Zeeland PZC 13 VVV zoekt sponsors toeristenbus Hulster burgers klagen minder over gemeente Checkpoint na inval weer open ZEEUWS-VLAANDEREN 19 19 Bureau wil succesvolle toeristische service blijven aanbieden. Verhit Klachtencoördinator wil tijdige reactie op e-mail en brieven. Huisarts legt eigen praktijk onder de loep Maandag 4 juni 2007 PvdA Zeeland keert terug naar de basis Tip? redtern®pzc nl door Sheila van Doorsselaer sluis - VW Zeeuws-Vlaanderen, de Stichting Strandexpress en de recreatieondernemers in de Re- cron zijn fanatiek op zoek naar nieuwe geldbronnen voor de finan ciering van de toeristenbus en toe ristenpas. De partijen wachten nog steeds op tien mille aan subsidie van de ge meente Sluis. Als die niet komt, dan moet het gat in de financiële dekking op een andere manier worden gedicht. De toeristenbus brengt toeristen in West-Zeeuws-Vlaanderen in het zomerseizoen weer gratis tot aan Knokke of Terneuzen. De pas sagiers krijgen daarnaast een eve nementenkalender met uitjes en bezienswaardigheden in heel Zeeuws-Vlaanderen, de toeristen pas. Deze service kost per seizoen om en nabij honderdduizend eu ro. De toeristenbus is eerder een groot succes gebleken en VW-di- recteur N. van der Ploeg wil het project daarom voortzetten. De provincie draagt 35.000 euro bij en zelfs Hulst en Terneuzen hebben volgens VW-directeur N. van der Ploeg een bedrag van ie der 2500 euro toegezegd. Volgens de promotors van de toe ristenbus zou de gemeente Sluis tienduizend euro hebben beloofd, maar het geld komt maar niet. De Sluise wethouder L. Wille ontkent dat de gemeente toezeggingen heeft gedaan. Van der Ploeg denkt Sluis is de enige gemeente die tot nu toe niet over de brug is ge komen met geld voor de toeris tenbus. Het geld moet volgens het WV nu van sponsors komen. dat Wille het project niet ziet zit ten omdat het enkel voor toeristen is en niet voor de vaste inwoners. Wille laat de keus de toeristenbus en toeristenpas al of niet te finan cieren afhangen van de gemeente raad. „Laat de raad maar bepalen wat ze wil doen. Ik hoop dat we het voor de gemeenteraadsvergade ring van september op de agenda kunnen krijgen." Wille was er niet van op de hoogte dat Terneuzen en Hulst wel participeren. Van der Ploeg vindt het onbegrij pelijk dat Sluis tot nu toe niet wil meebetalen aan een project dat is opgezet om toeristen in Zeeuws-Vlaanderen in de watten te leggen in de hoop dat ze weer terugkomen. Volgens Van der Ploeg blijft het te kort niet bij die tienduizend euro van de gemeente. „Er zijn wel meer losse eindjes waar we nog een oplossing voor moeten vin den. We zullen daarom serieus op zoek moeten naar sponsors. Ik hoop dat we kunnen rekenen op een positieve reactie van plaatselij ke ondernemersverenigingen en campinghouders. De strandexpress gaat vanaf 30 juni weer zeven weken door de streek rijden. terneuzen - Koffieshop Check point in Terneuzen is zaterdag, daags na een politie-inval, toch weer gewoon opengegaan voor zijn klanten. Met veel machtsvertoon deed de politie vrijdag een inval in de kof fieshop. Daarbij werden enkele ki lo's softdrugs gevonden, te veel, want een koffieshop mag slechts vijfhonderd gram in voorraad heb ben voor de verkoop. Bij de inval werden de eigenaar, de bedrijfslei der en een aantal magazijnmede werkers naar Torentijd in Middel burg gebracht voor verhoor. Het personeel van Checkpoint is de in val niet in de koude kleren gaan zitten. Veel klanten waren zater dag al op de hoogte van de inval, nog geen 24 uur