Zeeland
Vrachtvervoer per spoor doorgelicht
Minister beloofit snel helderheid
over toekomst van Beneluxtrein
Keurmerk voor
't Verlaet
pzc Vrijdag 25 mei 2007 3 7
Uil
Bij gebrek aan goederentreinen meet de spoorwegpolitie de snelheid van passagierstreinen. foto Willem Mieras
Handhavingsdiensten
controleren in Midden-
Zeeland en kanaalzone.
door Ben Jansen
eindewece - De machinist van
stoptrein 14630 houdt zich keurig
aan de maximumsnelheid. Hij
mag even ten westen van Goes
140 km per uur rijden. Het venster
tje van de lasergun die Michel de
Wit van de spoorwegpolitie op de
trein heeft gericht, geeft een snel
heid van 139 km per uur te zien.
Da's mooi, maar daarvoor is De
Wit niet op de coupure bij Einde-
wege geklommen. Hij wil de snel
heid van goederentreinen controle
ren. Die laten zich evenwel niet
zien. Er zou er een even voor half
negen uit het Sloegebied vertrek
ken, maar alleen passagierstreinen
passeren het controlepunt.
Goederentrein vermist? „Nee", ver
zekert Jozef Stokkermans, coördi
nator van het Servicepunt Handha
ving Zeeland dat de controle orga
niseert, „er was een rit met een
goederentrein gepland, maar om
een of andere redenen is die niet
doorgegaan. Komt wel vaker
voor."
De controle van het Servicepunt
Handhaving is maandag begon
nen. Daarbij is op de spoorlijn
door Midden-Zeeland en in de
Zeeuws-Vlaamse kanaalzone de
snelheid van goederentreinen ge
meten. Het goede nieuws: geen
van de treinen die door de laser-
guns zijn gevangen, reed te hard.
De handhavingsactie van Stokker-
Treinmachinisten houden
zich netjes aan de
maximumsnelheid.
mans' Servicepunt reikte echter
verder. Het samenwerkingsver
band van gemeenten, provincie,
politie en ministeries wilde na
gaan hoe het zit met de veiligheid
van het transport van gevaarlijke
stoffen per spoor in Zeeland. De
snelheid klopte, werkvergunnin
gen en papieren bij bedrijven wa
ren overal in orde en de rangeerac
tiviteiten bij de bedrijven in het
Sloegebied en de kanaalzone verlie
pen volgens de voorschriften.
De controleurs hebben echter ook
tekortkomingen geconstateerd. Op
de rangeeremplacementen zijn te
weinig brandblusvoorzieningen
en er worden geen noodplanoefe
ningen gehouden. De emplace
menten in Zeeuws-Vlaanderen be
schikken over verouderde nood
plannen; in Vlissingen-Oost was
zo'n plan helemaal niet te vinden.
De spoorterreinen in Terneuzen,
Terneuzen-Zuid en Vlissingen-
Oost zijn eenvoudig voor het pu
bliek toegankelijk. Alleen het em
placement in Sas van Gent is van
deugdelijke hekken voorzien. Ver
der bleken enkele medewerkers
die betrokken zijn bij het vervoer
van gevaarlijke stoffen per spoor
niet over de juiste opleidings
papieren te beschikken.
Volgens Stokkermans is met de
controle bevestigd dat op sommige
onderdelen van het goederenver
voer per spoor nog wel wat te ver
beteren valt. Er is geen aanleiding
direct in te grijpen.
Uitleg over doel en
werking geheugenpoli
goes - Paulien Tazelaar, sociaal
psychiatrisch verpleegkundige
voor ouderen, legt uit wat de ge
heugenpoli van ziekenhuizen kan
betekenen bij vergeetachtigheid.
Ze is maandag 4 juni spreekster bij
het Alzheimercafé in Ter Valcke in
Goes. Aanvang 19.00 uur.
Dronken fietser rijdt
tegen kinderwagen
sluis - Een 39-jarige man is giste
renmiddag op de Nieuwstraat in
Sluis met zijn fiets tegen een kin
derwagen gereden. Er raakte nie
mand gewond. Uit de blaastest
bleek dat de fietser ruim 5 maal de
toegestane hoeveelheid alcohol
had gedronken. Hij kreeg een rij
verbod van 16 uur.
Nog tot oktober 2008
kunnen reizigers over
Roosendaal naar België.
door Ernst Jan Rozendaal
DEN HAAG - Nog deze zomer moet
duidelijk zijn of de Beneluxtrein
voldoende reizigers heeft om te
blijven bestaan. De intercity tus
sen Amsterdam, Roosendaal, Ant
werpen en Brussel blijft in ieder
geval tot oktober 2008 rijden. Dat
heeft minister Eurlings (CDA, Ver
keer en Waterstaat) gisteren mee
gedeeld in de Tweede Kamer.
Eurlings wil niet dat de NS de Be
neluxtrein schrapt om de Hoge
snelheidslijn (HSL) te spekken.
Daarom moet de NS onderzoeken
of er in de toekomst een markt is
voor de Beneluxtrein. Als die niet
meer zou rijden, moeten reizigers
die vanuit Zeeland richting Ant
werpen willen in Breda overstap
pen op de duurdere HSL. Tot okto
ber 2008 zal dat in ieder geval niet
gebeuren, omdat de HSL pas dan
over het hele traject tussen Am
sterdam en Brussel gaat rijden.
De Kamer toonde zich wantrou
wig ten opzichte van de NS. Die
Komende zomer maakt de NS
duidelijk of de Beneluxtrein ren
dabel blijft als de HSL gaat rij
den. De Kamer heeft liever dat
de minister dat zelf onderzoekt.
heeft baat bij het schrappen van
de Beneluxtrein, aldus SP-Kamer-
lid Roemer. Daarom zou de minis
ter beter zelf onderzoek kunnen
doen naar de rentabiliteit van de
Beneluxtrein. Volgens SP, PvdA en
GroenLinks voert de NS al een
'ontmoedigingsbeleid', onder
meer door het geen internationale
trein meer te noemen én minder
personeel in te zetten. Bovendien
zouden de Belgische spoorwegen
de locomotieven niet meer onder
houden.
Eurlings zei wel vertrouwen te heb
ben in het onderzoek van de NS.
„Als we er geen goed gevoel bij
hebben, kunnen we altijd nog een
onafhankelijke toets uitvoeren."
westdorpe - De Terneuzense bur
gemeester Jan Lonink heeft gister
middag in Westdorpe het bronzen
keurmerk in de zorg uitgereikt aan
woonzorgcentrum 't Verlaet.
Het Westdorpse verzorgingscen
trum is onderdeel van de stichting
Ouderenzorg Kanaalzone. Het
keurmerk, te beschouwen als een
vertrekpunt op weg naar 'excellen
te' zorg, werd in september van vo
rig jaar behaald, maar tot een offi
ciële uitreiking was het nog niet ge
komen. Brons vertegenwoordigt
de basiskwaliteit voor verzorgings-
en verpleegtehuizen. Het onder
zoeksteam omschrijft 't Verlaet in
de beoordeling als 'een organisatie
met een gemoedelijke sfeer en met
medewerkers met een warm hart
voor hun werk'.