I Spannende maanden Zeeland ziet schip PZC I Aantal verkeersdoden tot en met deze maand 'weinig hoopgevend' Wie van de drie De krant 4 weken voor €9,95! 2 Donderdag 31 mei 2007 PZC WILLEM VAN DAM I r.. Hoe verzint een mens het? )e neemt een ernstig zieke mevrouw wier dagen zijn geteld en die bereid is om één van haar nieren af te staan. Vervolgens zoek je naar een paar patiënten die al gerui me tijd op een niertransplantatie wachten. Je zet ze voor een camera en vervolgens begint het spel: wie van de drie krijgt de felbegeerde nier? We mogen morgen allemaal meedoen. Van uit onze 3-zits, bakje chips en pijpje pils binnen handbereik, kunnen we via sms-jes medebepalen welke nierpatiënt uitein delijk de gelukkige is. Televisieamusement anno 2007. Wie bedenkt zoiets? BNN. Dat is die omroep van die kleine Bart, die - lachen, joh - stenen door ruiten wierp en vervol gens hard wegliep. Het is ook de omroep die kijkers de vraag stelt: 'Waarmee spuit jij je liefje het liefst vol; met slagroom, knoflooksaus of verwenkwark?' Geen idee hoe het er op de re dactievergaderingen van BNN aan toe gaat. Maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. - Iemand nog een leuk ideetje? - Nou, als we nou 's een strijd op leven en dood laten voeren en we noemen het de Grote Donorshow. - Briljant, doen we! - Iemand tegen? - Nee natuurlijk, we zijn tenslotte de stoerste omroep van Ne- derand; fris en rebels. 'Lonink op zoek naar hersenen', stond in deze courant boven een bericht, waarin werd gemeld dat de burgemeester van Ter- neuzen een speurtocht begint naar verstandige lieden die wil len meedenken over de toekomst van de regio. Als ze in Zeeuws-Vlaanderen een ietsje teveel aan gezond verstand aan treffen, kunnen ze dat wellicht doneren; Aan die lui van BNN. De Grote Donorshow van de stoerste omroep in Nederland COLOFON DIRECTIE Directeur/uitgever: Ad Verrest HOOFDREDACTIE Hoofdredacteur: Peter Jansen pjansen@pzc.nl Adjunct-hoofdredacteur: Arie Leen Kroon alkroon@pzc.nl CENTRALE REDACTIE redactie@pzc.nl, tel. 0113-315500, fax 0113-315609 KANTOREN Goes: Stationspark 28, Postbus 31, 4460 AA Goes, 0113-315500 Middelburg: Buitenruststraat 18, Postbus 8070, 4330 EB Middelburg, 0118-493000 Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45, Post bus 145, 4530 AC Terneuzen, 0115-645769 Zierikzee: Grachtweg 23a, postbus 80, 4300 AB Zierikzee, 0111-454651 Hulst, Steenstraat 37, 4561 AR Hulst, 0114-371379 ABONNEMENTSPRIJZEN Maand €21,50 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal €61,50 (acceptgiro €64,50) Jaar €236,00 (acceptgiro €239,00) Voor toezending per post geldt een toe slag. Abonnementenadministratie, fotoservice, abonneevoordeel Bel lezersservice 0800-0231231, dagelijks 8.00-17.00, za terdag tot 12.00 uur, of mail lezersservice@pzc.nl; fax 076-5312330. Postadres: Lezersservice PZC, Postbus 3229, 4800 MB Breda. Beëindigen abon nement uiterlijk één maand voor het ein de van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Wet Bescher ming Persoonsgegevens van toepassing) ADVERTENTIES Verkoopteam Zeeland: 0113-315520, fax 0113-315529. teamzeeland@pzc.nl Personeels-, educatie- en zorgadverten- ties: 076-5312240, fax 076-5312340, aez@pzc.nl. Business to business, onroerend goed: 076-5312277, fax 076-5312274, segmentteam@pzc.nl Publicatierecht beeldende kunst: via Beeldrecht. Auteursrecht: voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV. Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van de Koninklijke Wegener NV. PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoe ring van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Weg ener en zorgvuldig geselecteerde partners. In dien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruik van uw e-mailadres wilt intrekken, kunt u een briefje sturen naar; PZC, Postbus 3229, 4800 MB Breda. