Agenda
Vergeet het Zeeuw-zijn, vergeet het
roemrijk verleden, dat toch al niet
zo fraai was. Let niet op de half
slachtige pogingen om er iets tijd
loos van te maken. Of de kibbelende he
ren nu een blikje hedendaags bronwater
openrukken of uit een stenen kruik een
stevige oorlam inschenken, wat doet het
er toe. Wel zou ik die twee graag woord
voor woord hebben verstaan, al denk ik
dat hun dialoog niet van een grootse diep
gang is. Maar af en toe duiken in de tekst
mooie oneliners op ('Wat bevolen wordt,
heeft zin.'), die wellicht in staat zijn om
kleur te geven aan wat anders een ordinai
re ruzie is. En als een opera dan toch er
gens voor deugt, dan is het wel om die
dan als een motief op te nemen in het
Middelburg Vól-koren trekt behalve
veel zangers ook drommen publiek
Of de heren een blikje bronwater open
rukken of uit een stenen kruik een
oorlam inschenken, wat doet het er toe.
Abdijplein loopt vol
voor gloednieuw
Vlissingen tienerkoor
PZC Maandag 4 juni 2007 45
ACENDA
OP PAO
Avondvierdaagse
In verschillende dorpen begint de avond
vierdaagse met afstanden over vijf en tien
kilometer.
Colijnsplaat, De Brug, 18.30 uur.
Yerseke, Het Kompas, 18.30 uur
Kruiningen, Dorpshuis, 18.30 uur.
Zwemvierdaagse
De enige voorwaarde om mee te doen
aan de Thoolse zwemvierdaagse is een
zwemdiploma A. Er is keuze uit afstanden
van 10, 20 of 40 baantjes.
Tholen, de Spetter en Sint-Maartensdijk,
De Haestinge. Van 7.30 tot 9.00,15.00
tot 17.00 en 1830 tot 20.00 uur.
Boeken- en verzamelmarkt
Middelburg, Markt, 11.00-17.00 uur.
MUZIEK
Tango
Dames-tangokwartet Las Milonguitas
vormt de hoofdact van Argentijnse tango-
dub El Placer. Verder draait een dj mu
ziek.
Middelburg, Paso Doble, 16.00-21.00
uur.
EXPOSITIE
Leerplicht
Gemaakt door schoolkinderen uit de Be-
velanden en Tholen is de posterexpositie
over de leerplicht. De kinderen hebben
nut en noodzaak van de leerplicht in
beeld gebracht
Kapelle, gemeentehuis, tot en met 29
juni tijdens kantooruren.
Meer agendanieuws op www.pzc.nl
BERGEN OP ZOOM
Cinem'actueel. Mr. Bean's Holiday: 20.00
uur; Pirates of the Caribbean 3 (foto):
20.00 uur; Spider-Man 3: 20.00 uur; Our
Daily bread: 20.30 uur.
MIDDELBURG
Schuttershof. Notes on a Scandal: 20.00
uur.
OOSTBURG
Ledeltheater, Mr. Bean's Holiday: 20.00
uur.
TERNEUZEN
Merral, Fracture: 20.00 uur; Pirates of
the Caribbean 3: 18.30 en 20.30 uur; Spi
der-Man 3: 20.00 uur.
VLISSINGEN
Cinecity, Zodiac: 15.45,18.45 en 15.45
uur; Spider-Man 3: 16.15,19.00 en 21.45
uur; The number 23: 19.00 uur; Fracture:
door Henk Postma
middelburg - Er waren koren die
het op het laatste moment lieten
afweten. Maar in de drukte viel
dat nauwelijks op. Bijna 2500 zan
gers en zangeressen, verdeeld over
zo'n 65 gezelschappen, schraapten
afgelopen weekend de keel om het
flanerend publiek te trakteren op
een keur aan genres: van pop tot
klassiek, en van kerkzang tot zee
mansliederen.
De negende editie van Middelburg
Vól-koren trok niet alleen meer
deelnemers, maar ook meer toe
hoorders dan ooit. Nieuwkomers
als het tienerpopkoor Lacoda uit
Vlissingen droegen daar in belang
rijke mate toe bij. De jongeren
stonden voor het eerst op de plan
ken, en trokken op het zonovergo-
Middelburgs koor laat
verstek gaan wegens
'ziekte onder de bassen'
ten Abdijplein meteen drommen
publiek.
Het was een van de veertien plaat
sen in het stadshart waar zanglief
hebbers, zowel zaterdag- als zon
dagmiddag hun hart konden opha-
In de Nieuwe Kerk zingt het Pop-Up koor uit Oud-Beijerland.
foto Lex de Meester
len. Koren uit heel Nederland en
België, zongen er op los. Ze gaven
elk twee concerten van een klein
half uur: in kerken, op pleinen, in
de kloosterzang, een winkel en
zelfs de gracht.
Op het eind van de twee midda
gen kwamen ze allemaal samen
op het Abdijplein om een voor
een nog een lied ten beste te ge
ven. Ja", bevestigt Hans de Kuy-
per, initiatiefnemer van het eerste
uur: „Het heeft een groot reü
nie-gehalte." Ook al melden steeds
weer nieuwe koren zich aan om
met de zangmarathon mee te
doen. Dit jaar waren dat er zelfs zo
veel, dat om een plaatsje moest
worden geloot. Een twintigtal ko
ren viel daarbij uit de boot.
lammer dan ook dat enkele lokale
gezelschappen op het laatste mo
ment afzegden. Zo liet het Middel
burgs Kamerkoor verstek gaan we
gens 'ziekte onder de bassen'. De
Kuijper had daar alle begrip voor.
