Anderhalf
uur
Bert Kuyper: 'Nee, dit is geen stuntvliegen'
v2 I Spectrum
Zaterdag 26 mei 2007 PZC
Voor het eerst vindt morgen op
Vliegveld Midden-Zeeland een
vliegshow plaats. Het evenement
Wings and Wheels moet
uitgroeien tot dé opening van
het toeristenseizoen. „Mensen
zoeken avontuur."
door Maurits Sep
Tipsy Nipper. Tiger Moth. Pitts
Special. Mitchell B25. Spitfire
MKIX. Saab Safir. Die laatste
had ook een deelnemer kun
nen zijn aan de Molentocht
voor oldtimers - Saab maakt immers ook
auto's - maar het is toch echt één van de
zes vliegtuigen die morgen allerlei caprio
len uithalen tijdens de vliegshow op vlieg
veld Midden-Zeeland in Arnemuiden.
'Capriolen' duidt op waaghalzerij, maar als
aerobatics iets niet is, is het 'stuntvliegen'.
Kunstvliegen is de Nederlandse term die
tegenwoordig wordt gebruikt voor acroba
tiek in de lucht. De vliegers willen de tijd
van de ongelukken, zoals in het Duitse
Ramstein in 1988, graag achter zich laten.
De overheid ook. Het idee om een vlieg
show te organiseren, was snel geboren bij
vliegvelddirecteur Peter Geysen. Hij wil
die elk jaar iets groter maken, zodat het
evenement uitgroeit tot dé opening van
het toeristenseizoen in Zeeland. „Toeristen
willen niet alleen met hun gat in het zand
liggen. Ze zoeken avontuur. Duiken, kite-
surfen, paraspringen, zweefvliegen."
Leuk idee dus, zo'n vliegshow. Maar toen
moest hij de vergunningen nog aanvragen.
Eerst bij de gemeente Middelburg. De ver
klaring van geen bezwaar was op zich niet
Programma Wings and Wheels
zo'n probleem. Behalve toen bleek dat hij
tienduizend bezoekers verwacht. „Dan
had ik wel een evenementenvergunning
nodig. En daar komt pas echt veel bij kij
ken", vertelt Geysen. Brandweer, politie,
ambulancedienst, Geneeskundige Hulp bij
Ongevallen en Rampen, gemeenteambte
naren - hij zat met tal van mensen rond de
tafel om afspraken te maken over toezicht,
vluchtwegen, toiletten, parkeren.
En daarna moest Geysen ook nog toestem
ming vragen aan de Inspectie Luchtvaart
van het ministerie van Verkeer en Water
staat, voorheen de Rijks Luchtvaart Dienst.
Die kreeg hij, op voorwaarde dat morgen
twee zogenoemde display directors aanwe
zig zijn om de show te begeleiden: vrijwilli
gers met een grote vliegervaring die voor
deze dag de baas zijn op het vliegveld. Niet
Geysen dus, en ook niet zijn havenmees
ter, Henk Volkers. De display directors dra
gen de verantwoordelijkheid voor alles
wat er op en rond de startbaan gebeurt;
wie wanneer mag landen en opstijgen, wie
zich waar mag begeven. Als zij iets niet
goed vinden, gebeurt het niet.
Aan de anderhalf uur durende vliegshow
doen zes toestellen mee. Ook een zweef
vliegtuig vertoont zijn kunsten. Er is een
bijzonder verkeersgebied aangewezen,
met een straal van 5,4 kilometer horizon
taal en 1,8 kilometer hoogte. Zonder specia
le toestemming is het strikt verboden daar
te komen.
Het grote publiek mag de stilstaande vlieg
tuigen van dichtbij bewonderen. Ze moe
ten alleen achter hekken blijven. Als de
propellor draait, moet de afstand zeven
tien meter zijn. Dat wordt zeventig meter
bij het starten en landen en 150 meter tij
dens de vliegshow.
Meevliegen kan tijdens rondvluchten gedu
rende de dag, niet met de kunstvliegers -
mocht iemand dat al aandurven.
9.00 uur: aankomst van driehonderd oude auto's die deelnemen aan de Molentocht over
Zuid-Beveland - de deelnemers rijden in drie groepen van honderd auto's en in verschillende
routes. Stopplaatsen: Grote Markt, Goes; Autobedrijf Hoebeke, Rilland; oldtimer- en jukebox-
beurs in de Zeelandhallen, Goes.
9.00 uur: aankomst van vliegtuigen die meedoen aan de open dag en de luchtshow.
11.00 uur: startschot voor de Molentocht; begin van de show van modelvliegtuigen, demon
stratie van paraspringers, bezichtiging oude en nieuwe vliegtuigen, zweefvliegtuigen, gyrocop-
ters, klassieke bromfietsen, oude tractoren; aanvang rondvluchten. De hele dag door paling-
roken, muziek en dans, verkoop streekproducten.
14.00 uur: vliegshow (duurt tot 15.30 uur)
16.00 uur: terugkeer Molentocht op het vliegveld; vertrek van de vliegtuigen.
18.00 uur: einde van het evenement.
Jarenlang vloog hij grote Boeings voor
KLM, zondag stapt Bert Kuyper in zijn
Tipsy Nipper, een van de kleinste vlieg
tuigen ter wereld. „Dat geeft toch veel
meer het echte gevoel van vliegen."
Natuurlijk keek hij vanuit de cockpit van
de grote kisten ook naar buiten. Al was het
maar voor de veiligheid. „Maar boven in
de wolken zie je weinig. Je moet in zo'n
vliegtuig vooral vliegen op de instrumen
ten. In kleine kisten, tijdens kunstvliegen,
doe je alles op zicht."
Zijn toestel is 45 jaar oud, tien jaar geleden
gekocht van een Nederlander, die het
weer van een Belg had. Want de fabriek
waar de Tipsy Nippers gebouwd werden,
stond in België. Het vliegtuig is gebouwd
van hout en metaal, bedekt met linnen.
Het moet het doen met een spanwijdte
van zes meter en een motor van 65 pk.
„Dat is niet veel. Maar die kracht omzetten
in allerlei figuren maakt het juist leuk om
te doen. Ik vlieg met een lagere snelheid.
Dat maakt de manoeuvres leuker om uit te
voeren. Ik ben heel wendbaar, kan in een
kleine ruimte veel doen en ik kan dichter
bij het publiek blijven."
Loopings, rollen en combinaties van die
manoeuvres („En dat zijn er nogal wat")
behoren tot zijn vaste programma. En nee,
dat zijn geen stunts, benadrukt Kuyper.
„Wat ik doe, heet aerobatics, of kunstvlie
gen. Geen stuntvliegen, dat heeft de nega
tieve klank van waaghalzerij en dat is het
niet. Ik weet precies wat ik doe." Trainen
kan hij vaak. „Ik woon naast vliegveld Hil
versum. Ik ga één tot twee keer in de week
de lucht in. Lekker even na het eten."
Vorige week vloog hij op een show in Vol-
kel, zondag op Midden-Zeeland en de dag
erna op een airshow in Groningen. „Ja, het
is erg druk nu. Maar mijn programma
duurt zeven minuten, dus dat valt mee. Je
moet het niet een hele dag doen."