Binnenland
Snelle fietser heeft met
iedereen ruzie op de weg
Basis Woensdrecht klaar voor JSF
'Overheid doet te
weinig tegen vetzucht'
PZC Zaterdag 26 mei 2007 7
Veel weggebruikers zijn
de slierten wielrenners
meer dan beu.
door Pieternel Kellenaers
ZEVENHUIZEN - Loslopende hon
den en kinderen zijn het ergst,
vindt André van der Velden. „Dan
moet je echt in de remmen knij
pen", zegt hij na afloop van de 125
kilometer lange Kromme Mij
drecht-tocht.
Vanwege de slechte weersvoorspel
lingen is het deze zondag rustig en
heeft de secretaris van toerclub
(TC) Zevenhuizen '80 onderweg
weinig gekke dingen meegemaakt.
„Twee mannen uit onze ploeg zijn
bij Breukelen wel eens de Vecht in
gereden omdat een automobilist
zijn snelheid niet aanpaste. In het
verleden was er plek genoeg op de
weg. Door de aanleg van uitwijk-
plekken, paaltjes en drempels is er
minder plaats en daardoor is ook
de agressie in het verkeer toegeno
men."
De toerfietsers van TC Zevenhui
zen '80 fietsen bij voorkeur in een
groep van zeker dertig man, twee
aan twee met een gemiddelde snel
heid van bijna dertig kilometer
per uur. Dat is bijna twee keer zo
snel als een doorsnee fietser, maar
nog langzaam vergeleken met de
echte wielrenner die een snelheid
van meer dan veertig kilometer
per uur haalt. Vanwege snelheid
en grootte van de groep moeten
de wielrenners andere fietsers en
voetgangers vaak schreeuwend
waarschuwen om aan de kant te
gaan.
Van der Velden: „Dat levert wel
eens boze gezichten en scheldpar
tijen op. Mensen hebben niet door
dat we met onze schoenen vast
aan de pedalen zitten en daardoor
niet snel kunnen afstappen. Het
duurt bovendien even voor we als
groep ineen geschoven zijn om
plaats te maken. Zeker aan het ein
de van de rit als iedereen moe en
hongerig is en de concentratie min
der wordt."
De toerfietser gebruikt zelf ook
wel eens zinloos geweld, onder
weg naar zijn werk op de parallel
weg langs de A15 bijvoorbeeld.
'Dat tricot-tuig neemt
elke zondag bezit van
de (binnen)wegen'
Van der Velden: „Daar jakkeren au
tomobilisten vlak langs je heen
om de file te ontwijken. Als ze
even later voor een stoplicht staan,
wil ik nog wel eens met mijn vlak
ke hand op de motorkap slaan."
Dat niet alle verkeersdeelnemers
gecharmeerd zijn van de lange
slierten wielrenners blijkt wel uit
de vele discussies op internet hier
over. „Dat tricot-tuig neemt elke
zondag bezit van de (binnenwe
gen. Dat ze niet vaker tot pulp wor
den gereden, puur door de arro
gantie en het zure chagrijn waar
mee ze niet aan de kant gaan, kan
ik enkel toeschrijven aan goddelij
ke interventie", schrijft ene )an H.
op een digitaal forum.
Jaarlijks komen 1500 wielrenners
met ernstige verwondingen bij de
eerste hulp van een ziekenhuis,
blijkt uit recent onderzoek van de
stichting Consument en Veilig
heid. Vanwege het grote aantal on
gelukken met fietsers en de popu
lariteit van de wielersport geeft de
stichting Consument en Veilig
heid sinds deze week adviezen
voor de sporters via www.voor-
komblessures.nl.
Belangrijkste tip: draag een helm.
„In groepsverband wordt vanwege
het grotere risico op vallen meest
al nog een helm gedragen", zegt
projectleider Saskia Kloet' van
Consument en Veiligheid.
„Wij adviseren mensen dat ook te
doen als ze alleen fietsen, het is be
wezen effectief bij ongevallen. Vol
doende eten en drinken onderweg
is ook belangrijk. Door concentra
tieverlies gebeuren ook veel onge
lukken."
