Economie
de onzekerheid
Klesch Company zoekt naar degelijkheid
i
Minder
mensen in
bijstand
Anoniem
solliciteren
kan helpen
Transavia heeft geen trek in
verhuizing naar Lelystad
Pechiney past in
filosofie van Engelse
investeerder.
25 miljoenste starter
Kabinet overweegt
vakantiecharters
te verplaatsen.
Aantal uitkeringen is
gedaald tot onder de
driehonderdduizend.
Vier op de tien bazen
geloven in eerlijke kans
voor allochtonen.
PZC Vrijdag 1 juni 2007 i 3 7
Historie Pechiney
1 oktober 1971: Prins Bern-
hard opent Pechiney.
13 augustus 1999: Alcan, Pechi
ney en Algroup fuseren. Direc
teur J. de Back ziet één risico:
de stroomprijs.
10 december 2001de groep
Pechiney en Hunter Douglas in
vesteren 113 miljoen euro in
een grote renovatie.
2002: de modernisering en de
gevolgen van een najaarsstorm
op 27 oktober trekken een
zware wissel op de resultaten.
De jaren erna draait Pechiney
met verlies.
1 januari 2004: Alcan neemt Pe
chiney over.
15 september 2006: Pechiney
luidt de noodklok. De hoge
energieprijzen bedreigen de
toekomst in Zeeland.
13 oktober 2005: oud-Hoog-
ovens-topman J.F. van Duyne
leidt een consortium van ne
gen energieslurpers. Hij zoekt
naar een manier om de energie
prijzen te verlagen.
17 oktober 2006: Het Rijk
biedt de energieslurpers een
helpende hand.
23 oktober 2006: Alcan vindt
het onvoldoende en zet Pechi
ney in de verkoop.
31 mei 2007: Klesch and Com
pany neemt Pechiney over.
door Jeffrey Kutterink
GOES - De portfolio van Klesch
Company lijkt een allegaartje.
DAF, Fokker, de Eurotunnel en
Olivetti hebben niets met elkaar te
maken. De investeringsgroep bezit
in Europa slechts één staalbedrijf
Wat wil topman A. Gary Klesch
met Pechiney Nederland?
Voordat hij in 1983 zijn eigen inves
teringsmaatschappij oprichtte, had
A. Gary Klesch al een lange staat
van dienst. De topman, in bezit
van zowel de Engelse als de Ameri
kaanse nationaliteit, begon zijn car
rière in 1969 bij de Amerikaanse
bank McDonald 8t Company. Hij
werkte voor het Amerikaanse mi
nisterie van Financiën en bekleed
de daarna topposities bij bedrijven
in Parijs en Londen.
Klesch 8c Company bestaat sinds
1990. De investeringsmaatschappij
koopt bedrijven waarin eigenaren
zelf niet meer willen investeren,
maar die wel degelijk toekomst
hebben. De investeerder is niet
aan een beurs genoteerd en er wer
ken 21 mensen.
Tot nu toe heeft Klesch 8c Compa
ny 3.5 miljard dollar geïnvesteerd
in meer dan 60 bedrijven in Euro
pa, Verenigde Staten en Azië. Een
van de grootste transacties was de
koop van Transamerica Maritime
Containers van Aegon in 2004.
Een investering van 1,2 miljard dol
lar. Wat A. Gary Klesch zoekt zijn
bedrijven die 'zijn ondergewaar
deerd' en waarin 'onvoldoende is
geïnvesteerd'. Ze moeten tegelijker
tijd stevig genoeg zijn om te kun
nen doorgroeien.
Pechiney Nederland past in die fi
losofie. De vraag naar hoogwaar
dig aluminium stijgt. Niet alleen
in de auto-industrie, maar juist
ook in opkomende economieën,
zoals China en Azië. Concerns als
Alcoa en Alcan vechten om de
buikproductie. Pechiney daarente
gen bedient een specifiek deel van
de aluminiummarkt. Dat maakt
het voor Klesch interessant om in
de fabriek te investeren.
TERNEUZEN - Werknemers van arbeidsintegratiebedrijf Dethon hebben
een mijlpaal in hun werk bij Philips Lighting bereikt. Ze hebben bij de lam
penfabrikant in Temeuzen de 25 miljoenste starter ingepakt. Een groep van
ruim twintig medewerkers van Dethon is sinds mei vorig jaar gedetacheerd
bij Philips Lighting in Terneuzen, aldus manager Gijs van den Berg van
Dethon. foto Camile Schelstraete
door Richard Mooyman
SCHIPHOL - Vakantievlieger
Transavia voelt er niets voor om
vluchten te verplaatsen van Schip
hol naar Lelystad. Volgens presi
dent-directeur O. van den Brink le
ven een verhuizing naar de Flevo-
polder geen enkel voordeel op. Bo
vendien is de startbaan straks na
de verlenging nog steeds te kort en
kan er 's nachts niet worden gevlo
gen, aldus Van den Brink.
