Kleine opdonder verovert Nederland 'Zo ga je toch niet met elkaar om' PZC Dinsdag 29 mei 2007 25 VanVelzen moet nog wennen aan status van bekende Nederlander. door Harry de Jong AMSTERDAM - Het kan snel gaan. Vorig jaar was de toen nog onbe kende VanVelzen gewoon bezoe ker van het festival Concert at Sea op de Brouwersdam. Eind volgen de maand staat hij er zelf op het podium, samen met Bluf, De Dijk en Trijntje Oosterhuis. „Ik begin steeds beter te begrijpen waarom iemand als Anouk graag in Ameri ka wil wonen. Want het is toch wel prettig om over straat te kun nen lopen zonder dat iedereen met je op de foto wil." Roel van Velzen, alias VanVelzen, zit op een terras in hartje Amster dam en filosofeert over zijn pas verworven status van bekende Ne derlander. „Het is geweldig dat ie dereen mijn liedjes meezingt", mij mert hij. „Maar die gekte erom heen had ik er liever niet bij ge had. Zelfs als ik alleen maar even geld in de parkeerautomaat gooi, word ik aangesproken." Hij schuift z'n zonnebril omhoog en grijnst. „Maar wat zeur ik nou. Ik heb im mers een prachtig leven. Samen met het meisje van wie ik houd heb ik net een appartement ge kocht hier om de hoek en van mijn eerste album zijn al 20.000 exemplaren verkocht. Te gek toch?" 'Ik heb geleerd om te accepteren dat ik niet groter ben dan ik ben' De 1 meter 40 lange muzikant heeft dit jaar een verrassende op mars gemaakt in het nationale popwereldje. Hij belandde met zo wel Baby get higher als Burn in de hoogste regionen van de hitlijsten en van zijn debuutalbum Unwind waren bij voorintekening al tien duizend exemplaren verkocht. Daarnaast- mocht hij ook nog eens twee 3FM Awards in ontvangst ne men, voor Beste Nieuwkomer en Meest Gedraaide Single. VanVel zen glundert. „Ja, mijn manager en ik hebben elkaar dit jaar zo vaak kunnen feliciteren met alle mooi resultaten, dat we er flauw van werden." Hoe verklaart de 29-jarige zanger zijn succes? Zijn ongecompliceerde poprockliedjes zijn voor een breed publiek toegankelijk, maar dat is nog geen garantie voor een plotse linge status van popster. Heeft het feit dat hij juist door zijn geringe lengte een opvallende verschijning is, niet een handje meegeholpen? VanVelzen denkt even na en weegt zijn woorden zorgvuldig. „Ik viel sowieso al op door mijn lengte, maar nu koppelen de men sen daar kennelijk iets positiefs aan. Omdat ik zo klein ben, heb ik me altijd moeten verdedigen en daardoor heb ik geleerd steeds mijn woordje klaar te hebben. En dat heeft mijn karakter gevormd. Misschien ben ik juist daardoor het podium opgegaan. Uit gel dingsdrang, om de wereld te laten zien dat ik niet alleen een klein mannetje ben. Maar aan de andere kant heb ik ook geleerd om te ac cepteren dat ik niet groter ben dan ik ben, ik ben er niet zwaar gefrus treerd door geraakt." Muziek is in het leven van VanVel zen altijd een belangrijke uitlaat klep geweest. „Op het moment dat ik de Beatles hoorde, was ik verkocht. Ik was toen een nog klei ner opdondertje en probeerde hun liedjes met één vinger op de piano mee te spelen. Mijn vader was daarbij mijn mentor. Hij was ook een echte Beatles-fan en een begenadigd muzikant." Op de middelbare school in Delft deed de voortvarende jongeman van zich spreken door eigenhan dig alle liedjes van de jaarlijkse kerstmusical te herschrijven. „Die nummers waren veel te oubollig, vond ik. En de leraren vonden het prima, ze stimuleerden me alleen maar." Maar VanVelzen wist dan ook wel hoe je een liedje moest schrijven, want als er in de familie iemand jarig was, nam hij samen met zijn vader en grootvader de pen ter hand om een loflied op de jarige te maken. „Zo heb ik het vak spelenderwijs geleerd." VanVelzen ging na zijn middelba re schoolperiode communicatie studeren in Rotterdam en sloot zich daar al snel aan bij een studen tenbandje dat luisterde naar de naam Goldfish. Die groep kreeg