KLAVERBLAD ZE OBSTAKEL: SLECHTE KWALITEIT VAN DE BELBUS Gezien de uitslagen van het meld punt is het obstakel van deze week: de slechte kwaliteit van de belbus. Wij hopen van harte dat Connexxion snel maatregelen zal treffen om de kwaliteit van de belbus in Zeeland op het vereiste niveau te brengen. GOUDEN KLAVER: MET REDERIJ DIJKHUIZEN KAN IEDEREEN IN ZEE De zomer komt eraan. En waar is het dan heerlijker toeven dan op de Zeeuwse wa teren? Rederij Dijkhuizen beschikt over 3 luxe dagpassagiersschepen waarmee rondvaarten, bruiloften en verschillende bedrijfsuitjes worden georganiseerd. Het grootste passagierschip 'Lady Madeleine' is ITS-gecertificeerd, waarmee wordt aangegeven dat het schip volledig is aangepast voor minder valide personen. Er zijn geen drempels en er is een invali- denlift. Ook bij de bouw van het nieuw ste schip 'Stad Veere', werd geïnvesteerd in toegankelijkheid. Rederij Dijkhuizen verzorgt regelmatig vaartochten voor verzorgingstehuizen. Voor meer informa tie: www.rederij-dijkhuizen.nl of bel naar 0118 - 419367. JUNI 2007 INWONERS VAN ZEELAND ONTEVREDEN OVER BELBUS De hele maand april konden inwoners van Zeeland hun ervaringen over de belbus kwijt via het meldpunt van Klaverblad Zeeland. In totaal kwamen er zo'n 70 reacties bin nen. Er bleek één ding: de gebruikers zijn ontevreden. De bereikbaarheid van de cen trale, de klantvriendelijkheid en gebieds- en dienstregelingkennis van de centralisten, het niet nakomen van afspraken en hoge kosten vanwege het lange bellen, kwamen als grootste knelpunten naar voren. We ver zamelden aan aantal reacties: Omdat de aansluiting op het station niet goed verloopt, moet ik een uur wachten op de belbus die mij naar huis brengt. Ik ben al oud en zie hier erg tegenop allemaal." "Om de belbus te bellen moet je een duur 0900-nummer bellen. Als men je vervol gens in de wacht zet of drie keer opnieuw laat bellen omdat de lijnen overbezet zijn, lopen de kosten erg hoog op." "Het is triest, sinds de belbus rijdt is het één en al ellende met de wachttijden. Wachttijden van een half uur zijn bijna normaal geworden". Connexxion is erg geschrokken van deze bevindingen en ook de opdrachtgever, de Provincie, wil snel verbeteringen zien. Als Connexxion deze verbeteringen niet realiseert krijgt ze een boete. Klaverblad Zeeland zal ook dit streven naar verbete ringen blijven bewaken. KRIJGT U DE ZORG DIE U NODIG HEEFT? Als u door ziekte, handicap of ouderdom hulp nodig heeft, kunt u een indicatie aanvragen bij het Centrum Indicatiestel ling Zorg (CIZ) of bij het zorgloket van uw gemeente. U kunt indicaties bij het ciz aanvragen voor o.a.: hulp bij aankleden of toiletgang, wond verzorging of behandeling na operatie of ziekte. Het indicatiebestuit is dus een erg belangrijk document, lees dit goed en be waar het zorgvuldig. Wanneer u iets niet begrijpt, schroom dan niet en vraag om uitleg bij het CIZ of bij de gemeente. Als u het niet eens bent met het besluit, kunt u binnen zes weken bezwaar maken. Wan neer uw zorgvraag verandert, kunt u een nieuwe indicatie aanvragen bij het CIZ of bij het zorgloket van uw gemeente. Als de zorg die u krijgt niet overeen komt met het indicatiebesluit, dan kunt u de zorgaanbieder hierop aanspreken. Houdt hierbij het indicatiebesluit (het document) bij de hand. Hiermee kunt u aantonen waar u recht op heeft. Als de zorgaanbieder niet de zorg biedt waar u recht op heeft, kunt u hierover contact opnemen met het Zorgkantoor. Telefoon 0113 - 274 400 of e-mail zorgkantoor.zeeland@cz.nl. UW MENING OVER DE APOTHEEK TELT Tien apotheken in Zeeland doen mee aan het onderzoek 'Apotheken door cliënten bekeken'. Dit is een methode waarbij de kwaliteit, door de klant van de apotheek, wordt beoordeeld gt en waar mogelijk, 'r'~ samen met de apotheek wordt verbeterd. Bezoekers van deze apotheken kunnen hun mening geven door het invullen van een vragenlijst. De punten