Zelfs industrie doet
meer tegen overgewicht
zegt Paul Rosenmöller.
DEN HAAG - De overheid doet te
weinig aan het bestrijden van over
gewicht, vindt voorzitter Paul Ro
senmöller van Stuurgroep Conve
nant Overgewicht. Zelfs de indus
trie loopt voorop met initiatieven
als het 'ik kies bewust'-logo en in
novaties om producten met min
der vet, suiker en zout te produce
ren."
De stuurgroep is twee jaar geleden
door het ministerie van VWS inge
steld. De voormalig politiek leider
van GroenLinks wil dat de over
heid meer prioriteit geeft aan de
strijd tegen vetzucht. „In Den
Haag gaat de aandacht meer uit
naar roken, drugs en alcohol." Alle
ministeries moeten hun verant
woordelijkheid nemen, meent Ro
senmöller. Onderwijs bijvoorbeeld
moet voedingsleer en voldoende
uren beweging op school verplich
ten. Volkshuisvesting moet vol
doende speelruimte en veilige fiets
routes in de wijk regelen.
Van de volwassenen kampt 46 pro
cent met overgewicht. Het aantal
kinderen met ernstig overgewicht
is in tien jaar verdubbeld tot een
op de acht. De stuurgroep, waarin
overheid, bedrijfsleven en sportwe
reld samenwerken, wil dat in 2010
het aantal volwassenen met overge
wicht niet verder groeit en dat het
aantal kinderen met overgewicht
vermindert.
De Inspectie Verkeer en Waterstaat
heeft een vergunning voor een
luchtvaartvertoning op 27 mei 2007 te
Arnemuiden (gemeente Middelburg)
afgegeven.
De vergunning treft u op de IVW-site:
http://www.ivw.nl/nl/lucht/luchtopbed/
vergunningen/index, isp
Amerikaanse delegatie
uit zich positief over
Maintenance Valley.
door Peter Ullenbroeck
VLISSINGEN - Hoewel het kabinet
officieel pas in 2010 beslist over de
aanschaf van de Joint Fight Striker,
was een delegatie van de bouwer
van het nieuwe gevechtsvliegtuig -
de Amerikaanse defensiegigant
Lockheed Martin - afgelopen week
in Nederland voor gesprekken
over het opzetten van een kennis
centrum voor vliegtuigonderhoud
bij de vliegbasis in Woensdrecht.
Vicepresident Kimberley Gavaletz
en het hoofd van het JSF-project
voor Nederland, Dana Pierce, spra
ken met overheidsinstanties en
het bedrijfsleven én namen een
kijkje op de vliegbasis.
Hoe staat het met de ontwikkeling
van de JSF?
Kimberley Gavaletz: „Goed. Sind-
ds 15 december hebben we negen
tien testvluchten achter de rug.
We liggen op schema. In 2013 kun
nen de eerste JSF's aan uw land
worden geleverd."
U heeft er blijkbaar vertrouwen in
dat de Nederlandse regering in 2010
definitief ja zal zeggen tegen de aan
koop van 85 JSF's.
„Ik denk dat uw regering tegen die
tijd het juiste besluit voor uw land
zal nemen. En dat is de aanschaf
van de JSF. Een uitstekend toestel
en meer hoef ik er eigenlijk niet
over te zeggen. De jet sells itself
Terwijl u nog aan het testen bent,
bent u al begonnen met het opzetten
van een productielijn. Neemt u daar
mee niet enorme risico's?
Dana Pierce: „Riskant? Dat geloof
ik niet. We werken stapje voor
stapje aan de JSF. En bij iedere
stap kijken we nauwkeurig naar
de testresultaten voordat we ver
der gaan. Het is niet zo dat we de
JSF in productie nemen en achter
af de testen erbij pakken. De critici
die desondanks vinden dat we
enorme risico's nemen, hebben
het gewoon mis. Kritiek is er
altijd. Toen we met de plannen
voor de JSF kwamen, zeiden som
migen dat ons dat nooit binnen
een paar jaar zou lukken. Nou, u
ziet het."