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl KRANT NIET ONTVANGEN? Onze excuses. Bel gratis lezersservice 0800-0231231. maandag t/m vrijdag 7.00-17.00 uur, zater dag 8.00-12.00 uur. De Tweede Kamer praat vandaag over restauraties. Zeeland denkt goede papieren te hebben om een flinke portie van het extra geld voor monumenten binnen te halen. door Marcel Modde Buiten oogt het gebouw mistroostig, in de greep van het verval. Achter de hoge deuren, opeenvol gend genummerd tot en met ze ven, ademt de tractieloods van de Stoomtrein Goes-Borsele (SGB) nostalgie. Letterlijk in dit geval, omdat één van de locomotieven te rug van een rondrit net de stalling is binnengereden. Bij de enorme wielen onsnapt nog een laatste pluimpje witte rook. Uit luidsprekers galmt I don'tfeel li ke dancing van de Scissor Sisters; arbeidsvitaminen voor de techneu ten die in hun vrije uren het histo risch materieel opknappen en rij dend houden. Administrateur Reinier Zonder van, de enige beroepskracht onder de 160 vrijwilligers van de organi satie, gaat voor naar de hallen drie tot en met zeven. Weg uit het la waai. Wat direct opvalt, is de zee van licht. „Zo moet het ook achter de deur van één en twee weer wor den", legt Zondervan uit met de blik omhoog naar de puntige, gla zen overkapping. De bedoeling is het tachtig jaar oude gebouw in originele staat te herstellen. Inclusief badkamer, ke- telhok, schaftlokaal en het kantoor tje (met doorgeefluik voor de 140 miljoen euro extra Het kabinet heeft 140 miljoen euro te verdelen om achter standen in restauraties weg te werken. Voor grootschalige restauraties is 38 miljoen euro beschikbaar dat in één keer wordt ver deeld. Aanvragen moeten in november binnen zijn. Vóór 1 juli 2008 volgt een beslissing. Voor molens, boerderijen en orgels is in totaal 30 miljoen euro beschikbaar. Voor overige kleinschalige res tauraties 45 miljoen euro. Bij grootschalige restauraties wordt gestreefd naar regionale spreiding, verder hebben goed kopere restauraties voorrang. werkbriefjes) van de chef Dat deel wordt ook toegankelijk voor pu bliek. In de linkerflank komen aan de achterkant de oorspronkelijke hoogsmalle ramen terug. Dat stuk heeft door verzakkingen de afgelo pen jaren het meest te lijden ge had, zo lijkt het. Een breede scheur vertelt dat de muur naar buiten wijkt. „Voorlopig kunnen we hier nog wel veilig werken, maar als het nog tien jaar zo blijft staan, zou het wel eens in elkaar kunnen storten." Daarmee onder streept hij tevens de noodzaak van een ingrijpende restauratie. Het herstel vergt volgens het vorig jaar opgemaakte plan 1,3 miljoen euro. Ook toen diende de SGB bij het Rijk een subdiedieverzoek in, maar kreeg nul op het rekest. „Het budget voor industrieel erfgoed (in het geheel toch al een onderge schoven kindje) was zo gering, dat het potje al leeg was op het mo- 'Mooi - hoe dan ook - dat dit industrieel erfgoed zo in de belangstelling ligt' ment dat wij onze aanvraag de den. Of ik nu optimistischer ben over de toekenning, durf ik nog niet te zeggen. Dan zou ik eerst de regeling en de precieze voorwaar den er op moeten naslaan." Zondervan weet zich in ieder ge val verzekert van de sympathie van de gemeente, provincie en ook de Rijksdienst, meent hij te mogen opmaken uit recente ge sprekken. „Ik ben er van overtuigd dat het budget beschikbaar komt. Is het niet nu binnen deze subsi dieregeling, dan wel later op een andere manier. Mooi - hoe dan ook - dat dit industrieel erfgoed zo in de belangstelling ligt. Vaak delf je toch het onderspit in de race met oude gebouwen. De meeste lo- comotievendepots zijn vroeger ge sloopt. Wanneer ik kijk naar de an dere spoorwegmusea in Neder land, heeft alleen Hoorn nog iets origineels staan, hoewel dat meer een tramremise is. Dus eigenlijk zijn wij de enige in die wereld met een echte tractieloods die nog in bedrijf is. In die zin is het behoud daarvan dubbel zo belangrijk." Saillant detail is dat er verder op het SGB-terrein weinig origineel meer