Gezocht: vliegers en sleutelaars MMËisimmËÊsmmÊtÊtÊËmm v21 PZC Zaterdag 26 mei 2007 De Open Dagen van de luchtmacht (op vrijdag 15 en zaterdag 16 juni in Volkel) zijn telkens dikke pret voor honderdduizenden vliegfanaten en dagjesmensen, maar voor de luchtmacht zijn deze twee dagen bittere noodzaak. Met man en macht probeert men personeel te werven. door Martijn Delaere foto 's ANP/CPD Ralph Aarts is gek op vliegen. Vliegen in een F-16 wel te ver staan. De demovlieger van de Nederlandse luchtmacht mag deze zomer halsbrekende toe ren uithalen op de Europese luchtshows. „Het is de kick, hè", zegt de kapitein-vlie ger, terwijl hij zich op de Vliegbasis Volkel voorbereidt op de training voor zijn show. Zijn voorganger demovlieger Gert-Jan Vooren vond vliegen in een F-16 ook het mooiste wat er was, maar toch verruilde hij begin dit jaar op de rijpe leeftijd van 36 de cockpit van de Fighting Falcon voor die van de Fokker-ioo. Zijn voorganger deed hetzelfde en vliegt nu voor de KLM in een Fokker 50. Van de F-16 naar de Fokker 50 is als van Ferrari naar Daf. Keurig op tijd met de cityhopper naar Heathrow brom men in plaats van over Uruzgan denderen met de snelheid van het geluid. De Koninklijke Luchtmacht is nog nooit zoveel ingezet (nu weer in Afghanistan met F-16's, Apaches en Chinooks) en de vloot groeit gestaag (met transportvliegtui gen en helikopters). Het tekort aan vlie gers én onderhoudsmonteurs begint nij pend te worden. Als zelfs het Luchtmacht orkest te horen krijgt dat het wellicht naar Uruzgan moet, en niet om te trompette ren, dan moet de nood wel hoog zijn. „We willen dit jaar zestig vliegers in oplei ding nemen", zegt plaatsvervangend lucht machtcommandant generaal-majoor Erik Oliemans. „Dat betekent dat vijfduizend jongeren belangstelling moeten tonen en er 2.500 moeten solliciteren." Anno 2007 is dat eigenlijk onbegonnen werk. De traditionele pool van jongeren die na de havo direct op zoek gaat naar een baan is de laatste jaren erg klein gewor den (iedereen studeert door) en wie kiest Cougar. Pilatus PC-7 trainer. er trouwens nog voor een bètaopleiding? Als de KLM, die moet groeien maar op de arbeidsmarkt ook slecht aan zijn jonge vlie gers kan komen, vervolgens zijn tentakels uitsteekt om ervaren piloten binnen te ha len, dan heeft de luchtmacht een dubbel probleem. Onvoldoende nieuwelingen stromen in én ervaren vliegers en mon teurs lopen weg. De luchtmacht maakt het ene na het ande re wervende televisiespotje, adverteert in dag- en weekbladen en organiseert jaar lijks de Open Dagen. Omdat iedereen in dezelfde kleine vij ver vist voor jongeren met een exac te opleiding, gaat de luchtmacht er vol gens generaal Oliemans alles aan doen om de uitstroom tegen te gaan en de professio nals bij de luchtmacht te houden. De generaal: „In de vliegerwereld werken wij met contracten en premies maar uitein delijk kunnen wij op het gebied van salarië ring niet concurreren met de burgerlucht vaart. In het begin van je carrière verdien je bij de luchtmacht meer én wij betalen je opleiding. Uiteindelijk verdient een cap tain op een 747 meer dan een generaal." „Je kiest voor de luchtmacht omdat je in een Apache wilt vliegen of aan een F-16 wilt sleutelen. Je moet er gek van zijn. De vraag is hoe wij die mensen ook na tien of twintig jaar kunnen behouden. We moe ten daarvoor echt onconventioneel te werk gaan, bijvoorbeeld door vliegers uit de burgerluchtvaart die genoeg hebben van de routine en de saaiheid horizontaal te laten instromen. We hopen op die ma nier dit jaar vijf ervaren vliegers binnen te halen. In plaats van een paar keer in de week op Toulouse te vliegen kunnen ze dan in een KDC-10 troepen en materieel naar Kaboel brengen of een eenheid naar Las Vegas vliegen voor een oefening." „Wij moeten vliegers en monteurs die bij ons zijn vertrokken ook terughalen. We hebben alle techneuten die zijn vertrok ken een brief geschreven en 10 procent wil wel weer eens met ons praten. Veel ex-luchtmachtmensen missen de spanning en de kameraadschap." Oud F-16 vlieger Gert-Jan Vooren mist die spanning en de sfeer ook wel nu hij als co-piloot op een Fokker 100 van de KLM vliegt. „Bij de KLM ben je drie dagen bij el kaar. Vervolgens zie je elkaar een jaar niet meer. Bij de luchtmacht ben je een team. Na het werk blijf je op het squadron han gen. Ik verdiende ook nog meer", lacht hij. Dat verandert snel als hij over een jaar bij de KLM captain wordt en uiteindelijk in andere toestellen gaat vliegen. Voor de luchtmachters die in een 737 of Airbus stap pen, draait het niet om het geld. Het gaat erom dat ze kunnen blijven vliegen. Vooren: „Het echte vliegen doe je in een