Economie de onzekerheid Klesch Company zoekt naar degelijkheid i Minder mensen in bijstand Anoniem solliciteren kan helpen Transavia heeft geen trek in verhuizing naar Lelystad Pechiney past in filosofie van Engelse investeerder. 25 miljoenste starter Kabinet overweegt vakantiecharters te verplaatsen. Aantal uitkeringen is gedaald tot onder de driehonderdduizend. Vier op de tien bazen geloven in eerlijke kans voor allochtonen. PZC Vrijdag 1 juni 2007 i 3 7 Historie Pechiney 1 oktober 1971: Prins Bern- hard opent Pechiney. 13 augustus 1999: Alcan, Pechi ney en Algroup fuseren. Direc teur J. de Back ziet één risico: de stroomprijs. 10 december 2001de groep Pechiney en Hunter Douglas in vesteren 113 miljoen euro in een grote renovatie. 2002: de modernisering en de gevolgen van een najaarsstorm op 27 oktober trekken een zware wissel op de resultaten. De jaren erna draait Pechiney met verlies. 1 januari 2004: Alcan neemt Pe chiney over. 15 september 2006: Pechiney luidt de noodklok. De hoge energieprijzen bedreigen de toekomst in Zeeland. 13 oktober 2005: oud-Hoog- ovens-topman J.F. van Duyne leidt een consortium van ne gen energieslurpers. Hij zoekt naar een manier om de energie prijzen te verlagen. 17 oktober 2006: Het Rijk biedt de energieslurpers een helpende hand. 23 oktober 2006: Alcan vindt het onvoldoende en zet Pechi ney in de verkoop. 31 mei 2007: Klesch and Com pany neemt Pechiney over. door Jeffrey Kutterink GOES - De portfolio van Klesch Company lijkt een allegaartje. DAF, Fokker, de Eurotunnel en Olivetti hebben niets met elkaar te maken. De investeringsgroep bezit in Europa slechts één staalbedrijf Wat wil topman A. Gary Klesch met Pechiney Nederland? Voordat hij in 1983 zijn eigen inves teringsmaatschappij oprichtte, had A. Gary Klesch al een lange staat van dienst. De topman, in bezit van zowel de Engelse als de Ameri kaanse nationaliteit, begon zijn car rière in 1969 bij de Amerikaanse bank McDonald 8t Company. Hij werkte voor het Amerikaanse mi nisterie van Financiën en bekleed de daarna topposities bij bedrijven in Parijs en Londen. Klesch 8c Company bestaat sinds 1990. De investeringsmaatschappij koopt bedrijven waarin eigenaren zelf niet meer willen investeren, maar die wel degelijk toekomst hebben. De investeerder is niet aan een beurs genoteerd en er wer ken 21 mensen. Tot nu toe heeft Klesch 8c Compa ny 3.5 miljard dollar geïnvesteerd in meer dan 60 bedrijven in Euro pa, Verenigde Staten en Azië. Een van de grootste transacties was de koop van Transamerica Maritime Containers van Aegon in 2004. Een investering van 1,2 miljard dol lar. Wat A. Gary Klesch zoekt zijn bedrijven die 'zijn ondergewaar deerd' en waarin 'onvoldoende is geïnvesteerd'. Ze moeten tegelijker tijd stevig genoeg zijn om te kun nen doorgroeien. Pechiney Nederland past in die fi losofie. De vraag naar hoogwaar dig aluminium stijgt. Niet alleen in de auto-industrie, maar juist ook in opkomende economieën, zoals China en Azië. Concerns als Alcoa en Alcan vechten om de buikproductie. Pechiney daarente gen bedient een specifiek deel van de aluminiummarkt. Dat maakt het voor Klesch interessant om in de fabriek te investeren. TERNEUZEN - Werknemers van arbeidsintegratiebedrijf Dethon hebben een mijlpaal in hun werk bij Philips Lighting bereikt. Ze hebben bij de lam penfabrikant in Temeuzen de 25 miljoenste starter ingepakt. Een groep van ruim twintig medewerkers van Dethon is sinds mei vorig jaar gedetacheerd bij Philips Lighting in Terneuzen, aldus manager Gijs van den Berg van Dethon. foto Camile Schelstraete door Richard Mooyman SCHIPHOL - Vakantievlieger Transavia voelt er niets voor om vluchten te