Tweede kans voor Outlander
Opnieuw op de motor
na 'heropstaptraining'
Toch weer Variant op
succesvol Golfthema
Z£\ AutoTeam.nl ff
Op zoek naar een mooie occasion?
opel Bekijk dan morgen zeker onze advertentie!
PZC Vrijdag 25 mei 2007 1 7
In een Aziatische auto raak
je vertrouwd met belletjes
en zoemers, maar nooit met
een warrig navigatiesysteem.
Verder doet de nieuwe
Outlander van Mitsubishi
het lang niet slecht.
door Rien van der Steen
Mitsubishi heeft het
een tijd lang belab
berd gedaan. Het
merk dat eens door
het leven ging als gestaalde perfec
tie zakte ver weg in de peilingen.
In 2004 werd de Grandis, een flin
ke MPV, gelanceerd om het Japan
se gezicht te redden.
Een jaar eerder was al de Out
lander verschenen, met zo
wel voor- als vierwielaandrij-
ving. Hij hield het midden
tussen een stationwagon
en een terreinwagen. Hij
moest het stellen zonder
dieselmotor, want er was er
geen die er in paste. Met de
komst van de nieuwe Outlan
der is dat veranderd. Dat geldt
overigens ook voor de prijs. De
oude kostte 26.495 euro, de nieu
we - die ook nog altijd in Japan ge
maakt wordt - is met een vanaf-
prijs van 32.499 euro (2.4 liter ben
Een keurig ogende crossover, die Outlander. foto CPD
dem weggevouwen is) er kan zo
maar 775 liter mee. Dat is veel
meer dan menige concurrent aan
biedt.
Op de middenconsole
zit een draaiknop waar
mee de twee- of vier-
wielaandrijving inge
schakeld kan worden. Kind kan de
was doen. De auto wil in de bocht
nogal gaan hangen, maar zijn weg-
ligging is over het algemeen voor
beeldig. Bovendien stuurt hij tame
lijk precies en met veel gevoel, ter
wijl vering en demping boven ver
wachting functioneren.
De dieselmotor heeft niet gek veel
inhoud (2.0), dus je moet flink roe
ren in de zesversnellingsbak om
hem bij de les te houden. Als je
dat doet, is er niks om je voor te
schamen. De diesel is afkomstig
van VW, dus een prima TDI die
door de Japanners omgedoopt is
tot DI-D. Hij is niet bijster stil, en
je mag bij lage toerentallen maar
weinig koppel verwachten. Om
dat je bovendien het koppe
lingspedaal maar matig aan
voelt, slaat hij bij wegrijden
meer dan gemiddeld af.
Er komt nog een 2.2 liter die
sel (een biturbo van PSA), die
ook aan een automaat te koppe
len is. Verder verschijnt over een
paar maanden de 2.4 benzinemo
tor, die weer ingekocht wordt bij
Hyundai en ook in zwang is bij
Chrysler/Dodge.
we Lancer. Hij ziet er een stuk
mannelijker uit dan zijn voorgan
ger. Een echte SUV dus, waar de
vorige (die nu Sport heet) gewoon
een hoge stationwagon was, net
als de Forester van Subaru. Hij
heeft bovendien flink meubilair
en een mooi dashboard met nette
instrumenten. Jammer van dat in
gewikkelde navigatiesysteem dat
het qua bedieningsvriendelijkheid
laat afweten. Verder kun je overal
goed bij en ziet het er prima uit.
De perfect plat te leggen bank kun
je verschuiven. Dat is heel plezie
rig voor de beenruimte achterin.
Eventueel zit achterin dan nog
een klein stoffen vouwbankje voor
de zesde en zevende passagier. In
mini- of midi-formaat dan.
De Outlander scoort punten
als het gaat om kofferruim
te, want (mits het der
de bankje in de bo
ke wielophanging. Voor het brood
nodige comfort.
Sinds die Outlander zijn er heel
wat concurrenten bij gekomen.
Chevrolet en Opel zijn de jongste
met hun Captiva en Antara. VW
komt tegen het einde van dit jaar
met de Tiguan - een kleintje Toua-
reg - en PSA heeft plots twee
SUV's, al zijn die rechtstreeks afge
leid van deze Mitsubishi, die overi
gens dit hele jaar nog naast zijn
voorganger bij de dealers staat.
De nieuwe Outlander heeft het
zelfde onderstel dat Mitsubishi ge
bruikt voor onder andere de nieu-
zine) 6.000 euro duurder. Mitsubis
hi heeft zijn Outlander van de
grond af aan opnieuw opgetrok
ken. De woeste Pajero was al aan
gepakt, maar meer dan om zo'n
woestijnridder zit de markt verle
gen om auto's met iets minder ui
terlijk vertoon. Iets minder terrein
vaardig is ook geen ramp, maar
dan wel minstens zo praktisch en
ruim.
Softe SUV's dus en juist daarom
kwam Mitsubishi in 2003 met de
Outlander. Geen ladder meer als
chassis, maar gewoon een zelfdra
gende carrosserie en onafhankelij
Suzuki en Opel bouwen
samen Splash en Agila
De Suzuki WagonR+ is niet meer.
Hij gaat Splash heten en Suzuki
wil er per jaar 60.000 van verko
pen. De auto wordt ook verkocht
door Opel, dat hem gewoon Agila
blijft noemen. Er zijn een drie- en
een viercilinder benzine en een 1.3
diesel. Net als de Opel Agila komt
de Splash in de lente van 2008.
