Auto
Zweden nemen de tijd voor V70
Toyota bestrijdt slecht
rapport hybride Prius
Seat op stoere toer
met Altea Freetrack
Op zoek naar een mooie occasion?
AutoTeam.nl
Skoda Octavia RS TDI
heeft beste dieselmotor
Lexus wint onderzoek
naar klanttevredenheid
Chevrolet Sequel: 300
mijl op tank waterstof
opgL Bekijk dan morgen zeker onze advertentie!
PZC Vrijdag 1 juni 2007 J 1 5
Volvo heeft een naam hoog
te houden, vooral op het
gebied van stationwagons.
Of estates zoals ze die in
Scandinavië noemen. De
nieuwe V70 is groter, maar
lijkt compacter en hij heeft
een heel aparte achterkant.
door Rien van der Steen
Volvo voelt de hete adem
van het succesvolle Audi
in de nek. Hoog tijd voor
nieuwe producten dus.
Zoals de puurste Volvo van alle
maal, de V70. De Zweden hebben
er weer lang over nagedacht. Zoals
ze daar over alles lang nadenken.
De nieuwe V70 is eigenlijk een
V80, want hij is niks anders dan
een stationwagon op basis van het
net vernieuwde vlaggenschip - de
grote sedan S80 - uit Gothenburg.
Dezelfde basis doet ook dienst bij
de Ford Galaxy en S-Max en de
Landrover Freelander.
Toch blijft hij V70 heten, want
daar zijn de Esrare-minnaars nu
eenmaal aan gewend. Voor het
eerst is hij leverbaar met zescilin
der motoren en een elektrisch-hy-
draulisch werkende achterklep. De
auto heeft een veel langere wielba
sis en dat is het eerste wat je daad
werkelijk merkt bij het rijden.
De stationwagon is ook een stuk
groter geworden, maar dat zie je er
weer niet aan af Hij oogt zelfs een
stukje compacter dan de huidige,
die hij in september gaat vervan
gen. Zijn draaicirkel blijft nog al
tijd ruim, boven de elf meter.
Volvo kwam in 1953 met zijn estate
en heeft op dat vlak een ijzersterke
reputatie. Vooral als vierwielaange-
Toyota verzet zich hevig te
gen uitlatingen van het Ame
rikaanse instituut CNW
Marketing Research, dat de produc
tie van de hybride Prius het milieu
sterk belast. De levenscyclus (be
staande uit: productie, distributie,
rijden, onderhoud en recycling)
van een Toyota Prius zou volgens
het voor de lapanse fabrikant ver
nietigende rapport korter zijn dan
die van zijn meeste concurrenten.
Volgens de Japanse autoproducent
is hybride technologie een belang
rijke stap in de goede richting van
duurzame mobiliteit. De emissie
van CO2 moet omlaag en de pro
ductie en recycling van de hybri-
des vergt inderdaad veel energie,
maar dat wordt meer dan goed ge
maakt door het verminderde
brandstofverbruik tijdens de le
vensduur van de auto.
CNW had geconcludeerd, dat een
Hummer beter is voor het milieu
dan een Prius, omdat de Hummer
veel meer kilometers zou rijden
dreven XC70 veroverde hij veel
harten in de Verenigde Staten. Die
versie komt nu ook weer. Hij staat
6 centimeter hoger op de poten
dan de gewone V70 en heeft een
dynamischer rijgedrag. Bovendien
zijn de off-roadeigenschappen se
rieuzer geworden.
Het interieur van de nieuwste Vol
vo is licht van kleur, je ziet eraan
af hoezeer Scandinaviërs een hekel
hebben aan donkere winters. F.en
Volvo met een somber interieur?
Dat kan nooit, zegt Robert Tim-
mers van de importeur in Beesd.
Vooral achterpassagiers hebben
meer ruimte dan in het huidige
model, maar er is ook een stuk
meer (+55 liter) bagageruimte. De
Nederlandse versies krijgen geen
reservewiel, maar een instant repa
ratieset onder een apart afsluitbare
dan de hybride. Toyota beweert,
dat in Zweden hybride-taxi's rij
den met meer dan 300.000 kilome
ters op de teller.
Ook de onderhoudskosten van
een hybride zouden hoger zijn,
maar Toyota ontkent dat. Verder is
de bewering van CNW, dat het ac
cupakket van een hybride niet ge
recycled wordt, onjuist, aldus
Toyota.
Het rapport van CNW, Dust to
Dust genaamd, gaat uit van het
brandstofverbruik, maar ook van
de energie die nodig is om de auto
te maken. Ook enkele Audi's ko
men er slecht vanaf Het topmodel
van het Duitse merk bestaat voor
een aanzienlijk deel uit alumini
um en dat materiaal vergt bij de
bewerking veel meer energie dan
staal. Simpel geconstrueerde au
to's als bijvoorbeeld de grote, Ame
rikaanse Hummer H3 kosten qua
productie en recycling veel min
der dan een technisch hoogwaardi
ge hybride.
