I
Spannende maanden
Zeeland ziet schip
PZC I
Aantal verkeersdoden tot en met
deze maand 'weinig hoopgevend'
Wie van de drie
De krant 4 weken voor €9,95!
2 Donderdag 31 mei 2007 PZC
WILLEM VAN DAM
I r..
Hoe verzint een mens het?
)e neemt een ernstig zieke mevrouw wier dagen zijn
geteld en die bereid is om één van haar nieren af te
staan. Vervolgens zoek je naar een paar patiënten die al gerui
me tijd op een niertransplantatie wachten. Je zet ze voor een
camera en vervolgens begint het spel: wie van de drie krijgt de
felbegeerde nier? We mogen morgen allemaal meedoen. Van
uit onze 3-zits, bakje chips en pijpje pils binnen handbereik,
kunnen we via sms-jes medebepalen welke nierpatiënt uitein
delijk de gelukkige is. Televisieamusement anno 2007.
Wie bedenkt zoiets? BNN. Dat is die omroep van die kleine
Bart, die - lachen, joh - stenen door ruiten wierp en vervol
gens hard wegliep. Het is ook de omroep die kijkers de vraag
stelt: 'Waarmee spuit jij je liefje
het liefst vol; met slagroom,
knoflooksaus of verwenkwark?'
Geen idee hoe het er op de re
dactievergaderingen van BNN
aan toe gaat. Maar ik kan me er
wel iets bij voorstellen.
- Iemand nog een leuk ideetje?
- Nou, als we nou 's een strijd op leven en dood laten voeren
en we noemen het de Grote Donorshow.
- Briljant, doen we!
- Iemand tegen?
- Nee natuurlijk, we zijn tenslotte de stoerste omroep van Ne-
derand; fris en rebels.
'Lonink op zoek naar hersenen', stond in deze courant boven
een bericht, waarin werd gemeld dat de burgemeester van Ter-
neuzen een speurtocht begint naar verstandige lieden die wil
len meedenken over de toekomst van de regio. Als ze in
Zeeuws-Vlaanderen een ietsje teveel aan gezond verstand aan
treffen, kunnen ze dat wellicht doneren;
Aan die lui van BNN.
De Grote Donorshow
van de stoerste
omroep in Nederland
COLOFON
DIRECTIE
Directeur/uitgever: Ad Verrest
HOOFDREDACTIE
Hoofdredacteur: Peter Jansen
pjansen@pzc.nl
Adjunct-hoofdredacteur: Arie Leen Kroon
alkroon@pzc.nl
CENTRALE REDACTIE
redactie@pzc.nl, tel. 0113-315500, fax
0113-315609
KANTOREN
Goes: Stationspark 28, Postbus 31, 4460
AA Goes, 0113-315500
Middelburg: Buitenruststraat 18, Postbus
8070, 4330 EB Middelburg, 0118-493000
Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45, Post
bus 145, 4530 AC Terneuzen,
0115-645769
Zierikzee: Grachtweg 23a, postbus 80,
4300 AB Zierikzee, 0111-454651
Hulst, Steenstraat 37, 4561 AR Hulst,
0114-371379
ABONNEMENTSPRIJZEN
Maand €21,50 (acceptgiro n.v.t.)
Kwartaal €61,50 (acceptgiro €64,50)
Jaar €236,00 (acceptgiro €239,00)
Voor toezending per post geldt een toe
slag.
Abonnementenadministratie, fotoservice,
abonneevoordeel Bel lezersservice
0800-0231231, dagelijks 8.00-17.00, za
terdag tot 12.00 uur, of mail
lezersservice@pzc.nl; fax 076-5312330.
Postadres: Lezersservice PZC, Postbus
3229, 4800 MB Breda. Beëindigen abon
nement uiterlijk één maand voor het ein
de van de betaalperiode. U ontvangt een
schriftelijke bevestiging. Wet Bescher
ming Persoonsgegevens van toepassing)
ADVERTENTIES
Verkoopteam Zeeland: 0113-315520, fax
0113-315529. teamzeeland@pzc.nl
Personeels-, educatie- en zorgadverten-
ties: 076-5312240, fax 076-5312340,
aez@pzc.nl.
Business to business, onroerend goed:
076-5312277, fax 076-5312274,
segmentteam@pzc.nl
Publicatierecht beeldende kunst: via
Beeldrecht. Auteursrecht: voorbehouden
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV.
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant
BV is een onderdeel van de Koninklijke
Wegener NV.
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener
legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoe
ring van de abonnementsovereenkomst. Deze
gegevens kunnen gebruikt worden om u op de
hoogte te houden van interessante producten
en diensten van andere onderdelen van Weg
ener en zorgvuldig geselecteerde partners. In
dien u geen prijs stelt op informatie van de PZC
of indien u uw toestemming voor het gebruik
van uw e-mailadres wilt intrekken, kunt u een
briefje sturen naar; PZC, Postbus 3229, 4800
MB Breda. Zie ook het privacy statement op
www.pzc.nl
KRANT NIET ONTVANGEN?
