Economie Personeel Pechiney Fosforfabriek Thermphos slaat vleugels nog verder uit Positie versterkt door overname van fabrieken in Engeland en Finland. 36 I Vrijdag 1 juni 2007 PZC VRAGEN AAN CEES LEGEMAATE De detailhandel is in 2006, na drie magere ja ren, krachtig hersteld. Onder invloed van de economie lijkt de omzetstijging (5,4 pro cent) ook dit jaar door te zetten. Naam: Cees Legemaate Woonplaats: Zierikzee Leeftijd: 64 jaar Functie: voorzitter van ondernemersvereniging Neptunus en 40 jaar praktiserend groenteman. door Marcel Modde Zelf ook die ervaring? „Reken maar! Ik heb een geweldig jaar achter de rug. Plus 10 procent. Over de volle breedte kun je heel goed merken dat de mensen weer ver trouwen hebben in de economie. Ik zie dat zelf bijvoorbeeld terug in de vorm van kant-en-klaar producten. Dan praat je over een groeimarkt van 15 tot 17 procent. Enorm! Andijvie gaat bijna niet meer weg per krop, dat moet allemaal gewassen en voorgesneden. De consument koopt makkelijker, heeft daar het geld voor over." Kan je aan het eetpatroon van de consument merken hoe het gaat? „Beslist. De klanten mopperen minder. 'Die bloemkool kost dan wel 2,98 euro, maar ik doe het gewoon'. Wanneer het wat slechter gaat, kij ken ze verder naar de tien andere, goedkopere groenten verderop in het schap." Wanneer kwam de omslag? „In 2003 raakte de detailhandel in een flinke dip. In 2004 was dat niet beter, maar in 2005 zag je voorzichtig de eerste tekenen van herstel. Dat heeft zich vorig jaar stevig doorgezet en zoals het er nu naar uitziet wordt 2007 ook een goed jaar. Die pieken en dalen zijn over het alge meen golfbewegingen van om de vier, vijfjaar. Als ondernemer met een beetje ervaring blijf je daar rustig onder. Kwestie van tijdig anticiperen. Dan doe ik worteltjes voor een kwartje per pond. Wil de consument goedkoop, dan leg je daar gewoon wat meer accent op. Zijn de tijden er naar dat ze wat geld over houden, dan zoek je het juist weer meer in de luxere producten." Gaat het ook goed met de kleine winkelier? „In de groentesector zijn de afgelopen jaren alleen maar vestigingen ver dwenen. We hebben een slagveld gehad. Er zijn een heleboel gevallen. Echt verschrikkelijk. Maar in 2006 is die ontwikkeling gestopt. Er zijn zelfs nieuwe winkels bijgekomen. Een zelfde tendens zie jij bij de slager en bakker. De overgebleven vakmensen kunnen bogen op een vaste klantenkring. Daar gaat het goed mee. De sanering heeft de zwakke broeders er uit gehaaid. Wil je overleven, dan zul je de grote supermark ten voor moeten blijven met een breed assortiment en betere kwaliteit. Wie het nog steeds moeilijk hebben, zijn de kleine supers met een vloer oppervlakte tot duizend vierkante meter. Zij hebben zwaar te lijden on der prijzenoorlog die door Albert Heijn is ontketkend." Welke branche moer beducht zijn voor de eerstvolgende terugslag? „Ik zou wat dat aangaat niet direct in branches willen spreken, maar meer in omvang. Te klein is niet goed, los van de hobbywinkel van moe der die een beroep kan doen op de buurvrouw als het écht nodig is. De landelijke tendens laat veel wisselingen zien in boetiekjes en doorsnee kledingzaakjes. Voor die groep zijn de A-locaties in binnensteden vrese lijk belangrijk, maar duur. De B-locaties aan de randen zie je overal lang zaam afsterven. Daar kun je beter mooie huizen neerzetten. Dan heeft iedereen er nog iets aan." De grote klap die iedereen vreesde is uitgebleven. De ruim 700 werknemers, vakbonden en directie halen opgelucht adem. Toch zijn nog lang niet alle problemen van tafel. door Jeffrey Kutterink Als Alcan geen toe komst meer zou zien in Pechiney, had ze het bedrijf zonder pardon gesloten. Toch deed ze dat niet. Ze zette het in oktober te