Meningen NS stort zich op onroerend goed Spoorbedrijf NS ontpopt zich als projectontwikkelaar. Donorformulieren RAMPBESTRIJDINGSPLAN PZC Dinsdag 5 juni 2007 1 1 door Dylan de Cruijl UTRECHT - Vanuit haar kantoor dat hoog uitkijkt over het emplace ment voor Utrecht Centraal wijst Pamela Boumeester, directeur NS Poort, naar de horizon. Daar, op het NS-terrein naast de fabriek van Douwe Egberts, wil ze wonin gen bouwen. Het liefst morgen. „Maar dat vergt een lange adem." Toch. realiseren de Nederlandse Spoorwegen de komende jaren 2.500 huizen rond stations in bij voorbeeld Breda, Den Haag, Gou da en Rotterdam. En die bouw drift is slechts een begin. De Nederlandse Spoorwegen zijn bezig de goudmijn te ontginnen waar ze al decennia op zitten. Op stukken in onbruik geraakte grond rond stations worden duizenden woningen gepland, maar ook win kels, horeca, stadskantoren en zelfs bioscopen en theaters. Het eerste project, Amor Forte in Amersfoort, wordt deze zomer op geleverd. Naast het station, vlak bij het centrum, staan 32 ruime wo ningen en appartementen, mét pri- vé-parkeerplaatsen. Gemiddelde prijs: 267.000 euro. Er volgen nog eens 117 woningen, die allemaal al zijn verkocht. „We kijken ook stedebouwkundig naar dat terrein", vertelt Boumees ter. „Monumentale loodsen behou- 'Wij willen zo echt de héle reis van de klant beïnvloeden' den we. En omdat de gemeente een kunst- en cultuurwijk wil, ver huren we een gebouw aan de kin deropera. We bezitten vastgoed, maar zijn geen typisch vastgoedbe drijf. Wij gaan niet voor winst maximalisatie." Nog niet zo heel lang geleden was de NS nog een staatsbedrijf met een nog veel gro ter grondbezit. Werkplaatsen, spoorlijnen, opslagterreinen, lood sen, talloze gebouwen, stukken Een artist impression van de hotel en woon- en kantoortoren boven station Blaak in Rotterdam. foto NS braakliggende grond rond spoorlij nen. Het was allemaal van de NS. Dat veranderde toen het bedrijf in de jaren negentig werd verzelfstan digd. Spoorbeheerder ProRail kreeg de rails toebedeeld. De NS mocht de rest hebben, zo'n drie duizend hectare. „Daar zitten stuk ken bij waar we niets mee kun nen. Volkstuinen, sloten, strookjes weiland. Soms verkopen een stuk je aan een boer die meer mestrech- ten wil." De waardevolle grond, zo'n achthonderd tot negenhon derd hectare (circa duizend voet- baldvelden), ligt rond de stations in binnensteden. NS bouwt daar al, maar dat waren voornamelijk kantoren. Sinds dit jaar worden de zaken breder aange pakt. Daarvoor is het nieuwe on derdeel NS Poort opgericht, de sa mensmelting van vastgoed en NS Stations. „Wij willen zo echt de hé le reis van de klant beïnvloeden. Vroeger kocht men een kaartje en ging direct naar de trein. De sta tionshal was leeg. Nu kopen men sen er hun ontbijt. En ze geven aan meer non-food te willen. Dat Nieuwbouwplannen Een greep uit de de plannen Amsterdam CS: uitbreiding Ibis-hotel, oplevering 2007 Utrecht CS: stadskantoor, start bouw 2008 en 145 apparte menten en woningen langs het spoor in het centrum Station Rotterdam Blaak: ho tel en woon- en kantoortoren (89 appartementen), opleve ring medio 2008 Station Couda: stadskantoor, oplevering 2010 Breda CS: woningen, kantoren en hotel, oplevering 2011 Station Alphen a/d Rijn: 460 woningen en appartementen, bouw eind vorig jaar gestart Leidschenveen/Den Haag, langs het spoor: 70 woningen en appartementen, oplevering 2008/2009 Den Haag CS: woningen, kanto ren, hotel, oplevering 2011 kan een cadeaushop zijn, een kin deropvang of een Gouden Schaar-achtige winkel om snel een rits in een broek te laten zetten. We weten dat nog niet precies." Het station moet een deel van de binnenstad worden. Dat vraagt in de visie van de NS om horeca, win kels, amusement én woningen. „Of een school, om een veilige sta