Kleine opdonder verovert Nederland
'Zo ga je toch niet met elkaar om'
PZC Dinsdag 29 mei 2007 25
VanVelzen moet nog
wennen aan status van
bekende Nederlander.
door Harry de Jong
AMSTERDAM - Het kan snel gaan.
Vorig jaar was de toen nog onbe
kende VanVelzen gewoon bezoe
ker van het festival Concert at Sea
op de Brouwersdam. Eind volgen
de maand staat hij er zelf op het
podium, samen met Bluf, De Dijk
en Trijntje Oosterhuis. „Ik begin
steeds beter te begrijpen waarom
iemand als Anouk graag in Ameri
ka wil wonen. Want het is toch
wel prettig om over straat te kun
nen lopen zonder dat iedereen
met je op de foto wil."
Roel van Velzen, alias VanVelzen,
zit op een terras in hartje Amster
dam en filosofeert over zijn pas
verworven status van bekende Ne
derlander. „Het is geweldig dat ie
dereen mijn liedjes meezingt", mij
mert hij. „Maar die gekte erom
heen had ik er liever niet bij ge
had. Zelfs als ik alleen maar even
geld in de parkeerautomaat gooi,
word ik aangesproken." Hij schuift
z'n zonnebril omhoog en grijnst.
„Maar wat zeur ik nou. Ik heb im
mers een prachtig leven. Samen
met het meisje van wie ik houd
heb ik net een appartement ge
kocht hier om de hoek en van
mijn eerste album zijn al 20.000
exemplaren verkocht. Te gek
toch?"
'Ik heb geleerd om te
accepteren dat ik niet
groter ben dan ik ben'
De 1 meter 40 lange muzikant
heeft dit jaar een verrassende op
mars gemaakt in het nationale
popwereldje. Hij belandde met zo
wel Baby get higher als Burn in de
hoogste regionen van de hitlijsten
en van zijn debuutalbum Unwind
waren bij voorintekening al tien
duizend exemplaren verkocht.
Daarnaast- mocht hij ook nog eens
twee 3FM Awards in ontvangst ne
men, voor Beste Nieuwkomer en
Meest Gedraaide Single. VanVel
zen glundert. „Ja, mijn manager
en ik hebben elkaar dit jaar zo
vaak kunnen feliciteren met alle
mooi resultaten, dat we er flauw
van werden."
Hoe verklaart de 29-jarige zanger
zijn succes? Zijn ongecompliceerde
poprockliedjes zijn voor een breed
publiek toegankelijk, maar dat is
nog geen garantie voor een plotse
linge status van popster. Heeft het
feit dat hij juist door zijn geringe
lengte een opvallende verschijning
is, niet een handje meegeholpen?
VanVelzen denkt even na en
weegt zijn woorden zorgvuldig.
„Ik viel sowieso al op door mijn
lengte, maar nu koppelen de men
sen daar kennelijk iets positiefs
aan. Omdat ik zo klein ben, heb ik
me altijd moeten verdedigen en
daardoor heb ik geleerd steeds
mijn woordje klaar te hebben. En
dat heeft mijn karakter gevormd.
Misschien ben ik juist daardoor
het podium opgegaan. Uit gel
dingsdrang, om de wereld te laten
zien dat ik niet alleen een klein
mannetje ben. Maar aan de andere
kant heb ik ook geleerd om te ac
cepteren dat ik niet groter ben dan
ik ben, ik ben er niet zwaar gefrus
treerd door geraakt."
Muziek is in het leven van VanVel
zen altijd een belangrijke uitlaat
klep geweest. „Op het moment
dat ik de Beatles hoorde, was ik
verkocht. Ik was toen een nog klei
ner opdondertje en probeerde
hun liedjes met één vinger op de
piano mee te spelen. Mijn vader
was daarbij mijn mentor. Hij was
ook een echte Beatles-fan en een
begenadigd muzikant."
Op de middelbare school in Delft
deed de voortvarende jongeman
van zich spreken door eigenhan
dig alle liedjes van de jaarlijkse
kerstmusical te herschrijven. „Die
nummers waren veel te oubollig,
vond ik. En de leraren vonden het
prima, ze stimuleerden me alleen
maar." Maar VanVelzen wist dan
ook wel hoe je een liedje moest
schrijven, want als er in de familie
iemand jarig was, nam hij samen
met zijn vader en grootvader de
pen ter hand om een loflied op de
jarige te maken. „Zo heb ik het
vak spelenderwijs geleerd."
