Computer Op jacht met Mscape Rammen en hakken Shrek en de gelogen framboos 28 I Zaterdag 2 juni 2007 PZC KOOP AAR door Wouter Klootwijk De Consumentenbond wil reclame verbieden die helpt. De Hartstichting ook. Ze hebben het samen in een brief aan de regering gevraagd. Reclame die niet helpt geeft niks. Maar reclame die wat doet, moet niet mogen. I let gaat de briefschrijvers om snoep. Van snoepreclame wor den onze kinderen dik, zeggen ze. Goed, verbannen we, zou de regering kunnen zeggen. En dan? Reclame voor auto's ver bieden, voor zonnebrandmiddelen, geldschieters, pizza's en voor wc-eenden? Onzin natuurlijk. Je kan het liegen bestrij den, maar je kan moeilijk reclame de schuld geven van alles wat mensen verkeerd doen. Ook SpongeBob moet in de ban, vindt de Consumentenbond. SpongeBob is een stripfiguur, populair bij tv kijkende kinde ren. Omdat hij populair is, mag je hem van de Consumenten bond niet op verpakking van snoep afbeelden. Want het plaat je van de stripheld verleidt tot kopen van snoep en als je het gekocht hebt, wat moet je er dan anders mee dan het opeten? Zo komt het, volgens Hartstich ting en Consumentenbond, dat onze kinderen dichtgroeien. Ouders en kinderen zelf kunnen het niet helpen, fabrikanten moeten ingrijpen. Als die geen striphelden meer op hun dozen, pakken en flessen zetten, verkopen ze niks en worden wij van zelf zo slank als een garnaal. Een kromme redenering. Ik ben striphelden gaan tellen in de supermarkt, het zijn er veel. Bob de Bouwer, de Disneyversie van Winnie de Pooh en nog anderen, maar bovenal SpongeBob. Die is van alle figuren het meest geliefd onder marketingmensen van de koek- en snoepindustrie. Nieuw is Shrek. Niet als figuur, er zijn al drie films van, maar op limonade. De Consumentenbond had de brief nog niet aan de regering geschreven of daar introduceerde Roosvicee nieu we dozen limonade met Shrek er op. Een populaire groene aap van digitale boetseerklei. Roosvicee had drie jaar geleden SpongeBob al omarmd en sinds die op de dozen limonade staat, schoot de verkoop omhoog. Daarom nu ook Shrek, zegt Roosvicee, want het blijkt te werken. Kinderen willen graag iets uit een doos drinken waar hun held op staat. Nou had de Consumentenbond het over afbeeldingen van kin derhelden op snoep. Niet op In aardbeienlimonade van Roosvicee zitten geen aardbeien ^VoucL*s> - frisdrank, maar frisdrank is niet altijd wat het lijkt. Een <3k. 'ifflSfc I heel andere brief had de Con- ^9 II sumentenbond moeten schrij- Jl ven aan de regering. Een brief ROfK over gelogen frambozen. Bur- i ~!r - df gers, argeloze consumenten, wttt V'iCEE zouden in een oogopslag moe fti ten kunnen weten, inzien en begrijpen wat ze precies ko- VVoucL~s> pen. Of daarom juist niet ko pen. Op een doos Roosvicee Aard bei staat niet alleen Sponge Bob afgebeeld, maar ook een paar enorme aardbeien. Ie denkt, aardbeien, hoera. En vvfc twee hoeraatjes, gezond is het ook nog. Er zit extra vita mine C in (want dat komen - - we ernstig tekort, maar niet heus). Op de doos Woud Fruit van Roosvicee staat Shrek te grijnzen onder een regen van blauwe bessen, aard beien en frambozen. Dus denk ik, die vruchten zitten er in. Maar die dozen liegen in het groot voorop en vertellen opzij in kleine lettertjes de waarheid. Waarbij je, om hem te doorgron den, een rekenmachientje nodig hebt. In de aardbeienlimona de van Roosvicee zitten geen aardbeien. Mevrouw Roosvicee heeft een aardbeienvlek uit haar zomerjurk gewassen en een scheutje van het sopje door de limonade geroerd. Voornamelijk water met suiker en aangelengde appelstroop is het. Appelsap maakt een vijfde deel (20 procent) uit van de he le plens en daar doorheen zit 2 procent aardbei. Reken uit hoe veel 2 procent van 20 procent is en kijk dan nog eens hoe on waarachtig groot de aardbeien op de doos te pronk staan. In de woudvruchtendoos, met limonade die onmiskenbaar naar snoep smaakt, zit zelfs nog minder dan wat de plaatjes voorop beloven. Maar in een glas ervan, zit wel meer dan 20 gram suiker. Dat Shrek er op staat is niet erg. Die reusachtige framboos, Consumentenbond, die is gelogen. Dring er liever bij de regering op aan dat die wordt vervangen door een sui kerklont. Dan weet ik wat ik koop. Wordt het de nieuwe rage na bloggen en YouTube? Eigen highlights in de stad aanbieden aan iedereen met een routeplanner? Computerfabrikant Hewlett Packard denkt van wel. door Herman Stil Een bont gezelschap trekt door de belangrijkste win kelstraat van de Chinese stad Shanghai. Zelfs voor Lu is de groep opvallend. Aan bui tenlanders is er zelden gebrek. Dat weten ook de talloze straatventers die om iedere niet-Chinees heen zwermen en ze proberen te verlei den