De energiemonitor in een Toyota Prius, die aangeeft wanneer de verbran
dingsmotor assistentie krijgt van de elektromotor. foto CPD
Seat heeft zijn avontuurlijke
variant op basis van de Altea
XL Stationwagon. Hij heet
Freetrack en er is keuze uit een
200 pk benzinemotor of 140 en
170 pk diesel. De Freetrack is er zo
wel met voor- als vierwielaandrij-
ving. De auto kost als 2.0 TDI 2wd
35.395 euro. De 2.0 TFSI met 4wd
mag voor 37.995 euro de show
room verlaten.
Op de komende show van Barcelo
na vormt de Freetrack het stralen
de middelpunt. Seat, met hoofd
kwartier in Martorell in de buurt
van de Catalaanse hoofdstad, ont
hulde in Genève al een prototype
van het model. Hij borduurt voort
op de trend bij moederconcern
VW, dat Cross-versies van verschil
lende modellen maakt, hoewel
daar van vierwielaandrijving geen
sprake is. De modellen hebben
off-road styling, zoals kunststofbe-
schermdelen op het onderste deel
van de carrosserie en speciale
kunststofbumpers. Verder natuur
lijk grote, stoere wielen en een iets
grotere grondspeling.
De Altea Freetrack met vierwiel-
De Seat
Altea Free
track.
foto CPD
aandrijving is uigerust met het Hal-
dex-systeem dat bijvoorbeeld Vol
vo ook gebruikt. Een hydromecha-
nische verbinding met elektroni
sche aansturing zorgt ervoor dat
er trekkracht naar de achterwielen
gaat op het moment dat er wiel-
spin dreigt.
De 200 pk sterke TFSI turbobenzi
nemotor is voorbehouden aan de
4WD. De 2.0 TDI turbodiesel met
140 pk (2wd) of 170 pk (4wd)
heeft standaard een roetfilter. Het
kofferruim heeft een inhoud van
593 liter. De achterstoelen kunnen
tot over een lengte van 16 centime
ter worden verschoven. Klimaatre
geling, regen- en lichtsensor, par-
keersensoren, cruise control,
boordcomputer, radio/cd met mp3
en zes airbags zijn ook standaard.
Seat, dat met zijn modellengamma
in de maag zit, kondigt verder aan
twee nieuwe modellen voor de ho
gere middenklasse (in Nederland
heet dat het D-segment) te gaan
produceren in de fabriek in Marto
rell. Het gaat om een sedan en een
stationwagon. De marktintroduc
tie is voorzien voor 2009.
laadvloer. In de achterbank zitten
twee kinderzitjes geïntegreerd.
Sterke punten in de V70 vormen
de stoelen, Ret nette (S8o-)dash-
board met de dunne middenconso
le, het audiosysteem en zijn veilig
heidsuitrusting met onder meer
verstevigde flanken en langere gor-
dijnairbags. De handrem is
voortaan elektrisch, met een knop
je dus. Starten en stoppen van de
motor gaat ook met een knop.
Tractiecontrole en elektronische
stabiliteit zijn standaard.
Waar je vooral aan moet wennen
is de totaal vernieuwde achter
kant. De rechthoek heeft plaatsge
maakt voor scherpe vormen met
een deel van de achterverlichting
in de klep. Met name het Duitse
verzekeringswezen eist van fabri
kanten een auto-achterste dat mak
kelijker (lees goedkoper) te repare
ren is na een kop-staart-botsing.
De nieuwe Volvo V70 moet het
vooral hebben van zijn gerieflijke
ruimte én zijn prijs. De 2.5T met
200 pk kost 43.635 euro, waar een
Audi A6 Avant 2.0 FSI 47.340 euro
en een BMW 5231 Touring 53.800
euro kost. Een Mercedes E 200
Combi komt zelfs op ruim 55 mil
le. De V70 2.4d/i63 pk kost 46.750
euro.
De grootste markt voor de V70
blijft thuisland Zweden, waar hij
gemaakt wordt. Maar in totaal wil
Volvo er 75.000 per jaar verkopen.
F.n nog eens 40.000 XC's, waarvan
de helft voor de VS bestemd is.
Diesels worden beter nu ze steeds
meer worden voorzien van roetfil-
ters. Ze benaderen zelfs de hybride
voertuigen. In de jaarlijkse
Ecotest van de Duitse Adac komt
de Skoda Octavia RS TDI-diesel
als beste uit de bus. Er zijn ruim
90 modellen getest op uitstoot van
schadelijke gassen en CO2.
Lexus heeft voor de zevende ach
tereenvolgende keer de eerste plek
behaald in het klanttevredenheids-
onderzoek van ).D. Power onder
18.000 Britse autobezitters. De
Lexus IS deelt zijn eerste plek met
de hybride concerngenoot Toyota
Prius. In de categorie van de 4x4's
won de Lexus RX-serie.
De Chevrolet Sequel heeft als eer
ste elektrisch aangedreven brand
stofcelauto 300 mijl afgelegd op
één tank waterstof De waterstof
werd gewonnen door middel van
waterkracht, een schone, recycleba
re energiebron. De Sequel heeft lit-
hium-ion accu's en een lichtge
wicht aluminium structuur.
De hightech Chevrolet Sequel.
foto CPD
De sterk gewijzigde achterkant van de nieuwe V70 die in september op de markt komt.