Virtuele vrijplaats Eigenwijs ontwerp Alles over Dutch Design Baardirissen v42 V met geen ntogelijk- Zaterdag 2 juni 2007 PZC TUINEN door Romke van de Kaa Zo'n 80 procent van alle Nederlandse bedrijven zit tegenwoordig op internet. Niet voor niets. Van de 12,8 miljoen Nederlanders in de leeftijd van 12 tot 75 surfen er 11 miljoen geregeld op het net, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS). Parallel daaraan neemt de verkoop via internet toe. Zo'n 6,6 miljoen mensen kochten in 2006 iets op een website, 3 miljoen meer dan in 2002. Het gevolg van deze groei is dat steeds meer jonge ondernemers zich op het net melden. Ook in de woonbranche, waardoor internet deels verandert in een vrijplaats voor bijzondere producten en informatie. Van het laatste nieuws over 'Dutch design' tot een milieuvriendelijke lampenkap: vier internetondernemers vertellen over hun site. door Anja Sparidaans Een webwinkel met produc ten die zijn gemaakt door kunstenaars en ontwer pers uit Nederland en Bel gië. Dat is sooohappy.com Elke week krijgt de site een update met nieuwe artikelen. Die zijn in klei ne oplage geproduceerd en nauwe lijks in gewone winkels te koop. „Ze komen direct van ontwerpers en zijn vaak deels handgemaakt", vertelt initiatiefnemer en ontwer per Katinka van Bruggen. Zij be gon de site 2,5 jaar geleden als 'po dium voor creatievelingen'. „De meeste ontwerpers en kunste naars zijn relatief onbekend. Ze hebben vaak wel een eigen site, maar blijken toch onvindbaar. Met deze site willen we de krachten bundelen. We willen deelnemers promoten en ze helpen verder te komen." Volgens haar werkt de formule. Dagelijks zijn er zo'n vierhonderd bezoekers. Bovendien worden de producten ook daadwerkelijk ge kocht via de site. „Het belangrijk ste is dat sooohappy.com inder daad als intermediair werkt tussen ontwerpers en pers, producenten, Krukje This Side Up (39 euro). Frietbuil-kussen (27,30 euro). winkels en consumenten. Ze vin den elkaar via de site." De ruim zestig deelnemers varië ren van schrijvers tot modeontwer pers en van grafisch vormgevers tot interieurontwerpers. Opval lend zijn de kartonnen producten van David Graas en de vaasjes en mokken van keramiek van Daniel le Smits. De kussens, van Frank Willems en van Dutch Dolls, ho ren bij de best lopende producten. Van Bruggen is verantwoordelijk voor de selectie. „Ik zoek coole creatievelingen die het helemaal gaan maken. Ze moeten wel ambi ties hebben en niet eenmalig iets produceren. Bovendien moeten hun artikelen duidelijk afwijken van wat er in winkels te koop is." Sooohappy.com wordt momenteel ingrijpend gerestyled. „We willen groter worden en nog meer deelne mers en bezoekers aantrekken." Om die reden wordt de site uitge breid. Er komt meer informatie op plus columns, artikelen en web- logs. „De site wordt ook interactie ver. Bezoekers kunnen reageren en in contact komen met de ontwer pers. Bovendien kan de informatie in meerdere talen worden gelezen. Ook nieuw is een online webwin kelcursus. Omdat we merken dat kopen via internet nog altijd een drempel is." H www.sooohappy.com door Anja Sparidaans Dutch Design heeft de wind mee. Nederlandse interieurontwerpers als Marcel Wanders en Hel- la longerius zijn in het buitenland beroemd, maar in Nederland kan die bekendheid beter. Bovendien zijn er ook veel onbe kende jonge ontwerpers en ma kers van sieraden, mode en grafi sche producten van wie nauwe lijks iemand heeft gehoord. Om het Nederlands ontwerp meer in de schijnwerpers te zet ten, is in 2005 www.design.nl onli ne gegaan. Dit is een initiatief van Premsela, een stichting die geld krijgt van de overheid om de ont wikkeling van het Nederlandse ontwerp te bevorderen. Volgens contentmanager en gra fisch ontwerper Karina Smrkovs- ky is de site vooral een doorgeef luik. „We verzamelen alle informa tie en links die met Nederlands de sign te maken hebben. Dat vari eert van ontwerpers tot musea." De site wil uiteindelijk alle infor matie over Nederlands design bun delen, maar volgens Smrkovsky gaat dat geleidelijk. „Er komen steeds nieuwe rubrieken bij. Zo hebben we pas geleden designho tels toegevoegd, omdat er steeds meer hotels door Nederlandse ont werpers ingericht worden." De site wordt op dit moment voor namelijk vanuit Premsela beheerd en up to date gehouden. „Premsela zit bovenop de actuele ontwikke lingen en nieuwe ontwerpers. Die onderwerpen krijgen dan weer aandacht op design.nl" De site