PZC Vrijdag 25 mei 2007 j 25 Illustraties uit de verjaardagskalender van Jaimi. Jaimi in zijn klas op de Vrije School Meander. Links van hem zijn vaste begeleidster, rechts moeder Manuela de Coeij. foto Erik van 't Huilenaar leert dagelijks om verder te kijken, wil zien wie er rondloopt, pro beert je te volgen. Die continue prikkels maken dat hij niet nog minder kan. Sterker, hij blijft zich maar ontwikkelen." En andersom: „Je moet eens we ten hoe welkom Jaimi op die school is. Hoe vaak hoor ik ouders niet zeggen dat ze het zo fijn vin den met hem in de klas. Anders kom je toch nooit met dit soort kinderen in aanraking? Hier leren de kinderen op een heel natuurlij ke manier met Jaimi omgaan." En doet Jaimi ook echt mee. Ma nuela trots: „Hij heeft het overrol- len van de bal geïntroduceerd als spel. Ze koken samen 'soep', hij mag meedoen met 'vissen'." En nog mooier: ook buiten school maakt Jaimi steeds meer contact: „Als we in de Aldi in de rij bij de kassa staan, en hij ziet elke keer weer dat gedoe van ons, bood schappen in de kar, uit de kar, op de band, langs de scanner, daar kan hij echt dubbel om liggen. Al die mensen die eerst met een frons stonden te wachten omdat de rij zo lang is, beginnen ook te la chen, en er ontstaat contact. Hij haalt bij mensen echt het lieve en zorgzame boven." Inmiddels is Jaimi ook de schil der van een heuse, door een uitgever geproduceerde verjaar dagskalender: „Hij schildert de prachtigste kleuren, net als zijn va der." En gaat hij met mams rustig een weekje op stap om te kamperen: „Mensen kijken vreemd op, maar het kan. Als je maar wil." Manuela is vast van plan over een paar jaar een volgende uitdaging aan te gaan: „Ik zie hem graag mee groeien met kinderen uit zijn klas. Wat mij betreft gaat hij naar een gewone middelbare school. Mee draaien in een klas met vmbo-, ha vo- of vwo-leerlingen. Waarom niet?" Partners in Policymaking De geboorte van een gehandicapt kind maakt het leven anders. Kan je kind naar een 'gewone' school? Snappen ze bij het gemeentelijk loket wel wat jij nodig hebt? Wil die hulpverlener helpen, maar doet hij toch net de verkeerde dingen? De uit Amerika overgewaaide cursus Partners in Policymaking onder steunt ouders van kinderen met een handicap en gehandicapten tot 20 jaar bij het zich verwerven van een volwaardige plek in de samenleving. 'Policymaking' slaat op 'zelf het heft in handen nemen', ervoor zorgen dat niet anderen, maar jijzelf de regie voert over jouw leven en dat van je kind. Cursisten doen allerlei rollenspelen om te leren hoe je anderen ef fectiever kunt beïnvloeden. Doel is niet de strijd tegen de bureaucratische muren te intensiveren, wel de strategie verbeteren waardoor het realise ren van de eigen wensen haalbaarder wordt. Zo leren deelnemers aan de hand van mondelinge presentaties om de eigen wensen beter te 'verko pen'. Bij wijze van inspiratie zijn er ook allerlei sprekers die vertellen hoe zij in het verleden veranderingen teweegbrachten. Ayaan Hirsi Ali, Roger van Boxtel, Adriaan van Dis, Vincent Bijlo en Clemence Ross van Dorp zijn sprekers die meewerkten aan eerdere reeksen workshops. De landelijke cursus begint in september en vindt telkens plaats in een ho tel in Noord-Holland. Het zijn acht maandelijkse 'werk'-weekenden (vrij dag en zaterdag) voor de prijs van 400 euro. Voor wie dit aantoonbaar niet kan betalen, zijn er regelingen te treffen. Aanmelden vóór 22 juni. Meer info: www.stichtingdetoekomst.nltel. 070 - 3264546. Extra chromosoom: moeite met emoties Mannen met het Klinefelter syn droom hebben een extra vrouwe lijk (X)-chromosoom naast hun XY-combinatie. Sophie van Rijn laat zien dat Klinefelter-mannen met een normale intelligentie moeite hebben met het interprete ren van emotionele boodschappen in taal. Ook kunnen ze emotione le gezichtsuitdrukkingen slecht analyseren en pikken ze sociale sig nalen zoals kijkrichting niet auto matisch op. XXY-mannen hebben ook moeite met het onder woor den brengen van hun eigen emo ties. (Universiteit Utrecht) Interpretatie emoticons is wereldwijd anders Emoticons (gezichtjes in je sms of e-mail) zijn niet universeel. Onder zoek van de lapanner Masaki Yuki laat zien dat Japanners en Amerika nen de gezichtjes heel verschillend interpreteren. Yuki legde groepen Japanse en Amerikaanse studen ten emoticons voor. De Japanse groep baseerde het oordeel vooral op de stand van de ogen en de Amerikaanse groep op de stand van de mond. Een emoticon als de ze kwam op de Amerikanen veel blijer over dan op de Japan ners. (Kennislink) Slechte lezers worden beter in snelle klas Leerlingen die niet zo goed zijn in lezen, doen het het beste in een klas waar het gemiddelde niveau hoog ligt. Ook een grote klas werkt positief: de leerlingen zijn daarin zelfstandiger. Daarnaast hebben plezier in lezen en de aan wezigheid van boeken en kranten in huis een positieve invloed op de leesprestaties. Dat concludeert pedagoge Mieke van Diepen uit on derzoek naar begrijpend lezen bij basisscholen in 35 landen, waaron der Nederland. Ze promoveert van daag in Nijmegen. (Kennislink) Stereotype beelden bepalen woordkeuze Stereotype beelden en verwachtin gen (kappers zijn sociaal, schaak grootmeesters zijn intelligent) wor den overgedragen met subtiele ver schillen in woordkeuze, zonder dat mensen zich hiervan bewust zijn. Clemens Wenneker liet men sen verhalen lezen en deze later doorvertellen aan een ander. Het blijkt dat stereotype verwachtin gen ervoor zorgen dat een verhaal vertekend wordt opgeslagen in het geheugen, wat bij het doorvertel len tot de subtiele verschillen in woordkeuze leidt. (UvA)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 25