voor monumentale kanjers ^erl^ü^tje Zeeland met miljoenen al binnenvaren Verkeersveiligheidsdienst gaat de diepte in Overlegraad Scheldemond is grote onbekende A58 dicht bij Bergen op Zoom 3 j^ervormde kerk CnedT"8 Scheldeterrein JHerv-crnrdekerk NissT PZC Felix Binicewicz nog meedong naar de hoofdprijs van één miljoen euro van de Bank giroloterij Restauratie. Van Wave- ren: „Het zou geweldig zijn als we dat nu van het Rijk zouden kun nen krijgen." Een goede tweede is de Hervormde kerk in Groede. De restauratie van het dak en de bin nenmuren kost om en nabij 1,5 miljoen euro. Een flinke rijksbij drage zou welkom zijn. „Ik ga er van uit dat er ook nog wel een der de gegadigde is", zegt Van Wave- ren. Bijvoorbeeld de kerk in Nisse. Voor restauratie van de toren - die eigendom is van de gemeente - heeft het Rijk vorig jaar al acht ton uitgetrokken, maar de protestantse Analyse van oorzaken verkeersongelukken met ernstige afloop. door Ben Jansen MIDDELBURG - Het Regionaal Or gaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ) heeft afspraken gemaakt met de politie en het Openbaar Mi nisterie om een beter inzicht te krijgen in de oorzaken van ver keersongelukken. „Op het gebied van de verkeersveiligheid redden we het niet langer met verbetering gemeente kreeg nul op het rekest op een aanvraag voor restauratie van het kerkgebouw. Daarover is inmiddels met de ge meente Borsele overlegd, bevestigt plaatsvervangend directeur Jan 'Door aanvullende subsidie van de provincie is een aanvraag rond te maken' van de Voorde van de Rijksdienst voor Archeologie, Cultuurland schap en Monumenten (RACM). Het is onzin om de restauratie van toren en kerk niet gelijktijdig uit te van de infrastructuur en gedrags beïnvloeding", zegt ROVZ-secreta- ris Henk Rhebergen. We moeten verder de diepte in." Om dat te bereiken krijgt het ROVZ inzage in de registratie van ongelukken en in processen-ver baal van de politie. Een volgende stap is dat de verkeersveiligheids- dienst ook met nabestaanden van slachtoffers en herstelde gewon den gaat praten om de toedracht van ongelukken te achterhalen. Rhebergen: „We hebben bijvoor beeld nogal wat eenzijdige onge- voeren, erkent hij. Een subsidie aanvraag acht hij ditmaal kansrijk. Omdat de achterstand in restaura ties van molens en boerderijen re latief groot is, is respectievelijk 15 en 9 miljoen van het extra budget van in totaal 140 miljoen euro spe ciaal voor deze categorieën gereser veerd. Door de manier waarop de voorwaarden zijn geformuleerd, maakt Zeeland daarop meer kans dan voorheen, denkt de in Middel burg woonachtige Van de Voorde. Zo hoeven de molens niet meer in een beschermd stadsgezicht te staan, waardoor er in Zeeland veel meer voor rijkssubsidie in aanmer king komen. De monumentale lukken, waarbij iemand in de berm belandt. Wanneer we weten hoe dat gebeurt, kunnen mis schien betere maatregelen worden getroffen dan nu gebeurt." Leonie van Sluijs van de afdeling verkeer en vervoer van de provin cie Zeeland voegt eraan toe dat die toekomstige gesprekken met nabe staanden en betrokkenen met veel zorgvuldigheid zullen worden om kleed. „Hoe ga je zo'n gesprek aan, wanneer en wat ga je vragen? Dat zijn punten waar we het nog uitge breid over moeten hebben." Rhe- boerderijen moeten een agrarische bestemming hebben, maar Van de Voorde benadrukt dat over neven bestemmingen niet al te moeilijk zal worden gedaan. Daarmee is een wens van Van Waveren geho noreerd. „Dat is een goed