Binnenland Snelle fietser heeft met iedereen ruzie op de weg Basis Woensdrecht klaar voor JSF 'Overheid doet te weinig tegen vetzucht' PZC Zaterdag 26 mei 2007 7 Veel weggebruikers zijn de slierten wielrenners meer dan beu. door Pieternel Kellenaers ZEVENHUIZEN - Loslopende hon den en kinderen zijn het ergst, vindt André van der Velden. „Dan moet je echt in de remmen knij pen", zegt hij na afloop van de 125 kilometer lange Kromme Mij drecht-tocht. Vanwege de slechte weersvoorspel lingen is het deze zondag rustig en heeft de secretaris van toerclub (TC) Zevenhuizen '80 onderweg weinig gekke dingen meegemaakt. „Twee mannen uit onze ploeg zijn bij Breukelen wel eens de Vecht in gereden omdat een automobilist zijn snelheid niet aanpaste. In het verleden was er plek genoeg op de weg. Door de aanleg van uitwijk- plekken, paaltjes en drempels is er minder plaats en daardoor is ook de agressie in het verkeer toegeno men." De toerfietsers van TC Zevenhui zen '80 fietsen bij voorkeur in een groep van zeker dertig man, twee aan twee met een gemiddelde snel heid van bijna dertig kilometer per uur. Dat is bijna twee keer zo snel als een doorsnee fietser, maar nog langzaam vergeleken met de echte wielrenner die een snelheid van meer dan veertig kilometer per uur haalt. Vanwege snelheid en grootte van de groep moeten de wielrenners andere fietsers en voetgangers vaak schreeuwend waarschuwen om aan de kant te gaan. Van der Velden: „Dat levert wel eens boze gezichten en scheldpar tijen op. Mensen hebben niet door dat we met onze schoenen vast aan de pedalen zitten en daardoor niet snel kunnen afstappen. Het duurt bovendien even voor we als groep ineen geschoven zijn om plaats te maken. Zeker aan het ein de van de rit als iedereen moe en hongerig is en de concentratie min der wordt." De toerfietser gebruikt zelf ook wel eens zinloos geweld, onder weg naar zijn werk op de parallel weg langs de A15 bijvoorbeeld. 'Dat tricot-tuig neemt elke zondag bezit van de (binnen)wegen' Van der Velden: „Daar jakkeren au tomobilisten vlak langs je heen om de file te ontwijken. Als ze even later voor een stoplicht staan, wil ik nog wel eens met mijn vlak ke hand op de motorkap slaan." Dat niet alle verkeersdeelnemers gecharmeerd zijn van de lange slierten wielrenners blijkt wel uit de vele discussies op internet hier over. „Dat tricot-tuig neemt elke zondag bezit van de (binnenwe gen. Dat ze niet vaker tot pulp wor den gereden, puur door de arro gantie en het zure chagrijn waar mee ze niet aan de kant gaan, kan ik enkel toeschrijven aan goddelij ke interventie", schrijft ene )an H. op een digitaal forum. Jaarlijks komen 1500 wielrenners met ernstige verwondingen bij de eerste hulp van een ziekenhuis, blijkt uit recent onderzoek van de stichting Consument en Veilig heid. Vanwege het grote aantal on gelukken met fietsers en de popu lariteit van de wielersport geeft de stichting Consument en Veilig heid sinds deze week adviezen voor de sporters via www.voor- komblessures.nl. Belangrijkste tip: draag een helm. „In groepsverband wordt vanwege het grotere risico op vallen meest al nog een helm gedragen", zegt projectleider Saskia Kloet' van Consument en Veiligheid. „Wij adviseren mensen dat ook te doen als ze alleen fietsen, het is be wezen effectief bij ongevallen. Vol doende eten en drinken onderweg is ook belangrijk. Door concentra tieverlies gebeuren ook veel onge lukken." Zelfs industrie doet meer tegen overgewicht zegt Paul Rosenmöller. DEN HAAG - De overheid doet te weinig aan het bestrijden van over gewicht, vindt voorzitter Paul Ro senmöller van Stuurgroep Conve nant Overgewicht. Zelfs de indus trie loopt voorop met initiatieven als het 'ik kies bewust'-logo en in novaties om producten met min der vet, suiker en zout te produce ren." De stuurgroep is twee jaar geleden door het ministerie van VWS inge steld. De voormalig politiek leider van GroenLinks wil dat de over heid meer prioriteit geeft aan de strijd tegen vetzucht. „In Den Haag gaat de aandacht meer uit naar roken, drugs en alcohol." Alle ministeries moeten hun verant woordelijkheid nemen, meent Ro senmöller. Onderwijs bijvoorbeeld moet voedingsleer en voldoende uren beweging op school verplich ten. Volkshuisvesting moet vol doende speelruimte en veilige fiets routes in de wijk regelen. Van de volwassenen kampt 46 pro cent met overgewicht. Het aantal kinderen met ernstig overgewicht is in tien jaar verdubbeld tot een op de acht. De stuurgroep, waarin overheid, bedrijfsleven en sportwe reld samenwerken, wil dat in 2010 het aantal volwassenen met overge wicht niet verder groeit en dat het aantal kinderen met overgewicht vermindert. De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft een vergunning voor een luchtvaartvertoning op 27 mei 2007 te Arnemuiden (gemeente Middelburg) afgegeven. De vergunning treft u op de IVW-site: http://www.ivw.nl/nl/lucht/luchtopbed/ vergunningen/index, isp Amerikaanse