Collageportretten van jazzlegenden Genieten van wat verschrikkelijk is Onvrede opzet Park en Poëzie 38 Vrijdag 25 mei 2007 pzc Drie collages van Philip Ségura, met portretten van Don Cherry, John Coltrane en Pharaoh Sanders. foto Camile Schelstraete Franse kunstenaar Philip Ségura exposeert in Galerie Rue Neuve. door Anita Tournois terneuzen - Willem van Loon, ja renlang voorzitter van het jazzfesti val in Terneuzen en in Frankrijk naaste buurman van kunstenaar Philip Ségura, vertelde zo enthou siast over de sfeer en alle legendes die optraden, dat Ségura uiteinde lijk onder de druk bezweek. In het kader van 35 jaar jazzfestival maak te de 42-jarige kunstenaar - tevens marionettenspeler, comédien en sinds 2004 doctor in de filosofie - twaalf werken van wereldbekende jazzmusici. Grootheden als Ella Fitzgerald, Bil- lie Holiday, Charlie Parker en Mi- les Davis zijn door Ségura herken baar maar vol expressie weergege ven op de achterkant van langwer pige stukken behangpapier. Door elk portret te omlijsten met knip sels, plaatjes, behangranden, labels en reclame-uitingen zijn het in drukwekkende collages geworden. Via dit randbeeldmateriaal komt de geschiedenis van de wereld in een notendop tot leven. Jaartallen, tijdstippen, landen, grote gebeurte nissen en allerlei helden, geleer den, filmsterren, sporters, schrij vers, geloofsverkondigers, legeraan voerders en andere belangrijke fi guren uit verleden of heden trek ken aan het oog voorbij. Men heeft tijd nodig om deze bon te mengeling van aan elkaar ge plakte informatie tot zich te laten doordringen. Steeds weer valt er iets of iemand te ontdekken. Ségu ra rijgt de beelden op zijn manier aaneen. We zien zijn oog voor de schoonheid van een bloemenveld of missverkiezing maar voelen zijn bekommernis voor het lelijke van bijvoorbeeld een rottend gebit of gruwelijk oorlogsgeweld. Hij is gefascineerd door Amerika, bakermat van de jazz en het land waar de meeste van de twaalf ge portretteerde legenden vandaan komen. De kaders zijn doorspekt met beelden van dit land. Het zijn indringende beelden, afgewisseld met geschreven of gedrukte tekst, zoals een krachtige leuze of een dichterlijke ode aan Billie Holiday. Tentoonstelling Philip Ségura, tot 17 juni in Galerie Rue Neuve, Nieuwstraat 22, Terneuzen. Geo pend: do., za. en zo. 13.30-18.00 uur. Beide pinksterdagen geopend. Vier Zeeuwse dichters zien af van deelname poëziefeest Middelburg. middelburg - Al in de aanloop naar het dichtersfestival Park Poëzie zondag 10 juni in Middel burg is commotie ontstaan over de organisatie. Vier Zeeuwse dichters hebben zich uit onvrede over de wijze van presentatie en de hono rering teruggetrokken. Het betref fen Ian J. B. Kuipers, Theo Raats, Thom Schrijer en André van der Veeke. Het stoort hen in één adem genoemd te worden met kinderen en amateurs die poëzie schrijven. De toegewezen locatie aan de Vis markt staat hen tegen. Ook heb ben de vier dichters er moeite mee slechts met een cadeaubon te wor den gehonoreerd. De professionele dichters van buiten Zeeland krij gen betaald volgens voorwaarden van Stichting Schrijvers, School en Samenleving. Lineke Broos van de Zeeuwse Bibliotheek zegt de on vrede enigszins te begrijpen, maar wijt het gebeuren vooral aan mis communicatie. „We willen naast het officiële programma, zonder subsidie als proef een Zeeuwse tuin. Jammer dat toelichting hier op niet meer heeft geholpen." Bundel met essays en verhalen over sublieme karakter van Zeeland. door Rolf Bosboom goes - Volgens Tjeu Strous, voor zitter van de Raad voor de Cul tuur Zeeland, is er zelfs sprake van een 'hype': het nadenken over het karakter, het wezen, het beeld van Zeeland. Kees Slager deed dat re cent in zijn boek Mijn Zeeland, het Zeeuws Museum bracht eind maart de essaybundel Zeeuws ima go uit en gisteravond werd in Goes onder de titel Subliem Zeeland een speciale uitgave gepresenteerd van 'Van alle