Auto Zweden nemen de tijd voor V70 Toyota bestrijdt slecht rapport hybride Prius Seat op stoere toer met Altea Freetrack Op zoek naar een mooie occasion? AutoTeam.nl Skoda Octavia RS TDI heeft beste dieselmotor Lexus wint onderzoek naar klanttevredenheid Chevrolet Sequel: 300 mijl op tank waterstof opgL Bekijk dan morgen zeker onze advertentie! PZC Vrijdag 1 juni 2007 J 1 5 Volvo heeft een naam hoog te houden, vooral op het gebied van stationwagons. Of estates zoals ze die in Scandinavië noemen. De nieuwe V70 is groter, maar lijkt compacter en hij heeft een heel aparte achterkant. door Rien van der Steen Volvo voelt de hete adem van het succesvolle Audi in de nek. Hoog tijd voor nieuwe producten dus. Zoals de puurste Volvo van alle maal, de V70. De Zweden hebben er weer lang over nagedacht. Zoals ze daar over alles lang nadenken. De nieuwe V70 is eigenlijk een V80, want hij is niks anders dan een stationwagon op basis van het net vernieuwde vlaggenschip - de grote sedan S80 - uit Gothenburg. Dezelfde basis doet ook dienst bij de Ford Galaxy en S-Max en de Landrover Freelander. Toch blijft hij V70 heten, want daar zijn de Esrare-minnaars nu eenmaal aan gewend. Voor het eerst is hij leverbaar met zescilin der motoren en een elektrisch-hy- draulisch werkende achterklep. De auto heeft een veel langere wielba sis en dat is het eerste wat je daad werkelijk merkt bij het rijden. De stationwagon is ook een stuk groter geworden, maar dat zie je er weer niet aan af Hij oogt zelfs een stukje compacter dan de huidige, die hij in september gaat vervan gen. Zijn draaicirkel blijft nog al tijd ruim, boven de elf meter. Volvo kwam in 1953 met zijn estate en heeft op dat vlak een ijzersterke reputatie. Vooral als vierwielaange- Toyota verzet zich hevig te gen uitlatingen van het Ame rikaanse instituut CNW Marketing Research, dat de produc tie van de hybride Prius het milieu sterk belast. De levenscyclus (be staande uit: productie, distributie, rijden, onderhoud en recycling) van een Toyota Prius zou volgens het voor de lapanse fabrikant ver nietigende rapport korter zijn dan die van zijn meeste concurrenten. Volgens de Japanse autoproducent is hybride technologie een belang rijke stap in de goede richting van duurzame mobiliteit. De emissie van CO2 moet omlaag en de pro ductie en recycling van de hybri- des vergt inderdaad veel energie, maar dat wordt meer dan goed ge maakt door het verminderde brandstofverbruik tijdens de le vensduur van de auto. CNW had geconcludeerd, dat een Hummer beter is voor het milieu dan een Prius, omdat de Hummer veel meer kilometers zou rijden dreven XC70 veroverde hij veel harten in de Verenigde Staten. Die versie komt nu ook weer. Hij staat 6 centimeter hoger op de poten dan de gewone V70 en heeft een dynamischer rijgedrag. Bovendien zijn de off-roadeigenschappen se rieuzer geworden. Het interieur van de nieuwste Vol vo is licht van kleur, je ziet eraan af hoezeer Scandinaviërs een hekel hebben aan donkere winters. F.en Volvo met een somber interieur? Dat kan nooit, zegt Robert Tim- mers van de importeur in Beesd. Vooral achterpassagiers hebben meer ruimte dan in het huidige model, maar er is ook een stuk meer (+55 liter) bagageruimte. De Nederlandse versies krijgen geen reservewiel, maar een instant repa ratieset onder een apart afsluitbare dan de hybride. Toyota beweert, dat in Zweden hybride-taxi's rij den met meer dan 300.000 kilome ters op de teller. Ook de onderhoudskosten van een hybride zouden hoger zijn, maar Toyota ontkent dat. Verder is de bewering van CNW, dat het ac cupakket van een hybride niet ge recycled wordt, onjuist, aldus Toyota. Het rapport van CNW, Dust to Dust genaamd, gaat uit van het brandstofverbruik, maar ook van de energie die nodig is om de auto te maken. Ook enkele Audi's ko men er slecht vanaf Het topmodel van het Duitse merk bestaat voor een aanzienlijk deel uit alumini um en dat materiaal vergt bij de bewerking veel meer energie dan staal. Simpel geconstrueerde au to's als bijvoorbeeld de grote, Ame rikaanse Hummer H3 kosten qua productie en recycling veel min der dan een technisch hoogwaardi ge hybride. De energiemonitor in een Toyota Prius, die aangeeft wanneer de verbran dingsmotor assistentie krijgt van de elektromotor. foto CPD Seat heeft