Mercedes frist matig
verkopende R-Klasse op
Mercedes komt in de herfst al met
een restyling van de matig verko
pende R-Klasse. Behalve een gewij
zigde voor- en achterzijde komt er
een goedkopere versie met uitslui
tend achterwiel- in plaats van vier-
wielaandrijving. De auto is er met
zeven of vijf zitplaatsen. De R-Klas
se is leverbaar vanaf 62.950 euro.
Vernieuwde Saab 9-3 in
september in showroom
Saab introduceert een vernieuwde
9-3. De auto, die vanaf september
te koop zal zijn, heeft een ander
front en andere deurpanelen. De
nieuwe 9-3-serie omvat de Sport
Sedan, de Sport Estate en de Ca
briolet. Elk model biedt keuze uit
drie brandstofsoorten: benzine,
diesel of biopower (bio-ethanol).
Ander front voor Saab 9-3. foto CPD
1-0®®'extra voordeel
i
J bi) aankoop van een nieuwe
Volkswagen Fox
nu tijdelijk vanaf
8.995,-
De motor staat al jaren on
aangeroerd. Wel dromen
van rijden, maar niet dur
ven. Op naar de 'heropstaptrai-
ning'.
Fabrikant Honda laat met een een
daagse cursus 'stilstaande motorrij-
bewijshouders' aan hun oude hob
by ruiken op de trainingsbaan van
de ANWB bij Lelystad. Honda
mikt met de heropstapdagen op
de 725.000 Nederlanders die wel
een motorrijbewijs maar geen mo
torfiets hebben. Velen hebben van
wege baan of gezin ooit de helm
aan de wilgen gehangen, maar voe
len het toch kriebelen in de file of
bij mooi weer.
Filerijden en remmen zijn hoofd
thema's van de training. Eén wor
den met de motor is met lage snel
heid immers lastiger dan met het
gas erop. Lekker gevoel, als het
De aparte achterkant van de Golf Variant vraagt gewenning. foto CPD
Ze hebben er in Wolfsburg
lang over getwijfeld: moest
er een opvolger komen
voor de Golf Variant? Er waren im
mers al een Touran en een Golf
Plus. De marketingafdeling heeft
gewonnen. Je moet klanten zo
min mogelijk kans geven bij een
ander merk te gaan winkelen. Op
de AutoRai in Amsterdam stond
hij er dus al: de nieuwe Golf Va
riant. Eind juni is hij beschikbaar.
De eerste Golf Variant kwam in
1993 en VW verkocht er 580.000
van. Van de tweede, die in 1999
verscheen, werden tot 2006
625.000 exemplaren aan de man
gebracht. Er lijkt dus groei in te zit
ten. Mede daarom ontwikkelde de
fabrikant opnieuw een stationwa
gon van de meest gewilde VW.
De nieuwe is niet karig met waar
het allemaal om begonnen is, kof
ferruimte. Die meet 468 liter,
maar kan uitgebreid worden tot
1.550 liter. De achterklep is flink
én laag, zodat laden en lossen
geen centje pijn kost.
De grote achterlichten zitten ook
erg laag en dat levert vooralsnog
geen bewonderende blikken op.
Ook de overhang achter (veel car
rosserie achter de achterwielen) is
aanzienlijk, hoewel VW dat ge
tracht heeft te maskeren met in de
achterflank doorlopende achter
lichten. Gezien de forse lengte (dit
is de langste Golf die er ooit was)
is de wielbasis ook nogal beperkt.
Natuurlijk is er een heel nest moto
ren beschikbaar. Mooie, maar een
tikkie rumoerige diesels en bij de
benzine-aggregaten een nieuwe
1.4 TSI met 122 pk. Dat zijn even
tjes 20 pk meer dan de 1.6 kan op
brengen. Er komen ook nog uit
voeringen van die kleine motor
met 140 en 170 pk. Veel motorver
sies zijn te krijgen met de heerlijk
schakelende dsg-automaat.
Standaard wordt de Golf Variant
geleverd met onder meer airco,
elektrische zijruitbediening, af-
standsbediende centrale vergrende
ling en zes airbags. De goedkoop
ste 1.4 benzine kost 22.500 euro.
Wie diesel prefereert, betaalt mini
maal 28.550 euro.
oude slalommetje door een rij py
lonen na enkele pogingen weer
swingend lukt.
Moedig geworden laten we ons
door de instructeurs meesleuren
in rondjes motorgymnastiek. We
staan op het zadel, kruipen op de
tank en draaien zelfs in amazone-
zit achteloos door de bochten.
Instructeur Wouter Rijnaerts had
het vooraf aangekondigd: „We
gaan vooral pionieren op het men
tale vlak, zorgen voor vertrouwen.
De fysieke uitwerking komt dan
wel."
In 2005 en 2006 kwamen al ruim
vierhonderd belangstellenden
naar het circuit en ongeveer een
derde verklaarde na afloop zéker
weer te gaan motorrijden.
De heropstaptraining kost 119 eu-
ro, inclusief gebruik Honda
CBF600S, helm en kleding.
Informatie: 070-3146468
door Maarten van den Hurk
Vtissingen
Tel. (0118)424000
Temeuzen
Tel. (0115) 647333
POPPE
Hulst
Tel. (0114) 370100