Zeeland Vrachtvervoer per spoor doorgelicht Minister beloofit snel helderheid over toekomst van Beneluxtrein Keurmerk voor 't Verlaet pzc Vrijdag 25 mei 2007 3 7 Uil Bij gebrek aan goederentreinen meet de spoorwegpolitie de snelheid van passagierstreinen. foto Willem Mieras Handhavingsdiensten controleren in Midden- Zeeland en kanaalzone. door Ben Jansen eindewece - De machinist van stoptrein 14630 houdt zich keurig aan de maximumsnelheid. Hij mag even ten westen van Goes 140 km per uur rijden. Het venster tje van de lasergun die Michel de Wit van de spoorwegpolitie op de trein heeft gericht, geeft een snel heid van 139 km per uur te zien. Da's mooi, maar daarvoor is De Wit niet op de coupure bij Einde- wege geklommen. Hij wil de snel heid van goederentreinen controle ren. Die laten zich evenwel niet zien. Er zou er een even voor half negen uit het Sloegebied vertrek ken, maar alleen passagierstreinen passeren het controlepunt. Goederentrein vermist? „Nee", ver zekert Jozef Stokkermans, coördi nator van het Servicepunt Handha ving Zeeland dat de controle orga niseert, „er was een rit met een goederentrein gepland, maar om een of andere redenen is die niet doorgegaan. Komt wel vaker voor." De controle van het Servicepunt Handhaving is maandag begon nen. Daarbij is op de spoorlijn door Midden-Zeeland en in de Zeeuws-Vlaamse kanaalzone de snelheid van goederentreinen ge meten. Het goede nieuws: geen van de treinen die door de laser- guns zijn gevangen, reed te hard. De handhavingsactie van Stokker- Treinmachinisten houden zich netjes aan de maximumsnelheid. mans' Servicepunt reikte echter verder. Het samenwerkingsver band van gemeenten, provincie, politie en ministeries wilde na gaan hoe het zit met de veiligheid van het transport van gevaarlijke stoffen per spoor in Zeeland. De snelheid klopte, werkvergunnin gen en papieren bij bedrijven wa ren overal in orde en de rangeerac tiviteiten bij de bedrijven in het Sloegebied en de kanaalzone verlie pen volgens de voorschriften. De controleurs hebben echter ook tekortkomingen geconstateerd. Op de rangeeremplacementen zijn te weinig brandblusvoorzieningen en er worden geen noodplanoefe ningen gehouden. De emplace menten in Zeeuws-Vlaanderen be schikken over verouderde nood plannen; in Vlissingen-Oost was zo'n plan helemaal niet te vinden. De spoorterreinen in Terneuzen, Terneuzen-Zuid en Vlissingen- Oost zijn eenvoudig voor het pu bliek toegankelijk. Alleen het em placement in Sas van Gent is van deugdelijke hekken voorzien. Ver der bleken enkele medewerkers die betrokken zijn bij het vervoer van gevaarlijke stoffen per spoor niet over de juiste opleidings papieren te beschikken. Volgens Stokkermans is met de controle bevestigd dat op sommige onderdelen van het goederenver voer per spoor nog wel wat te ver beteren valt. Er is geen aanleiding direct in te grijpen. Uitleg over doel en werking geheugenpoli goes - Paulien Tazelaar, sociaal psychiatrisch verpleegkundige voor ouderen, legt uit wat de ge heugenpoli van ziekenhuizen kan betekenen bij vergeetachtigheid. Ze is maandag 4 juni spreekster bij het Alzheimercafé in Ter Valcke in Goes. Aanvang 19.00 uur. Dronken fietser rijdt tegen kinderwagen sluis - Een 39-jarige man is giste renmiddag op de Nieuwstraat in Sluis met zijn fiets tegen een kin derwagen gereden. Er raakte nie mand gewond. Uit de blaastest bleek dat de fietser ruim 5 maal de toegestane hoeveelheid alcohol had gedronken. Hij kreeg een rij verbod van 16 uur. Nog tot oktober 2008 kunnen reizigers over Roosendaal naar België. door Ernst Jan Rozendaal DEN HAAG - Nog deze zomer moet duidelijk zijn of de Beneluxtrein voldoende reizigers heeft om te blijven bestaan. De intercity tus sen Amsterdam, Roosendaal, Ant werpen en Brussel blijft in ieder geval tot oktober 2008 rijden. Dat heeft minister Eurlings (CDA, Ver keer en Waterstaat) gisteren mee gedeeld in de Tweede Kamer. Eurlings wil niet dat de NS de Be neluxtrein schrapt om de Hoge snelheidslijn (HSL) te spekken. Daarom moet de NS onderzoeken of er in de toekomst een markt is voor de Beneluxtrein. Als die niet meer zou rijden, moeten reizigers die vanuit Zeeland richting Ant werpen willen in Breda overstap pen op de duurdere HSL. Tot okto ber 2008 zal dat in ieder geval niet gebeuren, omdat de HSL pas dan over het hele traject tussen Am sterdam en Brussel gaat rijden. De Kamer toonde zich wantrou wig ten opzichte van de NS. Die Komende zomer maakt de NS duidelijk of de Beneluxtrein ren dabel blijft als de HSL gaat rij den. De Kamer heeft liever dat de minister dat zelf onderzoekt. heeft baat bij het schrappen van de Beneluxtrein, aldus SP-Kamer- lid Roemer. Daarom zou de minis ter beter zelf onderzoek kunnen doen naar de rentabiliteit van de Beneluxtrein. Volgens SP, PvdA en GroenLinks voert de NS al een 'ontmoedigingsbeleid', onder meer door het geen internationale trein meer te noemen én minder personeel in te zetten. Bovendien zouden de Belgische spoorwegen de locomotieven niet meer onder houden. Eurlings zei wel vertrouwen te heb ben in het onderzoek van de NS. „Als we er geen goed gevoel bij hebben, kunnen we altijd nog een onafhankelijke toets uitvoeren." westdorpe - De Terneuzense bur gemeester Jan Lonink heeft gister middag in Westdorpe het bronzen keurmerk in de zorg uitgereikt aan woonzorgcentrum 't Verlaet. Het Westdorpse verzorgingscen trum is onderdeel van de stichting Ouderenzorg Kanaalzone. Het keurmerk, te beschouwen als een vertrekpunt op weg naar 'excellen te' zorg, werd in september van vo rig jaar behaald, maar tot een offi ciële uitreiking was het nog niet ge komen. Brons vertegenwoordigt de basiskwaliteit voor verzorgings- en verpleegtehuizen. Het onder zoeksteam omschrijft 't Verlaet in de beoordeling als 'een organisatie met een gemoedelijke sfeer en met medewerkers met een warm hart voor hun werk'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 39