zijn avontuurlijke variant op basis van de Altea XL Stationwagon. Hij heet Freetrack en er is keuze uit een 200 pk benzinemotor of 140 en 170 pk diesel. De Freetrack is er zo wel met voor- als vierwielaandrij- ving. De auto kost als 2.0 TDI 2wd 35.395 euro. De 2.0 TFSI met 4wd mag voor 37.995 euro de show room verlaten. Op de komende show van Barcelo na vormt de Freetrack het stralen de middelpunt. Seat, met hoofd kwartier in Martorell in de buurt van de Catalaanse hoofdstad, ont hulde in Genève al een prototype van het model. Hij borduurt voort op de trend bij moederconcern VW, dat Cross-versies van verschil lende modellen maakt, hoewel daar van vierwielaandrijving geen sprake is. De modellen hebben off-road styling, zoals kunststofbe- schermdelen op het onderste deel van de carrosserie en speciale kunststofbumpers. Verder natuur lijk grote, stoere wielen en een iets grotere grondspeling. De Altea Freetrack met vierwiel- De Seat Altea Free track. foto CPD aandrijving is uigerust met het Hal- dex-systeem dat bijvoorbeeld Vol vo ook gebruikt. Een hydromecha- nische verbinding met elektroni sche aansturing zorgt ervoor dat er trekkracht naar de achterwielen gaat op het moment dat er wiel- spin dreigt. De 200 pk sterke TFSI turbobenzi nemotor is voorbehouden aan de 4WD. De 2.0 TDI turbodiesel met 140 pk (2wd) of 170 pk (4wd) heeft standaard een roetfilter. Het kofferruim heeft een inhoud van 593 liter. De achterstoelen kunnen tot over een lengte van 16 centime ter worden verschoven. Klimaatre geling, regen- en lichtsensor, par- keersensoren, cruise control, boordcomputer, radio/cd met mp3 en zes airbags zijn ook standaard. Seat, dat met zijn modellengamma in de maag zit, kondigt verder aan twee nieuwe modellen voor de ho gere middenklasse (in Nederland heet dat het D-segment) te gaan produceren in de fabriek in Marto rell. Het gaat om een sedan en een stationwagon. De marktintroduc tie is voorzien voor 2009. laadvloer. In de achterbank zitten twee kinderzitjes geïntegreerd. Sterke punten in de V70 vormen de stoelen, Ret nette (S8o-)dash- board met de dunne middenconso le, het audiosysteem en zijn veilig heidsuitrusting met onder meer verstevigde flanken en langere gor- dijnairbags. De handrem is voortaan elektrisch, met een knop je dus. Starten en stoppen van de motor gaat ook met een knop. Tractiecontrole en elektronische stabiliteit zijn standaard. Waar je vooral aan moet wennen is de totaal vernieuwde achter kant. De rechthoek heeft plaatsge maakt voor scherpe vormen met een deel van de achterverlichting in de klep. Met name het Duitse verzekeringswezen eist van fabri kanten een auto-achterste dat mak kelijker (lees goedkoper) te repare ren is na een kop-staart-botsing. De nieuwe Volvo V70 moet het vooral hebben van zijn gerieflijke ruimte én zijn prijs. De 2.5T met 200 pk kost 43.635 euro, waar een Audi A6 Avant 2.0 FSI 47.340 euro en een BMW 5231 Touring 53.800 euro kost. Een Mercedes E 200 Combi komt zelfs op ruim 55 mil le. De V70 2.4d/i63 pk kost 46.750 euro. De grootste markt voor de V70 blijft thuisland Zweden, waar hij gemaakt wordt. Maar in totaal wil Volvo er 75.000 per jaar verkopen. F.n nog eens 40.000 XC's, waarvan de helft voor de VS bestemd is. Diesels worden beter nu ze steeds meer worden voorzien van roetfil- ters. Ze benaderen zelfs de hybride voertuigen. In de jaarlijkse Ecotest van de Duitse Adac komt de Skoda Octavia RS TDI-diesel als beste uit de bus. Er zijn ruim 90 modellen getest op uitstoot van schadelijke gassen en CO2. Lexus heeft voor de zevende ach tereenvolgende keer de eerste plek behaald in het klanttevredenheids- onderzoek van ).D. Power onder 18.000 Britse autobezitters. De Lexus IS deelt zijn eerste plek met de hybride concerngenoot Toyota Prius. In de categorie van de 4x4's won de Lexus RX-serie. De Chevrolet Sequel heeft als eer ste elektrisch aangedreven brand stofcelauto 300 mijl afgelegd op één tank waterstof De waterstof werd gewonnen door middel van waterkracht, een schone, recycleba re energiebron. De Sequel heeft lit- hium-ion accu's en een lichtge wicht aluminium structuur. De hightech Chevrolet Sequel. foto CPD De sterk gewijzigde achterkant van de nieuwe V70 die in september op de markt komt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 15