tionsomgeving te creéren." De sta tions dijen zo uit tot winstgeven de centra. De NS exploiteert name lijk de horeca en winkels - alle maal franchise - zelf en heeft nog genoeg nieuwbouw in de plan ning. I let onderdeel NS Poort ren deert nu al beter dan reizigersver- voer. Met de grond die geschikt is voor woningbouw kan de NS nog jaren vooruit. Als die op is, sluit Boumeester niet uit hier en daar bij te kopen. „Om stations aantrek kelijker te maken." Maar zij blikt ook verder. „Als grootste hore- ca-onderneming van Nederland kunnen we ook schoolkantines ex ploiteren. Of op termijn een sta dion, waar je te maken hebt met logistiek en winkels. Wij hebben een unieke combinatie van experti se in huis." nen? Dat zijn bijna tienduizend mensen. Want vele banen worden ingevuld door meerdere mensen in deeltijd! Met andere woorden: er staan minstens tienduizend mensen op straat 10.000 mensen op straat! Net als in 2001/2002 ge beurde, met de reorganisatiezon der omwegen' van ABN Amro. En meneer Rijkman Groenink wordt er zelf alleen maar rijker van, in eu ro's. En met hem waarschijnlijk nog wel een paar of meer. Maar niet die tienduizend mensen van vijf jaar geleden of de ongeveer tienduizend mensen in deze fusie. En dat alles in een zogenaamde aantrekkende economie. Hallo minister, excellentie Wouter Bos, hoe gaat u dat verklaren naar de politiek, ons parlement, Twee de Kamer? Leider van de Partij van de Arbeid. U was/ bent zoblij' met een z.g. dalende werloosheid? Uw WW' ers: echt niet, altrekt de econo mie nog zo hard aan'. De WW'ers en aankomende WW'ers gaan er gewoon (in euro's) op achteruit. Maar ja, 'Financieel Nederland' gaat 'vooruit'? Vraag niet waar door en ten koste van wie. (Alleen Rijkman Groenink en wie dan ook worden rijker). E. Verboom slachtoffer van 'zonder omwegen' Singel 231, Vlissingen De heer Rinus Rijk van de Federa tie Autonome Nierpatiëntenvereni gingen is me daar toch een nega tiefbaasje. Worden er in één klap 15.000 extra donorformulieren ge- download (PZC, 4 juni), is het weer niet goed. Het kan nog zwar ter hoor, ze gaan ook niet allemaal overmorgen dood. BNN heeft in één klap het donor probleem weer aangekaart, logisch met hun achtergrond, en wat doen we? Zeuren, in plaats van hierop voortborduren. Een mooie taak voor bijvoorbeeld de FAN, beste Rinus. Spring er op in en zeur niet. Al is er maar één extra donor beschikbaar, dat mensenle ven is onbetaalbaar. PA. Heuff Sardijngeullaan 4, Dishoek De burgemeesters van Borsele, Goes. Kapelle. Middelburg. Reimerswaal.Terneuzen en Vlissingen maken bekend dat zij voornemens zijn het geactualiseerde rampbestrijdingsplan TIM (Trein Incident Management) Zeeland vast te stellen. Voordat dit besluit wordt genomen, worden belanghebbenden in de gelegenheid gesteld hun zienswijze naar voren te brengen. De (bij voorkeur) schriftelijke reacties kunt u sturen ter attentie van de burgemeester van uw gemeente. Geeft u de voorkeur aan een mondelinge reactie, dan kunt u contact opnemen met de ambtenaar openbare orde en veiligheid van uw gemeente. Eventuele reacties dienen uiterlijk vrijdag 6 juli bij uw gemeente binnen te zijn. Het concept rampbestrijdingsplan ligt met ingang van heden tot en met week 27 (3 juli) ter inzage bij de genoemde gemeenten. 5 juni 2007 de burgemeester van de gemeente Borsele. de heer E.J. Gelok de burgemeester van de gemeente Goes, de heer D.J. van der Zaag de burgemeester van de gemeente Kapelle.de heer S.W.G.M. Kramer de burgemeester van de gemeente Middelburg, de heer J.M. Schouwenaar de burgemeester van de gemeente Reimerswaal, de heer. A.J. Huisman de burgemeester van de gemeente Terneuzen. de heer J.A.H. Lonink de burgemeester van de gemeente Vlissingen. mevrouw A. van Dok-van Weele

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 65