Mode en alleman Mode met een missie PZC Zaterdag 26 mei 2007 I 25 Kleding voor de stadse krijger, ont worpen door Romain Kremer. te melden hebben", aldus Paris, die zelf vooral bekendheid geniet als mode-illustrator van De Tele- graaf 'Happy fashion' is het thema van deze Biënnale. 'Happy', omdat mo de het leven vrolijker maakt, I meent Paris. De ontwerpers zijn er op uitgezocht. Zo is er werk te zien van Viktor&Rolfj Bernard Willhelm, Maison Martin Marghie- la en John Galliano. „Het gaat om grensverleggende ontwerpers, mensen die in positieve zin iets veroorzaken. Met humor, of door veel kleur en grote silhouetten, of door de verhalen die ze willen ver tellen. Galliano is een prachtig voorbeeld. Die probeert met zijn mode altijd de wereld mooier te maken, aangenamer", aldus de sa mensteller van de Biënnale. De bezoeker, dit keer dus niet ver leid door glamour, moet van die happy fashion zoveel mogelijk meekrijgen. De exposities in het Museum voor Moderne Kunst, het Rietveldgebouw van de hoge school voor de kunsten ArtEZ en de Steenfabriek zijn 'ervaringsten toonstellingen', zegt Paris. lurken van topontwerpers hangen en staan in zalen waar muziek, bloe men en geuren de zintuigen moe ten prikkelen. Een sprookjeswe reld moet het zijn. Paris zelf noemt die exposities het hoogtepunt. Of eigenlijk, voor hemzelf, het moment daarvóór, als de jurken arriveren en uitge pakt moeten worden. „Ik ben dege ne die ze uitpakt en op de figuren mag hangen. Dat is toch waar het om draait, om die ontwerpen. Honderd jurken, en elk stuk is voor mij een hoogtepunt. Ik ben verliefd op mode, mode ontroert me. Elke keer als ik zo'n ontwerp zie en vasthoud, gebeurt er iets met me. Een beetje van dat gevoel hoop ik over te brengen op de be zoekers." Zoals hij ook hoopt mode van dat exclusieve imago af te helpen. „Kijk naar het filmfestival in Rot terdam, daar loopt het storm. Zo wel vakmensen als het grote pu bliek dompelen zich helemaal on der in film. Ik zou het geweldig vinden als ook Arnhem die beteke- nis krijgt." Tijdens de Arnhem Mode Biënnale wordt op 5 juni het label Ami-e-toi gelanceerd. Het gaat om kleding die is gemaakt door onder anderen vrouwelijke dak- en thuislozen en psychiatrische patiënten. door Koos van Wees Om een misverstand uit de weg te ruimen: mo de gemaakt door on der anderen dak- en thuislozen is niet goedkoop. Een jurkje van het label Ami-e-toi komt op minimaal 200 euro. Dan heb je wel een uniek exemplaar, van pure zijde. De kleding wordt vervaardigd in ateliers in Nijmegen, Arnhem, Til burg en Eindhoven. Doel is het concept te introduceren in heel Ne derland. Het gaat om chique mo de, benadrukt Rietje Compiet van Mode met een Missie, de organisa tie achter Ami-e-toi. „We zijn nu op zoek naar winkels die passen bij de uitstraling van ons merk. Die dezelfde chique, verfijnde kle ding verkopen als wij maken. Men sen moeten onze kleding kopen, omdat ze die mooi vinden. Het verhaal erachter komt later wel, dat mag niet de reden zijn", bena drukt Compiet. Dat verhaal erachter draait om Vrouwen in opvangsituaties', dus niet alleen dak- en thuislozen. In Mode in en buiten de stad Arnhem staat in juni in het te ken van de Mode Biënnale. Centraal staan de exposities van werken van internationaal gelauwerde modeontwerpers, nieuwe sterren en pas afgestu deerden in onder meer het Mu seum voor Moderne Kunst. Ook leuk: de als wapperend wasgoed opgehangen ontwer pen boven straten en stegen in het centrum van Arnhem. Hoogtepunt wordt ongetwij feld op 3 juni de openlucht show op de 'catwalk zonder einde', dwars door de binnen stad. Het gaat om werk van zo wel professionals als amateurs. Andere shows zijn er in De Steenfabriek op 5 juni (Mode met een Missie), 14 en 17 juni (grote Biënnaleshow, jonge ont werpers) en 30 juni (studenten modeopleiding ArtEZ). Ook buiten Arnhem is er het een en ander te doen. Mu seum Kröller-Müller in Otter- loo toont in juni modefotogra fie, in Apeldoorn wordt in mu seum CODA in speciale afleve ringen van de strip Jan, Jans en de kinderen getoond wat de rol van mode is in ons leven. Het volledige programma van de Biënnale staat op www.arn- hemmodebiennale.com f tiggr "X ffl'hr m ETALAGE Een jurk van Ami-e-toi, gemaakt door dak- en thuislozen. 