F-16 en pas op het laatste moment kies je voor de burgerluchtvaart Vliegen in een straaljager is zwaar voor je lichaam, maar tot je dertigste kun je dat hebben. Dan krijg je een vrouw, kinderen en een ander sociaal leven. De wereld van de lucht macht wordt dan steeds zwaarder. Je wilt op één plek blijven wonen en niet meer zo lang van huis zijn voor oefeningen of een uitzending." Dus vertrek je naar de KLM, waar ze je graag zien komen. Voor de vliegers die echt bij de luchtmacht willen blijven, wordt het rond hun 35e penibel. „Uiteindelijk word je toch op een staffunctie geplaatst", zegt ex-lucht- machter Gert-Jan Vooren. Dat moet veran deren, vindt generaal Oliemans. F-16 vlie- Chinook. gers moeten niet gedwongen worden om een staffunctie te nemen op het hoofd kwartier in Breda. Als ze geen manage- mentcarrière willen maken maar willen blijven vliegen, moet dat volgens generaal Oliemans aantrekkelijker worden. „Het sa laris is te veel aan een rang gebonden en te weinig aan een functie. We hebben nog niet alle mogelijkheden van andere con tracten overwogen. „We zouden moeten kijken naar het Amerikaanse systeem, waarbij je geloof ik na 25 dienstjaren de luchtmacht kunt verlaten met een pen sioen dat 50 procent bedraagt van je laat ste salaris. Het zou in ieder geval niet zo moeten zijn dat je op latere leeftijd alleen een goed salaris kunt verdienen door naar de staf in Breda te gaan." „Als je tegen mensen zegt die willen vlie gen: het alternatiefis de komende twintig jaar op de zestiende verdieping van het hoofdkwartier werken, dan kiezen ze heel begrijpelijk voor een 747. Een kolonel-vlie ger? Wie weet. In ieder geval moeten we minder star zijn in wat wél en wat niet kan." De luchtmacht heeft te weinig vlie gers, maar dat is nu nog niet onoverkome lijk, aldus Oliemans. Het aantal F-16's wordt uiteindelijk toch teruggebracht naar het aantal Joint Strike Fighters dat de lucht macht denkt te kunnen kopen (85). Olie mans: „Met de onderhoudsmonteurs heb- KDC 10 tankvliegtuig. ben we écht een probleem. We hebben ne gentig vacatures." „We zorgen ervoor dat de operaties in Uruzgan goed worden uitgevoerd maar op de lange termijn krijgen we daar wel een probleem. Als we namelijk in Nederland onvoldoende kunnen oefenen door een structureel tekort aan monteurs en vliegers neemt de getraindheid af." Sinds januari van dit jaar krijgen de sleute laars toelagen die zijn gekoppeld aan hun opleiding en werkervaring. Hiermee is de ongelijkheid met de civiele wereld opgehe ven. „Belangrijk is ook dat we de regel op heffen dat een ervaren sleutelaar als gevolg van een kort contract de dienst moet verla ten. Je kunt nu gewoon blijven." „De uitzendtijd naar het buitenland moet naar beneden. Het tempo van nu is funest. Om de instroom te vergroten, zorgen we er sinds kort voor dat monteurs civiel wor den gecertificeerd. Met die papieren op zak kunnen ze na een baan bij de lucht macht zo bij de KLM terecht Ik kan mij na melijk goed voorstellen dat iemand op zijn veertigste niet staat te trappelen om tel kens weer naar Uruzgan te gaan. Als hij ons dan verlaat, hebben wij toch twintig jaar plezier van hem gehad." Apache. PRIJSVRAAG Vijftien lezers kunnen twee VIP-toegangskaarten winnen voor de tweede Open Dag van de Koninklijke Luchtmacht op zaterdag 16 juni op de Vliegba sis Volkel. U wordt als bijzondere gast ontvangen door de commandant. De winnaars krijgen een rondleiding van een F-16 piloot langs de opgestelde vlieg tuigen. Zij ontmoeten voorts de Nederlandse F-16 demonstratievlieger kapi tein Ralph Aarts. Drie bezoekers maken aansluitend een rondvlucht in een Alouette helikopter. De VIP-gasten kunnen de rest van de Open Dag volgen vanuit de VIP-ruimte. Alle winnaars en hun gasten krijgen aan het einde van de dag een Open Dagen-pakket uitgereikt. Om in aanmerking te komen voor deze prijs moet u drie vragen goed beant woorden. Uw antwoorden kunt u inzenden naar: Geassocieerde Persdiensten (ow VIP-dag), Postbus 224, 2501 AV Den Haag v of mailen naar: vip@gpdnieuws.nl. Uiterste inzenddatum: 5 juni. Vergeet niet uw naam, leeftijd en adres te ver melden. De luchtmacht neemt een week voor de Open Dagen contact op met de winnaars. Vraag 1: Hoe luidt de officiële naam van de beoogde opvolger van de F-16, deJSF? Vraag 2: De transporthelikopters van de luchtmacht worden ook ingezet om branden te blussen. Hoeveel water kan er met de grootste helikopter, de Chinook, in één keer op een brandhaard worden gestort? Vraag 3: Het viermotorige transportvliegtuig van de luchtmacht is ge noemd naar de zoon van Zeus. Wat is zijn Latijnse naam?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 143