enige bekendheid door de Heine- ken Student Music Award in de wacht te slepen. Een mooie op stap naar het grotere werk, want na de prijsuitreiking werd VanVel zen gevraagd de gelederen te ko men versterken van The Crazy Pia nos, een groep die de nodige faam had verworven in het nationale cir cuit van bedrijfsfeesten en bijzon dere evenementen. „Bij die jon gens heb ik het klappen van de zweep echt geleerd", vindt de mu zikant achteraf „Ik deed zoveel po diumervaring op dat ik precies wist wat ik moest doen toen ik voor mezelf begon." Zijn carrière was op dat moment al een beetje op gang gekomen, want VanVel zen was inmiddels vaste pianist ge VanVelzen: „Het is geweldig dat iedei worden van het televisieprogram ma De Wereld Draait Door. Tijdens één van de tournees met The Crazy Pianos liep hij zijn hui dige manager tegen het lijf en die stelde de zanger plompverloren voor een album op te nemen. „Het klikte meteen tussen ons, we hadden dezelfde visie op waar het heen moest met mijn carrière. We hebben vervolgens heel zorgvuldig de liedjes samengesteld voor de plaat Unwind, met het bekende ge en mijn liedjes meezingt." volg." Het succes legt natuurlijk wel een druk op VanVelzen, dat beseft hij zelf maar al te goed. „Tot nu toe was ik een belofte, maar ik moet met mijn volgende platen wel al die hooggespannen ver wachtingen waar gaan maken. Ie dereen kijkt naar mij en vraagt zich af of ik het in de toekomst ga redden. Aan mij zal het in ieder ge val niet liggen, want ik ben van plan om me de komende tijd hele maal suf te spelen." Ook in het bui foto CPD tenland? „Daar denk ik voorlopig nog niet aan, al zou dat wel een uitdaging zijn. De VanVelzen-trein is nog maar net op de rails gezet en we moeten eerst maar eens in Nederland goed op stoom zien te blijven." VanVelzen treedt zaterdag 30 juni op tijdens Concert at Sea op de Brouwersdam en zondag 15 juli tij dens Goes in Concert op de Grote Markt in Goes. Nazomerfestival voelt zich aangevallen door Jazzfestival Middelburg. door Rolf Bosboom MIDDELBURG - Het Zeeland Nazo merfestival (ZNF) is bepaald onge lukkig met de wijze waarop het vernieuwde Jazzfestival Middel burg de afgelopen periode heeft ge opereerd. Zonder enig overleg zijn elementen uit de ZNF-structuur gekopieerd. Zo is hetzelfde po dium gebruikt, is de indeling en opzet van het Abdijplein vergelijk baar en zijn diverse ZNF-medewer- kers, waaronder de productielei der, binnengehaald. ZNF-directeur Ruud van Meijel spreekt van een 'onverkwikkelijke zaak'. „We zijn blij met nieuwe fes tivals en hebben helemaal niets te gen andere activiteiten op het Ab dijplein, maar organisaties moeten dan wei creatief én origineel zijn. En kom dan in elk geval even naar ons toe. Dan kun je tenminste een dialoog hebben. Zeeland is al zo 'Kom dan in elk geval even naar ons toe. Dan kun je een dialoog hebben' klein." Vooral het wegtrekken van medewerkers, heeft Van Meijel ge raakt. „Dat heeft veel pijn gedaan. Ik heb dat opgevat als een manier om het Nazomerfestival te bescha digen. Zo ga je als culturele organi saties niet met elkaar om. Voor el ke organisatie is het al moeilijk ge noeg om te bestaan." Willem Kniknie van de organisa tie van het Jazzfestival, spreekt van 'beginnersfouten'. „Er is inderdaad sprake van een bepaalde structuur die bij het Nazomerfestival hoort. Daar zijn we in ons enthousiasme redelijk snel doorheen gegaan en dan kunnen er wrijvingen ont staan. In zekere zin zijn we naïef geweest." Kniknie zegt van de kwestie te hebben geleerd. „Vol gend jaar kijken we zeker hoe we de festivals op elkaar kunnen af stemmen en als dat niet lukt, hoe we elkaar in elk geval niet in de weg zitten. Dit keer was de organi satie nogal last-minute-werk. Als we volgend jaar weer dit soorten fouten maken, dan hoef je ons niet meer serieus te nemen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 25