Onze excuses. Bel gratis lezersservice
0800-0231231.
maandag t/m vrijdag 7.00-17.00 uur, zater
dag 8.00-12.00 uur.
De Tweede Kamer praat
vandaag over restauraties.
Zeeland denkt goede
papieren te hebben om een
flinke portie van het extra
geld voor monumenten
binnen te halen.
door Marcel Modde
Buiten oogt het gebouw
mistroostig, in de greep
van het verval. Achter de
hoge deuren, opeenvol
gend genummerd tot en met ze
ven, ademt de tractieloods van de
Stoomtrein Goes-Borsele (SGB)
nostalgie. Letterlijk in dit geval,
omdat één van de locomotieven te
rug van een rondrit net de stalling
is binnengereden. Bij de enorme
wielen onsnapt nog een laatste
pluimpje witte rook.
Uit luidsprekers galmt I don'tfeel li
ke dancing van de Scissor Sisters;
arbeidsvitaminen voor de techneu
ten die in hun vrije uren het histo
risch materieel opknappen en rij
dend houden.
Administrateur Reinier Zonder
van, de enige beroepskracht onder
de 160 vrijwilligers van de organi
satie, gaat voor naar de hallen drie
tot en met zeven. Weg uit het la
waai. Wat direct opvalt, is de zee
van licht. „Zo moet het ook achter
de deur van één en twee weer wor
den", legt Zondervan uit met de
blik omhoog naar de puntige, gla
zen overkapping.
De bedoeling is het tachtig jaar
oude gebouw in originele staat te
herstellen. Inclusief badkamer, ke-
telhok, schaftlokaal en het kantoor
tje (met doorgeefluik voor de
140 miljoen euro extra
Het kabinet heeft 140 miljoen
euro te verdelen om achter
standen in restauraties weg
te werken.
Voor grootschalige restauraties
is 38 miljoen euro beschikbaar
dat in één keer wordt ver
deeld. Aanvragen moeten in
november binnen zijn. Vóór 1
juli 2008 volgt een beslissing.
Voor molens, boerderijen en
orgels is in totaal 30 miljoen
euro beschikbaar.
Voor overige kleinschalige res
tauraties 45 miljoen euro.
Bij grootschalige restauraties
wordt gestreefd naar regionale
spreiding, verder hebben goed
kopere restauraties voorrang.
werkbriefjes) van de chef Dat deel
wordt ook toegankelijk voor pu
bliek. In de linkerflank komen aan
de achterkant de oorspronkelijke
hoogsmalle ramen terug. Dat stuk
heeft door verzakkingen de afgelo
pen jaren het meest te lijden ge
had, zo lijkt het. Een breede
scheur vertelt dat de muur naar
buiten wijkt. „Voorlopig kunnen
we hier nog wel veilig werken,
maar als het nog tien jaar zo blijft
staan, zou het wel eens in elkaar
kunnen storten." Daarmee onder
streept hij tevens de noodzaak van
een ingrijpende restauratie.
Het herstel vergt volgens het vorig
jaar opgemaakte plan 1,3 miljoen
euro. Ook toen diende de SGB bij
het Rijk een subdiedieverzoek in,
maar kreeg nul op het rekest. „Het
budget voor industrieel erfgoed
(in het geheel toch al een onderge
schoven kindje) was zo gering, dat
het potje al leeg was op het mo-
'Mooi - hoe dan ook - dat
dit industrieel erfgoed zo in
de belangstelling ligt'
ment dat wij onze aanvraag de
den. Of ik nu optimistischer ben
over de toekenning, durf ik nog
niet te zeggen. Dan zou ik eerst de
regeling en de precieze voorwaar
den er op moeten naslaan."
Zondervan weet zich in ieder ge
val verzekert van de sympathie
van de gemeente, provincie en
ook de Rijksdienst, meent hij te
mogen opmaken uit recente ge
sprekken. „Ik ben er van overtuigd
dat het budget beschikbaar komt.
Is het niet nu binnen deze subsi
dieregeling, dan wel later op een
andere manier. Mooi - hoe dan
ook - dat dit industrieel erfgoed zo
in de belangstelling ligt. Vaak delf
je toch het onderspit in de race
met oude gebouwen. De meeste lo-
comotievendepots zijn vroeger ge
sloopt. Wanneer ik kijk naar de an
dere spoorwegmusea in Neder
land, heeft alleen Hoorn nog iets
origineels staan, hoewel dat meer
een tramremise is. Dus eigenlijk
zijn wij de enige in die wereld met
een echte tractieloods die nog in
bedrijf is. In die zin is het behoud
daarvan dubbel zo belangrijk."