Hoe schat u de kansen in voor Main
tenance Valley in Zuidwest-Neder
land? Het bedrijfsleven en de lokale
en regionale overheden hebben hoge
verwachtingen voor zo'n kenniscen
trum voor hoogwaardig onderhoud
aan vliegtuigen zoals de JSF.
Gavaletz: „Ik denk dat er goede
mogelijkheden zijn in dit gebied.
Ik kwam op de vliegbasis onder de
'Ik denk dat de JSF in
Woensdrecht in goede
handen is'
indruk van wat ik daar zag. De
mensen werken efficiënt en zijn
zich al helemaal aan het voorberei
den op de toekomst. Ik denk dat
de JSF daar in goede handen is. En
als het bedrijfsleven, waarvan we
weten dat het geïnteresseerd is,
mee gaat doen, kan in dit gebied
een kenniscentrum voor hoog
waardig onderhoud ontstaan. Niet
alleen voor vliegtuigonderhoud,
maar ook voor de scheepsbouw en
de petrochemische industrie."
Maar is Lockheed Martin wel bereid
om zijn technologische kennis in het
buitenland te verspreiden. Daar zult
u de handen van de Amerikaanse re
gering, uw grootste afnemer, niet
voor op elkaar krijgen?
Pierce: „Wij zullen onze techni
sche kennis delen met de bedrij
ven die met ons willen werken, na
tuurlijk. Maar dat is lang niet altijd
militaire kennis. Om in Nederland
te blijven: Ik geloof niet dat uw be
drijfsleven om kennis verlegen zit
om stealth-fietsen te kunnen ma
ken om daarmee door Den Haag
te kunnen gaan rijden."
In tegenstelling tot de F16 zal de JSF
een erg onderhoudsarm vliegtuig
worden, beweren de kenners. En is er
iets kapot, dan ligt in de VS het ver
vangende onderdeel al klaar om inge
vlogen te worden. Kortom: valt er
straks wel wat te onderhouden op
Woensdrecht?
Gavaletz: „Natuurlijk streven we
ernaar een zo betrouwbaar moge
lijk vliegtuig te maken. Dat doet ie
dere fabriek. Ik verwacht ook min
der onderhoud bij de JSF dan bij
de F16. Maar het blijven complexe
machines, er zal altijd wat kapot
gaan. Er blijft echt genoeg onder
houd oven"
Hoe kijkt u tegen de samenwerking
met Nederland aan als het gaat om
de ontwikkeling van de JSF?
Gavaletz: „Die samenwerking ver
loopt voortreffelijk. Uw land gaat
ook veel verder dan andere landen
die betrokken zijn bij de ontwikke
ling van de JSF. De meeste overhe
den zijn alleen geïnteresseerd in
het verkrijgen van opdrachten
voor hun bedrijven. Uw land gaat
verder, zit er meer bovenop. We
hebben studenten luchtvaart van
de universiteit in Delft die in onze
fabrieken in Fort Worth stage lo
pen. Geen enkel ander land doet
dat. En natuurlijk Maintenance
Valley. Dat zie je elders ook niet."
Pierce: „De kennis van het
JSF-project in Nederland is ook
groot. Dat is lang niet overal zo.
Laat ik u een anekdote vertellen.
Vorig jaar was er een Deense dele
gatie op bezoek in Fort Worth.
Een parlementslid dat in een van
onze hangars het testexemplaar
van de JSF zag staan, was stomver
baasd. Goh, zei ze, ik dacht dat de
JSF alleen nog maar op papier be
stond. Dat had ze namelijk van
concurrerende vliegtuigbouwers
gehoord. Dat soort reacties zullen
we uit uw land niet zo gauw ho
ren."
Naar verwachting levert de JSF minder onderhoud op dan de F16.
foto Robert Vos/ANP