Boeken
Cadeautje van Saskia Noort
Ruim baan voor vrouwen 'in crime'
ra
ra
ra
40 Donderdag 31 mei 2007 PZC
BOEKEN KORT
VNETMet De biograaf, het le
vensverhaal van Adam Woods
maakt de Engelse journalist
Andrew Wilson een verbijste
rend debuut in het wereldje van
de misdaadliteratuur. Woods
vertrekt na een studie kunstge
schiedenis naar Venetië. Hij
denkt daar het Engels van een
Italiaans rijkeluiszoontje te gaan
bijspijkeren, maar die klus gaat
onverwacht niet door. Adam
Woods vindt een ander baantje
als secretaris annex gezelschaps
dame van een excentrieke Engel
se auteur, die na publicatie van
zijn enige succesrijke roman als
kluizenaar is gaan leven. Wat
Woods dan allemaal meemaakt,
is ongelooflijk. Stof genoeg voor
een meeslepende (misdaad)ro-
Andrew Wilson - De biograaf, Signa
ture, 18,95 euro
VERLANGENS Oscar van den
Boogaard (1964) is een schrijver
die zich in zijn werk goed kan
verplaatsen in vrouwen. In zijn
nieuwe roman Magic man gooit
hij het over een andere boeg.
Hij beschrijft hier de diepste ver
langens van een man, een derti
ger. Bruno Oblanski keert na de
zelfmoord van zijn vriend terug
naar zijn ouders, die hoog in de
bergen een familiehotel drijven.
De homoseksuele Bruno wordt
net als zijn vader en zijn broer
hevig gegrepen door een van de
hotelgasten, de beeldschone De-
Oscar van den Boogaard - Magie
man, De Bezige Bij, 18,90 euro
VRIENDSCHAP Meer dan vijf
honderdduizend exemplaren
van De vliegeraar van Khaled
Hosseini zijn er alleen al in Ne
derland verkocht. De roman
over een jongen die opgroeit in
de Afghaanse hoofdstad Kabul
en naar Amerika vlucht, is nu
herdrukt in een luxe-editie met
foto's (19,90 euro) en een goed
kope editie (10 euro). Ondertus
sen ligt de nieuwe van Khaled
Hosseini al in de boekhandel.
Duizend schitterende zonnen gaat
over de bijzondere vriendschap
tussen de twee vrouwen van
een oudere schoenverkoper in
Kabul. Hosseini (1965) groeide
op in Afghanistan en woont
sinds 1980 in de Verenigde Sta
ten.
Khaled Hosseini - Duizend schitte
rende zonnen. De Bezige Bij, 19,90
euro (paperback, 24,90 euro (ge
bonden)
BEGIJNHOF Het Begijnhof in
Lier had in de zestiende eeuw
een veilig toevluchtsoord voor
alleenstaande vrouwen moeten
zijn. Als een van de begijnen
dan ook 's morgens vroeg het
lijk van een man vindt dat over
de rand van de waterput hangt,
hebben de vrouwen een pro
bleem. De man blijkt niet alleen
vermoord, maar ook nog eens
poedelnaakt. In een tijd dat kerk
en inquisitie scherp toezien op
deze vrouwengemeenschap is
dat een regelrechte ramp. Boven
dien is dit nog maar de eerste
moord. Lydia Verbeeck schreef
een goedgedocumenteerde span
nende roman over het leven in
de zestiende eeuw in Lier.
Lydia Verbeeck - Toevluchtsoord.
Manteau, 18,95 euro.
liefde
Juni - Maand
De vraag wat literatuur is
en wat slechts een thril
ler, is volgens thriller
schrijfster Saskia Noort een on
zinnige. De grens is volgens
haar moeilijk aan te geven. De
mensen die die scheidslijn wél
schijnen te kunnen trekken, zit
ten bij het Fonds voor de Lette
ren. Deze subsidiegever ver
strekt uitsluitend beurzen aan
hen die literatuur bedrijven. Vol
gens het Genootschap van Ne
derlandstalige Misdaadauteurs
(GNM) weigert het fonds stelsel
matig aanvragen van thriller
schrijvers te honoreren.