Saillant detail is dat er verder op
het SGB-terrein weinig origineel
meer is. Het seinhuisje werd over
gezet vanuit Middelburg. Ook de
goederenloods stond eerder in de
provinciehoofdstad. Nóg een re
den dus om geld in de Goese trac
tieloods te pompen, motiveert
Zondervan.
Met de restauratie raakt het histori
sche spoorwegcomplex weer een
stukje verder af „Maar we zijn
nog lang niet klaar." Voor de in
richting van het buitenterrein
broeden eveneens plannen. Die
moet het complex de uitstraling
van een heus openluchtmuseum
geven.
Hoog op het wensenlijstje staat
ook de bouw van een stallings-
loods waar de nog op te knappen
rijtuigen en locs beschut kunnen
worden geparkeerd. Het zou Zon
dervan veel waard zijn wanneer
die stalling kan worden gereali
seerd vóórdat wordt begonnen
met restauratie van de tractie
loods. Dan kan het bestaande ma
teriaal mooi tijdelijk onder het
nieuwe dak worden gebracht en
hoeft niet moeilijk worden gedaan
met een gedeeltelijke afsluiting
van de werkplaats tijdens de res
tauratie. „Misschien kunnen we er
wel één project van maken. Dat
zou een mooie oplossing zijn."
Goede kansen provincie
bij verdeling extra geld
voor restauraties.
door Ernst Jan Rozendaal
Gedeputeerde Harry van
Waveren (CDA, cultuur)
verwacht dat Zeeland flink
kan profiteren van de 140 miljoen
euro die het Rijk heeft uitgetrok
ken om achterstanden in restaura
ties weg te werken. Per provincie
worden maximaal twee kanjersub
sidies toegekend (tussen de 4 en
10 miljoen euro). Daarvoor zou de
voormalige timmerfabriek van de
Koninklijke Schelde in Vlissingen
in aanmerking kunnen komen,
denkt Van Waveren. Er bestaan
plannen daarin een casino te vesti
gen. Een aanvraag voor rijkssubsi
die moet voor 1 november binnen
zijn. „Dat zal wel moeilijk wor
den", stelt Van Waveren. „Er moet
nog veel gebeuren, willen we dat
rond krijgen."
Of Zeeland met voldoende aanvra
gen komt voor de subsidies van 1
tot 3 miljoen euro (maximaal drie
per provincie), is voor de gedepu
teerde geen vraag. Drie mogelijke
projecten somt hij zo op. Aller
eerst het in verval geraakte tractie-
gebouw van de stoomtrein
Goes-Borsele, dat eind vorig jaar
Ja, ik neem de PZC de eerste 4 weken voor maar 9,95 en aansluitend:
een vast abonnement met automatische betaling van 61,50 per kwartaal
een vast abonnement met betaling per accept van 64,50 per kwartaal
ik neem een proefabonnement van 4 weken voor 9,95. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf
(ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad)
Stuur de bon naar PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713,4460 WB GOES.
Bellen kan ook; 0800 - 0231 231 (gratis)
Straat
Postcode
Woonplaats
Telefoonnummer
Emailadres
Ik machtig de PZC
Rekeningnummer
om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven.
Handtekening
De PZC gaal zorgvuldig 0
met persoonsgegevens In hel cololon ireft u nadere informal^
door Ben Jansen
MIDDELBURG - Het aantal dodelijke
slachtoffers in het Zeeuwse ver
keer is de eerste vijf maanden van
dit jaar hoog. Tot en met gisteren
zijn elf verkeersdoden geregis
treerd. Weliswaar twee minder
dan in dezelfde periode in 2006,
maar toch 'weinig hoopgevend'
volgens Henk Rhebergen van het
Regionaal Orgaan Verkeersveilig
heid Zeeland.
Vorig jaar steeg het aantal verkeers
doden tot veler schrik naar 39, der
tien meer dan de twee voorgaande
jaren.
Uit de elf dodelijke slachtoffers
over de periode januari tot en met
mei mag volgens Rhebergen niet
worden geconcludeerd dat 2006
geen eenmalige uitschieter was.
„Daarvoor moet je de cijfers over
minimaal drie jaar hebben."
Opmerkelijk dit jaar is het grote
aantal verkeersdoden op Walche
ren: zes. Op Tholen waren twee
doden te betreuren, in Zeeuws-
Vlaanderen eveneens twee en op
de Bevelanden één.
In januari deed zich één ongeluk
met dodelijke afloop voor, in fe
bruari, maart en april telkens twee
en in mei vier. Vorig jaar veroor
zaakten ongelukken met dodelijke
afloop in augustus en september
een dramatische stijging.