Mode Mode voor jan op Biënnale Arnhem Haring de maat nemen 24 I Zaterdag 26 mei 2007 PZC KOOP door Wouter Klootwijk Korte haring of lange? Je gaat niet van huis om een lange haring te kopen, maar een lekkere. Toch zijn er super marktinkopers geweest die om extra korte haringen vroegen. Niet omdat hun klanten, de consumenten, haringen te lang vinden. Welnee, de supermarkten eisten van visverwer- kers haring die in een jampotje past. Om ruimte te winnen in de winkel, niet om de klanten te behagen. Het heeft nooit in de krant gestaan. Want haring komt alleen in de krant als het Hollandse Nieuwe is. Over anderhalve week is hij er weer, zal er over het vetgehalte geschreven wor den en over de veel te hoge prijs die ze er in Amsterdam voor durven vragen. In de stilte voor die traditionele storm van pu bliciteit kan ik nog net even aandacht vragen voor een bijna vergeten haring. Een hele grote. Het verhaal over supermarkten die korte haringen bestelden hoorde ik van een Katwijker die Hoek heet, want zo heet in Katwijk iedereen die geen Ouwehand genoemd wordt. Deze Hoek was naar het noorden ge trokken, dichterbij de haring. Ik ontmoette hem in Noorwe gen waar hij in zijn bedrijfje pal aan zee, voor Nederland haring verwerkt tot Hollandse Nieuwe. Werk voor zes tot acht weken, dan is het vrieshuis vol en moet het bedrijfje overschakelen op andere haring. Het lijkt soms of Hollandse Nieuwe de belangrijkste vis ter we reld is. In Nederland gaat er alle aandacht naar uit. Toch gaat het maar om een kleine hoeveelheid, in vergelijking met harin gen die gevangen worden voor vele andere doelen. Voor de warme en koude rokerij, voor inleggerijen en voor de Duit sers. Zij bakken verse haring en je hebt er meesterkoks onder. Beter dan een Hamburger kun je in een eethuis in Hamburg Brathering bestellen. Een forse, mooi gebakken vis. Staat tot mijn spijt nergens in Nederland op de kaart (vergis ik me, laat het me weten), maar er is nog wel iets in de supermarkt te koop dat er aan herinnert. Braadharing, die ook panharing heet. Haring die door een beslag is gehaald, is gebakken en daarna in het zuur is gelegd. Toegewijde visbakkers en inleg gers weten er iets smakelijks van te maken, maar dan moeten het wel groot formaat vissen zijn. Kleintjes zijn er minder ge schikt voor. Een grote glazen pot die boven de andere uitsteekt, is lastig Dat geldt ook voor zure ha ring. Goede zu re haring is groot. Een reu ze goede haring voor de rook, voor in het zuur of in de braadpan, is er eentje van hogerop. Hij wordt Altlanto Scan- dic haring genoemd, familie van de Noord- zeeharing, maar een kop groter. De geëmi greerde Hoek uit Katwijk koopt ze hoog in het noorden van Noorwe gen in en Iaat er mooie pro ducten van maken. Waar vind je die? Niet in Neder landse supermarkten. Hoewel ze daar ooit wel te koop zijn geweest. - Grote glazen potten met grote zure haringen en grote gebakken harin gen in azijn. Inmiddels verdwenen. Supermarkten willen eenheid in verpakking, een grote glazen pot die boven de andere uitsteekt is in hun ogen geen gezicht en ook lastig. Zie maar dat je ze in een jampotje propt, zeiden de supermarkten tegen Ouwehand en andere haringhuizen. Dat is gebeurd. Kleine propjes vis in kleine potjes, het is dat er haring op staat, anders zou je zweren dat er jonge sardines in zitten. Ik heb wel eens de illusie dat wij consumenten het voor het zeggen hebben, dat wij bepalen wat in het schap komt. Het miezerige potje vis bewijst het tegendeel. De kruidenier be paalt de lengte van de ingelegde vis. We kunnen aan die we zenloze uniformiteit alsnog ontsnappen. Het lukt moderne vis specialisten de laatste jaren om terrein terug te veroveren op supermarkten. Zij hebben er vast wel oren naar als we de vis boer er dringend om vragen: grote braadharingen en zure ha ringen uit het noorden. vr Eén van de ontwerpen van John Galliano die te zien zal zijn tijdens de twee de Mode Biënnale in Arnhem. Artistiek leider Piet Paris wil dat zijn Mode Biënnale Arnhem (van 1 tot 30 juni) eenzelfde rol speelt als het Filmfestival Rotterdam: een doorlopende voorstelling voor zowel de vakgek als het grote publiek. door Koos van Wees foto's CPD el eens gepro- beerd een mo deshow van een ontwerper W W bij te wonen? Gewoon, uit belangstelling, niet als klant? Knap als het gelukt is, de kans is ongeveer net zo groot als het winnen van een prijs in de Staatsloterij. Mode, dat is immers glamour, champagne, ons-kent-ons en o, wat zijn we belangrijk. Alleen wie tot de intieme kring van de betref fende ontwerper behoort, danwel hem financieel voordeel kan ople veren, mag de show bijwonen. Het idee dat je, als bij een voetbal wedstrijd of popconcert, een kaart je kan kopen, is even ongerijmd als een bezoekje aan de koningin. De Arnhem Mode Biënnale (van tot en met 30 juni) schudt dat beeld flink door elkaar. Waar bij de Amsterdam Fashion Week en coutureshows voor 'gewone men sen' geen plaats is, kunnen ze te gen aankoop van een toegangs kaartje in Arnhem bij elke show te recht. De tweede Biënnale is een aaneenschakeling van shows, expo sities, lezingen en happenings, waarin de gewone man even wel kom is als de vakmatig geïnteres seerde bezoeker. Er is wel een verschil met die ande re shows, vertelt artistiek leider Piet Paris. „Wij benadrukken dat mode een vorm van toegepaste kunst is. Ons gaat het juist niet om die glamour, om het commerciële, de champagne en de glitter. Wij willen laten zien dat er een idee achter zit, dat de ontwerpers iets

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 24