Tweede kans voor Outlander Opnieuw op de motor na 'heropstaptraining' Toch weer Variant op succesvol Golfthema Z£\ AutoTeam.nl ff Op zoek naar een mooie occasion? opel Bekijk dan morgen zeker onze advertentie! PZC Vrijdag 25 mei 2007 1 7 In een Aziatische auto raak je vertrouwd met belletjes en zoemers, maar nooit met een warrig navigatiesysteem. Verder doet de nieuwe Outlander van Mitsubishi het lang niet slecht. door Rien van der Steen Mitsubishi heeft het een tijd lang belab berd gedaan. Het merk dat eens door het leven ging als gestaalde perfec tie zakte ver weg in de peilingen. In 2004 werd de Grandis, een flin ke MPV, gelanceerd om het Japan se gezicht te redden. Een jaar eerder was al de Out lander verschenen, met zo wel voor- als vierwielaandrij- ving. Hij hield het midden tussen een stationwagon en een terreinwagen. Hij moest het stellen zonder dieselmotor, want er was er geen die er in paste. Met de komst van de nieuwe Outlan der is dat veranderd. Dat geldt overigens ook voor de prijs. De oude kostte 26.495 euro, de nieu we - die ook nog altijd in Japan ge maakt wordt - is met een vanaf- prijs van 32.499 euro (2.4 liter ben Een keurig ogende crossover, die Outlander. foto CPD dem weggevouwen is) er kan zo maar 775 liter mee. Dat is veel meer dan menige concurrent aan biedt. Op de middenconsole zit een draaiknop waar mee de twee- of vier- wielaandrijving inge schakeld kan worden. Kind kan de was doen. De auto wil in de bocht nogal gaan hangen, maar zijn weg- ligging is over het algemeen voor beeldig. Bovendien stuurt hij tame lijk precies en met veel gevoel, ter wijl vering en demping boven ver wachting functioneren. De dieselmotor heeft niet gek veel inhoud (2.0), dus je moet flink roe ren in de zesversnellingsbak om hem bij de les te houden. Als je dat doet, is er niks om je voor te schamen. De diesel is afkomstig van VW, dus een prima TDI die door de Japanners omgedoopt is tot DI-D. Hij is niet bijster stil, en je mag bij lage toerentallen maar weinig koppel verwachten. Om dat je bovendien het koppe lingspedaal maar matig aan voelt, slaat hij bij wegrijden meer dan gemiddeld af. Er komt nog een 2.2 liter die sel (een biturbo van PSA), die ook aan een automaat te koppe len is. Verder verschijnt over een paar maanden de 2.4 benzinemo tor, die weer ingekocht wordt bij Hyundai en ook in zwang is bij Chrysler/Dodge. we Lancer. Hij ziet er een stuk mannelijker uit dan zijn voorgan ger. Een echte SUV dus, waar de vorige (die nu Sport heet) gewoon een hoge stationwagon was, net als de Forester van Subaru. Hij heeft bovendien flink meubilair en een mooi dashboard met nette instrumenten. Jammer van dat in gewikkelde navigatiesysteem dat het qua bedieningsvriendelijkheid laat afweten. Verder kun je overal goed bij en ziet het er prima uit. De perfect plat te leggen bank kun je verschuiven. Dat is heel plezie rig voor de beenruimte achterin. Eventueel zit achterin dan nog een klein stoffen vouwbankje voor de zesde en zevende passagier. In mini- of midi-formaat dan. De Outlander scoort punten als het gaat om kofferruim te, want (mits het der de bankje in de bo ke wielophanging. Voor het brood nodige comfort. Sinds die Outlander zijn er heel wat concurrenten bij gekomen. Chevrolet en Opel zijn de jongste met hun Captiva en Antara. VW komt tegen het einde van dit jaar met de Tiguan - een kleintje Toua- reg - en PSA heeft plots twee SUV's, al zijn die rechtstreeks afge leid van deze Mitsubishi, die overi gens dit hele jaar nog naast zijn voorganger bij de dealers staat. De nieuwe Outlander heeft het zelfde onderstel dat Mitsubishi ge bruikt voor onder andere de nieu- zine) 6.000 euro duurder. Mitsubis hi heeft zijn Outlander van de grond af aan opnieuw opgetrok ken. De woeste Pajero was al aan gepakt, maar meer dan om zo'n woestijnridder zit de markt verle gen om auto's met iets minder ui terlijk vertoon. Iets minder terrein vaardig is ook geen ramp, maar dan wel minstens zo praktisch en ruim. Softe SUV's dus en juist daarom kwam Mitsubishi in 2003 met de Outlander. Geen ladder meer als chassis, maar gewoon een zelfdra gende carrosserie en onafhankelij Suzuki en Opel bouwen samen Splash en Agila De Suzuki WagonR+ is niet meer. Hij gaat Splash heten en Suzuki wil er per jaar 60.000 van verko pen. De auto wordt ook verkocht door Opel, dat hem gewoon Agila blijft noemen. Er zijn een drie- en een viercilinder benzine