Agenda Hoe kan je die éne top-voorstelling niet kopje onder laten gaan in de lange rij van gaat-wels PZC Dinsdag 29 mei 2007 23 NADER BESCHOUWD door Willem Nijssen Het ene toneel na het andere, dat is natuurlijk wel het lot van een 'toneelcolumnist'. Dat is uiteinde lijk zelfs zijn bedoeling. En wie met toneel bezig is, die is meestal ook nog wel bezig met films, en met boeken. De ene film na de andere, het ene boek na het andere, en dat allemaal op zoek naar nóg zo'n ervaring, of liever een bete re, liefst zelfs de ultieme! En wat doe je dan als 'de ultieme' zich aandient? Waar schijnlijk twijfelen aan het bestaan van het ultieme en maar weer verder gaan. Mijn boekenkasten, mijn cd-rekken, mijn dvd-kast, ze puilen uit. En soms denk ik dan wel eens: één toneel per jaar, één film, dat zou toch genoeg moeten kun nen zijn. Of een paar dan, desnoods. Maar welke? Het vervelende is dat je dat alleen maar achteraf kunt vaststellen. En daarom stel ik mij nu de achteraf-vraag: welke éne voorstelling van het afgelopen (half)jaar had ik dan zéker niet willen missen? Ééntje steekt er met kop en schouders bovenuit, en toch begin ik al weer excuses te bedenken voor al die an dere, waar toch ook wel wat goeds over te zeggen viel. Nee, het zal niet gaan, je tot één beperken. En toch zou die éne nooit kopje onder mogen gaan in de lange rij van 'gaat-wels'. Hoe krijg ik dat voor el kaar? Oplettende lezers weten natuurlijk allang dat het gaat over Dood van een handelsrei ziger. Ik heb er al enthousiast over ge schreven, en ik wil de 'topervaring' niet laten wegsijpelen. Dus heb ik ondertus sen de tekst herlezen. Gezien hoeveel het uitvoerende gezelschap (De Wetten van Kepler) daar uit heeft gesneden. Dat het daardoor niets aan kracht verloren had, bewijst de oerkracht van het stuk. Of be ter: het bewijst hoe sterk de angst voor het kernthema ('in deze maatschappij stel je niks meer voor') leeft. En tegelijker tijd ziet bijna iedere toeschouwer ook wel in, dat het voor een groot deel de schuld is van 'de held' Willy Loman zelf, dat hij die conclusie trekt. En dat hij dan toch on ze sympathie niet verliest, toont weer aan dat wij die 'schuld' bij onszelf ook wel kennen. Daarover nadenken helpt om zo'n topper niet te vergeten. Wat óók helpt, is lezen óver. Dood van een handelsreiziger is inmiddels het meest ge speelde en verkochte moder ne toneelstuk. Vijftig miljoen exempla ren. Op wereldschaal staat het jaar-in, jaar-uit elke dag wel ergens op het pro gramma. Uiteraard is er intussen onein dig veel over het stuk gezegd. Ook door Miller zelf Hoe de eerste woorden van Scène uit Dood van een handelsreiziger. het stuk hem kwamen aangewaaid. „Wil ly?" - „It's all right! I came back." Voor een handelsreiziger, die onderweg hoort te zijn, vond hij dat een schrijnende tegen spraak. Terwijl Miller een soort schrijvers hutje aan het bouwen was achter in de tuin van zijn huis, bleef hij die woorden heel de dag herhalen, als een mantra, 's Avonds begon hij te schrijven, heel de nacht door, en toen was het ie bedrijf klaar. „Het kwam vanzelf Ik was de ste nograaf. Ik kon ze horen, letterlijk. Ik zat er bij te huilen." Vraag me niet waarom, maar dat te weten is voor mij is een meer waarde. Het was een bericht 'van de over kant', kennelijk. Wat je niet ziet bij de uitvoering, maar wat onmiddellijk opvalt bij het lezen, is dat Miller heel bewust heeft gedacht aan het decor. Het stuk begint met twee blad zijden decorbeschrijving, uitzonderlijk veel. Daar wilde hij iets mee. „Wij den foto August Swietkowiak ken niet éénlagig en niet rechtlijnig. Ik wilde binnen het decor een manier vin den om dat op de planken ook zo te laten zijn. Dat alles tegelijk gebeurt. Ik wilde niet dat het stuk langs een dun