VanVelzen ging na zijn middelba
re schoolperiode communicatie
studeren in Rotterdam en sloot
zich daar al snel aan bij een studen
tenbandje dat luisterde naar de
naam Goldfish. Die groep kreeg
enige bekendheid door de Heine-
ken Student Music Award in de
wacht te slepen. Een mooie op
stap naar het grotere werk, want
na de prijsuitreiking werd VanVel
zen gevraagd de gelederen te ko
men versterken van The Crazy Pia
nos, een groep die de nodige faam
had verworven in het nationale cir
cuit van bedrijfsfeesten en bijzon
dere evenementen. „Bij die jon
gens heb ik het klappen van de
zweep echt geleerd", vindt de mu
zikant achteraf „Ik deed zoveel po
diumervaring op dat ik precies
wist wat ik moest doen toen ik
voor mezelf begon." Zijn carrière
was op dat moment al een beetje
op gang gekomen, want VanVel
zen was inmiddels vaste pianist ge
VanVelzen: „Het is geweldig dat iedei
worden van het televisieprogram
ma De Wereld Draait Door.
Tijdens één van de tournees met
The Crazy Pianos liep hij zijn hui
dige manager tegen het lijf en die
stelde de zanger plompverloren
voor een album op te nemen.
„Het klikte meteen tussen ons, we
hadden dezelfde visie op waar het
heen moest met mijn carrière. We
hebben vervolgens heel zorgvuldig
de liedjes samengesteld voor de
plaat Unwind, met het bekende ge
en mijn liedjes meezingt."
volg." Het succes legt natuurlijk
wel een druk op VanVelzen, dat
beseft hij zelf maar al te goed. „Tot
nu toe was ik een belofte, maar ik
moet met mijn volgende platen
wel al die hooggespannen ver
wachtingen waar gaan maken. Ie
dereen kijkt naar mij en vraagt
zich af of ik het in de toekomst ga
redden. Aan mij zal het in ieder ge
val niet liggen, want ik ben van
plan om me de komende tijd hele
maal suf te spelen." Ook in het bui
foto CPD
tenland? „Daar denk ik voorlopig
nog niet aan, al zou dat wel een
uitdaging zijn. De VanVelzen-trein
is nog maar net op de rails gezet
en we moeten eerst maar eens in
Nederland goed op stoom zien te
blijven."
VanVelzen treedt zaterdag 30 juni
op tijdens Concert at Sea op de
Brouwersdam en zondag 15 juli tij
dens Goes in Concert op de Grote
Markt in Goes.
Nazomerfestival voelt
zich aangevallen door
Jazzfestival Middelburg.
door Rolf Bosboom
MIDDELBURG - Het Zeeland Nazo
merfestival (ZNF) is bepaald onge
lukkig met de wijze waarop het
vernieuwde Jazzfestival Middel
burg de afgelopen periode heeft ge
opereerd. Zonder enig overleg zijn
elementen uit de ZNF-structuur
gekopieerd. Zo is hetzelfde po
dium gebruikt, is de indeling en
opzet van het Abdijplein vergelijk
baar en zijn diverse ZNF-medewer-
kers, waaronder de productielei
der, binnengehaald.
ZNF-directeur Ruud van Meijel
spreekt van een 'onverkwikkelijke
zaak'. „We zijn blij met nieuwe fes
tivals en hebben helemaal niets te
gen andere activiteiten op het Ab
dijplein, maar organisaties moeten
dan wei creatief én origineel zijn.
En kom dan in elk geval even naar
ons toe. Dan kun je tenminste een
dialoog hebben. Zeeland is al zo
'Kom dan in elk geval even
naar ons toe. Dan kun
je een dialoog hebben'
klein." Vooral het wegtrekken van
medewerkers, heeft Van Meijel ge
raakt. „Dat heeft veel pijn gedaan.
Ik heb dat opgevat als een manier
om het Nazomerfestival te bescha
digen. Zo ga je als culturele organi
saties niet met elkaar om. Voor el
ke organisatie is het al moeilijk ge
noeg om te bestaan."
Willem Kniknie van de organisa
tie van het Jazzfestival, spreekt van
'beginnersfouten'. „Er is inderdaad
sprake van een bepaalde structuur
die bij het Nazomerfestival hoort.
Daar zijn we in ons enthousiasme
redelijk snel doorheen gegaan en
dan kunnen er wrijvingen ont
staan. In zekere zin zijn we naïef
geweest." Kniknie zegt van de
kwestie te hebben geleerd. „Vol
gend jaar kijken we zeker hoe we
de festivals op elkaar kunnen af
stemmen en als dat niet lukt, hoe
we elkaar in elk geval niet in de
weg zitten. Dit keer was de organi
satie nogal last-minute-werk. Als
we volgend jaar weer dit soorten
fouten maken, dan hoef je ons
niet meer serieus te nemen."