eerder. Het nieuws van de inval verspreidde zich als een lopend vuurtje tot diep in België. |im en zijn maten uit Diksmuide twijfelden zater dagochtend of ze wel in hun auto zouden stappen. „Misschien is er nog zoveel politie op de been." ALMANAK TipredactieQpzc.nl Groot was de vreugde toen on langs het busje van een installa tiebedrijf kwam voorrijden bij dat Goese kantoor. Daar kwam de langverwachte airconditio ning.' Twee ogenschijnlijk kundige werklieden zochten onverwijld het dak op; klusje van een paar uur, leek het. De woordenwisse ling die volgde, moet ongeveer zo zijn gegaan. „Oké, geef het apparaat maar aan, dan kunnen we aan de slag" ,,/Vima, waar heb je heigela ten?" Jij had het toch meegenomen „Nee, ik weet niet waar dat ding is, ik dacht dat jij het had." „Weet ik veel waar het is!" De monteurs zijn nog niet terug gezien; terwijl hun Goese klan ten verder puffen, zoeken zij waar ze de airco-eenheid ook al weer hebben laten liggen. terneuzen - Aandacht voor het oudste stukje binnenstad van Terneuzen. Dat is het doel van de activiteiten die in Oud-Terneuzen worden gehou den. En over aandacht had de negende editie van de Kunstmarkt in Tuinpad en omgeving zaterdag niets te klagen. Honderden belangstellenden kwa men een kijkje nemen en genoten van kunst, lek kernijen en muziek. Veertig standhouders ston den in de knusse straatjes opgesteld met schilde rijen, keramiek, sieraden en historische kledij. Straatmuzikanten en jazzbandjes zorgden voor extra sfeer. „We willen met de markt bekendheid geven aan het laatste stukje vesting in Terneuzen uit de 16e eeuw", aldus initiatiefnemer Douwe van der Meer. Hij is een van de leden van Stichting Be houd Oude Vesting Tuinpad (BOVT). foto Camile Schelstraete door Sheila van Doorsselaer HULST - De gemeente Hulst heeft in 2006 vijftien klachten van bur gers ontvangen over haar functio neren. TWee minder dan in 2005. Burgemeester ).F. Mulder vindt het aantal klachten over zijn orga nisatie meevallen. Via de gemeentelijke klachtenrege ling kunnen burgers hun onvrede uiten over onder andere de bejege ning door ambtenaren of een door de gemeente uitgevoerd werk of geleverde service. De klachtencoör dinator, tevens gemeentesecretaris S. ter Walbeoordeelt de grieven. Vorig jaar is onder andere ge klaagd over het onterecht vorde ren van een parkeerboete en een nota voor het aanbieden van sloopafval, het functioneren van een ambtenaar en een raadslid, na latigheid van de gemeente in de af handeling van een koopcontract en het niet of niet tijdig beant woorden van e-mail. In de geval len dat een klacht terecht was, heeft de gemeente haar excuses aangeboden. Soms was een ge sprek nodig om de lucht te klaren. Ook zijn sommige klachten onge grond verklaard. Ter Wal wil wel dat de gemeente sneller gaat reage ren op e-mail en brieven. NW Vorig jaar werd 15 keer officieel geklaagd over de gemeente Hulst. In 2005 werden nog 17 klachten ingediend. Burgemees ter Mulder vindt dat meevallen. Het is de gemeente nog niet gelukt om het oneigenlijk gebruik van de klachtenregeling te stoppen. Zo wordt het klachtenformulier nog steeds gebruikt voor het melden van zaken waarvoor het niet be doeld is, zoals losliggende stoepte gels of straatlantaarns die kapot zijn. Burgemeester Mulder is deson danks tevreden. „Natuurlijk willen we het aantal klachten nog verder laten dalen, maar vijftien is geen groot aantal. We zien elke klacht als een gratis advies."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 51