Cultuur De werkelijkheid anders bekeken PZC Vlag en Wimpel Mark Foggo hoofdact op festival Goese Markt VROUWENPOLDER Hans Leijerzapf exposeert 'eenakters' in galerie Het moment. Poppodium Goes legt accent derde editie op iets meer hiphop. BEZORGERS GEZOCHT IN De PZC zoekt enthousiaste bezorgers die wel een extraatje willen verdienen! W PZC Dinsdag 5 juni 2007 3 9 Het schilderij Daar heb je hem al is een van de blikvangers in de expositie bij galerie Het moment in Zierikzee. foto Dirk-Jan Gjeltema VLISSINGEN - Her verraad van Wa- terdunen (2006), het debuut van kinderboekenschrijver Rob Rug- genberg, krijgt een Vlag Wim pel. Dat is een eervolle vermelding bij de jaarlijkse toekenning van de Zilveren Griffels, die gisteren be kend werd. Het boek is nauw ver bonden met Zeeland. Het speelt zich af in de Tachtigjarige Oorlog en gaat over Nederlandse soldaten- hulpjes in Spaanse dienst, die de watergeuzen helpen met de bevrij ding van Vlissingen. Er worden dit jaar negen Zilveren Griffels uitgereikt in vijf categorie ën, waaronder voor het eerste poë zie. Deze gaat naar Hou van die hond van Sharon Creech. De ande re griffels zijn voor De wonderbaar lijke reis van Edward Tulane van Ka- te DiCamillo, Bibi's bijzondere bees tenboek van Bibi Dumon Tak (geïl lustreerd door Fleur van der Weel, die oorspronkelijk uit Middelburg afkomstig is), Vogelontdekgids van Nico de Haan, Bezoek van Mister P. van Veronica Hazelhoff Een kleine kans van Marjolijn Hof, Lola en de leasekat van Ceseli Josephus Jitta, Robin is verliefd van Sjoerd Kuyper en Heb je mijn zusje gezienvan Jo ke van Leeuwen. De zeven oor spronkelijk Nederlandstalige boe ken zijn ook kandidaat voor de Gouden Griffel. De winnaar daar van wordt dinsdag 2 oktober, aan de vooravond van de Kinderboe kenweek, bekendgemaakt. door Ali Pankow ZIERIKZEE - Humor en melancho lie strijden om de voorgrond in het werk van Hans Leijerzapf. On der de titel De werkelijkheid anders bekeken exposeert deze kunstschil der uit Leiden tot half juli een se lectie uit zijn werk in galerie Het moment in de Poststraat in Zierik zee. De bijnaam 'Carmiggelt onder de schilders' behoeft geen enkele uit leg meer voor de bezoekers die hier de schilderijen van Leijerzapf bekijken. Het verklaart ook direct die mengeling van humor en me lancholie. Zoals 'De Kronkels' van Simon Carmiggelt meanderen tus sen een schaterlach of een diepe zucht uit medeleven, zo resulteren ook de taferelen van Leijerzapf in sterk wisselende emoties. Zijn schilderijen in olieverf en aquarellen zijn anekdotisch van aard en vol humor en milde spot. Specifiek toneelliefhebbers zullen bij het aanschouwen van Leijer- zapfs taferelen het gevoel hebben voortdurend in een andere eenak ter te stappen. De kunsternaar schildert scènes waarin het ver haal net goed op gang lijkt te ko men. Als toeschouwer lijk je net iets te laat aan te schuiven en er vaar je de behoefte de situatie snel te interpreteren. Daar heb je hem al luidt de titel van een van de blikvangers bij de ze expositie. Twee mannen in lan ge regenjassen en gleufhoed zijn 'In al zijn schilderijen figureert Hans Leijerzapf zelf als hoofdpersoon' in gesprek verwikkeld op het mo ment dat een derde net van de fiets wil stappen. Het werk roept associaties op met Wachten op Go- dot, het bekende toneelstuk van Sa muel Beckett. Wie verder kijkt, ervaart dat veel meer schilderijen van Leijerzapf die desolate sfeer ademen. Steeds weer spelen voornamelijk man nen met gekreukte regenjassen en gleufhoeden de hoofdrollen in zijn taferelen. De mannen lijken onhandig en onbeholpen of wek ken de lachlust op wegens grotes ke heldenmoed. „In al zijn schilderijen figureert Hans Leijerzapf zelf als hoofdper soon", zegt galeriehouder Theo Metaal. Hij kent de kunstenaar uit de periode dat hij zelf nog wethou der was in de gemeente Ilsselstein. „Wat je ziet is zo werkelijk en toch zo anders, omdat hij op een relati verende manier menselijk gedrag in beeld brengt", vindt Metaal. Alle scènes in de schilderijen van Leijerzapf spelen zich af op een rechthoekig plateau of podium. Zijn personages lijken simpele rol len