Buitenland Verminkte soldaat heeft toekomst in Amerikaanse leger Slag op en onder het Kanaal Bulgaren vrezen grote buur Turkije Militairen die ledematen verloren krijgen andere functie. Ferries overleefden tegen verwachting in komst tunnel. Veel inwoners hebben liever niet dat Turkije lid wordt van de EU. 1 O Maandag 4 juni 2007 PZC Tegen de verwachtingen in overleefden de ferrymaatschappijen de komst van de Kanaaltunnel. foto CPD door Michelle Roberts san antonio - De rook van de bermbom die was geëxplodeerd onder zijn Humvee trok weg en de Amerikaanse sergeant Tawan Williamson (30) keek naar bene den, naar zijn aan flarden ge scheurde been. Hij besefte onmid dellijk dat het niet meer te redden was. Toch betekende dit drama niet het einde van Williamson's militaire carrière. Nog geen jaar later rent de sergeant weer rond, met be hulp van een geavanceerd kunst been. Hij is zijn linkerbeen onder de knie kwijt en drie tenen van zijn rechtervoet. Komende herfst gaat Williamson waarschijnlijk als loopbaanplan ner aan de slag op een Amerikaan se legerbasis in het lapanse Okina wa. Sergeant die been verloor rent nu weer rond met geavanceerde prothese Nog niet zo lang geleden werd een militair die een ledemaat had ver loren per definitie vrij snel uit het leger ontslagen, maar het Penta gon is bijgedraaid. Sinds de invasie van Irak is het leger echter een stuk zuiniger geworden op zijn ver minkte soldaten. Ze worden be handeld in revalidatieprogram- ma's zoals dat in Fort Sam Hous ton. Bovendien belooft Defensie een nieuwe betrekking binnen de strijdkrachten, als de betrokkenen daarten minste voor voelen. „Ie mand die een ledemaat heeft verlo ren is nog steeds erg waardevol", zegt legerwoordvoerder Kevin Ara- ta. Nu er betere protheses voorhan den zijn en behandelingen meer ef fect sorteren zijnnverminkte solda ten tegenwoordig een stuk wend baarder dan voorheen het geval was. De Amerikaanse strijdkrachten be handelde tot nu toe bijna zeshon derd soldaten die uit Afghanistan of Irak terugkeerden met een arm, been, hand of voet minder. Van hen draaien er 31 weer volledig mee. De meesten van deze groep werden instructeur of kregen een bureaufunctie. Een paar soldaten keerden, op eigen verzoek, terug naar het front in Irak. Een van de teruggekeerde militai ren is David Rozelle. Deze 34-jari- ge Texaan verloor zijn rechtervoet door een landmijn in Irak. „Het klinkt belachelijk, maar je voelt je schuldig omdat je weer veilig thuis bent. Ons land voert een oorlog. Ik had het gevoel dat het mijn plicht was om door te gaan." Rozelle deed bij terugkeer in Irak hetzelfde als voor hij zijn voet ver loor. Hij leidt een cavalerie-een- heid en voert verkenningstochten uit. Andere verminkte soldaten heb ben in het land meegedaan aan huiszoekingen en allerlei andere oorlogsoperaties. Marinetherapeut Mark Heniser spreekt van een win-win-situatie. Het Amerikaanse leger behoudt er varen krachten en de soldaten kun nen hun gekozen carrière voortzet ten. Sergeant Nathan Reed (37), die een jaar geleden zijn rechterbeen verloor ten gevolge van een bom aanslag, gaat over 2,5 jaar met pen sioen. In juli vertrekt hij naar Fort Knox, waar hij als instructeur wordt aangesteld. Reed was overigens altijd al vast van plan geweest om de twintig jaar uit te dienen. „Ik heb er nooit aan getwijfeld dat ik weer aan de slag kon." door Olivier van Beemen DOVER - 'Sommige mensen heb ben last van tunnelvisie'. De slo gan van P&O Ferries aan boord van de Pride of Burgundy is be wust provocerend. Op de boot tus sen Dover en Calais ben je vrij, in de auto op de trein in de tunnel zit je vast, is de boodschap. Ri chard en Brenda zijn het daarmee eens. „We nemen ook wel eens de tunnel, maar dit is veel fijner", zegt Richard. De kalme zee contrasteert met de slag die op en onder het Kanaal woedt. Op dit drukst bevaren stuk je zee ter wereld, strijden drie fer rymaatschappijen, shuttletreinen en hogesnelheidstreinen van Euro star om zo'n 25 miljoen passagiers, vijf miljoen personenauto's en vier miljoen vrachtwagens. Eurotunnel vervoert auto's per shuttletrein en heft tol op het reis biljet van de Eurostar. Hoewel het bedrijf al jarenlang winstgevend is, torst het een miljardenschuld van investeringen. Daardoor zit Euro tunnel ieder jaar voor miljoenen in de rode cijfers. De aandeelhou ders hadden tot vandaag de tijd om akkoord te gaan met een sane ring, waardoor de schuld halveert tot ruim 4 miljard. Eind vorige maand werd bekend dat het me rendeel dat deed. Zo werd een fail lissement voorkomen. Onder de naam Groupe Eurotunnel (GET) 'Voor veel reizigers geeft de prijs van de Kanaalpassage uiteindelijk de doorslag' zet het bedrijf de exploitatie voort. Een van de grootste problemen van de tunnel is de concurrentie van de ferrymaatschappijen. Aan vankelijk voorspelden analisten dat de ferry's met de opening van de tunnel in 1994 