De vermeende starre houding
van het fonds is het GNM al ja
ren een doorn in het oog. Voor
zitter Roel (anssen en gewoon
lid Charles den Tex hielden met
Saskia Noort schreef het
geschenkboek ter
gelegenheid van de
Maand van het
Spannende Boek.
„Het bewijst mijn
rol in de
thrillerwereld."
door Sonja de Jong
Wu-...
m
CRIME
PASSIONEEL
De Maand van net Spannende Boek
(vrijdag 1 t/m zaterdag 30 juni) heeft
dit jaar het thema 'Crime passionnel -
Misdaad uit liefde'. Ter gelegenheid
hiervan schreef misdaadauteur Saskia
Noort de thriller Afgunst. Wie deze
maand voor ten minste 12,50 euro
aan Nederlandstalige boeken koopt,
krijgt het boekje cadeau.
Spannende soek 2007
Schrijven op de vierkante mil
limeter noemt thrillerauteur
Saskia Noort haar boekje Af
gunst. In juni, de Maand
van het Spannende Boek, wordt het
gratis uitgedeeld aan iedereen die
voor r2,50 euro aan Nederlandsta
lige boeken koopt. Ze vond het
een eer het te mogen schrijven.
„Dit bevestigt mijn rol in de Ne
derlandse thrillerwereld."
Hoofdpersoon in het boekje is
een succesvolle vrouwelijke thril
lerauteur. Projectie? „Nee, niet
echt, al zijn er natuurlijk wel
overeenkomsten. Maar mijn
hoofdpersoon is een stuk ex-
travaganter dan ik zelfben."
Het boekje bevat nog een ele
ment dat Noort min of meer
uit haar eigen leven greep: de
kritiek die thrillerauteurs
vaak te verduren krijgen om
dat zij geen literatuur zou
den schrijven. „Wat ik overi
gens een onzinnige discussie
vind. Het is dan ook niet de
reden dat ik dit thema in
mijn boek gestopt heb. Het
was gewoon de aanleiding
voor de plot: een succesvol
le schrijfster en haar ex die
het niet kan verkroppen
dat hij door haar is voorbij
gestreefd. En die haar om
die reden ontvoert."
De discussie over wat litera
tuur is en wat niet, kan
i Noort niet echt boeien. „Ik
vind het zo onzinnig om
te beweren dat literatuur
met een hoofdletter hoger
staat dan thrillers. Je kunt
je dan afvragen waar de
grens ligt: wat is litera
tuur, wat niet. Je kunt de
laatste boeken van Con
nie Palmen en A.F.Th,
ook als thrillers beschou
wen. Maar tegelijkertijd
is het ook literatuur. Bo
vendien ben ik ervan
overtuigd dat veel men
sen beginnen met mijn
boeken of andere thril
lers, en daarna andere,
meer literaire boeken
gaan lezen."
Zeifis de Bergense
i geen echte fan van
het thrillergenre. „Nee, ik lees liever
Grunberg of Palmen of A.F.Th. Ook
wel een beetje omdat ik niet onbe
wust een plot van een ander in mijn
boeken wil verwerken. Dat ik zelf
thrillers ben gaan schrijven, was min
of meer toeval. Ik wist altijd al dat ik
schrijfster wilde worden, maar be
landde in de journalistiek. Het idee
voor mijn eersteling Terug naar de
kust zat al een hele tijd in mijn hoofd
en op een gegeven moment heb ik
toen een jaar vrij genomen om te
kunnen schrijven. Het was toen ik be
gon niet echt als thriller bedoeld,
maar al schrijvende werd het dat wel.
Althans, het werd iets met moord en
dan noemen critici het een thriller."
Na haar eersteling, die een hit werd,
verscheen De eetclub en daarna Nieu
we buren. Dat laatste boek werd door
nogal wat recensenten de grond in ge
schreven onder meer vanwege de ve
le seks die erin voorkomt. „De recen
senten aan wiens mening ik waarde
hecht, waren niet negatief En ik ver
denk enkele van degenen die het af
kraakten, van persoonlijke rancune.