logisch lijntje vooruitging, maar als een falanx, over de volle breedte." Ik denk dat wij al le andere vormen van verhaal-verloop al tijd weer willen terugvoeren naar de ver trouwde, die van de logisch-chronologi- sche voortgang. Het vreemde van Dood van een handelsreiziger zullen we zoveel mogelijk willen normaliseren. Door Wil ly 'voor gek' te verklaren, door het be wust voor gelijktijdigheid ontworpen de cor 'modern' te noemen. Maar het stuk is zo sterk, dat we toch beseffen dat het een bijzonder stuk is. Hoé bijzonder, dat weet je pas als je ervoor zorgt dat het niet on dergesneeuwd raakt onder alweer een an dere toneelervaring. Dat kost tijd en in spanning, maar het loont de moeite. AGENDA OP PAD Geluk in Zeeland Paul Schnabel houdt een lezing met de bat over geluk in Zeeland. Middelburg, Zeeuwse Bibliotheek, 20.00 uur; Ringrijden Afdelingswedstrijden op derde Pinkster dag: Koudekerke, 07.30 - 18.00 uur, Nieuw- en Sint Joosland, 08.00 - 17.00 uur, Oostkapelle, 08.00 - 17.30 uur, Oost-Souburg, 08.30 - 17.00 uur MUZIEK De Breeband Middelburgse band De Breeband speelt Nederlands en Engelstalige muziek met country-, rock- en folkinvloeden. Middelburg, De Mug, 21.00 uur; Fay Classen Fay Claassen geeft het openingsconcert van het Bergse Jazzweekend, ze speelt muziek van haar cd Two Portraits of Chet Baker. Bergen op Zoom, De Maagd, 20.15 uur; THEATER p- Bestevaer Opera over de rivaliteit tussen admiraal De Ruyter en Cornelis Tromp in de Gou den Eeuw. Goes, Het Goese Lyceum (Locatie Berg weg), 20.00 uur; meer agendanieuws op www.pzc.nl FILM BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel, Mr Bean: 20.00 uur; Pira tes of the Caribbean 3: 20.00 uur; Spider- man 3: 20.00 uur; Bobby: 20.30 uur; GOES 't Beest, The Way I spent the End of the World: 20.30 uur; 14.00 en 16.15 uur; Next: 22.30 uur; Pira tes of the Carribean: 14.00, 16.00, 18.45, 20.00, 21.00 en 21.30 uur; Spider-man 3: 13.30, 16.15, 19.00 en 21.45 uur; The number 23: 19.00 uur; The Queen: 14.00 uur; The reaping: 21.45 uur; Wild hogs: 18.30 uur; Penelope: di 14.00 uur MIDDELBURG Schuttershof, Notes on a Scandal: 20.00 uur; OOSTBURG Ledeltheater, The Queen: 20.00 uur; TERNEUZEN Merral, Fracture: 19.30 uur; Next: 18.45 uur; Pirates of the Caribbean 3: 18.30 en 20.30 uur; Spiderman 3: 20.00 uur; VLISSINGEN CineCity, Irina Palm: 19.30 uur (Film by the Sea); Blades of glory: 16.15 uur; Bridge to Terabithia: 14.00 uur; Fracture: 16.15, 19.15 en 22.00 uur; Haaibaai: 14.00 en 16.15 uur; Mr. Bean's holiday: UITGAANSTIP ze uiteindelijk een Londense nachtclub binnen, om mannen ano niem door een gat in de muur handmatig te plezieren. Ze bouwt daarmee, onder de naam Irina Palm, een zekere reputa tie op. De rol van de argeloze Maggie wordt gespeeld door Marianne Faithfull (foto), die ingetogen acteert en de intrigerende evolu tie die Maggie doormaakt goed weergeeft. Sam Garbarski heeft zelf zijn film, die vanaf 21 juni in de Nederlandse bioscopen gaat draaien, omschreven als 'een politiek incorrecte romanti sche komedie'. Keira Knightley in At World's End Tijdens de jongste editie van het filmfestival van Berlijn was Sam Garbarski met zijn tweede speelfilm Irina Palm een van de kans hebbers voor de Gouden Beer. Vanavond is de film als voorpre mière te zien bij Film by the Sea, in de Vlissingse bioscoop Cine City. De voorstelling begint om 19.30 uur. De hoofdpersoon van Irina Palm is Maggie, een vijftigjarige we duwe die met lede ogen toekijkt hoe haar doodzieke kleinzoon tje langzaam aftakelt. Omdat haar zoon niet in staat is de dure operatie te betalen, besluit zij het heft in handen te nemen. De arbeidsmarkt zit echter niet op haar te wachten. Daarom stapt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 23