die verbeterd kunnen wordertTworden per apotheek besproken in een klantenpanel. Klaverblad Zeeland leidt de panelgesprekken. Tijdens deze gesprekken wordt gezocht naar mogelijkheden om de kwaliteit nog meer af te stemmen op de wensen van de klant. Alle apotheken willen de gesprekken over dit project met de cliëntenpanels één keer per jaar voortzetten. Het kwaliteitstraject is een landelijk initiatief van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF). WAT ZAL IK VANDAAG EENS GAAN DOEN? Een project over arbeid en re-integratie. Uit onderzoek blijkt dat vrijwel alle werkgevers die iemand met een arbeids handicap of een functiebeperking in dienst hebben, van mening zijn dat deze mede werkers minstens even gemotiveerd zijn als 'gezonde' medewerkers. Vaak zijn ze zelfs gemotiveerder omdat zij zich extra willen bewijzen. Ook blijkt uit onderzoek dat de producti viteit van medewerkers met een ziekte of handicap op hetzelfde niveau ligt als van de andere medewerkers. Toch blijkt in de praktijk dat ondanks de juiste opleiding, de ervaring en motivatie, chronisch zieken en gehandicapten niet of nauwelijks een kans krijgen op de arbeids markt. Terwijl er naast de benodigde capaciteiten ook andere voordelen zijn wanneer een werkgever iemand in dienst neemt die 'niet gezond' is, o.a.: extra premie voor jonggehandicapten subsidie voor eventuele aanpas singen aan de werkplek u betaalt minder loon als uw medewerker minder presteert het UWV betaalt de ziektewet uitkering de eerste vijf jaar (ook bij een griepje!) de mogelijkheid voor een proef plaatsing als u niet zeker weet of u de juiste persoon heeft gevonden Klaverblad is daarom een project gestart: Wat zal ik vandaag eens gaan doen? Over ar beid en re-integratie. Alle Zeeuwse werkgevers die een vacature heb ben, worden schriftelijk door ons benaderd. Zij krijgen informatie over o.a. de voorde len en de mogelijkheden hierover. Werkgevers die al ervaring hebben met medewerkers met een arbeidshandicap of functiebeperking, krijgen de mogelijkheid een vragenlijst in te vullen. De resultaten worden besproken met het UWV, gemeen ten, werkgevers, reïntegratiebureaus en het CWI. Uiteindelijk wil Klaverblad bereiken dat uit deze doelgroep meer mensen weer deel kunnen nemen aan de arbeidsmarkt. Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met Elly Groen, e.groen@klaverbladzeeland.nl of tel.nr. 0113 - 256 856. Suggesties voor Gouden Klaver en Obstakel kunt u melden bij de redactie. BEREIKBAAR Klaverblad Zeeland Van Hertumweg 17-19, 4462 EV Goes T. 0113 - 256 856 Op werkdagen van 09.00-17,00 uur algemeen@klaverbladzeeland.nl www.klaverbladzeeland.nl Redactie: Marleen Vermeer, Marloes Nieuwenhuize, Angelica van Amstel, Marcel de Ronde Zorglnfo Klaverblad Zeeland Informatie, advies en ondersteuning m.b.t. gezondheidszorg, gehandicap tenvoorzieningen en problemen rond om WAO. Bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 09.00 - 13.00 uur. Telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 09.00 - 13.00 uur. T. 0113 - 212 783 E. zorginfo@klaverbladzeeland.nl Cliënt Vertrouwens - Persoon Jeugdzorg Pepijn: 06 53 840 452 p.vdbeemt@klaverbladzeeland.nl Sjoek: 06-55 80 08 88 s.dvries@klaverbladzeeland.nt www.klaverbladzeeland.nl/jeugdzorg AGENDA 26 juni Themabijeenkomst 'is kwaliteit te koop?', voor cliëntenraden van AWBZ-instellingen. Locatie: Hotel Terminus, Stations plein 1 te Goes Tijd: 13.00 - 16.30 uur. Toegang is gratis. Aanmelden noodzakelijk. Voor meer informatie: Sjoek de Vries 28 juni Informatiebijeenkomst voor ouders en familie van mensen met een verstandelijke beperking: 'Het zorgplan - instrument voor betere zorg.' Locatie: Klaverblad Zeeland, van Hertumweg 17-19 te Goes. Tijd: 20.00 - 22.00 uur (19.30 u: inloop met koffie). Toegang is gratis. Aanmelden noodzakelijk. Voor meer informatie: Ineke Riemens.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 7