2005 ontstond het idee hen iets met kleding te laten doen. Er werd voor de ontwerpen contact ge zocht met afgestudeerden van de modeopleiding van ArtEZ, de Arn hemse kunstacademie. Vrouwen die geen ervaring had den met naaien kregen een cursus. In alle vier de ateliers, waar in to taal zo'n tachtig vrouwen werken, zijn coupeuses aanwezig voor vak matige bijstand. „De lat ligt hoog", zegt Compiet. „Wat in de winkels komt te han gen, moet gewoon perfect zijn. Voor minder doen we het niet." Het enige waaraan de klant kan zien dat het toch om aparte kle ding gaat, is een tweedehands item in elk kledingstuk. „Dat is de rode draad. Het is symbolisch be doeld: iedereen verdient een twee de kans." De vrouwen die de kleding ma ken, worden niet betaald. Wel kun nen ze cursussen volgen, wat kan worden gezien als betaling in natu- ra. „Het werk is goed voor het zelf vertrouwen. De vrouwen zijn ape trots dat ze iets prachtigs hebben gemaakt." m De 'catwalk zonder einde' slingerde ook in 2006 al door de stad. foto Hans Broekhuizen RUIG SCHOEISEL Ie hebt men sen die bij gebrek aan echte jungle, woestijn of bergen dan maar de kleding in huis halen die bij die omstandigheden past. Blundstone Australia is zo'n merk dat daarin voorziet. De schoenen van dit merk zijn ontworpen voor de outback, het immens ruige binnenland van Australië. Succesmodel is de Blundstone 550 (129 euro), met een zool die bestand is tegen temperaturen tot 140 graden, te gen zuren, olie, vetten en uitglij den. Daar heb je wat aan, op de Nederlandse asfaltpaden. Het model stamt volgens Blundsto ne uit 1870, maar dat zou je zo niet zeggen. MAKE-UP PRIMER De taal die wordt gebruikt om producten onder de aandacht te brengen wordt tegenwoordig met steeds meer juichkreten omlijst. Zo is een productpresentatie een event en het product zelf een sta tement. Dat laatste vindt althans het Deense make-up merk Gosh van de eigen Velvet Touch Foundation Primer. Het gaat om een nieuwe vloeibare foun dation, die alle lijntjes en poriën opvult, waarna het echte schil derwerk kan beginnen. De pri mer kost 14,99 euro voor 35 ml. Informatie: www.goshcosme- tics.com KASJMIER COLBERT Ze leven hoog in de bergen in het grens gebied van India en Pakistan en er moeten er vele miljoenen van zijn: kasjmiergeiten. De zachte haren van de onderbuik van de dieren zijn de basis van de duurste wollen kleding. Zelfs in de zomer. Het Belgische he renmodemerk Scabal komt on der meer met een zomercolbert van kasjmier: vederlicht, super- zacht en ademend, zegt het merk er zelf van. Alleen de lan ge haren werden geselecteerd. Van de kortere is het moeilijk ga ren spinnen. Scabal ontwikkel de de stof zelf, en noemde hem Romance. Evenals de stof is ook de prijs van het colbert tamelijk exclusief, 1380 euro. Informatie: www.scabal.be OSBORN BIJ SACHA Na Jan Ta- miniau en Jan Jansen heeft nu mode-ontwerpster Judith Os- born een schoenencollectie voor Sacha gemaakt. Heels to go heet de serie die bestaat uit ho ge hakken en plateauzolen in de vorm van pumps, enkellaarsjes en lieslaarzen in gelakt rood, zwart en legergroen. De ont werpster van slogan T-shirts vond het fantastisch om te doen: „Deze collectie was een one-nightstand, maar de samen werking beviel wederzijds zo goed dat het misschien wel meer wordt dan een avontuur tje", reageert Osborn. De collec tie van Osborn is in augustus te koop in alle Sachawinkels.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 25