En die seks heb ik er niet ingestopt,
zoals wel gesuggereerd werd, omdat
dat zo lekker verkoopt, maar gewoon
omdat het in dit verhaal thuishoort."
Die persoonlijke rancune van sommi
ge recensenten is volgens haar ook de
reden dat zij zich terugtrok uit de ra
ce om de Gouden Strop, de prijs voor
de beste Nederlandstalige misdaadro
man. „Ik weet dat ik met de huidige
jury geen eerlijke kans zou hebben.
Ik heb me in feite ook niet terugge
trokken, maar wilde het boek ge
woon niet inzenden. Door een mis
verstand had mijn uitgever dat toch
gedaan, dus moest ik dat terug
draaien. Ik heb ook geen prijs meer
nodig, mijn publiek is mijn prijs. Laat
Esther Verhoef hem nu maar eens
winnen, dat vind ik wel een goede
schrijfster. Ik vind het een positieve
ontwikkeling dat het genre, dat jaren
lang is gedomineerd door kalende
mannen van bepaalde leeftijd, nu
eens opengebroken wordt. Vers
bloed werkt inspirerend, het zet
schrijvers weer op scherp."
In de Maand van het Spannende Boek
worden tal van activiteiten georgani
seerd. Meer informatie op
www.cpnb.nl
een charmeoffensief eind 2006
hun hand nog op bij fondsdirec
teur Sylvia Dornseifer, maar die
weigerde ze een euro toe te stop
pen. Het was reden voor het ge
nootschap om Dornseifer twee
weken voor de aftrap van de
Maand van het Spannende
Boek nog eens ter verantwoor
ding te roepen. Maar de direc
teur zegde niets toe: „Schrijvers
van thrillers worden niet bij
voorbaat uitgesloten. Maar wij
zijn opgericht om in het literai
re domein subsidies te verstrek
ken. Elk boek, dus ook een thril
ler, wordt getoetst aan dezelfde
criteria."
Maar subsidie of niet, vaststaat
dat het legioen thrillerschrijvers
enorm in beweging is. Gedre
ven door het commerciële suc-
cc» van Noort zijn de vrouwen
'in crime' in opmars. Van de 67
boeken die nu op de groslijst
van de Strop staan, zijn er 23
(mede) geschreven door vrou
wen. Flet zijn veelal jonge
schrijfsters, van wie de wieg in
de jaren zestig of zelfs later
werd opgetuigd. Net als bij hun
mannelijke collega's verschillen
de kwaliteiten behoorlijk, maar
de aanwas is onstuitbaar.
Ook de Stichting CPNB heeft de
verschuiving in de thrillerscene
ontdekt en kende daarom de op
dracht voor het schrijven van
het geschenkboekje voor de
Maand van het Spannende
Boek toe aan Saskia Noort. De
CPNB ging met haar keuze voor
bij aan gearriveerde auteurs als
Peter de Zwaan, Charles den
Tex en Felix Thijssen, die op
een ruimer oeuvre kunnen te
rugkijken dan Noort. De laatste
stelde tot haar genoegen vast
dat de scheuren in het schrijvers-
bolwerk van 'kalende mannen
van bepaalde leeftijd' nu onher
stelbaar zijn.
Die conclusie moet thrillerau
teur Tomas Ross toch ook een
genoegen doen. Pleitte hij im
mers niet voor opheffing van de
Gouden Strop omdat die toch
steeds maar werd verdeeld in
een ons-kent-ons kringetje?
Noort krijgt de thrillerprijs dit
jaar niet (ze trok haar jongste
thriller Nieuwe buren terug uit
de race), maar mede door toe
doen van Noort zijn de vrouwe
lijke misdaadauteurs nu volop
in de race. Daar mogen we haar
wél dankbaar voor zijn.
GPD-redacteur Peter Kuijt is lid
van de jury van de Gouden Strop
2007. Hij schreef dit artikel op
persoonlijke titel.
door Peter Kuijt