spoedig zouden verdwijnen. Nog steeds vervoeren ze gezamenlijk echter meer passa giers, auto's en trucks dan de trein. Brian Rees van P&O Ferries in Dover somt de voordelen op: „On ze boten zijn iets langzamer dan de trein, maar we zijn goedkoper. Bovendien moet je toch onderweg stoppen, dus het tijdverlies is rela tief. Dat geldt zeker voor truckers, die verplicht zijn te pauzeren. Bij ons hebben ze een speciaal restau rant ter beschikking. Op de boot kom je weer tot rust", zegt hij. „Lekker tot rust komen in de storm op zee", zegt Mady Cha- brier van Eurotunnel. „Tenminste, als je mag varen. Soms blijft de boot aan wal en loop je grote ver traging op. Onze treinen rijden al tijd en zijn zeer stipt." Voor veel reizigers geeft de prijs uiteindelijk de doorslag. Een re tourtje voor een auto met twee passagiers kost bij Eurotunnel 181 euro. Bij Seafrance word je overge zet voor 139 euro en bij P&O voor 112. Mensen zonder auto hebben al een retour voor zes euro. zie ook www.parijsblog.nl dooi Marloes de Koning SOFIA - Turken, prima lui. We heb ben Turkse vrienden, zeggen de handelaren in groenten en fruit die op de veiling in Sofia zaken doen. Met de Turkse minderheid in Bulgarije hebben ze geen enkel probleem. Maar de toon verandert als toetre ding van Turkije tot de F.U ter spra ke komt. Dan vragen ze of de rest van Europa wel beseft hoe groot en hoe arm Turkije is. Open gren zen. nergens voor nodig. „Turkse bedrijven winnen nu al bijna iede re openbare aanbesteding in Bulga rije", zegt één van hen. Vooral als de minister zelf een Bulgaar van Turkse afkomst is, fluistert een col lega. De politieke partij Beweging voor Rechten en Vrijheden (MRF), waarop vooral Turken stemmen, wordt voortdurend beschuldigd van corruptie en stemmenkoperij. Op ministeries met een Turk aan het hoofd wordt tegenwoordig al leen nog maar Turks gesproken, zo wordt gemompeld. Op de man afgevraagd belijden ze de Bulgaar se tolerantie, maar hun stemge drag laat iets anders zien. De natio nalistische en anti-Turkse partij Ataka (Aanval) groeide de afgelo pen jaren uit tot een politieke fac tor van betekenis. De presidents kandidaat en partijleider van Ata ka haalde in november 24 procent. Hij schreef boeken waarin hij de Holocaust ontkent. In propaganda- filmpjes van Ataka gaat Europa op in vlammen onder begeleiding van oosterse muziek.Het filmpje mocht niet op tv worden uitgezon den, maar is wijd verbreid op inter net. Tot 2002 werden de interetnische spanningen binnen Bulgarije steeds minder, vertelt Krassimir Kanev, socioloog en directeur van het Bulgaarse Helsinki Comité, dat in de gaten houdt of mensenrech ten worden gerespecteerd. De stemming veranderde toen de Tur ken in de regering kwamen. „Dat blijken Bulgaren niet te kunnen verteren. Op lokaal niveau een 'Beseft de rest van de EU wel hoe groot en hoe arm Turkije is?' beetje meedoen is geaccepteerd, maar door Turken worden gere geerd niet." Bulgaren vrezen vol gens Kanev overheersing door een grote en economisch sterke buur. De Turkse minderheid van circa tien procent wordt bestempeld als 'vijfde colonne'. Turken worden bovendien gezien als oriëntaals en dus niet-Europees. „Iets waarvan je je moet distantiëren als je bij Eu ropa wilt horen." Dat sentiment stamt uit de tijd dat Bulgarije be hoorde tot het Ottomaanse rijk. Onder het communisme werd de afkeer van de grote kapitalistische buur warm gehouden. Aan het be gin van de zomer in 1989 kregen Bulgaarse Turken de kans naar Turkije te verhuizen. Het Westen keek verbluft toe hoe 350.000 Bul gaarse Turken hun biezen pakten en in drommen bij de grens ston den. Ze waren de gedwongen assi milatie en Bulgarisering meer dan zat. Volgens het bureau van de Bulgaar se moefti zijn de laatste vijftien jaar veertig pogingen gedaan mos keeën in de brand te steken of te bekladden. „Gelukkig is het in de meeste gevallen niet gelukt en bleef het bij wat nazisymbolen op de muren en kapotte ramen", zegt de secretaris. De vernielingspogin gen nemen de laatste jaren wel in frequentie toe, maar dat is volgens hem 'vooral politiek'. Sinds sep tember posten geregeld Ataka-aan- hangers voor de moskee in het cen trum van Sofia, omdat de luidspre kers waarmee het gebed wordt ver kondigd te hard zouden staan. Mariela Baeva moet wennen aan haar nieuwe rol. De zakenvrouw is kort geleden in het Europese Parle ment verkozen voor de MRF, de hoofdzakelijk Turkse partij. MRF levert vier van de 18 Bulgaarse eu roparlementariërs. Voor een vurig pleidooi in Brussel voor EU-toetre- ding van Turkije zijn de geesten niet rijp, zegt Baeva, 'hoewel het economisch goed voor Bulgarije zou zijn'. Eerst zullen de europarle mentariërs van de MRF de Bulga ren ervan moeten overtuigen dat ze echt de Bulgaarse en niet de Turkse zaak dienen. „Daarvoor moeten we echter nog bergen ver zetten."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 10