koop. In de verwach ting dat Pechiney zijn plek wel zou vinden. Klesch 8t Company ziet er wel toe komst in. Pechiney doet het dan ook niet slecht. Het levert een zeer hoogwaardige.kwaliteit alumini um, heeft een goede marktpositie, gemotiveerd personeel en verdient geld. Maar niet genoeg. Althans, niet voor Alcan. De moeder keek niet alleen naar het rendement en de winst- en verliesrekening. Al can vergeleek de resultaten ook met die van andere fabrieken in Europa. Dat gold zeker ook voor de energieprijzen. „Bij Alcan moes ten we in een stramien passen", zegt directeur Tom Sanders van Pe chiney. Opgelucht is hij zeker met de nieuwe eigenaar. „Het is een niet beursgenoteerd bedrijf dat geen angst heeft om gecalculeerde risico's te nemen. De vergelijking met de resultaten van andere fa brieken in Europa verdwijnt. De enige vraag die wordt gesteld, is of wat we doen ook geld oplevert." Die benadering is hét wezenlijke verschil met het beleid van Alcan, stelt Sanders. Al erkent hij direct dat ook onder de nieuwe eigenaar Pechiney geen stichting is. „Geld moet er zeker worden verdiend." Hoeveel is nog niet duidelijk. Er zijn nog openstaande vragen, er kent Sanders. „Maar deze investeer der heeft er belang bij dat de over name slaagt." Wat Klesch 8c Company volgens Sanders ziet is een bedrijf waarvan nog lang niet alle mogelijkheden worden benut. „Lang niet alle ovens werken. We hebben wel een oplossing gevonden voor de technische problemen, maar het kost vele miljoenen euro's om de ovens weer op te starten." Nog veel belangrijker zijn de hoge energieprijzen. Want Klesch 8c Company loopt tegen hetzelfde probleem aan als Alcan. „Het ma ken van plannen voor de toe komst is een 'spel' van aannames", zegt Sanders. „Het ene bedrijf houdt rekening met een hogere energieprijs, maar misschien ook met een hogere verkoopprijs. De ander houdt rekening met én een hoge elektriciteitsprijs én een lage verkoopprijs." Over een oplossing voor de hoge energieprijs wordt nog gesproken, aldus Sanders. „Daarbij wordt ook weer gekeken naar de oplossing 'Bij Alcan moest Pechiney Nederland passen in een stramien' die het consortium van negen energie-intensieve bedrijven vorig jaar heeft bedacht." Opmerkelijk is dat Alcan en Hun- ter Douglas de producten van Pe chiney blijven verkopen. „We ma ken heel specifieke producten. Al can en Hunter Douglas willen ver zekerd zijn van de aanlevering er van." 'In ruil' daarvoor kan Pechiney via Alcan profiteren van de centrale in koop van aluinaarde, een van de grondstoffen voor aluminium. Pe chiney maakt nu nog gebruik van een aantal centrale diensten van Alcan, zoals iet. Onderzocht wordt of Pechiney dat zelf moet gaan doen. Na maanden van onzekerheid haalde het personeel gisteren opge lucht adem. Voor hen verandert er voorlopig helemaal niets. Alhoe wel. De fabriek krijgt nu toch een andere naam. Welke? Dat mag het personeel verzinnen. Pechiney in Vlissingen-Oost komt in and Wat doet Pechiney? Pechiney Nederland maakt ruim 2 ton aluminium per jaar. De grondstof is aluinaarde die wordt gewonnen uit bauxiet. De aluinaarde wordt bij 950 graden Celsius opgelost. Ge lijkstroom ontleedt de verbin ding in vloeibaar aluminium en zuurstof. Pechiney heeft 512 elektrolyseovens. Het aluminium wordt gegoten in palen en plakken; in 100 ver schillende legeringen en 50 for maten. Afnemers maken er bij voorbeeld kozijnen en scheepsmasten van. door Jeffrey Kutterink VLissiNGEN - Fosforproducent Thermphos neemt Dequest over van het Amerikaanse Solutia. Tege lijkertijd sluit Thermphos een sa menwerkingsverband met het Fin se Kemira. Beide bedrijven heb ben een bestaande techniek voor het maken van zuiver fosforzuur verbeterd. Bijna een jaar aast Thermphos al op