en een 1.3 diesel. Net als de Opel Agila komt de Splash in de lente van 2008. Mercedes frist matig verkopende R-Klasse op Mercedes komt in de herfst al met een restyling van de matig verko pende R-Klasse. Behalve een gewij zigde voor- en achterzijde komt er een goedkopere versie met uitslui tend achterwiel- in plaats van vier- wielaandrijving. De auto is er met zeven of vijf zitplaatsen. De R-Klas se is leverbaar vanaf 62.950 euro. Vernieuwde Saab 9-3 in september in showroom Saab introduceert een vernieuwde 9-3. De auto, die vanaf september te koop zal zijn, heeft een ander front en andere deurpanelen. De nieuwe 9-3-serie omvat de Sport Sedan, de Sport Estate en de Ca briolet. Elk model biedt keuze uit drie brandstofsoorten: benzine, diesel of biopower (bio-ethanol). Ander front voor Saab 9-3. foto CPD 1-0®®'extra voordeel i J bi) aankoop van een nieuwe Volkswagen Fox nu tijdelijk vanaf 8.995,- De motor staat al jaren on aangeroerd. Wel dromen van rijden, maar niet dur ven. Op naar de 'heropstaptrai- ning'. Fabrikant Honda laat met een een daagse cursus 'stilstaande motorrij- bewijshouders' aan hun oude hob by ruiken op de trainingsbaan van de ANWB bij Lelystad. Honda mikt met de heropstapdagen op de 725.000 Nederlanders die wel een motorrijbewijs maar geen mo torfiets hebben. Velen hebben van wege baan of gezin ooit de helm aan de wilgen gehangen, maar voe len het toch kriebelen in de file of bij mooi weer. Filerijden en remmen zijn hoofd thema's van de training. Eén wor den met de motor is met lage snel heid immers lastiger dan met het gas erop. Lekker gevoel, als het De aparte achterkant van de Golf Variant vraagt gewenning. foto CPD Ze hebben er in Wolfsburg lang over getwijfeld: moest er een opvolger komen voor de Golf Variant? Er waren im mers al een Touran en een Golf Plus. De marketingafdeling heeft gewonnen. Je moet klanten zo min mogelijk kans geven bij een ander merk te gaan winkelen. Op de AutoRai in Amsterdam stond hij er dus al: de nieuwe Golf Va riant. Eind juni is hij beschikbaar. De eerste Golf Variant kwam in 1993 en VW verkocht er 580.000 van. Van de tweede, die in 1999 verscheen, werden tot 2006 625.000 exemplaren aan de man gebracht. Er lijkt dus groei in te zit ten. Mede daarom ontwikkelde de fabrikant opnieuw een stationwa gon van de meest gewilde VW. De nieuwe is niet karig met waar het allemaal om begonnen is, kof ferruimte. Die meet 468 liter, maar kan uitgebreid worden tot 1.550 liter. De achterklep is flink én laag, zodat laden en lossen geen centje pijn kost. De grote achterlichten zitten ook erg laag en dat levert vooralsnog geen bewonderende blikken op. Ook de overhang achter (veel car rosserie achter de achterwielen) is aanzienlijk, hoewel VW dat ge tracht heeft te maskeren met in de achterflank doorlopende achter lichten. Gezien de forse lengte (dit is de langste Golf die er ooit was) is de wielbasis ook nogal beperkt. Natuurlijk is er een heel nest moto ren beschikbaar. Mooie, maar een tikkie rumoerige diesels en bij de benzine-aggregaten een nieuwe 1.4 TSI met 122 pk. Dat zijn even tjes 20 pk meer dan de 1.6 kan op brengen. Er komen ook nog uit voeringen van die kleine motor met 140 en 170 pk. Veel motorver sies zijn te krijgen met de heerlijk schakelende dsg-automaat. Standaard wordt de Golf Variant geleverd met onder meer airco, elektrische zijruitbediening, af- standsbediende centrale vergrende ling en zes airbags. De goedkoop ste 1.4 benzine kost 22.500 euro. Wie diesel prefereert, betaalt mini maal 28.550 euro. oude slalommetje door een rij py lonen na enkele pogingen weer swingend lukt. Moedig geworden laten we ons door de instructeurs meesleuren in rondjes motorgymnastiek. We staan op het zadel, kruipen op de tank en draaien zelfs in amazone- zit achteloos door de bochten. Instructeur Wouter Rijnaerts had het vooraf aangekondigd: „We gaan vooral pionieren op het men tale vlak, zorgen voor vertrouwen. De fysieke uitwerking komt dan wel." In 2005 en 2006 kwamen al ruim vierhonderd belangstellenden naar het circuit en ongeveer een derde verklaarde na afloop zéker weer te gaan motorrijden. De heropstaptraining kost 119 eu- ro, inclusief gebruik Honda CBF600S, helm en kleding. Informatie: 070-3146468 door Maarten van den Hurk Vtissingen Tel. (0118)424000 Temeuzen Tel. (0115) 647333 POPPE Hulst Tel. (0114) 370100

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 17