Zeeuws Museum en beleven Menno de Nooijer Maakte met vader Paul films voor het museum Hans Cremmen Ontwerper nieuwe huisstijl PZC Vrijdag 1 juni 2007 5 „Ik denk dat het museum moet laten zien dat wat uit Zeeland komt, bijzonder is. Het moet wel op een ma nier gepresenteerd worden dat het veel mensen aan spreekt, zowel jong als oud en niet alleen wetenschap pelijk. Het moet heel toegankelijk zijn. En niet te uitleggerig. Het museum moet de bezoekers verbazen. Ik denk dat dat wel gaat lukken. Byvanck heeft zo'n eigen en eigenwijze kijk. Ik denk dat we daar blij mee moeten zijn. Hij steekt zijn nek uit. In het Zeeuws Museum is niet gekozen voor oplossingen die je in andere musea ziet. Ik vind het heel bijzonder. Maar er zullen ook wel mensen zijn die schrikken." daarop de benodigde informatie zoals date ring, wat voor kledingstuk het is en uit wel ke streek het komt." Mode II biedt ruimte aan ZL Inspired By Zeeland. Opvallend zijn de beweegbare vi trines, waarin de kleding aan knaapjes wordt getoond, met sieradenlades. Alsof je in een modewinkel rondsnuffelt. Aan een wand hangen de zwarte ontwerpen van studenten van de modeafdeling van de Academie in Gent. In deze zaal zal meer ge wisseld worden dan in Mode 1. Karina Le- ijnse: „Hier zal veel te beleven zijn, met wisselexposities en perfomances bijvoor beeld. Er zal altijd wel iets gebeuren. We hebben ook de mogelijkheid om in voorko mende gevallen de ruimte hiernaast te ge bruiken." De destijds spraakmakende film Stripshow 1850 van vader en zoon De Nooijer is even eens te zien. Het Museum wil de samen werking met studenten aan modeacade mies, maar ook met individuele ontwer pers verder uitbouwen. Leijnse: „Mis schien is er volgend jaar zelfs wel een Zeeuws modemerk op de markt." rende en spannende manier." Mode 1 richt zich met name op ZL Made in Zeeland en geeft ruimte aan de collectie streekdrachten. Daarnaast biedt een spe ciaal podium ruimte aan wisselende stuk ken. De ontwerpen van studenten van de Rotterdamse modeacademie Artemis, geïn spireerd door de streekdrachtencollectie, zijn daar de komende tijd te zien. Boven het podium wordt de film Going Local van Paul en Menno de Nooijer vertoond. Zij maakten de film tijdens de modeshow eer der dit jaar in Veere, waar de collectie van het Museum geshowd werd in combinatie met het eigentijdse modemerk Gsus. In de zaal ligt tevens een stalenboek waar de bezoeker rustig in kan 'bladeren' en aan kan voelen. In het boek niet alleen stoffen, maar ook tekeningen, patronen en foto's en notities. Karina: „Iedereen heeft de nei ging, zeker als je naar kleding kijkt, om er aan te voelen. Dat kan natuurlijk niet, maar je kunt wel aan de stofjes in het boek voelen. Dat geeft een extra dimensie aan het kijken naar de stukken in deze zaal. Aan ieder kledingstuk hangt een label met Oudste stuk uit de museumcollectie: mannenonderhemd 1776. „Ik ken het Zeeuws Museum alleen als een plek die constant in verbouwing en in ontwikkeling is. Zo'n si tuatie dwingt je ook om creatief met je middelen om te gaan. De cultuurdebatten, de Wonderkamers en het Kabi net van Zeldzaamheden zijn toen aangegrepen om met nieuwe presentatievormen te experimenteren. Mensen als Wim Hofman en Piet Dieleman hebben hier de kans gekregen om hun verhaal te vertellen en op die manier een nieuwe dimensie toe te voegen aan de collectie. Ik hoop dat die openheid en vitaliteit gehandhaafd gaan worden, maar dan tegen de achtergrond van een open museum."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 21