Het vliegveld Lelystad moet over
enkele jaren een deel van de vlieg
bewegingen van Schiphol verwer
ken. Het kabinet overweegt vakan
tiecharters en prijsvechters 'uit te
plaatsen' om ruimte te creëren op
de nationale luchthaven. Maar
Transavia, de grootste vakantiever
voerder op Schiphol, ziet alleen
maar nadelen. En de verhuizing
zal geen extra passagiers opleve-"
ren, aldus Van den Brink gisteren
bij de presentatie van de jaarcij
fers.
Transavia moet steeds scherper op
de centen letten omdat de concur
rentie toeneemt en de resultaten
onder druk staan. Het bedrijf be
haalde vorig jaar een fors hogere
operationele winst van 28 miljoen
euro, maar volgens de Transavia-
baas was die vooral te danken aan
boekhoudkundige veranderingen.
Het bedrijf verdient volgens hem
slechts 3 euro per passagier. „Dat is
een heel kleine marge." Mede van
wege de groeiende concurrentie
van andere prijsvechters wil Van
den Brink de positie op Schiphol
niet opgeven. Een groot bezwaar is
ook de nachtsluiting van Lelystad.
Om rendabel te kunnen vliegen
zijn volgens hem 'nachtslots' no
dig zodat vliegtuigen dagelijks
twee keer heen en weer kunnen
vliegen naar het Middellandse Zee
gebied.
door Fons Kockelmans
DEN HAAG - Het aantal bijstandsuit
keringen aan mensen onder de 65
jaar is in het eerste kwartaal van
dit jaar gedaald tot 297.000. Voor
het eerst sinds 1981 ligt het aantal
bijstandsgerechtigden daarmee on
der de driehonderdduizend.
Ook het aantal mensen dat langer
dan een jaar in de bijstand zit, is
fors gedaald.
Dat blijkt uit gegevens van het
Centraal Bureau voor de Statistiek
(CBS), die gisteren zijn gepubli
ceerd.
Vergeleken met het eerste kwar
taal van vorig jaar daalde het aan
tal bijstandsuitkeringen in de eer
ste drie maanden van dit jaar met
9 procent, ofwel dertigduizend uit
keringen.
Het aantal uitkeringen bij echtpa
ren daalde naar verhouding sneller
dan bij alleenstaanden, respectieve
lijk 11,1 tegen 8,7 procent.
Het aantal mensen dat langer dan
een jaar in de bijstand zitten, lag
aan het eind van het eerste kwar
taal van dit jaar ruim zestiendui
zend lager dan in het eerste kwar
taal van vorig jaar. Volgens het
Centraal Bureau voor de Statistiek
komt dat door de gunstige arbeids
markt.
DEN HAAG - Vier op de tien werkge
vers geloven dat anoniem sollicite
ren helpt om allochtone werkzoe
kenden een eerlijke kans te bie
den. Ook denkt slechts 29 procent
van de werkgevers het hulpmiddel
ook zelf nodig te hebben binnen
de eigen organisatie.
Daarnaast vindt ruim een derde
van de werknemers dat hun baas
een proef met anoniem sollicite
ren mogelijk moet maken.
Dat blijkt uit een gisteren gepubli
ceerd onderzoek van TNS Nipo
dat in opdracht van de Taskforce
Jeugdwerkloosheid en uitzendbu
reau Manpower is verricht.
De twee organisaties hebben vol
gende week een gezamenlijke bij
eenkomst over anoniem sollicite
ren.
Voorzitter Hans de Boer van de
Taskforce hield begin dit jaar al
een pleidooi voor anoniem sollici
teren tijdens een bijeenkomst met
onder meer werkgeversorganisa
ties en de vakbeweging in de So
ciaal-Economische Raad.
De werkgroep die door het vorige
kabinet is ingesteld om de hoge
jeugdwerkloosheid te bestrijden,
merkt al jaren dat het voor allocht
one jongeren lastiger is om een sta
geplek of een baan te vinden.
handen.
archieffoto Willem Mieras