heeft zo'n 1.500 bezoekers per dag. Volgens Smrkovsky weten vooral ontwerpers en consumen ten de site goed te vinden. Ook producenten zijn een belangrijke doelgroep. „De agenda, een over zicht van exposities en evenemen ten, wordt het best bekeken, maar ook andere actuele rubrieken trek ken veel bezoekers." In de toekomst wil design.nl zich meer gaan richten op buitenland se bezoekers. „Ook willen we zelf meer stelling gaan nemen. Dat kan bijvoorbeeld door aan te geven wie wij bijzondere ontwerpers vin den of door een top tien te maken van nieuwe producten. Design.nl moet in de toekomst een label of merknaam worden. Wellicht gaan we in de toekomst via de site ook producten verkopen." Ki www.design.nl T e zou er een proefschrift over kunnen schrijven, over iris- I sen. Er zijn zoveel verschillende groepen, secties en sub- I groepen, dat je het pad in irisland snel kwijtraakt. Zelfs bo- tanici hebben de grootste moeite om alle verschillende iris sen in een overzichtelijk systeem onder te brengen. Maar goed, daar hebben wij tuiniers geen boodschap aan. Wie ooit irissen in het wild heeft zien bloeien - de inheemse gele lis langs een poldersloot, of wilde irissen in de steppe van Afghanistan, of in smeltende sneeuw van de Sierra Nevada - zal waarschijnlijk van mening zijn dat een iris in een tuin al tijd een getemde indruk maakt. Irissen in het wild zijn het mooist. Het valt ook niet mee om de iris in de tuin een goede plaats te geven, zeker niet in combinatie met andere planten. Veel iris sen bloeien in mei en juni. Dan is hun bloei spectaculair, maar na een week of drie is hun glorietijd alweer voorbij. Wat dan? I let is geen optie om de planten na de bloei te ver planten naar een plaats waar ze niet opvallen, maar het is ook onmogelijk om uitgebloeide irissen over het hoofd te zien. De rest van het seizoen zien ze er niet bepaald aantrekkelijk uit. Nu zijn er trucs genoeg om uitgebloeide planten te maskeren. De krater die een uitgebloeide papaver achterlaat, kan mooi worden opgevuld met gipskruid of met Oostindische kers. Maar de irissen die wortelstokken hebben - en dat zijn de meest flamboyante - hebben veel zon op die wortelstokken no dig om het volgende jaar weer 1 goed te kunnen bloeien. Het Irissen in het wild maskeren van de uitgebloeide zijn het mooist planten zou daarom contrapro ductief zijn. Dit probleem speelt vooral bij de baardirissen. Dat zijn die irissen met grijs, zwaardvormig blad en grote bloemen, die in kleur kunnen variëren van het diepste nachtblauw tot het teerste kuikengeel en troebelste co labruin. Baardirissen, die zo heten omdat ze een soort sikje op hun onderlip hebben, zijn tegelijk de makkelijkste en de lastig ste irissen in de tuin. Makkelijk zijn ze omdat ze het altijd doen, zolang ze maar op een droge en zonnige plaats staan. Lange regenloze perioden komen ze met vlag en wimpel door. Hoe droger, hoe beter wat hun betreft. En lastig zijn ze omdat hun blad na de bloei altijd dode pieken krijgt, die dus niet ge maskeerd mogen worden. Als baardirissen het goed doen, zullen hun wortelstokken na een jaar of drie met elkaar beginnen te concurreren. )e merkt dat doordat de dikke wortels over, in plaats van naast elkaar be ginnen te groeien. Dit is het tijdstip waarop u moet ingrijpen. Rooi de pollen irissen op, scheur ze en plant de meest beloven de stukken opnieuw in grond waaraan een flinke dosis organi sche mest is toegevoegd. Langzaam werkende meststoffen als beendermeel zijn ideaal. Doe dit vroeg in het jaar, in maart, of - als u een mooiweertuinier bent - onmiddellijk na de bloei. Natuurlijk is het niet nodig om irissen iedere drie jaar te her planten. In het wild worden ze nooit herplant. Als u het niet erg vindt dat de planten op den duur steeds minder rijk gaan bloeien, dan kunt u ze best tientallen jaren met rust laten. Oprooien heeft wel één groot voordeel: het geeft u de gelegen- heid om onkruid en brandnetels gkk tussen de wortel- T Jïfc a stokken vandaan \JT| te peuteren. Want 1 onkruid dat zich A. H ■j^ de wortelstokken - flF heeft gevestigd, is x. yf g.- heid meer uit te Ik A;Sk trekken. jf Er is trouwens ^■VT fPH van het blad een heel seizoen lang H V jMk Hl' pallida, met geu- kV B rende, lavendel- blauwe bloemen. De frisse geur soms van vergele- Van de Iris pallida blijft het blad het hele ken. Ik ruik eerder seizoen mooi. foto Romke van de Kaa viooltjes.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 118