verplaatsen van Schip hol naar Lelystad. Volgens presi dent-directeur O. van den Brink le ven een verhuizing naar de Flevo- polder geen enkel voordeel op. Bo vendien is de startbaan straks na de verlenging nog steeds te kort en kan er 's nachts niet worden gevlo gen, aldus Van den Brink. Het vliegveld Lelystad moet over enkele jaren een deel van de vlieg bewegingen van Schiphol verwer ken. Het kabinet overweegt vakan tiecharters en prijsvechters 'uit te plaatsen' om ruimte te creëren op de nationale luchthaven. Maar Transavia, de grootste vakantiever voerder op Schiphol, ziet alleen maar nadelen. En de verhuizing zal geen extra passagiers opleve-" ren, aldus Van den Brink gisteren bij de presentatie van de jaarcij fers. Transavia moet steeds scherper op de centen letten omdat de concur rentie toeneemt en de resultaten onder druk staan. Het bedrijf be haalde vorig jaar een fors hogere operationele winst van 28 miljoen euro, maar volgens de Transavia- baas was die vooral te danken aan boekhoudkundige veranderingen. Het bedrijf verdient volgens hem slechts 3 euro per passagier. „Dat is een heel kleine marge." Mede van wege de groeiende concurrentie van andere prijsvechters wil Van den Brink de positie op Schiphol niet opgeven. Een groot bezwaar is ook de nachtsluiting van Lelystad. Om rendabel te kunnen vliegen zijn volgens hem 'nachtslots' no dig zodat vliegtuigen dagelijks twee keer heen en weer kunnen vliegen naar het Middellandse Zee gebied. door Fons Kockelmans DEN HAAG - Het aantal bijstandsuit keringen aan mensen onder de 65 jaar is in het eerste kwartaal van dit jaar gedaald tot 297.000. Voor het eerst sinds 1981 ligt het aantal bijstandsgerechtigden daarmee on der de driehonderdduizend. Ook het aantal mensen dat langer dan een jaar in de bijstand zit, is fors gedaald. Dat blijkt uit gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), die gisteren zijn gepubli ceerd. Vergeleken met het eerste kwar taal van vorig jaar daalde het aan tal bijstandsuitkeringen in de eer ste drie maanden van dit jaar met 9 procent, ofwel dertigduizend uit keringen. Het aantal uitkeringen bij echtpa ren daalde naar verhouding sneller dan bij alleenstaanden, respectieve lijk 11,1 tegen 8,7 procent. Het aantal mensen dat langer dan een jaar in de bijstand zitten, lag aan het eind van het eerste kwar taal van dit jaar ruim zestiendui zend lager dan in het eerste kwar taal van vorig jaar. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek komt dat door de gunstige arbeids markt. DEN HAAG - Vier op de tien werkge vers geloven dat anoniem sollicite ren helpt om allochtone werkzoe kenden een eerlijke kans te bie den. Ook denkt slechts 29 procent van de werkgevers het hulpmiddel ook zelf nodig te hebben binnen de eigen organisatie. Daarnaast vindt ruim een derde van de werknemers dat hun baas een proef met anoniem sollicite ren mogelijk moet maken. Dat blijkt uit een gisteren gepubli ceerd onderzoek van TNS Nipo dat in opdracht van de Taskforce Jeugdwerkloosheid en uitzendbu reau Manpower is verricht. De twee organisaties hebben vol gende week een gezamenlijke bij eenkomst over anoniem sollicite ren. Voorzitter Hans de Boer van de Taskforce hield begin dit jaar al een pleidooi voor anoniem sollici teren tijdens een bijeenkomst met onder meer werkgeversorganisa ties en de vakbeweging in de So ciaal-Economische Raad. De werkgroep die door het vorige kabinet is ingesteld om de hoge jeugdwerkloosheid te bestrijden, merkt al jaren dat het voor allocht one jongeren lastiger is om een sta geplek of een baan te vinden. handen. archieffoto Willem Mieras

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 55