bericht", reageert die dan ook. „Daar ben ik erg content mee." De Zeeuwse kansen om veel van het extra monumentengeld in de wacht te slepen zijn ook groot, om dat het beleid van de provincie is om rijkssubsidies op te hogen, al dus Van de Voorde. „Door aanvul lende subsidie van de provincie is een aanvraag vaak rond te maken. Daar is Zeeland heel goed in." bergen denkt aan een situatie ver gelijkbaar met Slachtofferhulp. „Nu krijgen mensen die als nabe staanden of gewonden betrokken zijn bij een ongeluk het aanbod met een medewerker van Slachtof ferhulp te spreken. Je kunt ook vra gen of ze willen praten met een daartoe opgeleid iemand die meer van de oorzaak wil weten." De Stichting Wetenschappelijk On derzoek Verkeersveiligheid is bezig met een analyse van ongelukken vorig jaar. De resultaten worden in augustus verwacht. PZC Donderdag 31 mei 2007 3 Communicatieplan moet raad onder aandacht brengen. terneuzen - De Scheldemondraad moet worden opgewaardeerd. De burger in de drie Euregio-provin- cies Oost- en West-Vlaanderen en Zeeland kent het grensoverschrij dende overlegplatform niet of nau welijks en dat moet snel verande ren. De raad behartigt immers de gezamenlijke belangen van de drie provincies en probeert de samen werking te stimuleren. Maar, schrijft het Euregiosecreta- riaat in een 'ambitienotitie': „Als je aan de man in de straat vraagt of hij de Euregio Scheldemond en de Scheldemondraad kent, is de kans groot dat hij negatief zal ant woorden. Dit ondanks de inspan ningen, die in het verleden gele verd werden met betrekking tot promotie en publiciteit. Het ge voerde communicatiebeleid was tot nu toe toch vooral gericht op instellingen en organisaties, die al vertrouwd waren met de Schelde mondraad of warm gemaakt moes ten worden voor projecten in het kader van Interreg. Op die manier werd het brede publiek nauwelijks bereikt." De Scheldemondraad én het secretariaat vinden dat het roer om moet. De raad moet dyna miek uitstralen en zich meer profi leren. Dat kan door voortaan actu ele ontwikkelingen binnen de re gio, binnen de landsgrenzen en op Europees niveau te vertalen naar de Euregio en die zaken op de agenda van de Scheldemondraad te zetten. De raad moet de resulta ten van dat overleg meer dan tot nu toe gebeurde naar buiten breng en en moet ook vaker vergaderen. De rol van de gemeenten in het overlegplatform moet verder wor den uitgebouwd. Daarover wordt overigens al sinds de oprichting, in 1993, gepraat. Het Eu regiosecreta riaat bereidt nu een communicatie plan voor dat voorziet in een gra tis informatienummer, Euregiona- le televisie en een website. GOES - De A4/A58 tussen Bergen op Zoom-Noord en het knoop punt Zoomland is vanaf morgena vond 22.00 uur tot maandagoch tend 06.00 in beide rijrichtingen afgesloten. Rijkswaterstaat voert dan werkzaamheden uit voor de aanleg van de nieuwe A4-Zuid bij Halsteren. Het verkeer wordt tijdens de afslui ting omgeleid via de volgende rou tes en moet rekening houden met een langere reistijd: Vanuit Antwerpen en Vlissingen naar Steenbergen: via de A4 tot knooppunt Zoomland; via de A58 naar Roosendaal tot knooppunt De Stok; via de A17 naar Rotter dam tot knooppunt Noordhoek en via de A59, A29 en N259 naar Steenbergen. Vanuit Steenbergen naar Zeeland: via de N259 naar Bergen op Zoom; via de N286 in de richting van Tho- len en via de N659 (de Oester- dam). ■Pjj www.rijkswegA4.nl www.vananaarbeter.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 3