Anderhalf uur Bert Kuyper: 'Nee, dit is geen stuntvliegen' v2 I Spectrum Zaterdag 26 mei 2007 PZC Voor het eerst vindt morgen op Vliegveld Midden-Zeeland een vliegshow plaats. Het evenement Wings and Wheels moet uitgroeien tot dé opening van het toeristenseizoen. „Mensen zoeken avontuur." door Maurits Sep Tipsy Nipper. Tiger Moth. Pitts Special. Mitchell B25. Spitfire MKIX. Saab Safir. Die laatste had ook een deelnemer kun nen zijn aan de Molentocht voor oldtimers - Saab maakt immers ook auto's - maar het is toch echt één van de zes vliegtuigen die morgen allerlei caprio len uithalen tijdens de vliegshow op vlieg veld Midden-Zeeland in Arnemuiden. 'Capriolen' duidt op waaghalzerij, maar als aerobatics iets niet is, is het 'stuntvliegen'. Kunstvliegen is de Nederlandse term die tegenwoordig wordt gebruikt voor acroba tiek in de lucht. De vliegers willen de tijd van de ongelukken, zoals in het Duitse Ramstein in 1988, graag achter zich laten. De overheid ook. Het idee om een vlieg show te organiseren, was snel geboren bij vliegvelddirecteur Peter Geysen. Hij wil die elk jaar iets groter maken, zodat het evenement uitgroeit tot dé opening van het toeristenseizoen in Zeeland. „Toeristen willen niet alleen met hun gat in het zand liggen. Ze zoeken avontuur. Duiken, kite- surfen, paraspringen, zweefvliegen." Leuk idee dus, zo'n vliegshow. Maar toen moest hij de vergunningen nog aanvragen. Eerst bij de gemeente Middelburg. De ver klaring van geen bezwaar was op zich niet Programma Wings and Wheels zo'n probleem. Behalve toen bleek dat hij tienduizend bezoekers verwacht. „Dan had ik wel een evenementenvergunning nodig. En daar komt pas echt veel bij kij ken", vertelt Geysen. Brandweer, politie, ambulancedienst, Geneeskundige Hulp bij Ongevallen en Rampen, gemeenteambte naren - hij zat met tal van mensen rond de tafel om afspraken te maken over toezicht, vluchtwegen, toiletten, parkeren. En daarna moest Geysen ook nog toestem ming vragen aan de Inspectie Luchtvaart van het ministerie van Verkeer en Water staat, voorheen de Rijks Luchtvaart Dienst. Die kreeg hij, op voorwaarde dat morgen twee zogenoemde display directors aanwe zig zijn om de show te begeleiden: vrijwilli gers met een grote vliegervaring die voor deze dag de baas zijn op het vliegveld. Niet Geysen dus, en ook niet zijn havenmees ter, Henk Volkers. De display directors dra gen de verantwoordelijkheid voor alles wat er op en rond de startbaan gebeurt; wie wanneer mag landen en opstijgen, wie zich waar mag begeven. Als zij iets niet goed vinden, gebeurt het niet. Aan de anderhalf uur durende vliegshow doen zes toestellen mee. Ook een zweef vliegtuig vertoont zijn kunsten. Er is een bijzonder verkeersgebied aangewezen, met een straal van 5,4 kilometer horizon taal en 1,8 kilometer hoogte. Zonder specia le toestemming is het strikt verboden daar te komen. Het grote publiek mag de stilstaande vlieg tuigen van dichtbij bewonderen. Ze moe ten alleen achter hekken blijven. Als de propellor draait, moet de afstand zeven tien meter zijn. Dat wordt zeventig meter bij het starten en landen en 150 meter tij dens de vliegshow. Meevliegen kan tijdens rondvluchten gedu rende de dag, niet met de kunstvliegers - mocht iemand dat al aandurven. 9.00 uur: aankomst van driehonderd oude auto's die deelnemen aan de Molentocht over Zuid-Beveland - de deelnemers rijden in drie groepen van honderd auto's en in verschillende routes. Stopplaatsen: Grote Markt, Goes; Autobedrijf Hoebeke, Rilland; oldtimer- en jukebox- beurs in de Zeelandhallen, Goes. 9.00 uur: aankomst van vliegtuigen die meedoen aan de open dag en de luchtshow. 11.00 uur: startschot voor de Molentocht; begin van de show van modelvliegtuigen, demon stratie van paraspringers, bezichtiging oude en nieuwe vliegtuigen, zweefvliegtuigen, gyrocop- ters, klassieke bromfietsen, oude tractoren; aanvang rondvluchten. De hele dag door paling- roken, muziek en dans, verkoop streekproducten. 14.00 uur: vliegshow (duurt tot 15.30 uur) 16.00 uur: terugkeer Molentocht op het vliegveld; vertrek van de vliegtuigen. 18.00 uur: einde van het evenement. Jarenlang vloog hij grote Boeings voor KLM, zondag stapt Bert Kuyper in zijn Tipsy Nipper, een van de kleinste vlieg tuigen ter wereld. „Dat geeft toch veel meer het echte gevoel van vliegen." Natuurlijk keek hij vanuit de cockpit van de grote kisten ook naar buiten. Al was het maar voor de veiligheid. „Maar boven in de wolken zie je weinig. Je moet in zo'n vliegtuig vooral vliegen op de instrumen ten. In kleine kisten, tijdens kunstvliegen, doe je alles op zicht." Zijn toestel is 45 jaar oud, tien jaar geleden gekocht van een Nederlander, die het weer van een Belg had. Want de fabriek waar de Tipsy Nippers gebouwd werden, stond in België. Het vliegtuig is gebouwd van hout en metaal, bedekt met linnen. Het moet het doen met een spanwijdte van zes meter en een motor van 65 pk. „Dat is niet veel. Maar die kracht omzetten in allerlei figuren maakt het juist leuk om te doen. Ik vlieg met een lagere snelheid. Dat maakt de manoeuvres leuker om uit te voeren. Ik ben heel wendbaar, kan in een kleine ruimte veel doen en ik kan dichter bij het publiek blijven." Loopings, rollen en combinaties van die manoeuvres („En dat zijn er nogal wat") behoren tot zijn vaste programma. En nee, dat zijn geen stunts, benadrukt Kuyper. „Wat ik doe, heet aerobatics, of kunstvlie gen. Geen stuntvliegen, dat heeft de nega tieve klank van waaghalzerij en dat is het niet. Ik weet precies wat ik doe." Trainen kan hij vaak. „Ik woon naast vliegveld Hil versum. Ik ga één tot twee keer in de week de lucht in. Lekker even na het eten." Vorige week vloog hij op een show in Vol- kel, zondag op Midden-Zeeland en de dag erna op een airshow in Groningen. „Ja, het is erg druk nu. Maar mijn programma duurt zeven minuten, dus dat valt mee. Je moet het niet een hele dag doen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 124