is. Het seinhuisje werd over gezet vanuit Middelburg. Ook de goederenloods stond eerder in de provinciehoofdstad. Nóg een re den dus om geld in de Goese trac tieloods te pompen, motiveert Zondervan. Met de restauratie raakt het histori sche spoorwegcomplex weer een stukje verder af „Maar we zijn nog lang niet klaar." Voor de in richting van het buitenterrein broeden eveneens plannen. Die moet het complex de uitstraling van een heus openluchtmuseum geven. Hoog op het wensenlijstje staat ook de bouw van een stallings- loods waar de nog op te knappen rijtuigen en locs beschut kunnen worden geparkeerd. Het zou Zon dervan veel waard zijn wanneer die stalling kan worden gereali seerd vóórdat wordt begonnen met restauratie van de tractie loods. Dan kan het bestaande ma teriaal mooi tijdelijk onder het nieuwe dak worden gebracht en hoeft niet moeilijk worden gedaan met een gedeeltelijke afsluiting van de werkplaats tijdens de res tauratie. „Misschien kunnen we er wel één project van maken. Dat zou een mooie oplossing zijn." Goede kansen provincie bij verdeling extra geld voor restauraties. door Ernst Jan Rozendaal Gedeputeerde Harry van Waveren (CDA, cultuur) verwacht dat Zeeland flink kan profiteren van de 140 miljoen euro die het Rijk heeft uitgetrok ken om achterstanden in restaura ties weg te werken. Per provincie worden maximaal twee kanjersub sidies toegekend (tussen de 4 en 10 miljoen euro). Daarvoor zou de voormalige timmerfabriek van de Koninklijke Schelde in Vlissingen in aanmerking kunnen komen, denkt Van Waveren. Er bestaan plannen daarin een casino te vesti gen. Een aanvraag voor rijkssubsi die moet voor 1 november binnen zijn. „Dat zal wel moeilijk wor den", stelt Van Waveren. „Er moet nog veel gebeuren, willen we dat rond krijgen." Of Zeeland met voldoende aanvra gen komt voor de subsidies van 1 tot 3 miljoen euro (maximaal drie per provincie), is voor de gedepu teerde geen vraag. Drie mogelijke projecten somt hij zo op. Aller eerst het in verval geraakte tractie- gebouw van de stoomtrein Goes-Borsele, dat eind vorig jaar Ja, ik neem de PZC de eerste 4 weken voor maar 9,95 en aansluitend: een vast abonnement met automatische betaling van 61,50 per kwartaal een vast abonnement met betaling per accept van 64,50 per kwartaal ik neem een proefabonnement van 4 weken voor 9,95. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) Stuur de bon naar PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713,4460 WB GOES. Bellen kan ook; 0800 - 0231 231 (gratis) Straat Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres Ik machtig de PZC Rekeningnummer om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. Handtekening De PZC gaal zorgvuldig 0 met persoonsgegevens In hel cololon ireft u nadere informal^ door Ben Jansen MIDDELBURG - Het aantal dodelijke slachtoffers in het Zeeuwse ver keer is de eerste vijf maanden van dit jaar hoog. Tot en met gisteren zijn elf verkeersdoden geregis treerd. Weliswaar twee minder dan in dezelfde periode in 2006, maar toch 'weinig hoopgevend' volgens Henk Rhebergen van het Regionaal Orgaan Verkeersveilig heid Zeeland. Vorig jaar steeg het aantal verkeers doden tot veler schrik naar 39, der tien meer dan de twee voorgaande jaren. Uit de elf dodelijke slachtoffers over de periode januari tot en met mei mag volgens Rhebergen niet worden geconcludeerd dat 2006 geen eenmalige uitschieter was. „Daarvoor moet je de cijfers over minimaal drie jaar hebben." Opmerkelijk dit jaar is het grote aantal verkeersdoden op Walche ren: zes. Op Tholen waren twee doden te betreuren, in Zeeuws- Vlaanderen eveneens twee en op de Bevelanden één. In januari deed zich één ongeluk met dodelijke afloop voor, in fe bruari, maart en april telkens twee en in mei vier. Vorig jaar veroor zaakten ongelukken met dodelijke afloop in augustus en september een dramatische stijging.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 2