voor monumentale kanjers
^erl^ü^tje
Zeeland
met miljoenen al binnenvaren
Verkeersveiligheidsdienst gaat de diepte in
Overlegraad
Scheldemond is
grote onbekende
A58 dicht bij
Bergen op Zoom
3 j^ervormde kerk CnedT"8 Scheldeterrein
JHerv-crnrdekerk NissT
PZC Felix Binicewicz
nog meedong naar de hoofdprijs
van één miljoen euro van de Bank
giroloterij Restauratie. Van Wave-
ren: „Het zou geweldig zijn als we
dat nu van het Rijk zouden kun
nen krijgen." Een goede tweede is
de Hervormde kerk in Groede. De
restauratie van het dak en de bin
nenmuren kost om en nabij 1,5
miljoen euro. Een flinke rijksbij
drage zou welkom zijn. „Ik ga er
van uit dat er ook nog wel een der
de gegadigde is", zegt Van Wave-
ren. Bijvoorbeeld de kerk in Nisse.
Voor restauratie van de toren - die
eigendom is van de gemeente -
heeft het Rijk vorig jaar al acht ton
uitgetrokken, maar de protestantse
Analyse van oorzaken
verkeersongelukken
met ernstige afloop.
door Ben Jansen
MIDDELBURG - Het Regionaal Or
gaan Verkeersveiligheid Zeeland
(ROVZ) heeft afspraken gemaakt
met de politie en het Openbaar Mi
nisterie om een beter inzicht te
krijgen in de oorzaken van ver
keersongelukken. „Op het gebied
van de verkeersveiligheid redden
we het niet langer met verbetering
gemeente kreeg nul op het rekest
op een aanvraag voor restauratie
van het kerkgebouw.
Daarover is inmiddels met de ge
meente Borsele overlegd, bevestigt
plaatsvervangend directeur Jan
'Door aanvullende subsidie
van de provincie is een
aanvraag rond te maken'
van de Voorde van de Rijksdienst
voor Archeologie, Cultuurland
schap en Monumenten (RACM).
Het is onzin om de restauratie van
toren en kerk niet gelijktijdig uit te
van de infrastructuur en gedrags
beïnvloeding", zegt ROVZ-secreta-
ris Henk Rhebergen. We moeten
verder de diepte in."
Om dat te bereiken krijgt het
ROVZ inzage in de registratie van
ongelukken en in processen-ver
baal van de politie. Een volgende
stap is dat de verkeersveiligheids-
dienst ook met nabestaanden van
slachtoffers en herstelde gewon
den gaat praten om de toedracht
van ongelukken te achterhalen.
Rhebergen: „We hebben bijvoor
beeld nogal wat eenzijdige onge-
voeren, erkent hij. Een subsidie
aanvraag acht hij ditmaal kansrijk.
Omdat de achterstand in restaura
ties van molens en boerderijen re
latief groot is, is respectievelijk 15
en 9 miljoen van het extra budget
van in totaal 140 miljoen euro spe
ciaal voor deze categorieën gereser
veerd. Door de manier waarop de
voorwaarden zijn geformuleerd,
maakt Zeeland daarop meer kans
dan voorheen, denkt de in Middel
burg woonachtige Van de Voorde.
Zo hoeven de molens niet meer in
een beschermd stadsgezicht te
staan, waardoor er in Zeeland veel
meer voor rijkssubsidie in aanmer
king komen. De monumentale
lukken, waarbij iemand in de
berm belandt. Wanneer we weten
hoe dat gebeurt, kunnen mis
schien betere maatregelen worden
getroffen dan nu gebeurt."
Leonie van Sluijs van de afdeling
verkeer en vervoer van de provin
cie Zeeland voegt eraan toe dat die
toekomstige gesprekken met nabe
staanden en betrokkenen met veel
zorgvuldigheid zullen worden om
kleed. „Hoe ga je zo'n gesprek aan,
wanneer en wat ga je vragen? Dat
zijn punten waar we het nog uitge
breid over moeten hebben." Rhe-
boerderijen moeten een agrarische
bestemming hebben, maar Van de
Voorde benadrukt dat over neven
bestemmingen niet al te moeilijk
zal worden gedaan. Daarmee is
een wens van Van Waveren geho
noreerd. „Dat is een goed bericht",
reageert die dan ook. „Daar ben ik
erg content mee."