in het dagelijks leven te spelen. De kunstenaar visualiseert ze zo beeldend als fragment binnen een verhaal dat je daar als toeschouwer meteen wordt ingezogen. Overi gens zonder dat het betreffende verhaal nadrukkelijk wordt opge dist en je het derhalve dus zelf maar verzint. Door al te grote concentratie op het inhoudelijke zou echter het 'decor' vergeten kunnen worden. Ten onrechte, want niet alleen de personages, ook de ambiance en itet uitgekiende 'lichtplan', oftewel de wisselwerking tussen licht en schaduwen, maken Leijerzapfs werk zo boeiend. Het schilderij Dat wisten ze nog niet visualiseert het verhaal van twee onhandige mannen met kruiwagens. Soms to nen de hoofdrolspelers meer moed. Dan balanceren ze met een evenwichtsbalk op een bal, spelen ze met vuur of bestrijden ze elkaar met dolken in een vurig gevecht. De mannen manifesteren zich breed, maar verhullen zich toch voortdurend in hun jas en achter de randen van hun hoed. Expositie Hans Leijerzapf galerie Het moment, Zierikzee, t/m 15 juli, vrij.-zon. 12.00 - 17.oo uur. door Lilian Dominicus GOES - Wat doet een oude rot in het vak als Mark Foggo op een popfestival voor jongeren op de Grote Markt in Goes? Het was de eerste vraag die de cultuurambte naar van de gemeente stelde bij de subsidieaanvraag voor Poppodium Goes. Die lag toch zeker duizend euro boven die van vorig jaar. En dat zat niet lekker. Omdat de jongeren hun festival naar een hoger plan willen trekken, was het klare ant woord. En omdat er toch echt meer moet gebeuren voor jonge ren. Want laten we wel wezen: welke jongere houdt er nu van |an- tje Smit, die voor 15 juli door Goes in Concert is gecontracteerd? Mede-organisatoren Angelique Bruin, Natasja van den Berg, Na thalie den Dekker, Yannick de Pot ter en Dorine Kole van het Goese festival in elk geval niet. „Jantje Smit heeft nu al twee keer in de Zeelandhallen gestaan. Daar gaat toch niemand meer naar toe?", roept Angelique, verontwaardigd, uit. „En Ilse de Lange is ook niet mijn smaak." Uiteindelijk hebben ze het geld ge kregen. En nu staat er een pro gramma waar ze met zijn allen apetrots op zijn, met meer hiphop dan in de voorgaande twee edities. Vrijdag 15 juni verandert de Grote Markt in Goes dus vanaf een uur of vier in een festivalterrein, com pleet met biertap en informatie stands over drugs, safe seks en dis criminatie. Publiekstrekker is de skaband Mark Foggo's Skasters. Foggo kan het beste worden omschreven als een entertainer die het midden houdt tussen komiek Rowan Atk inson en Iggy Pop. De andere acts zijn allemaal artiesten van eigen, Zeeuwse bodem. Jong, beginnend talent én bands die al flink aan de weg timmeren. Zo mag Grouse, ooit begonnen als schoolband aan het Goese Lyceum, het spits afbij ten. Ze stonden eerder al in de fi nales van HooilKoorts en 2ndln- fluenz. De bandleden van loop omschrijven hun werk als cabaret- 'Jantje Smit heeft nu al twee keer in de Zeelandhallen gestaan' rock. Ze brengen muziek met tek sten als 'zeven kleine visjes', 'blub- blubblub', maar deinzen er ook niet voor terug om over zelfmoord te zingen. Djazarhoo maakt mu ziek met een knipoog naar classic rock en folk. The Artemis neigt naar de experimentele muziek. De Goese rappers Profile, Dmo en Ab- del A improviseren hun teksten sa men met de Middelburgse hiphop formatie 111 Productionz. Vota Fon- zie speelt jazz, blues en rock 'n roll. Tussen de acts door treden de dj's Steve en Funky Ro op. Poppodium Goes, 15 juni Grote Markt, 16.00-23.00 uur. Meer infor matie: www.jongerenraadgoes.nl en http://poppodiumgoes.hyves.nl Word dagbladbezorg(st)er van de PZC: een goede bijbaan voor jong en oud met prima verdienste en interessante extra's. Interesse? Neem dan (tijdens kantooruren) contact op met onze afdeling binnendienst op nummer: 076 - 531 23 14 Kijk voor meer informatie over vrije wijken op: www.deleukstebijbaan.nl De minimumleeftijd voor een krantenwijk is 15 jaar. Kandidaat bezotgers dieoen zkh bij aanmekSng te identificeren l moet een tewerkstellingsvergunning worden overlegd. ii van toepassir)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 53