Italië is aan het doodgaan Cutty Sark v18 Spectrum Zaterdag 2 juni 2007 PZC STANDPLAATS ENGELAND door Esther Gotink Mijn vader heeft zeebenen. En vij verbenen, rivierbenen, meerbe- nen. Ik weet niet hoe hij ze heeft gekregen. Van zijn broer Derk, denk ik, die marconist was op een sleepboot. Als papa even de kans krijgt, kruipt hij in een kajuit of op het dek om het roer te grij pen. Telkens als hij de oversteek naar Enge' land maakt (Het vliegtuig pakken? Kom nou!) zou hij het liefst bij Kapitein Stena Li ne op schoot kruipen. Vroeger had hij zelf een klein dobbertje met zo'n lullige naam nabij de camping waar mijn ouders elke zo mer kampeerden. Dan zag je papa met zee manspet en brede glimlach het wassende water van het Veluwemeer trotseren. Zijn gelukkigste herinneringen wor- v den gevormd door overtochten met A de vroegere Townsend-Thoresen naar A Felixtowe. Dan stond hij urenlang te turen naar de eindeloze horizon. Met die dichtgelijmde catamarans of hover- v crafts, of hoe heten die hypersnelle dingen tussen Nederland en Groot-Brittannië, kan dat niet meer. Het moet een soort van compensatie- drang geweest zijn toen mijn ouders hun zilveren bruiloft vierden op, ja wel, een boot. Tot in de late uurtjes werd gedanst op het bovendek van een schip dat over de Rijn voer. De Theems moet ze ook kunnen beha gen, dacht ik toen mijn ouders vorig jaar op bezoek waren in Londen. Dus nam ik ze mee naar Westminster, waar we op een toeristische rondvaartboot stapten. Over rondvaartboten geen kwaad woord, koningin Beatrix besteeg er tijdens Konin ginnedag 1988 eentje om de Amsterdam mers een verrassingsbezoek te brengen. If it's good enough for the Queen, it's good enough for my folks. Mijn vader nam meteen plaats achter de ka pitein (ik had het kunnen weten) en leek meer oog te hebben voor diens activi teiten dan voor de bijzon- dere gebouwen langs de l.ondense kade waar een gids ons in onnavolgbaar accent op duidde. Tot we bij de Greenwich-pier aankwamen en uitstapten. Daar stond ze dan, in volle glorie in een droogdok: de Cutty Sark. Een 137 jaar oud schip dat werd gebaiikt om En gelse handelswaren naar China te brengen. Het keerde terug met thee uit Shanghai. Zo werd het Britse theeleuten geboren. Ik moet je eerlijk bekennen, walbenen of niet, die boot maakte zelfs op mij een enorme in druk. Het deed me denken aan mijn bezoek als tiener aan de Bataviawerf in Lelystad. Dat schip is ook niet bepaald van het kaliber lul lig dobbertje dat mijn vader ooit bezat. Spaans benauwd had ik het toen ik het be- nedendek doorkroop, me inbeeldend hoe 650 ton me tot een muntje kon pletten als de vrijwilligers haar niet zo stevig hadden gebouwd. De Cutty Sark was dan iets kleiner, maar deed in schoonheid niet onder voor de VOC-replica. Want de Cutty Sark was au thentiek. Bestijgen konden we haar niet, ze was gesloten voor restauratie. In plaats daar van maakte mijn moeder een paar kiekjes van mijn vader en mij, met een fractie van de enorme driemaster op de achtergrond. Had ze de hele boot binnen de lens willen vangen, dan had ze het Greenwich Observa torium moeten bestijgen, en waren mijn va der en ik verworden tot een nietig stipje. Sinds vorige week rest van de Cutty Sark weinig meer dan een verkoold hoopje. Ze is opgegaan in rook. letterlijk, vermoedelijk door een stel vandalen. Prins Philip kwam een kijkje nemen en noemde het een 'bloo dy shame". Had mijn vader naast hem ge staan, dan had hij daar eerbiedig zijn zee manspet voor afgenomen. Brandende vuilnisbelten op straat, wilde stakingen bij de vrijwel failliete nationale luchtvaartmaatschappij, corruptie, nepotisme. Italië ontwaakt uit een droom. Het ontdekt dat de fluwelen revolutie van begin jaren negentig helemaal niets heeft opgeleverd. Een nieuwe sterke man loopt zich al warm. door Eelco van der Linden "TT" iets nieuws, we gaan 1^^ I naar de verdommenis. I Dit land zit muurvast, ^1 de politiek smoort al- _JL les." Ze zegt het met pu re haat, Paola Borrini, de zo vriendelijke bloemenondernemer in Umbrië, het tradi tioneel rode hart van Italië. Silvio Berlusconi vond ze een verademing, 'omdat hij denkt als een