eilig worden: kwestie van ïel geduld en wat geluk im v17 PZC Zaterdag 2 juni 2007 Interieur van de kapel met het beeld van de Limburgse priester. foto Peter Schols door Serge Sekhuis Heilig word je niet zomaar. Daar gaat een vaak decennia lang, door Rome tot in de tail omschreven en geregis seerd proces van getuigen verhoren, theologische en medische be wijsvoering en historisch onderzoek aan vooraf. In het geval van pater Karei kwam het bevrijdende Vaticaans sms-je pas na 73 jaar. Harrie Broers, sinds 1995 pastoor te Mun- stergeleen, heeft voor de gelegenheid alle data nog even op een kladje onder elkaar gezet. Drie briefjes vol. Bovenaan staat 13 november 1935: Paus Pius XI ondertekent het decreet van inleiding: de officiële start van een mogelijke zaligverklaring van mo lenaarszoon Andreas Houben. „Na de pauselijke goedkeuring is toen in drie bisdommen tegelijk gestart met het horen van getuigen en verzamelen en be studeren van brieven en ander schriftelijk bewijsmateriaal. In Roermond, Doornik en in Dublin, waar hij evangeliseerde en op 5 januari 1893 overleed, maar bij leven al door gelovigen werd geroemd vanwege zijn genezende gaven." Bij deze getuigenissen moeten we volgens Broers denken aan nog levende me de-broeders, familieleden van pater Karei of overleveringen van jeugdvrienden, maar ook gewone gelovigen die belijden dat hen op zijn voorspraak een wonder is geschied. Alle getuigen, in persoon of op papier, wor den gehoord door een speciale commissie of bisschoppelijke rechtbank. Daarin heb ben behalve enkele notarii, die zorgen voor zorgvuldigste documentatie van het vergaard bewijs, ook een medicus en kerk jurist (de promotor fidei) of advocaat van de duivel zitting, die moet nagaan of de voorgedragen zalige wel zo vroom was als hij zich voordeed. Het horen van getuigen en verzamelen van schriftelijk bewijs kan jaren vergen. In de bisdommen Roermond en Dublin wor den tot maart 1937 46 getuigen gehoord. Op de 30e van die maand wordt het ge heel gebundeld, met lak verzegeld en per koerier vanuit Roermond naar de Riten- congregatie in Rome gestuurd. In oktober van dat jaar stuurt ook Dublin zijn bewijs materiaal op. Uiteindelijk doel van de commissie is vast te stellen dat de gewenste zalige de drie goddelijke deugden (geloof, hoop en lief de) en vijf kardinale deugden (rechtvaar digheid, voorzichtigheid en wijsheid, ma tigheid, dapperheid of sterkte en kuisheid) op heldhaftige wijze in zijn leven heeft be leefd, of ten minste daarnaar heeft ge streefd. Op 30 april 1938 wordt in het Vaticaan, op last van paus Pius XII, begonnen met het maken van een Italiaanse samenvatting of Summarium van pater Kareis processtuk ken. Deze is ruim 2,5 jaar later klaar, waar na de Ritencongregatie zich over de geldig heid buigt. In december 1945 komt die met zijn goedkeuringsdecreet over de deugden van de Dienaar Gods, weer drie jaar later gevolgd door de Informatio (het pleidooi) ten gunste van de heldhaftigheid der deug den. Terwijl Kareis ster voorzichtig rijst tot Eerbiedwaardige, gebeurt in 1952 dichter bij huis een langverwacht wonder. De Val- kenburgse Octavia Spaetgens-Verheggen geneest op wonderlijke, want medisch on verklaarbare, wijze van darmkanker. De kerkelijke rechtbank slaat direct aan het do cumenteren en legt een lijvig medisch dos sier aan. Behalve een pauselijk akkoord over deugd zaam leven moest een zalige, naar de toen malige regelgeving van de kerk, ook ten minste twee wonderen op zijn naam heb ben staan. Beide wonderen moeten 11a de dood van de zalige op zijn voorspraak zijn geschied. Intussen schiet het in Rome met Hou- bens zaligverklaring niet erg op. „In de na-oorlogse en na-concilaire, meer nuchtere geloofsbeleving wordt min der haast gemaakt met de acceptatie van heiligen. Bovendien is het nog steeds wach ten op een tweede wonder", weet Broers. Tot er met de verkiezing van Paus Johan nes Paulus II in oktober 1978 een nieuwe wind opsteekt in Rome. De Poolse kerk vorst, die het kerkelijk leger van zaligen en heiligen graag uitgebreid ziet, stelt de ver eiste norm naar beneden bij. Voortaan is één wonderbaarlijke genezing voldoende om zalig te worden verklaard, en vervol gens nog één om ook heilig te worden. De Roermondse bisschop Gijssen reageert alert en op 16 oktober 1988 wordt Karei van Sint Andries ceremonieel zalig ver klaard. „Zodra iemand zalig is, hoop je in stinctief dat ie ook heilig mag worden", zegt pastoor Broers. Voor Karei dient die kans zich in 1999 aan als Munstergelener Dolf Dormans wonder baarlijk geneest van een gecompliceerde gesprongen blindedarm, die zijn hele darmstelsel heeft verwoest. Opnieuw wordt er een diocesane recht bank geïnstalleerd, waarin dit keer ook Broers zelf zitting neemt als een van de no tarii. Dr. Stefaan van Calster, hoogleraar pastoraaltheologie aan het grootseminarie van Rolduc, zal de commissie voorzitten en dr. |an Lelkens, emeritus hoogleraar anesthesiologie aan de Universiteit Maas tricht, mag zich als arts buigen over Dor mans' wonderlijke genezing. „Bij een heiligverklaring hoefje niet op nieuw iemands hele deugdzame leven te onderzoeken. Het verzamelen van medi sche verklaringen en horen van getuigen ten aanzien van het tweede wonder vol staat", vertelt Broers, bladerend door een stapel boeken waarachter hij haast schuil gaat. Het zijn de honderden bladzijdes tel lende verzamelde dokters- en getuigenver klaringen die de pastoor, samen met Van Calster, op 27 maart 2003 persoonlijk in Ro me aflevert. Aanzienlijk sneller dan bij de zaligverklaring volgt er positief bericht uit het Vaticaan. Op 24 november 2005 krijgt Broers een sms'je. De pastoor pakt zijn mo bieltje erbij. Drukt op wat knopjes, begint te stralen en leest voor: 'Dear Harry, onze artsen hebben de stukken bestudeerd en concluderen dat er inderdaad sprake is van een medisch onverklaarbaar feit: Blessed Charles shall be saint!'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 135