5 juni 2007
de burgemeester van de gemeente Borsele. de heer E.J. Gelok
de burgemeester van de gemeente Goes, de heer D.J. van der Zaag
de burgemeester van de gemeente Kapelle.de heer S.W.G.M. Kramer
de burgemeester van de gemeente Middelburg, de heer J.M. Schouwenaar
de burgemeester van de gemeente Reimerswaal, de heer. A.J. Huisman
de burgemeester van de gemeente Terneuzen. de heer J.A.H. Lonink
de burgemeester van de gemeente Vlissingen. mevrouw A. van Dok-van Weele