Dequest. Omdat moedercon cern Solutia in surseance van beta ling verkeert, moest de verkoop eerst worden goedgekeurd door de faillissementsrechtbank in New York. Hoewel de rechter een paar maanden geleden al toestemming verleende, bepaalde de rechtbank ook dat zich tot half mei nog nieu we bieders voor Dequest mochten melden. Maar nieuwe kopers heb ben zich niet gemeld. Dequest heeft een fabriek in het Engelse Newport waar chemicali ën voor waterzuivering worden ge maakt. Thermphos betaalt 50 mil joen euro voor het bedrijf Dequest is met een marktaandeel van 33 procent volgens Thermp hos marktleider op het gebied van chemicaliën voor waterbehande ling, oliewinning en industriële rei niging. Het bedrijf heeft een om zet van too miljoen dollar per jaar. Thermphos neemt 35 mensen over van Solutia, met name voor de ontwikkeling van de markt voor Dequest-producten en voor de verkoop. Thermphos is een van de grootste producenten van fosfor ter wereld. De acquisitie is van groot belang voor de toekomst van Thermphos, in het bijzonder voor de vestiging in Vlissingen, zegt H. Capello, lid van de Raad van Bestuur. „Het belangrijkste product dat we maken is fosfor. Het is een zwaar en duur proces. Van de verkoop van fosfor alleen kan Thermphos niet bestaan. We willen daarom steeds minder fosfor verkopen aan derden. Hoe meer afgeleide pro ducten van fosfor we zelf maken, hoe meer we zijn gegarandeerd van afname van ons basisproduct fosfor. Bovendien krijgen we steeds meer controle op de markt, waardoor we onze positie kunnen beschermen." Thermphos verkoopt nu 40 pro- 'Van de verkoop van fosfor alleen kan Thermphos niet meer bestaan' cent van de fosfor die in Vlissin gen wordt gemaakt aan derden. Van de rest maakt Thermphos tal van afgeleide producten in fabrie ken over de hele wereld. Steeds verder slaat Thermphos haar vleugels over de wereld uit. Tot nu toe werkte het bedrijf in verschillende landen met agent schappen. Door de overname van Dequest worden de bedrijfsactivi teiten zo groot dat ze moeten wor den omgezet in aparte bedrijven: Thermphos USA, België, )apan en Singapore. Doordat de koop van Dequest zo lang heeft geduurd, valt het nieuws toevallig samen met het be kendmaken van een tweede acqui sitie. Want tegelijkertijd met de overname van Dequest, sluit Thermphos een samenwerkings verband met het Finse Kemira on der de naam Crystalis Oy. Beide bedrijven hebben een tech niek geoptimaliseerd voor het ma ken van zuiver fosforzuur. Dat wordt bijvoorbeeld gebruikt als grondstof voor levensmiddelen. Bij het bestaande procédé bleef veel residu over. Met de nieuwe wijze van produceren ontstaat geen afval. Capello: „Kemira maakt fosfor zuur voor de kunstmestindustrie. Die is niet geschikt voor gebruik in voedingsmiddelen." Kemira levert de grondstof: fosfor zuur van een lagere kwaliteit. Thermphos is eindverantwoorde lijk voor de marketing en verkoop van het zuivere fosforzuur. De Zeeuwse fosforgigant maakt zelf al zuiver fosforzuur. „Dat ge beurt door fosfor te verbranden. Maar we willen beide technieken beheersen. Soms is de ene tech niek goedkoper, soms de andere", aldus Capello. Na testen in een la boratorium en in een proefopstel ling bouwen Kemira en Thermp hos samen een nieuwe fabriek in het Finse Siilinjarvi. Eind 2008 is die operationeel. Door de overname verstevigt Thermphos zijn mondiale positie aanzienlijk. Ook de omvang groeit gestaag. Wereldwijd heeft het be drijf twaalfhonderd mensen in dienst; van wie er vijfhonderd wer ken er in Vlissingen-Oost. De om zet bedroeg vorig jaar 650 miljoen dollar. Met de overname van De quest stijgt die naar 750 miljoen dollar. De winst bedroeg in 2006 28 miljoen euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 54