ondernemer', maar wie werkelijk iets betekend heeft voor Italië en nu weer zo aan de bak zou kunnen, is voor haar Benito Mussolini, de fascist die Italië de Tweede Wereldoorlog in leidde. „De enige staatsman die dit land heeft voortgebracht. Hij heeft duizend fouten ge maakt, maar had een plan, toonde daad kracht en had respect voor de Italianen." Italië is terug bij af, voor de zoveelste keer. De woorden van Paola Borrini zijn overal in het land te horen. Een weerzin jegens de politiek en het establishment heeft zich meester gemaakt van de Italianen, pure schaamte klinkt door. Niet alleen in Bar Spon of Bar Centrale. Magistraten, topon dernemers en nu ook de politici zelf, ieder een ziet het land razendsnel afglijden. Italië is dood. De cartoonist Bucchi ziet het zo: hij schreef het woord Frankrijk met daaronder een tekening van een lachende man en het bijschrift 'Sarkozy'; daarnaast het woord Italië met eronder een tekening van een graftombe met het bijschrift 'Sar cofaag'. De verkiezingen in Frankrijk zijn deels verantwoordelijk voor het plotselin ge Italiaanse onbehagen. 180.000 gekozen vertegenwoordigers Italië heeft altijd met bewondering geke ken naar wat er over de Alpen gebeurt en realiseert zich telkens weer dat het alles fout doet. Het buurland had soortgelijke problemen: veel staatsinitiatief en weinig particulier; vakbonden, corporaties en poli tieke partijen die verlammend werkten. Dat waren de jaren vijftig en zestig. Frankrijk heeft zich weten te hervormen en Sarkozy wordt nu in Italië door zowel rechts als links aanbeden. „In Frankrijk is in drie weken twee keer gestemd, de win naar heeft binnen 48 uur een regering ge presenteerd, voor de helft bestaande uit vrouwen." Piero Fassino, voorman van de grootste (linkse) regeringspartij, haalde dit de afge lopen week nog maar eens aan. Hij legde uit waarom de Italianen zich afkeren van de Italiaanse politiek, die volgens hem wordt gezien als 'langzaam, doof, ver weg'. Fassino had vooral de Noord-Italianen in gedachten, die tekenen voor het leeuwen deel van het nationaal product, maar ook weer massaal de separatistische Lega Nord aan het omarmen zijn, zoals bleek uit de resultaten van lokale verkiezingen. Het noorden is volgens hem het meest dynami sche deel, gewend aan het moeten concur reren op buitenlandse markten en derhal ve het meest gefrustreerd. De noordelingen zien volgens Fassino met het ene oog hoe Frankrijk met Sarkozy aan toont modern, dynamisch en patriottisch te kunnen zijn. Met het andere zien ze hoe in Napels het huisvuil op straat wordt aan gestoken, scholen moeten sluiten, bewo- In het boek De Kaste sommen de journalisten Sergio Rizzo en Gian Antonio Stella de kosten en privileges op van de Italiaanse politici. Een greep uit hun bevindingen: Italië heeft 180.000 gekozen vertegenwoordigers. Hun loon en onkosten bedragen 4 miljard eu ro, net zoveel als die van Frankrijk, Spanje, Duitsland en Groot-Brittannië samen. Kosten voor (ceremonieel) president, hofhouding en paleis het Quirinale: 217 miljoen euro per jaar, bijna vier keer zoveel als wat de Britten kwijt zijn aan hun koningin. Het parlement telt 945 leden, één op elke 60.371 Italianen, met een brutosalaris van 12.200 eu ro per maand. Inclusief toeslagen en onkostenvergoedingen 35.000 euro per maand. Na een zittingsperiode van vijfjaar heeft een parlementariër recht op een pensioen van 3.100 eu ro voor de rest van zijn leven. Iemand die vijftien jaar heeft gediend, krijgt 6.600 euro. Als deze persoon met 57 jaar stopt en 87 jaar oud wordt, zal hij in totaal 2,4 miljoen euro kosten, terwijl hij 164.000 euro heeft afgedragen aan premie Het jaarsalaris van een Italiaanse Europarlementariër is 149.215, ruim het dubbele van wat een Nederlander ontvangt. t- Een gedeputeerde van de regio Veneto, vergelijkbaar met een gedeputeerde van een Nederlandse provincie, krijgt per maand aan loon en vergoedingen 12.000 euro netto. Als zijn mandaat is afge lopen krijgt hij een maandsalaris (12.000 euro, bruto) voor elk jaar dat hij heeft gediend. Zijn be grafenis wordt ook betaald.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 136