PZC Vrijdag 25 mei 2007 j 25
Illustraties uit de verjaardagskalender van Jaimi.
Jaimi in zijn klas op de Vrije School Meander. Links van hem zijn vaste begeleidster, rechts moeder Manuela de Coeij.
foto Erik van 't Huilenaar
leert dagelijks om verder te kijken,
wil zien wie er rondloopt, pro
beert je te volgen. Die continue
prikkels maken dat hij niet nog
minder kan. Sterker, hij blijft zich
maar ontwikkelen."
En andersom: „Je moet eens we
ten hoe welkom Jaimi op die
school is. Hoe vaak hoor ik ouders
niet zeggen dat ze het zo fijn vin
den met hem in de klas. Anders
kom je toch nooit met dit soort
kinderen in aanraking? Hier leren
de kinderen op een heel natuurlij
ke manier met Jaimi omgaan."
En doet Jaimi ook echt mee. Ma
nuela trots: „Hij heeft het overrol-
len van de bal geïntroduceerd als
spel. Ze koken samen 'soep', hij
mag meedoen met 'vissen'."
En nog mooier: ook buiten school
maakt Jaimi steeds meer contact:
„Als we in de Aldi in de rij bij de
kassa staan, en hij ziet elke keer
weer dat gedoe van ons, bood
schappen in de kar, uit de kar, op
de band, langs de scanner, daar
kan hij echt dubbel om liggen. Al
die mensen die eerst met een
frons stonden te wachten omdat
de rij zo lang is, beginnen ook te la
chen, en er ontstaat contact. Hij
haalt bij mensen echt het lieve en
zorgzame boven."
Inmiddels is Jaimi ook de schil
der van een heuse, door een
uitgever geproduceerde verjaar
dagskalender: „Hij schildert de
prachtigste kleuren, net als zijn va
der."
En gaat hij met mams rustig een
weekje op stap om te kamperen:
„Mensen kijken vreemd op, maar
het kan. Als je maar wil."
Manuela is vast van plan over een
paar jaar een volgende uitdaging
aan te gaan: „Ik zie hem graag mee
groeien met kinderen uit zijn klas.
Wat mij betreft gaat hij naar een
gewone middelbare school. Mee
draaien in een klas met vmbo-, ha
vo- of vwo-leerlingen. Waarom
niet?"
Partners in Policymaking
De geboorte van een gehandicapt kind maakt het leven anders. Kan je
kind naar een 'gewone' school? Snappen ze bij het gemeentelijk loket wel
wat jij nodig hebt? Wil die hulpverlener helpen, maar doet hij toch net de
verkeerde dingen?
De uit Amerika overgewaaide cursus Partners in Policymaking onder
steunt ouders van kinderen met een handicap en gehandicapten tot 20
jaar bij het zich verwerven van een volwaardige plek in de samenleving.
'Policymaking' slaat op 'zelf het heft in handen nemen', ervoor zorgen dat
niet anderen, maar jijzelf de regie voert over jouw leven en dat van je
kind. Cursisten doen allerlei rollenspelen om te leren hoe je anderen ef
fectiever kunt beïnvloeden. Doel is niet de strijd tegen de bureaucratische
muren te intensiveren, wel de strategie verbeteren waardoor het realise
ren van de eigen wensen haalbaarder wordt. Zo leren deelnemers aan de
hand van mondelinge presentaties om de eigen wensen beter te 'verko
pen'.
Bij wijze van inspiratie zijn er ook allerlei sprekers die vertellen hoe zij in
het verleden veranderingen teweegbrachten. Ayaan Hirsi Ali, Roger van
Boxtel, Adriaan van Dis, Vincent Bijlo en Clemence Ross van Dorp zijn
sprekers die meewerkten aan eerdere reeksen workshops.
De landelijke cursus begint in september en vindt telkens plaats in een ho
tel in Noord-Holland. Het zijn acht maandelijkse 'werk'-weekenden (vrij
dag en zaterdag) voor de prijs van 400 euro. Voor wie dit aantoonbaar
niet kan betalen, zijn er regelingen te treffen. Aanmelden vóór 22 juni.
Meer info: www.stichtingdetoekomst.nltel. 070 - 3264546.
Extra chromosoom:
moeite met emoties
Mannen met het Klinefelter syn
droom hebben een extra vrouwe
lijk (X)-chromosoom naast hun
XY-combinatie. Sophie van Rijn
laat zien dat Klinefelter-mannen
met een normale intelligentie
moeite hebben met het interprete
ren van emotionele boodschappen
in taal. Ook kunnen ze emotione
le gezichtsuitdrukkingen slecht
analyseren en pikken ze sociale sig
nalen zoals kijkrichting niet auto
matisch op. XXY-mannen hebben
ook moeite met het onder woor
den brengen van hun eigen emo
ties. (Universiteit Utrecht)
Interpretatie emoticons
is wereldwijd anders
Emoticons (gezichtjes in je sms of
e-mail) zijn niet universeel. Onder
zoek van de lapanner Masaki Yuki
laat zien dat Japanners en Amerika
nen de gezichtjes heel verschillend
interpreteren. Yuki legde groepen
Japanse en Amerikaanse studen
ten emoticons voor. De Japanse
groep baseerde het oordeel vooral
op de stand van de ogen en de
Amerikaanse groep op de stand
van de mond. Een emoticon als de
ze kwam op de Amerikanen
veel blijer over dan op de Japan
ners. (Kennislink)
Slechte lezers worden
beter in snelle klas
Leerlingen die niet zo goed zijn in
lezen, doen het het beste in een
klas waar het gemiddelde niveau
hoog ligt. Ook een grote klas
werkt positief: de leerlingen zijn
daarin zelfstandiger. Daarnaast
hebben plezier in lezen en de aan
wezigheid van boeken en kranten
in huis een positieve invloed op
de leesprestaties. Dat concludeert
pedagoge Mieke van Diepen uit on
derzoek naar begrijpend lezen bij
basisscholen in 35 landen, waaron
der Nederland. Ze promoveert van
daag in Nijmegen. (Kennislink)
Stereotype beelden
bepalen woordkeuze
Stereotype beelden en verwachtin
gen (kappers zijn sociaal, schaak
grootmeesters zijn intelligent) wor
den overgedragen met subtiele ver
schillen in woordkeuze, zonder
dat mensen zich hiervan bewust
zijn. Clemens Wenneker liet men
sen verhalen lezen en deze later
doorvertellen aan een ander. Het
blijkt dat stereotype verwachtin
gen ervoor zorgen dat een verhaal
vertekend wordt opgeslagen in het
geheugen, wat bij het doorvertel
len tot de subtiele verschillen in
woordkeuze leidt. (UvA)