„Koren willen zich hier van hun
beste kant laten zien. Als dat niet
mogelijk is, haken ze af. Want re
ken maar dat ze op elkaar letten.
En dan ga je niet graag op je ge
zicht."
16.15 en 19.1 S uur; Haaibaai: 14.00 en
16.15 uur; It's a boysgirl thing: 13.45 uur;
Mr. Bean's Holiday: 14.00,16.00 en
18.45 uur; Next: 22.30 uur; Pirates of the
Caribbean: 14.00,16.00, 18.45, 20.00,
21.00 en 21.30 uur; Assepoester en de
Keukenprins: 13.45 uur; Blades of glory:
14.00 uur; The Queen: 14.00 uur; 5neak:
22.00 uur.
Johnny Depp in Pirates of the Carri-
bean 3. foto AP
NADER BESCHOUWD
door Willem Nijssen
Een moment uit de kameropera Bestevaer.
ook, al durf ik niet te denken aan wat dat
allemaal moet kosten. Maar dat gaat me
ook niet aan.
muzikale weefsel. Dat gebeurt hier niet,
maar dat komt waarschijnlijk omdat deze
Bestevaer geen symfonische opera is.
Geen groot orkest, geen meeslepende me
lodielijnen. De grote charme en voor mij
de grote verrassing (ik heb in 2001 de
voorganger Kabaal gemist) is, dat het mu
zikale deel uitsluitend bestaat uit percus
sie. Met de marimba als centraal instru
ment, en daar blijkt heel veel mee moge
lijk. Alle menselijke emotie in dit conflict,
van twijfel tot woede, van toegeving tot
argwaan, blijkt in ritme en in rake-klap-
pen-klank om te zetten. De compositie
van Douwe Eisenga, dat is wat Bestevaer
tot een belevenis maakt, die je denk ik
zelfs meermaals moet ondergaan om
hem echt te leren 'smaken'. Het gaat in
deze opera niet om fijne gevoelens uit be
wogen harten, maar om rauwe emoties
uit de onderbuik en daar past die percus
sie wonderwel bij.
Een kameropera Bestevaerin een
grote kerk, de Grote Kerk, in Veere.
Dat is wel even een bevreemdende
ervaring: zo'n klein groepje rond
een minuscuul podium, en daar omheen
zo'n geweldig grote ruimte. De hoop dat
dat in ieder geval een geweldig geluid zal
geven, moet ik ook al gauw opgeven; het
geluid is eerder karig, zuinig. Maar de mu
ziek is ook dan toch nog wel mooi. Een
raar zinnetje, vind ik zelf. Op zichzelf een
al even karig en zuinig zinnetje. Met
'mooi' kan je eigenlijk niet veel meer be
schrijven. Het is een gedevalueerd woord.
Het synoniemenlijstje van tekstverwer
ker Word deugt evenmin: fijn, goed, pri
ma, uitstekend, aardig, leuk, vermakelijk.
Zelf kan ik nog boeiend, spannend, fan
tastisch, adembenemend, onderhoudend,
aangrijpend, meeslepend, verrassend,
prikkelend in de strijd gooien. Maar het is
allemaal niet wat de muziek bij me aan
raakte. Ik werd er eerder vredig van.
Vreemd genoeg, want het verhaal van de
ze kameropera vertelt over een hevig con
flict. In het grijze verleden heb ik veel ge
dichten en toneelfragmenten uit het
hoofd geleerd. Die duiken bij stond en
wijl in mij op, als een situatie daar de aan
leiding toe vormt. Hier in de Grote Kerk
duikt na een tijdje een passage uit de
Hamlet op. Hamlet heeft juist een rond
trekkende groep toneelspelers op het kas
teel van zijn moeder begroet, en hen in
een complot betrokken. Nu is hij weer al
leen en denkt na over de wonderlijke wer
king van toneel. „What is Hecuba to him,
or he to Hecuba, that he should weep for
her?" Waarom zou een speler, of de toe
schouwer, een traan laten voor een my
thologische figuur? Op zich is dat een
spannende vraag. Maar wat moet ik met
een zeven jaar aanslepend conflict tussen
Michiel de Ruyter en Cornelis Tromp? Ik
ben niet de juiste persoon (veel te scep
tisch over 'ons' roemrijke verleden) om
in deze mensen grote vaderlanders te
zien. Te weinig Zeeuw om trots te kun
nen zijn. Voor mij hebben ze nooit my
thologische proporties aangenomen. En
ik ben ook niet van plan om dat omwille
van een mooi avondje cultuur heel even
door de vingers te zien. Dat is misschien
een lichte handicap om deze kameropera
echt te laten binnenkomen. Bestevaer
(een koosnaam van De Ruyters beman
ningen, om aan te geven dat hij voor hen
een soort vader of grootvader was) is een
voorstelling die nog zo'n 16 keer zal spe
len in de komende 4 weken. Van Kapelle
en Groede (8 en 9 juni) tot in Terneuzen
en Kruiningen (eind juni) in allerhande
voornamelijk kleine zalen. Dat is wel re
delijk uniek, denk ik. De moeite waard