met woorden als Rolex, dvd of massage. Maar aan deze potentiële klanten hebben de straatventers niets. De oordopjes die ze dragen, sluiten buitengeluid zo goed als af. De dopjes zijn verbonden met een Ipaq, een handcomputer van Hew lett Packard (HP) die over gps be schikt. Op de Ipaq draait software die HP zelf ontwikkelde. Als bij toverslag verschijnt op het scherm van het apparaat een foto van een boom en de tekst om die boom op te zoeken. Op de plek gearriveerd, popt alweer een volgende foto op. Die kant worden we geacht in te slaan. In de oordopjes kwebbelt een vrouwenstem over de omge ving. De Ipaq leidt ons met foto's, filmpjes en gps-informatie het Volkspark in, terwijl de vrouwen stem ons vertelt over de omliggen de wolkenkrabbers. De korte Walk in the park eindigt bij een pom peus beeld, dat de Chinese arbei der voorstelt. Daar spelen we een gps-spelletje met de Ipaq: Dubloenen. Dat levert koddige beelden op van groepjes die kriskras rondom het beeld zwerven, onderwijl strak naar het handcomputertje kijkend. Op het schermpje is een heel andere wer kelijkheid te zien van hetzelfde plein. Het grijze asfalt blijkt op dat scherm plots uit allerlei eilanden te bestaan, die wij, de piraten, moeten veroveren. De gps-plaats- bepaling vertelt nauwkeurig waar de gebruiker is, de Ipaq vertaalt dat naar de virtuele wereld op het scherm. Zwerf je van het nepei- land af, dan klinkt een luide plons in je oren. Voor het tochtje in het park zagen we al een hitsige spot voor Msca pe, zoals HP de dienst heeft ge noemd. De vadsige Roku rent door San Francisco. Op gezette plekken haalt hij zijn handcompu ter met Mscape-software te voor schijn. Daarop worden naargeesti ge steegjes plots middeleeuwse straten en wolkenkrabbers wor den kastelen. Goede locaties leve ren punten op. Roku wint en krijgt een kus van een virtuele prinses. „Zo ver is het nog lang niet", zegt Phil McKinney, bij HP onder meer verantwoordelijk voor toekomsti ge ontwikkelingen bij het compu terbedrijf. „Zo zou het kunnen worden. Locatiegebaseerde spelle tjes, waarin je compleet raakt on dergedompeld." Drie jaar werkt HP inmid dels aan Mscape. Voor het concern - de grootste lap topfabrikant ter wereld - is het wel een avontuur. De software is voor iedereen toegankelijk. Het draait straks niet alleen op HP-appara- ten, maar ook op die van de con currentie. „Software ontwikkelen zonder een directe toepassing in het ach terhoofd is voor HP ook nieuw", zegt losephine Reid van HP Labs. De Untold Legends-serie van Sony online enter tainment heeft zijn spo ren in gameland al ruim verdiend. Daarom verwacht je van Dark kingdom op de PS 3 veel. Op het eerste gezicht ziet het er goed uit. De omgevingen zijn mooi, de actie eveneens. Vooral wanneer je hoofdpersoon zijn magische krach ten als bliksemschichten en alles verwoestende adem gebruikt. Maar op het eerste gezicht goed, betekent niet automatisch dat de game ook echt een topper is. Daar voor is deze role playing game (RPG) te standaard. Flink rammen op de knoppen en je personage slaat hordes vijanden neer. Hack en slash, is de hoofdmoot van dit avontuur, waarin je het land van opstandige barbaren moet bevrij- „Zeker als iedereen die kan gebrui ken." De ontwikkeling staat nog lang niet stil. Mscape moet straks niet alleen met gps werken, maar ook met andere sensoren. „Bijvoor beeld bewegingssensoren, RFID- radiochips of een hartslagmonitor, zodat het spel reageert op je hart slag." In Amsterdam liepen twee jaar ge leden al scholieren rond in een soortgelijk gps-spel. Er zijn wat raakvlakken met Google Earth, waarop iedereen zijn favoriete plekje kan aanmelden, maar waar aan weer geen plaatsbepaling is ge koppeld. „Stel je moet op zaken reis naar een vreemde stad," zegt - Reid, „dan is het toch handig als je met behulp van GPS daar je weg naar je afspraak zoekt, inclusief aanwijzingen en beelden die je nooit van een routeplanner zult krijgen. „Mscape is voor de massamarkt, daar zijn we van overtuigd. Dit is mogelijk een heel nieuw medium waarmee mensen die elkaar hele maal niet kennen, onderling com municeren door hun favoriete plekken te laten zien. Als we dit goed voor elkaar krijgen en vol doende mensen doen mee, dan zal het een machtig medium zijn." Phil McKinney van HP. foto CPD den. Een pre is de online-optie, waarmee je met vier vrienden het donkere koninkrijk kunt ontdek ken. Dat is niet voldoende. Van RPG's als Dark kingdom versche nen eerder al veel games op conso les die toch beduidend minder mo gelijkheden hebben dan de PS 3. a Untold legends, Dark kingdom: PS Dark kingdom maakt de hooggespannen verwachtingen niet waar. foto CPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 28