Nederlandse provincies is Zeeland zonder twijfel de subliemste' het Zeeuws Tijdschrift. Deze is tot stand gekomen in samenwerking met de Raad voor de Cultuur. Voor de uitgave is een groot aantal schrijvers gevraagd hun sublieme gevoel van Zeeland te verwoorden. En dan subliem vooral in de bete kenis die de Éngelse filosoof Ed mund Burke er in de achttiende eeuw aan gegeven heeft: iets wat angst- en ontzagwekkend is en het begrip en de verbeelding te boven gaat, maar wanneer het geen direc te bedreiging vormt juist als een ge not wordt beleefd. „Iedereen die Zeeland een beetje kent weet dat de potentie voor het sublieme er enorm is", schrijft Paul van der Velde, hoofdredac teur van het Zeeuws Tijdschrift, in zijn inleiding. Hij krijgt bijval van hoogleraar filosofie Jos de Mul, die wijst op de uitgebreide overstro mingsgeschiedenis. „Van alle Ne derlandse provincies is Zeeland zonder twijfel de subliemste." De Deltawerken zijn weliswaar een grootse prestatie, maar 'juist daar door verliest de strijd tegen de zee zijn sublieme karakter'. Jan J.B. Kuipers constateert dat de oogst aan 'sublimistische' kunst in Zeeland mager is. Hij wijt dat aan bekrompenheid en hypocrisie en noemt de 'klucht' rond het monu ment voor de verdronken dorpen als recent voorbeeld. Het werd in Kats afgewezen, omdat het te zeer zou herinneren aan oude rampen. Kuipers noemt dat 'een aanval op de collectieve herinnering'. Subliem Zeeland, dat het midden houdt tussen een essay- en een verhalenbundel, bevat uiteenlo pende uitwerkingen van het the ma. Soms heel persoonlijk, zoals bij André van der Veeke, die onder meer zijn bijna-doodervaring be schrijft. Soms ook als pure fictie, zoals in een kort verhaal van Floor- tje Zwigtman. Opvallend is de 'dag merrie' van Marco Daane, die de laatste vaart van de PSD-veerboot laat uitmonden in een helse tocht. Alex Mallems schetst hoe het Na zomerfestival jaarlijks probeert het publiek het sublieme karakter van het Zeeuwse landschap te laten er varen. Er zijn verder bijdragen van Ed- mondo de Amicis, F. Bordewijk, J.C. Verkerk, Honoré Rottier, Wim Hofman en Francisca van Vloten. MIDDELBURG - Nog 11 dagen, dan gaat het Zeeuws Mu seum weer open. Zeven jaar was het dicht, maar de voorbereidingen voor de heropening zijn in volle gang. De PZC laat de komende weken in de krant van dinsdag en vrijdag de vorderingen zien. Na het kabaal dat de werklui veroorzaakten tijdens de verbouwing, klinkt nu her en der het geluid van mu ziek. In de modezaal bijvoorbeeld. De muziek van Herbert Boland legt een stevig funda ment onder de film van Paul en Menno de Nooijer. Going Local heet die. En zo moet ook het modemerk gaan heten dat het Zeeuws Museum wil opzetten door Zeeuwse streekdrachten te combineren met hippe kle- dig van nu. Studenten van de Rotterdamse mode-acade mie Artemis gaan daarvoor ontwerpen maken. De film Going Local is in maart gemaakt in de Grote Kerk in Veere. Voor de modeshow die daar is gefilmd, is de combinatie gezocht van oud en nieuw, streekdracht en streetwear. Het Nederlandse modemerk G-Sus teken de voor de moderne invloed. Het Zeeuws Museum toont de film op schermen die hoog in de modezaal hangen, boven drie paspoppen. De paspoppen zijn nog naakt. De enige 'kleding' bestaat uit wat papier op de hals, en die gaat nog weg. Karina Leijnse is druk bezig met de inrichting van de ruimte. De vitrines zijn al wel gevuld. Ook daarin is het allemaal niet wat het is, zegt Leijnse. „Het zijn rare combinaties. Een mannenjasje op een damesrok. En de drachten van verschillende eilanden door elkaar. We maken een com plete mix." De film is te bekijken vanaf zwartleren banken. Daar voor staat een tafeltje met een stalenboek. Om de stof fen van dichtbij te bekijken en te voelen. Op 8 juni, drie dagen vindt op het Abdijplein vanaf 20.30 uur een modeshow plaats die gratis is te bezoe ken. foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 40