Zeeuws Museum Van Zeeuwse Architect binnenruimten Christian Kieckens 1 O Vrijdag 1 juni 2007 PZC Detail uit de boord van het tapijt Bergen op Zoom Zeelander. Geen Zeeuw? Inderdaad, Zeelander, in Zeeland wonen Zeelanders. Hoe wil je de provincie of het Zeeuws Museum anders internationaal verkopen? Van Zeeuwen heeft niemand gehoord. Zeelanders daarentegen, die liggen best in het gehoor, daar kun je wereldwijd mee aankomen. door Jan van Oamme „Het Zeeuws Museum moet een intensieve plek zijn van her-inneren. Het museum moet iets laten zien van de fierheid van Zeeland, gisteren en vandaag, en aldus een referentiepunt zijn voor morgen. Het mu seum moet een plek zijn om bij stil te staan, maar moet zelf niet stilstaan: Herwonnen gebied waarbij de objecten meer zijn dan wat ze tonen. Museale ruim ten vol met objecten die elke bezoeker beklijven. Wonderbaarlijke kamers, wonderkamers, kamers met wonderbaarlijke dingen. Dingen die nieuwe inzichten geven en toekomstperspectieven. Een vernieuwd per spectiefvoor Zeeland." 4— ~T J'ent'in Byvanck, directeur van I ^-1 III het Zeeuws Museum, kijkt zoals JL JL JL 1/ alleen Valentijn Byvanck kan kij- V ken. Hij meent het. Tradities, ge bruiken, geschiedenis... Gruwen van een woord als Zeelander mag, maar heeft geen zin. „Ik ben een marketeer van het Zeeuws erfgoed", zegt de directeur. Je moet niet bewaren om te bewaren. Er is maar één andere weg. Maak een sprong naar de vraag: welke waarde kan die tradi tionele cultuur in het heden hebben? Als je niet uitdraagt wat je hebt en je wentelt je in je eigen cultuur, dan bereik je als mu seum nooit het publiek. ]e moet jezelf als bijzonder zien. Ik wil mensen interesseren voor die niet-alledaagse Zeeuwse stam in het zuidwesten van Nederland." Hoe Byvanck die ideeën in praktijk denkt te brengen, heeft hij de afgelopen jaren la ten zien.Zo geeft het Eva-filmpje van Paul en Menno de Nooijer een indruk van wat hem nu voor ogen staat. In de film draait het om een in een mesheft uitgesneden meisjesfiguurtje. Het lag vijfenveertig jaar of langer in een vitrine van het Zeeuws Museum, zonder dat iemand er ook maar enige notie van nam. Nu staat het figuur tje centraal in de korte film. Byvanck weet zeker, dat bezoekers het mesheft niet licht zullen vergeten. Bezoekers moeten kijken, moeten voelen, moeten ervaren. De historische orde is van minder belang, vindt hij. Musea moe ten zich niet voor het karretje van het on derwijs laten spannen, omdat daar geen goed geschiedenisonderricht meer wordt gegeven. Byvanck: „Voor mij, voor het museum geldt: we willen verleiden, aan trekkingskracht uitoefenen. Dat is in ons geval een eerste voorwaarde om mensen kennis bij te brengen. En dan: we ontrafe len oude museumstukken en scheppen er een nieuwe cultuur omheen. De wereld zal voorwerpen van Zeeuwse oorsprong herkennen. Dat zie ik als onze taak, dat we de trots van Zeeuwen mede vorm ge ven." De historische afdeling is opgedeeld in zes zalen met tussenkamertjes. In de eerste komt de zogenaamde vroegtijd aan bod, een ruim begrip voor een periode die van een miljoen jaar voor Christus tot 1000 jaar na Christus loopt. Byvanck spreekt over een 'pure compositiezaal': grote vitri nes met mooie voorwerpen - bijvoorbeeld een walvisbot - die in een streep licht wor den gezet. Het moet er aantrekkelijk uit zien, over de precieze tijdsvolgorde hoe ven bezoekers zich geen zorgen te maken. Dat geldt ook voor de tweede zaal, waar voorwerpen uit de late middeleeuwen in kluisjes worden getoond. De Egyptische mummie - nu in enquêtes het populairste museumstuk - krijgt daar een plaats. De wandtapijten, die de confrontaties eind 16e eeuw op de Zeeuwse stromen verbeelden, blijven voor Byvanck de abso lute toppers van zijn museum. Vandaar een eigen zaal, met de langste (11 meter) ligbank van Nederland. In de laatste zalen venellen schilderijen en porselein hun verhaal. De Middelburg se kunstenaar Piet Dieleman verzorgde de inrichting van de schilderijenexpositie en nam één werk van zichzelf op. Konom, zegt Byvanck, er gaat iets gebeu ren met het enorme archief aan beelden waarover het museum beschikt. Van Zeel anders, over Zeelanders, voor Zeelanders. Niet dat de hele collectie getoond kan wor den. Wel wordt er meer op toerbeurt in de schijnwerper gezet. Zodat het museum bij elk bezoek iets nieuws te bieden heeft.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 26