De Zeeuwse kansen om veel van
het extra monumentengeld in de
wacht te slepen zijn ook groot, om
dat het beleid van de provincie is
om rijkssubsidies op te hogen, al
dus Van de Voorde. „Door aanvul
lende subsidie van de provincie is
een aanvraag vaak rond te maken.
Daar is Zeeland heel goed in."
bergen denkt aan een situatie ver
gelijkbaar met Slachtofferhulp.
„Nu krijgen mensen die als nabe
staanden of gewonden betrokken
zijn bij een ongeluk het aanbod
met een medewerker van Slachtof
ferhulp te spreken. Je kunt ook vra
gen of ze willen praten met een
daartoe opgeleid iemand die meer
van de oorzaak wil weten."
De Stichting Wetenschappelijk On
derzoek Verkeersveiligheid is bezig
met een analyse van ongelukken
vorig jaar. De resultaten worden in
augustus verwacht.
PZC Donderdag 31 mei 2007 3
Communicatieplan
moet raad onder
aandacht brengen.
terneuzen - De Scheldemondraad
moet worden opgewaardeerd. De
burger in de drie Euregio-provin-
cies Oost- en West-Vlaanderen en
Zeeland kent het grensoverschrij
dende overlegplatform niet of nau
welijks en dat moet snel verande
ren. De raad behartigt immers de
gezamenlijke belangen van de drie
provincies en probeert de samen
werking te stimuleren.
Maar, schrijft het Euregiosecreta-
riaat in een 'ambitienotitie': „Als
je aan de man in de straat vraagt
of hij de Euregio Scheldemond en
de Scheldemondraad kent, is de
kans groot dat hij negatief zal ant
woorden. Dit ondanks de inspan
ningen, die in het verleden gele
verd werden met betrekking tot
promotie en publiciteit. Het ge
voerde communicatiebeleid was
tot nu toe toch vooral gericht op
instellingen en organisaties, die al
vertrouwd waren met de Schelde
mondraad of warm gemaakt moes
ten worden voor projecten in het
kader van Interreg. Op die manier
werd het brede publiek nauwelijks
bereikt." De Scheldemondraad én
het secretariaat vinden dat het
roer om moet. De raad moet dyna
miek uitstralen en zich meer profi
leren. Dat kan door voortaan actu
ele ontwikkelingen binnen de re
gio, binnen de landsgrenzen en op
Europees niveau te vertalen naar
de Euregio en die zaken op de
agenda van de Scheldemondraad
te zetten. De raad moet de resulta
ten van dat overleg meer dan tot
nu toe gebeurde naar buiten breng
en en moet ook vaker vergaderen.
De rol van de gemeenten in het
overlegplatform moet verder wor
den uitgebouwd. Daarover wordt
overigens al sinds de oprichting, in
1993, gepraat. Het Eu regiosecreta
riaat bereidt nu een communicatie
plan voor dat voorziet in een gra
tis informatienummer, Euregiona-
le televisie en een website.
GOES - De A4/A58 tussen Bergen
op Zoom-Noord en het knoop
punt Zoomland is vanaf morgena
vond 22.00 uur tot maandagoch
tend 06.00 in beide rijrichtingen
afgesloten. Rijkswaterstaat voert
dan werkzaamheden uit voor de
aanleg van de nieuwe A4-Zuid bij
Halsteren.
Het verkeer wordt tijdens de afslui
ting omgeleid via de volgende rou
tes en moet rekening houden met
een langere reistijd:
Vanuit Antwerpen en Vlissingen
naar Steenbergen: via de A4 tot
knooppunt Zoomland; via de A58
naar Roosendaal tot knooppunt
De Stok; via de A17 naar Rotter
dam tot knooppunt Noordhoek
en via de A59, A29 en N259 naar
Steenbergen.
Vanuit Steenbergen naar Zeeland:
via de N259 naar Bergen op Zoom;
via de N286 in de richting van Tho-
len en via de N659 (de Oester-
dam).
■Pjj www.rijkswegA4.nl
www.vananaarbeter.nl