delegatie uit zich positief over Maintenance Valley. door Peter Ullenbroeck VLISSINGEN - Hoewel het kabinet officieel pas in 2010 beslist over de aanschaf van de Joint Fight Striker, was een delegatie van de bouwer van het nieuwe gevechtsvliegtuig - de Amerikaanse defensiegigant Lockheed Martin - afgelopen week in Nederland voor gesprekken over het opzetten van een kennis centrum voor vliegtuigonderhoud bij de vliegbasis in Woensdrecht. Vicepresident Kimberley Gavaletz en het hoofd van het JSF-project voor Nederland, Dana Pierce, spra ken met overheidsinstanties en het bedrijfsleven én namen een kijkje op de vliegbasis. Hoe staat het met de ontwikkeling van de JSF? Kimberley Gavaletz: „Goed. Sind- ds 15 december hebben we negen tien testvluchten achter de rug. We liggen op schema. In 2013 kun nen de eerste JSF's aan uw land worden geleverd." U heeft er blijkbaar vertrouwen in dat de Nederlandse regering in 2010 definitief ja zal zeggen tegen de aan koop van 85 JSF's. „Ik denk dat uw regering tegen die tijd het juiste besluit voor uw land zal nemen. En dat is de aanschaf van de JSF. Een uitstekend toestel en meer hoef ik er eigenlijk niet over te zeggen. De jet sells itself Terwijl u nog aan het testen bent, bent u al begonnen met het opzetten van een productielijn. Neemt u daar mee niet enorme risico's? Dana Pierce: „Riskant? Dat geloof ik niet. We werken stapje voor stapje aan de JSF. En bij iedere stap kijken we nauwkeurig naar de testresultaten voordat we ver der gaan. Het is niet zo dat we de JSF in productie nemen en achter af de testen erbij pakken. De critici die desondanks vinden dat we enorme risico's nemen, hebben het gewoon mis. Kritiek is er altijd. Toen we met de plannen voor de JSF kwamen, zeiden som migen dat ons dat nooit binnen een paar jaar zou lukken. Nou, u ziet het." Hoe schat u de kansen in voor Main tenance Valley in Zuidwest-Neder land? Het bedrijfsleven en de lokale en regionale overheden hebben hoge verwachtingen voor zo'n kenniscen trum voor hoogwaardig onderhoud aan vliegtuigen zoals de JSF. Gavaletz: „Ik denk dat er goede mogelijkheden zijn in dit gebied. Ik kwam op de vliegbasis onder de 'Ik denk dat de JSF in Woensdrecht in goede handen is' indruk van wat ik daar zag. De mensen werken efficiënt en zijn zich al helemaal aan het voorberei den op de toekomst. Ik denk dat de JSF daar in goede handen is. En als het bedrijfsleven, waarvan we weten dat het geïnteresseerd is, mee gaat doen, kan in dit gebied een kenniscentrum voor hoog waardig onderhoud ontstaan. Niet alleen voor vliegtuigonderhoud, maar ook voor de scheepsbouw en de petrochemische industrie." Maar is Lockheed Martin wel bereid om zijn technologische kennis in het buitenland te verspreiden. Daar zult u de handen van de Amerikaanse re gering, uw grootste afnemer, niet voor op elkaar krijgen? Pierce: „Wij zullen onze techni sche kennis delen met de bedrij ven die met ons willen werken, na tuurlijk. Maar dat is lang niet altijd militaire kennis. Om in Nederland te blijven: Ik geloof niet dat uw be drijfsleven om kennis verlegen zit om stealth-fietsen te kunnen ma ken om daarmee door Den Haag te kunnen gaan rijden." In tegenstelling tot de F16 zal de JSF een erg onderhoudsarm vliegtuig worden, beweren de kenners. En is er iets kapot, dan ligt in de VS het ver vangende onderdeel al klaar om inge vlogen te worden. Kortom: valt er straks wel wat te onderhouden op Woensdrecht? Gavaletz: „Natuurlijk streven we ernaar een zo betrouwbaar moge lijk vliegtuig te maken. Dat doet ie dere fabriek. Ik verwacht ook min der onderhoud bij de JSF dan bij de F16. Maar het blijven complexe machines, er zal altijd wat kapot gaan. Er blijft echt genoeg onder houd oven" Hoe kijkt u tegen de samenwerking met Nederland aan als het gaat om de ontwikkeling van de JSF? Gavaletz: „Die samenwerking ver loopt voortreffelijk. Uw land gaat ook veel verder dan andere landen die betrokken zijn bij de ontwikke ling van de JSF. De meeste overhe den zijn alleen geïnteresseerd in het verkrijgen van opdrachten voor hun bedrijven. Uw land gaat verder, zit er meer bovenop. We hebben studenten luchtvaart van de universiteit in Delft die in onze fabrieken in Fort Worth stage lo pen. Geen enkel ander land doet dat. En natuurlijk Maintenance Valley. Dat zie je elders ook niet." Pierce: „De kennis van het JSF-project in Nederland is ook groot. Dat is lang niet overal zo. Laat ik u een anekdote vertellen. Vorig jaar was er een Deense dele gatie op bezoek in Fort Worth. Een parlementslid dat in een van onze hangars het testexemplaar van de JSF zag staan, was stomver baasd. Goh, zei ze, ik dacht dat de JSF alleen nog maar op papier be stond. Dat had ze namelijk van concurrerende vliegtuigbouwers gehoord. Dat soort reacties zullen we uit uw land niet zo gauw ho ren." Naar verwachting levert de JSF minder onderhoud op dan de F16. foto Robert Vos/ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 7